
Profiles of other nominated journalists

In the 1st category of the Reporters Without Borders - Fondation de France Prize 2003

This prize, awarded by international judges, rewards a journalist who, through their professional work,
stance, or attitude, best demonstrates their commitment to freedom of information.

Ricardo
González

CUBA

 Ricardo González, 52, a former state TV scriptwriter, was arrested at his home on 18
March 2003. Since 1995, he has been one of the most active members of the
independent media. He became the Reporters Without Borders correspondent in
Cuba in 1998, providing information to the organisation about attacks on press
freedom there.
He and his friend Raúl Rivero founded the Manuel Márquez Sterling Association in
May 2001 to train independent journalists, who are often self-taught. This upset
the authorities, which did their best to discredit them on the pretext they were not
real journalists “since they did not have diplomas”.
In December 2002, González finally overstepped the mark by starting up a bi-
monthly magazine De Cuba with his colleagues from the Manuel Márquez Sterling
Association. It was the first time that independent journalists, who had until then
simply sent articles abroad for publication, had tried to break the ruling Communist
Party’s news monopoly.
This was more than President Fidel Castro could tolerate. González was tried with
Rivero on 4 April 2003 and sentenced to 20 years in prison for “undermining the
independence and integrity of the state”. “The trial was a farce. Everything was
decided in advance,” commented Rivero’s wife. Among the eight prosecution
witnesses were neighbours and two known dissident journalists, who were
revealed as state security agents who had infiltrated the opposition.
At the end of April, González was transferred to the “Kilo 8” prison in Camaguey,
more than 500 kms from Havana. Despite being held in very harsh conditions, he
does not complain. “They’ve jailed me with my optimism”, he told his wife, Alida
Vizo Bello, who is also a journalist. An optimism one hopes will endure, because
20 years is a long time…       



Ludu Daw Amar

BIRMANIE

Burmese journalist Ludu Daw Amar has never compromised her convictions in a
half-century of journalism. “I don’t give up easily, because I cannot stand
injustice,” she explains simply.  Successive military juntas have burned, censored
then in 1967 banned her popular LuDu Newspaper. For almost 35 years now, she
has been forced to publish her writing in other magazines. But her outspoken
stance on the situation in Burma has led the official censor to butcher the articles
of one of Burma’s most famous journalists.

Now 88, Ludu Daw Amar, who is also a writer, recently spoke to the magazine
Irrawaddy about the plight of Burmese journalists: "We cannot write anything
freely. There is no freedom of the press and the censor’s office is very restrictive.”
To avoid seeing her articles and editorials distorted, she writes on Burmese
culture and society. But even then she is still censored. A recent article about the
Aids epidemic in Burma was banned.

From Mandalay, Burma’s cultural capital, she never stops speaking out against
the banning of her newspaper. “After 20 years as publisher of a newspaper I was
forced to give up the position, (…) but as soon as a social problem or an important
news item attracts my attention, I cannot stop myself writing“.

Despite her age, she continues to impress visitors with the force of her arguments
and her vigorous defence of freedom of expression. She gives unguarded
interviews to international radio stations in Burma. Her on-air response to the
arrest of Aung San Suu Kyi and the massacre of democratic activists by the army
last May triggered the fury of the censors. In July and August 2003, most of her
articles were banned. Her family has also paid the price of her struggle against
dictatorship. Her husband, the journalist Ludu U Hla, and two of his sons have
spent several years in prison.

Gao Qinrong

CHINE

Criticising the political line of the Party is a dangerous exercise in China. Gao
Qinrong has good reason to know it. In 1999, the journalist, who worked for the
official press, was convicted on the basis of false evidence to 13 years in jail for
“corruption”, “fraud” and “pimping”. Convinced he was doing the right thing, he
investigated the failure of an irrigation project in Shanxi Province, south west of
Beijing.

The local authorities had boasted that the construction of 60,000 water tanks in six
months had been "a victory over nature in this arid land". But Qinrong had
discovered during his investigation that the tanks were not connected to any water
supply and that there were not even any pipes to deliver the water to the fields. In
an article published in the 27 May 1998 edition of Neibu Cankao Xiaoxi, a
newspaper reserved for Communist Party officials, Qinrong said that the project’s
sole function had been to reflect credit on to certain local leaders at the expense
of the farmers. After his conviction, Qinrong wrote a letter to the Chinese
Communist Party leadership in which he said:
“The fight against corruption was launched by the Communist Party Central
Committee. As a party member and journalist, I believed it to be my duty to report
on the sufferings of the people.”

Now 48, Qingrong has become morally and physically exhausted by his
incarceration. “He has become weak and his hair has fallen out. He is no longer
able to write because his hands shake too much. His heartbeat is much too fast,”
says his wife Duan Maoying. “Everyone is afraid to do anything to help him
because there is so much pressure from the top,” she has told foreign journalists
based in Beijing. She said she had petitioned President Jiang Zemin, the prime
minister, the supreme court, the party central disciplinary committee and the local
and national press. An influential magazine has called for the case to be reopened
but the local leaders continue to ensure that their critic remains behind bars.  




