
May 2005
Reporters Without Borders
International Secrétariat
Africa Desk
5, rue Geoffroy Marie
75009 Paris-France
Tél. (33) 1 44 83 84 76
Fax (33) 1 45 23 11 51
Email: africa@rsf.org
Web: www.rsf.org

Time to “disarm minds, 
pens and microphones”

CÔTE D’IVOIRE



CÔ
TE

 D
’IV

OI
RE

Ti
m

e 
to

 “
di

sa
rm

 m
in

ds
, p

en
s 

an
d 

m
ic

ro
ph

on
es

”

2

The civil war in Côte d’Ivoire, the cause for 
the country’s partition since September 2002, 
has entered a decisive phase. A last chance 
for a negotiated settlement is offered by the 
Pretoria accord, concluded on 6 April 2005 
under a UN threat of targeted sanctions and 
thanks to mediation by South African President 
Thabo Mbeki on behalf of the African Union. 
On 14 May, the warring parties agreed on a 
timetable for the demobilisation, disarmament 
and reintegration (DDR) of their combatants 
– the rebel forces in the north and government 
militias in the south. All sights are now fixed on 
general elections under UN control, even if the 
date currently set for the presidential election 
– 30 October 2005 – seems improbable for lack 
of preparations for a “free, fair and transparent” 
poll.

The Ivorian news media have a crucial role to 
play. In an unprecedented move last November, 
the UN Security Council (in resolution 1572) 
condemned Côte d’Ivoire’s “hate media” and 
put journalists who have openly called for 
murder or incited violence on a blacklist along 
with politicians and military alleged to have 
been the instigators of atrocities or identified 
as obstacles to peace. This blacklist of 95 
names was sent to the International Criminal 
Court in January 2005 but there was no follow-
up because of a concern not to jeopardize 
South Africa’s mediation. However, if the peace 
process is derailed again, UN sources in New 
York say journalists would be the first targets 
for prosecution because they are “low-hanging 
fruit” – the easiest to bring to trial.

As the UN reexamines its involvement in 
Côte d’Ivoire’s peace process with a view to 
adopting a new resolution by 5 June, Reporters 
Without Borders seizes the opportunity to call 
on the international community to take up the 
challenge of the hate media. Strengthening 
the mandate of the United Nations Operation 
in Côte d’Ivoire (UNOCI) and increasing the 
number of peacekeepers from 6,240 to around 
8,000 will be pointless if people continue to 
whip up hate day after day in Côte d’Ivoire. 

Following an investigation in the field from 7 to 
14 May, Reporters Without Borders advocates 
a number of urgent measures as an alternative 
to ineffective outrage and letting the media 
criminals go unpunished on the grounds that 
“they are part of the problem and therefore 
must be part of the solution.” Reporters 
Without Borders believes the international 
community has a duty to come to the help of 
Ivorians who, for a long time and despite all the 
dangers, have been fighting for journalism to 
be practised both freely and responsibly. As a 
columnist in the Ivorian daily Fraternité Matin 
wrote, it is time to “disarm minds, pens and 
microphones.”

An urgent task

The Pretoria peace accord reaffirms the “need” 
to put an end to the print media’s excesses in 
Côte d’Ivoire and guarantee the impartiality of 
the state broadcast media, which are supposed 
to be a public service. It was envisaged that 
this would include the reinstatement of the 
governing board of the state TV broadcaster, 
Radio-Télévision Ivoirienne (RTI), which was 
ousted along with RTI director general Kébé 
Yacouba by a group of “Young Patriots” linked 
to President Laurent Gbagbo on 4 November 
2004.

Their reinstatement became effective on 10 May 
2005 (while Yacouba had already gone back to 
work on 10 January). But a key clause about 
the press in the Marcoussis accord, which the 



CÔ
TE

 D
’IV

OI
RE

Ti
m

e 
to

 “
di

sa
rm

 m
in

ds
, p

en
s 

an
d 

m
ic

ro
ph

on
es

”

3

warring parties signed in January 2003 near 
Paris, still awaits implementation. This gave the 
government of national reconciliation a year “to 
reinforce the role of the regulatory authorities, 
guarantee the neutrality and impartiality of 
the public service and foster the financial 
independence of the media.”

This task is more urgent than ever. The 
excesses of the Ivorian media were very 
serious in November and December, following 
the cease-fire violation by government forces 
and the “six-day war” between supporters of 
President Gbagbo and a French peacekeeping 
force known as the Licorne contingent. Calls 
for murder were made on the air on RTI and 
the “hunt for whites” was glorified as an act of 
“anti-colonial resistance.” The print media did 
not lag behind. On 23 September, Notre Voie 
called the rebels “drug addicts and drinkers of 
blood.” On 24 September, Le Temps suggested 
that President Gbagbo could suffer the same 
fate as Rwanda’s president whose plane was 
shot down in 1994 “by neo-colonialists, with 
the result we all know today, with the country 
torn apart, killing fields and genocide.”

On 11 October, Le National Plus said of 
President Blaise Compaoré in neighbouring 
Burkina Faso: “The Ivorian government’s 
special services must urgently cut short the 
political adventurism of this bad president, 
who has put on seven-league boots for the 
French, the ones who put him up to it.” The 
same issue had a report about the deputy 
rebel leader Louis-André Dakoury Tabley that 
was headlined, “He raped his victim’s wives.” 
It said: “It is reported that, as the victims’ 
throats were being cut by the lawless rebels, 
he took a malicious pleasure in having his way 
with their wives.” On 15 October, Le Temps 
wrote: “Chirac therefore decided to make war 
against us and for more than two years has 
maintained a horde of bloodthirsty rapists and 
bank-robbers to hold us back in hour struggle 
against poverty.”

On 17 November, Notre Voie described Africa’s 
presidents as “Chirac’s accomplices in his 
diabolical work.” It said: “These presidents have 
decided to support the rebels. But does that 
mean they must forget that several thousands 
of their citizens have always received board 
and lodging from Côte d’Ivoire and are the 
ones who enable their own countries to survive 
thanks to the funds they repatriate with nothing 
being asked in return. Have they forgotten that 
if Côte d’Ivoire really has its back to the wall, it 
could repatriate those thousands of foreigners? 
Have they really forgotten that Côte d’Ivoire 
is the locomotive of this region and that, if it 
breaks down, it could deprive them of their 
own meagre means of subsistence?” On 7 

December,  Le Courrier d’Abidjan referred to 
“France, a terrorist country of long standing.” A 
headline in Le Temps on 10 March said, “Plan 
to assassinate Gbagbo in all-out final assault 
by Licorne” (1).

As a result of their excesses, the Ivorian media 
are now so discredited they have become 
scapegoats for the crisis. On 3 March, the 
daily L’Intelligent d’Abidjan quoted national 
assembly member and presidential adviser 
Ben Soumahoro as saying, “the real war 
mongers, the real destroyers of national unity 
are the Ivorian journalists of all colours, without 
exception and without distinction.” But blaming 
the press alone for national divisions and the 
visceral rejection of everything foreign obscures 
the wider problem of “Ivorianness” and, in rural 
areas, the glorification of everything “native” 
(2). And it could pave the way for calls for the 
lynching of journalists as the ones “responsible 
for the war,” as a listener identifying himself 
as Lago Lazare proposed in the interactive 
programme, “Current Issues,” on Radio Côte 
d’Ivoire on 4 May 2005. The Press Freedom, 
Ethics and Conduct Watchdog (OLPED), which 
has been monitoring the Ivorian media since 
1995, “roundly condemned” such comments 
and warned that they could have “unforeseeable 
consequences.”

It is not just foreigners who have been voicing 
outrage about the Ivorian media’s excesses. 
People have been speaking out for a long time 
inside the country. Over the past 10 years, 
OLPED has issued more than 6,000 official 
warnings to journalists or newspapers for 
violating basic rules of conduct – an average of 
10 at every weekly meeting. But in the absence 
of courts capable of sanctioning press offences, 
these warnings have no effect, like the many 
warnings coming from abroad. A study showed 
that in single year, 2000, the daily Notre Voie 
published 52 articles, which “in a law-abiding 
democracy would have been punishable in the 
courts for inciting racial hatred” (3).  

But is there any hope of the hate media 
being brought to justice in a country in which 
thousands of civilians have been the victims 
of political violence without any judicial 
response and even the worst massacres and 
“death squad” atrocities in Abidjan have gone 
unpunished nationally and internationally? 
Despite all the public condemnation of political 
violence in UN resolutions and the reports 
of various commissions of enquiry, only two 
cases of killings have been prosecuted – the 
Yopougon massacre in which the case was 
finally dismissed and the October 2003 murder 
of French journalist Jean Hélène for which 
an Ivorian policeman got a 17-year prison 
sentence.



CÔ
TE

 D
’IV

OI
RE

Ti
m

e 
to

 “
di

sa
rm

 m
in

ds
, p

en
s 

an
d 

m
ic

ro
ph

on
es

”

4

Dependence on
“those who give orders”

A realistic strategy for emerging from the 
vicious circle of impunity or at least stemming 
the worse press offences can only hope to find 
some support from the press as it exists, not 
as one would like it to be, especially in the light 
of the coming elections, which the international 
community and almost certainly most Ivorians 
would like to be held as soon as possible. 

In the view of Christian Bouquet, “the progress 
of the press towards diversity of opinion has 
followed the same course as the single party 
towards a multiparty system – the monolith 
has broken apart but each piece still will not 
stand for being contradicted” (4). Bouquet 
continues: “Mentally, we have gone from 
a government press to a party press with 
dependence on those who give orders still 
intact.” The current situation of the Ivorian 
news media and the way they work confirms 
Bouquet’s overall assessment but also shows 
journalists have some room for manoeuvre as 
regards emancipating themselves from “those 
who give orders.”

Newspapers are the poor relation of the 
Ivorian media despite their large number and 
their editorial virulence. Only two of the 23 
daily newspapers existing at the end of 2004 
– Fraternité Matin and Soir-Info – have a print-
run of more than 20,000, and only eight of the 
others print more than 10,000 copies, which is 
considered the threshold of profitability. The 
number of copies actually sold is much more 
modest (5). There are only three newspapers 
– Fraternité Matin, Soir-Info and Notre Voie 
(the ruling party daily) – which sell more than 
10,000 copies a day. Nine others have fewer 
than 1,000 paying readers. The rate of copies 
returned unsold ranges from 25 per cent for 
Fraternité Matin to 95 per cent for Toujours, 
which must be a world record.

Toujours, which printed an average of 18,000 
copies a day, folded in February 2005.  But 
there are still 14 other dailies with a rate of 
unsold copies higher than 50 per cent. To some 
extent, printing many more copies than are sold 
helps to lure advertisers and keep advertising 
tariffs artificially high. But it is self-destructive 
when four, five or even nine copies are returned 
for each one sold and can end up putting the 
newspaper out of business. This is offset by 
the fact that  newspapers are funded by “the 
ones who gives orders” and some editors earn 
a small personal income – one not included in 
the accounting – from the resale of returned 

copies for recycling. (6).

Broadly speaking, one can classify the Ivorian 
newspapers into three categories: the “blue-
tops” (blue being the preferred colour of the pro-
Gbagbo newspapers), the “G7 newspapers” 
(named after the group of opposition parties), 
and the “two-faced” newspapers, so-called 
because of their fluctuating political loyalties 
or, to put it more positively, their respect for a 
degree of diversity of opinion. Paradoxically, the 
“pro-government” Fraternité Matin, which was 
the official newspaper during the four decades 
of one-party rule, is considered the leading 
member of the group of relatively independent 
newspapers. Frat’Mat, as it is often called, 
inherited significant state resources from the 
time (in the mid-1980s) when its daily circulation 
reached 100,000 copies, but now it is burdened 
by heavy debt (more than 30 times its capital). 
Nonetheless, it is still considered the flagship of 
the print media, including from the viewpoint of 
professional conduct.

A business group that owns two other leading 
newspapers (Soir-Info and L’Inter)  also strives 
for relative independence from the politicians 
by devoting more space in Soir-Info to crime 
and general interest news and, in L’Inter, to 
international news, something that is largely 
ignored in other newspapers, even when 
significant events occur in neighbouring 
countries such as, right now, the turmoil 
following Gen. Eyadema’s death in Togo. 
Exacerbated by the civil war, the self-absorption 
of the Ivorian press is extraordinary and has a 
hot-house effect that probably helps to distort 
the Ivorian sense of identity.

The sole interest of the “blue-top” and “G7” 
newspapers is the messages they get from 
“those who give them orders.” The intentions 
of the presidential palace – which is in no sense 
a homogenous power centre – can be studied 
in Notre Voie, Le Temps, Le Courrier d’Abidjan 
and Les Echos du matin. As regards the various 
opposition parties, the position of the Rally of 
Republicans (RDR) – Alassane Ouattara’s party 
– are reflected in Le Patriote, 24 Heures or a 
new newspaper, Nord-Sud Quotidien, which 
was launched on 17 May. The positions of 
the Democratic Party of Côte d’Ivoire (PDCI) 
– which was the ruling single party under the 
late President Félix Houphouët-Boigny – can 
be found in Le Nouveau Réveil, L’Intelligent 
d’Abidjan and L’Evénement. 

None of these newspapers hide who is behind 
them and paying them. They are often the 
newspaper’s leading shareholders. This is the 
case for Le Patriote, which is financed by the 
Mayama group headed by Hamed Bakayoko, the 
RDR minister for new information technologies 



CÔ
TE

 D
’IV

OI
RE

Ti
m

e 
to

 “
di

sa
rm

 m
in

ds
, p

en
s 

an
d 

m
ic

ro
ph

on
es

”

5

and communication and the director of Radio-
Nostalgie. It is also the case for Notre Voie, 
whose shareholders include Abou Dramane 
Sangaré, one of the vice-presidents of President 
Gbagbo’s party, the Ivorian Popular Front (FPI), 
and Simone Gbagbo, who is the president’s 
wife as well as being one of the FPI’s other 
vice-presidents. Notre Voie’s managing editor, 
Allou Wanyou Eugène, is also head of protocol 
at the presidential palace.

All of these newspapers, together with the daily 
Le Sport (with a print run of 7,000 in 2004), 
the satirical weekly Gbich (with a print run of 
15,000) and TopVisage (a very successful 
“people” magazine with a print run of 35,000), 
share a shrinking market. Before the last 
resurgence in the crisis, in November 2004, the 
number of readers who buy totalled 150,000 
but this subsequently fell to 85,000, according 
to figures given at a public meeting of the 
National Union of Journalists of Côte d’Ivoire 
(UNJCI) on 28 April. A revealing and no doubt 
unintentionally self-critical question was asked 
at the meeting: “Are we more interested in the 
client than the reader?” Who is the client if not 
the reader?

At the heart of the political battle 
to control public opinion

Before partition in September 2002, the 
national radio station, Radio Côte d’Ivoire (RCI), 
reached 90 per cent of the country and was 
the most important news source. It is still the 
station with the biggest percentage of listeners 
in the government-controlled south – 47 per 
cent of the population listen “very often” (19 
per cent) or “quite often” (28 per cent), with 
listeners on average tuning in for 119 minutes 
a day (7). Of all the programmes, the morning 
and evening news have the most impact (57 per 
cent of listeners), way ahead of sport (25 per 
cent). Foreign radio stations have 24 per cent 
of the market, with Radio France Internationale 
(RFI) dominating (20 per cent). A new FM radio 
station set up and run by the UN mission, 
UNOCI, which is currently broadcasting in 
Abidjan and three other cities, has not yet had 
any appreciable impact on these figures.

Côte d’Ivoire’s two TV stations are at the heart 
of the political battle to control public opinion. 
Before partition, RTI reached 70 per cent of the 
country. It still reaches more than half of the 
population in the south. From 7 to 9 p.m., its 
news programme is watched by 46 per cent of 
viewers in the south, a higher rating than the 
most popular variety programme (40 per cent). 
Foreign satellite TV stations, above all Canal+ 
Horizon, have 35 per cent of the market. Like 
the national radio station, RTI is under the 

government’s thumb and gives exhaustive 
coverage to all of the president’s activities. 
Nonetheless, according to airtime figures 
compiled by the National Broadcasting Council 
(CNCA), a regulatory body whose members 
are appointed by the president, “civil society” 
was the subject of the largest number of news 
reports, way ahead of the political parties 
(with the president’s party receiving no better 
treatment than the opposition party, the CNCA 
claimed).

However, all these figures are only valid for 
periods when all is calm. At times of tension, 
RTI is transformed into the government’s 
propaganda tool. Such was the case on 
4 November 2004, the date of the Ivorian 
news media’s most recent enforced 
“Gleichschaltung.” As the government forces 
began violating the cease-fire, the main 
opposition newspapers were attacked and 
ransacked, while RTI’s director general and 
his board were forcibly removed and replaced 
by supporters of the president. It was not until 
12 April, six days after the Pretoria accord was 
signed, that the last 200 pro-Gbagbo militiamen 
left the national television headquarters in 
Abidjan, which they had been occupying for 
months. In a clear sign that they had been 
there on an official mission, their “departure 
ceremony” was attended by Col. Philippe 
Mangou, the chief of staff of the National Armed 
Forces of Côte d’Ivoire (FANCI).

The rebel north is something of a desert for news 
media and free expression. The newspapers 
circulating in the south have little more than a 
symbolic presence in the north, and even this 
is due only to a French bookstore in the rebel 
stronghold of Bouaké that distributes a few 
copies. The rebels brought out the first issue of 
their Journal Officiel in Bouaké on 22 September 
2002, just three days after their failed bid to 
take power by force in Abidjan. It has since 
been joined by two biweeklies, Liberté and 
Tam-Tam, which are distributed locally. The 
installations of the state broadcast media in the 
north were taken over by the rebels, who use 
them to put out propaganda that is untroubled 
by any concern for diversity of views. RTI was 
initially rebaptised Télé-Mutins and then Notre 
Patrie. 

A return to a minimum level of debate in the 
north would require the restoration of RTI 
broadcasting throughout the country with 
programming reflecting diversity of opinions, 
as envisaged in both the Marcoussis and 
Pretoria accords. The cost of repairing and 
reequipping RTI including the repair of 14 
relay transmitters in the north is estimated at 
8 billion CFA francs (12.2 million euros) in the 
“emergency plan” submitted to the president 



CÔ
TE

 D
’IV

OI
RE

Ti
m

e 
to

 “
di

sa
rm

 m
in

ds
, p

en
s 

an
d 

m
ic

ro
ph

on
es

”

6

by director general Kébé Yacouba on 11 May 
2005. Yacouba warned that if work does not 
being in June, neither the election campaign 
nor the elections themselves would receive 
national level radio and TV coverage and would 
thereby be deprived of an essential guarantee 
of fairness.

Financial pressure

Dr. Jekyll and Mr. Hyde, predator and protector 
of press freedom at the same time, the Ivorian 
government had a new law regulating both 
private and public broadcast media adopted 
on 14 December. It envisages a change in RTI’s 
status from a part privately-owned, part state-
owned company to an exclusively state-owned 
entity. Its board of governors will also henceforth 
have the power to appoint and dismiss the 
director general. Unassailable in principle, this 
provision nonetheless poses a threat to the 
continuation of the present director general, 
Yacouba, who is seen as someone who can 
guarantee impartiality (8).

Although in principle increasing their freedom, 
changes to the rules governing privately-
owned, non-commercial radio stations contain 
another danger. These stations – of which there 
are about 50, mostly located in the towns – will 
be allowed to broadcast over a radius of 80 
to 100 km (instead of 10 km now), will receive 
tax benefits and, above all, will be permitted 
to broadcast “local news.” However, during 
the violence of last November and December, 
these stations relayed the most virulent hate 
messages being broadcast on national radio 
and one CNCA member – in an allusion to 
the Rwandan radio station that encouraged 
the 1994 genocide – privately warned that 
the changes “could result in Radio des Mille 
Collines multiplied by fifty.”

The national assembly at the same time passed 
a law introducing many improvements to the 
privately-owned print media. It abolished prison 
sentences for press offences and established 
a number of formal requirements designed to 
foster more responsibility. Capital of 5 million 
CFA francs (7,500 euros) is needed to set 
up a company that publishes a newspaper. 
The company must have its own premises, 
to prevent fly-by-night publications prone to 
libel. The right of response is established, with 
a ban on adding comments to any response. 
Each newspaper must employ at least 11 
journalists holding a press card issued by a 
government commission according to criteria 
accepted by the National Union of Journalists 
of Côte d’Ivoire (UNJCI). A journalist may use 
no more than one pseudonym, registered with 
commission, thereby ending the use of multiple 

pseudonyms which also facilitates libel.

One other – essential – provision of the new 
law is the requirement to apply an existing 
collective pay agreement with the aim of ending 
corruption among poorly paid journalists. All 
these provisions,  those affecting both broadcast 
and print media, are supposed to take effect 
on 1 June 2005, aftter a six-month transition. 
However, in mid-May it seemed that the 
decrees required to begin their implementation 
would not be ready in time.

If the collective pay accord were applied, no 
newspaper except Fraternité Matin and perhaps  
Ivoir-Soir and L’Inter would survive the increase 
in production costs (or perhaps only by means 
of an increased dependence on “those who 
give orders”). Except in these newspapers, the 
current real levels of pay are about half those 
stipulated in the collective agreement.

Pay stipulated by the accord /
Current real pay

• Trainee: 120,000 CFA francs (183 euros) / 
around 50,000 CFA francs (76 euros)

• Staff journalist: 220,000 CFA francs 
(335 euros) / 100-150,000 CFA francs (152 à 
229 euros)

• Senior journalist: 280,000 CFA francs 
(427 euros) / 150-200,000 CFA francs (229 à 
305 euros)

• Head of section: 350,000 CFA francs 
(533 euros) / 180-220,000 CFA francs (274 à 
335 euros)

• Editor: 450-600,000 CFA francs (685 à 
914 euros) / 250-300,000 CFA francs (381 à 
457 euros)

It is true that many journalists are poorly 
qualified. There is no journalism school in Côte 
d’Ivoire and the last time journalists received 
scholarships to train in Dakar, Yaoundé, Tunis, 
Bordeaux, Strasbourg or Lille was in 1985-
86. But the existing pay levels – less than 300 
euros for a senior journalist, for example – are 
not in line with the cost of living in Abidjan. 
Aside from any moral consideration, the vast 
majority of the approximately 500 journalists 
currently working in Côte d’Ivoire are therefore 
under considerable financial pressure to betray 
the principles of the profession.

Vendors, forums and “gombos”

A typical Ivorian daily newspaper employs 
about 20 editors, reporters and photographers, 



CÔ
TE

 D
’IV

OI
RE

Ti
m

e 
to

 “
di

sa
rm

 m
in

ds
, p

en
s 

an
d 

m
ic

ro
ph

on
es

”

7

half of them trainees, and prints about 10,000 
copies (selling half of them). Except for 
two newspapers, they are all distributed by 
EdiPresse, a privately-owned company that 
delivers some 180,000 copies every day over 
distances totalling more than 7,000 km in the 
government-controlled south. Distribution costs 
represent a third of a newspaper’s retail price. 
Aside from the approximately 100 fixed points 
of sale (half the number that existed before 
the September 2002 rebellion), 60 per cent of 
national newspaper sales are completed by 
a very hierarchical army of street vendors (9). 
Twenty per cent of the distribution cost goes to 
the points of sale and the street vendors, with 
the vendors at the end of the chain earning 10 
CFA francs (1.5 euro cents) per copy. 

The retail price of a newspaper is 200 CFA 
francs and the revenue therefore breaks down 
as follows: 66 CFA francs for distribution, 
60 CFA francs for the printer, 30 CFA francs 
for staff salaries, and 44 CFA francs left for 
other production costs (office rent, telephone, 
electricity, cars, computers etc), social 
security contributions and taxes, not to speak 
of reporting expenses. Even if you factor in 
advertising revenue (an average of 4 million CFA 
francs a month or 20 CFA francs a copy), the 
equation clearly does not add up. When asked 
about this, publishers and managing editors say 
they get through to the end of each month by 
skipping their social security and tax payments 
with the tacit acceptance of the authorities. 
Aside from the fact that this practice puts the 
press at the mercy of the government (which 
could legally close down almost all the existing 
newspapers), it is not enough to explain the 
accounting miracle that allows Côte d’Ivoire’s 
newspapers to keep going.

Furthermore, vendors and readers conspire in 
various ways to swindle the newspapers. One 
way –  financially damaging but not enormously 
so – is the practice of pinning up all the pages 
of the newspapers on big wooden boards in 
open spaces where unemployed people with 
no money and time on their hands read and 
absorb their venom for hours on end and then 
regurgitate it in shouting matches in the same 
spaces, which also serve as public forums. This 
practices reinforces the impact on the street of 
the messages which “those who give orders” 
want to convey.

Another practice, much more ruinous, is 
called “renting.” In the office blocks in the 
administrative centre of Abidjan, vendors take 
sets of all the day’s newspaper from office to 
office, where they are read and then returned 
an hour later for the modest “rent” of 100 CFA 
francs which the vendors keep for themselves. 
Sets of newspapers are also rented at the 

cheap eating places where civil servants sit 
around big tables to have lunch. Aside from the 
newspapers, everyone benefits. Readers get a 
quick look at all the press for almost nothing, 
while the vendors quickly earn 100 CFA francs, 
the equivalent of what they make take from the 
sale of 10 copies.

The venality of Côte d’Ivoire’s journalists is 
the result of a media business model which 
– what with subsidies from “those who give 
orders,” illicit readers and inadequate salaries 
– lacks a sound basis and viability. As in many 
African countries, journalists only travel when 
“invited” with all costs paid and often subject 
also to payment of a per diem (10). Known in 
Abidjan as the “gombo” (a popular sauce made 
from okra), the per diem varies according to 
the media and how important the subject is 
for the “client.” It would be hard to get an RTI 
television crew for less than 60,000 CFA francs 
(90 euros). “There is no limit to the gombo,” 
said the head of big public corporation. “It’s the 
reporter who negotiates on behalf of the entire 
crew, often threatening not to produce a report. 
He pockets the lion’s share and distributes the 
rest to the sound man, the lighting man and the 
driver.”

Print media journalists get lower per diems but 
they are often quite pushy in their demands. 
Their insistence is proportional to their proximity 
to the government with the result that Notre 
Voie’s journalists are nicknamed the “robbers.” 
Many “clients” said opposition press journalists 
demanded less but were less reliable: “They 
take the money without doing any promotion, 
in fact they do what they want.” Although not 
beyond reproach, Fraternité Matin’s journalists 
are the most professional. “They have their 
own means of transport, provided by the 
newspaper,” was the approving comment of 
one political party leader tired of having to 
both “bait and transport” the press so that they 
come and cover his meetings.

How to rein in
those who preach hate

As shown by both Fraternité Matin and the 
activist press, it would be a mistake to think 
most Ivorian journalists enjoy betraying their 
principles. The subject is not taboo and, on the 
contrary, is touched on in the “code of honour” 
which the press adopted in 1992 following the 
introduction of democracy and the restoration 
of free expression. Under the heading “Gifts, 
lunches and paid trips,” it says: “Journalists 
refuse repeated invitations and gifts that can 
affect their professionalism. The terms of any 
trip for a journalist that is paid for by someone 
outside of the news organization must be 



CÔ
TE

 D
’IV

OI
RE

Ti
m

e 
to

 “
di

sa
rm

 m
in

ds
, p

en
s 

an
d 

m
ic

ro
ph

on
es

”

8

defined in advance. The news organization and 
the journalist can accept or refuse.” 

It would be wrong to mock the flexibility of 
this declaration of only relative independence. 
The problem is not even raised, let alone 
settled, in the charters and codes of conduct 
of newspapers in many developed countries 
including France, and practices are sometimes 
not much better bearing in mind the need is 
less.

Journalists themselves have undertaken 
considerable efforts to clean up the Ivorian news 
media. In order to go beyond the merely unionist 
approach of the National Union of Journalists 
of Côte d’Ivoire (formed in 1990) and the 
exclusively formal criteria of the state regulatory 
bodies – the National Press Council (CNP) and 
National Broadcasting Council (CNCA) – in 
1995 they formed the Press Freedom, Ethics 
and Conduct Watchdog (OLPED), a self-
monitoring entity then unprecedented in sub-
Saharan Africa. 

Despite its pompous-sounding name and its 
silence during periods of “patriotic” frenzy, 
OLPED has broad support and is recognised 
as having done a good job. Nine forms of 
“professional misconduct” – insult, inciting 
violence and revolt, inciting tribalism and 
xenophobia, inciting religious fanaticism, lack 
of reporting balance, lack of fraternal spirit, 
inciting vice, violating decency and morality, and 
violating human dignity – have been repeatedly 
denounced and have resulted in the underlying 
principles being widely known (11).

Accepting the evidence that it lacked a way to 
make journalists respect these basic rules of 
the trade, OLPED abandoned its initial position 
that “the sanction must be moral, and nothing 
more” and, at the National Reconciliation 
Forum at the end of 2001, it released a blacklist 
of repeated offenders, both journalists and 
editors who published unsigned articles that 
were libellous or contained hate messages.

At OLPED’s request, the government’s 
journalism commission has not issued those 
on the list with a press card. However a press 
card is not obligatory to work as a journalist 
and will continue not to be so when the new 
press law takes effect. Incomprehensibly, the 
new law requires that only 11 staff members 
at each newspaper have a press card. 
Nonetheless, journalists were named and 
shamed at a congress in June 2004 by OLPED, 
which has moreover established its complete 
independence from the National Union of 
Journalists of Côte d’Ivoire (UNJCI). All this has 
won it widespread respect within the profession, 
above and beyond the political divisions.

This is a significant achievement and the 
international community should be helping and 
working with OLPED and other potential local 
allies if it wants to have more success than in 
the past in its efforts to defend press freedom 
in Côte d’Ivoire, especially from the hate media. 
It should be working from an understanding of 
the conditions in which journalism is practised 
on the ground. Otherwise its – legitimate – 
condemnations of professional misconduct will 
be purely academic and have no impact on the 
real world. Unfortunately, the United Nations 
is currently doing the opposite. While the UN, 
at its highest level in New York, condemns the 
misdeeds of the hate media, the UN mission, 
UNOCI, is incapable of identifying them because 
it does not make systematic recordings and 
does not keep any documentation worthy of the 
name. Aside from “support and reinforcement 
for the RTI management” and a few gifts of 
equipment, it has also been incapable of 
coming up with any strategy for how to rein in 
those who preach hate (12).

Conclusions and
recommandations

On the basis of its investigations in Côte 
d’Ivoire and its consultations with many 
journalists there, Reporters Without Borders 
calls on the international community to adopt 
a number of urgent measures that are essential 
for “disarming minds, pens and microphones” 
in the run-up to the elections. These measures 
would help efforts to establish a democracy of 
indisputable legitimacy in order to resolve the 
crisis and Reporters Without Borders believes 
they should be included in the new UN security 
council resolution currently being discussed, in 
the form of a clear commitment to help Ivorian 
journalists who are fighting for press freedom 
in Côte d’Ivoire, especially by combatting the 
hate media.

• For the print media and its unviable business 
model, Reporters Without Borders recommends 
working closely with OLPED to seek appropriate 
forms of state assistance (such as a special tax 
regime, newsprint and distribution subsidies, 
government and state agency subscriptions) 
to make newspapers less dependent on 
“those who give orders.” This should be done 
transparently and with respect for professional 
standards. Reporters Without Borders is aware 
that this is just a palliative, one that is only 
acceptable in the light of the urgent need to 
resolve the country’s crisis peacefully.

The laws of the market – in other words, reader 
preferences – should ultimately seal the fate 
of many Ivorian newspapers. In this respect, 



CÔ
TE

 D
’IV

OI
RE

Ti
m

e 
to

 “
di

sa
rm

 m
in

ds
, p

en
s 

an
d 

m
ic

ro
ph

on
es

”

9

Reporters Without Borders has noted that 
some newspapers are beginning to eschew 
sensationalism and sectarianism because 
readers are becoming more demanding and 
now want to see all sides to a news story and 
an open debate on current issues. Unless 
political violence undermines this emancipation, 
the Ivorian press is moving towards more 
independence, for commercial reasons as 
much as – if not more than – for ethical reasons 
(13).

• The most urgent need as regards the broadcasting 
sector is to secure the various sites of the state 
radio and television broadcasters, Radio-
Télévision ivoirienne (RTI) and Radio Côte 
d’Ivoire (RCI), especially the transmitting centre 
in Abobo. After the wave of political violence 
that began on 4 November, not to speak of the 
way Gen. Robert Gueï declared himself winner 
in the October 2000 presidential election, it is 
inconceivable that the international community, 
in the run-up to a key election, does not secure 
what would clearly be a target in any attempt 
to derail the process. A joint force formed by 
Ivorian army personnel, UN peacekeepers and 
members of the French Licorne contingent 
must be deployed at once. If it is not mandated 
by the UN to resist any eventual attack, it 
should at least be authorized to neutralize 
the national installations of RTI and RCI in the 
event of a violent takeover, which would entail a 
possibility of new hate messages and calls for 
murder on the air.

• Reporters Without Borders recognizes and 
welcomes the liberal nature of the press laws 
that were adopted on 14 December but, as peace 
is the overriding goal, it exceptionally proposes 
that, following consultation between the Ivorian 
authorities and journalists, their implementation 
should be delayed until immediately after the 
elections scheduled for October. On the one 
hand, this would give local radio stations more 
time to prepare for their future responsibility to 
report the news, which would now begin after 
the elections when hopefully passions would 
have cooled.

Secondly, the delay would give the print media 
a transition period to adapt to the higher levels 
of pay stipulated in the collective agreement 
(without which many newspapers might fold or 
become more dependent on “those who give 
orders”). Finally, it would allow RTI’s present 
director general to be confirmed in his post by 
agreement of the various parties to the crisis, 
thereby eliminating a potential source of conflict 
and maintaining a guarantee of fairness during 
the polling. 

• Similarly, a set of specific instructions should be 

drawn up for how the state-owned media should 
operate during the elections, and it should be 
approved at a cabinet meeting so that all of 
the political forces in the national reconciliation 
government are committed to it. This would 
give the state media a “road-map” during this 
decisive period when attempts will be made to 
control or influence them. 

A similar initiative should be considered for the 
privately-owned press. OLPED could act as 
an arbiter for all of the news media, ensuring 
respect for the undertakings given and, more 
generally, for the “code of honour” that was 
adopted in 1992 and to which all journalists 
have freely professed support. This would imply 
their consent to any sanctions which might 
be applied by OLPED, their self-regulatory 
body, especially if it were to act in concert 
with the United Nations, which would add its 
international weight to the naming of media 
criminals.

• As well as supporting OLPED, Reporters Without 
Borders appeals to the UN to bring its actions in 
Côte d’Ivoire into line with the condemnations 
of hate media that it has made in New York. 
UNOCI’s media reinforcement programme 
must be overhauled as soon as possible. It 
is moreover unacceptable that a blacklist of 
journalists allegedly guilty of hate messages 
was compiled and then suppressed, without 
any judicial follow-up. This violates the principle 
of presumption of innocence, especially as 
– possibly deliberate – leaks resulted in the 
naming of some people supposedly on the list. 
And it has done a disservice to the fight against 
impunity. Several RTI journalists who were fired 
at the beginning of the year are now demanding 
the right to go back to work and go back on 
the air because they were never prosecuted for 
the appeals for murder they made on the air six 
months ago. If these cases are not referred to 
the International Criminal Court in an effective 
manner, the UN should do its duty and publish 
the blacklist even if the result is just to shame 
the hate media and the journalists concerned.

NOTES

(1) Such headlines had been preceded by 
inflammatory language targeting immigrants from 
neighbouring African countries, the foreign press 
and government opponents before and after the 
2002 rebellion in the north. A headline in Le National 
on 14 February 1999 referred to opposition leader 
Alassane Ouattara and his French wife as “The 
Negro and his white Jewess.” A headline in Le 
Patriote on 27 November 2000 said, “They want to 
exterminate all the Muslims in Côte d’Ivoire.” Notre 
Voie wrote on 24 September 2002: “Côte d’Ivoire 
does not just have terrorists as its enemies. It has 
other ones, and they are not insignificant. They are 



CÔ
TE

 D
’IV

OI
RE

Ti
m

e 
to

 “
di

sa
rm

 m
in

ds
, p

en
s 

an
d 

m
ic

ro
ph

on
es

”

10

the international press, especially the BBC and RFI 
radio stations, but also AFP.” At the same time, the 
state television broadcast the names and addresses 
of these “enemy” journalists.

(2) For example, a municipal regulation was posted 
on 22 January 2001 in Bonoua, a small town 50 
km east of Abidjan, that contained the following: 
“Article II: No space or stall in the market may be 
assigned to a foreigner for any kind of activity. All 
foreigners are banned outright from practising the 
trade of transporter. All kinsmen are forbidden to 
assign any part of their lands to a foreign community. 
It is strictly forbidden to assign a lot to a foreigner 
for construction. Article III: Mixed marriage is strictly 
forbidden. All families are banned outright from using 
any procedure to integrate an outsider among us.” 
This example shows that the hate media are just a 
magnifying mirror of a society that itself spawns hate 
and exclusion.

(3) Christian Bouquet : Géopolitique de la Côte 
d’Ivoire, Paris (Armand Colin) 2005, p. 218.

(4) Ibid.

(5) Newspapers’ real sales are the best kept 
professional secret in Abidjan, for the obvious reason 
that they could undermine advertising rates or the 
interest of “those that give orders” in continuing to 
invest. Reporters Without Borders is refraining from 
giving individual newspaper sales in this report in 
order not cause any newspaper possibly irreparable 
harm.

(6) A small percentage of the returned newspapers 
are sold off very cheaply in Abidjan (3.5 million 
inhabitants) when the news is just a day or two 
old. The rest are sold by the kilo for recycling. The 
revenue from this is extremely small compared with 
the publishing company’s loss, but it goes straight 
into the editor’s pocket. The system is renewable. 
When one newspaper folds, another is born, as 
long as someone can be found willing to invest in 
the politics of the street or in an effective method 
of extortion, in which people are blackmailed into 
paying up to avoid being libelled.

(7) These figures come from polls carried out by 
independent market research consultants on behalf 
of privately-owned companies that wanted to know 
how to best allocate their advertising budget.

(8) A pioneering print media journalist, Kébé Yacouba 
went on to run the Angolan state radio and TV 
broadcaster for four years for the United Nations. 
He was appointed to run RTI in January 2004 as the 
compromise candidate accepted by both President 
Gbagbo and Seydou Diarra, the head of the national 
reconciliation  government that was created as a 
result of the Marcoussis accords. Yacouba scrapped 
one of RTI’s leading “patriotic” programmes (“We are 
together”) as soon as he took over. He then brought 
all of RTI’s 800 journalists together for a seminar in 
February 2004, the transcript of which was published 
as a book entitled “RTI, the book – professionalism 
and impartiality” and has since served as a manual 
for RTI staff. 

(9) EdiPresse was formed jointly by Fraternité Matin 
and Nouvelles Messageries de la Presse Parisienne 

(NMPP). Editors often accuse it of charging exorbitant 
rates. Two pro-Gbagbo newspapers, Le Courrier 
d’Abidjan and Notre Voie, have been trying to handle 
their own distribution since the start of 2005, so far 
at the expense of skipping the interior and often 
delivering late to news stands in Abidjan. EdiPresse 
points out that it slashed its staff four years ago from 
85 to 38 employees in an attempt to reduce costs 
and stay profitable. Nonetheless, the rate for new 
contracts was increased in April to 37 per cent of the 
retail price. Local press distribution now represents 
60 per cent of EdiPresse’s turnover, its foreign press 
distribution having fallen by a half since November’s 
turmoil. The rapid decline in subscriptions to foreign 
publications has become even more precipitous 
since November. Le Monde, which used to sell 3,000 
- 4,000 copies a day in the 1990s, had just 150 
paying readers prior to November. Now only some 
30 copies are imported and nearly all go to foreign 
entities in Abidjan such as embassies and banks.

(10) It is disconcerting to see western embassies 
pay local journalists often significant sums by the 
standards of their salaries to get them to attend 
their activities, including their frequent seminars and 
workshops on press ethics. But this long-established 
custom ensures that ceremonies formalizing 
international assistance grants and loans receive 
columns of praise in the newspapers and lots of TV 
airtime.

(11) Especially comparing OLPED with other NGOs in 
Côte d’Ivoire such as – to take an extreme example 
– the Ivorian Movement of Press Consumers, which 
claims to have 987,000 “active members.”

(12) “The United Nations Operation in Côte d’Ivoire 
must develop a strategy which, before the end of 
its mandate, allows the press to feel responsible 
and to play its role with complete freedom in the 
construction of a pacified Côte d’Ivoire,” says a 
study written by ONUCI’s press and information 
department. It proposes four projects, which do not 
appear to be very coherent. One is “the analysis 
of the media environment with a view to forming 
a unified self-regulatory body for the print media,” 
(although there is only one such body, OLPED, 
which combines journalists from both print and 
broadcast media). The second is help for RTI, 
including the provision of unspecified equipment. 
The third is training of community radio personnel, 
including training in professional ethics, and the 
provision of “editing equipment, masts, transmitters, 
microphones, minidisc recorders, computers and 
printers etc.” And finally there is “capacity-building 
for self-regulatory bodies,” although, again, there is 
only one such body, OLPED. This capacity-building 
is to be achieved through “exchanges of experiences 
with similar bodies in the subregion and elsewhere” 
although Côte d’Ivoire was the pioneer in this area 
10 years ago.

(13) Without abandoning their editorial bias, more 
and more Ivorian newspapers no longer just blindly 
reproduce the positions of the political sector 
they hail from. This is particularly the case with 
L’Intelligent d’Abidjan, 24 Heures and Nord-Sud 
Quotidien, whose managing editor, Méité Sindou, 
gave the following explanation for why he left Le 
Patriote (the RDR’s almost official mouthpiece): 
“Nowadays, the public has forced us to change what 



CÔ
TE

 D
’IV

OI
RE

Ti
m

e 
to

 “
di

sa
rm

 m
in

ds
, p

en
s 

an
d 

m
ic

ro
ph

on
es

”

11

we give them, because they want to know more, and 
that includes wanting to know what’s happening on 
the other side, in the opposing camp, not just in the 
other tribe but in the country next door too.” The 
declining fortunes of the most partisan newspapers 
– including Le Patriote and Notre Voie – confirms this 
nascent demand to be (somewhat) better informed 
while reading partisan content. This development 
matches the way the western press became less 
partisan, not so much for reasons of principle as 
responding to commercial opportunities to grow and 
capture the bigger advertising market that comes 
with readers of more diverse viewpoints (cf. James 
T. Hamilton: All the News That’s Fit to Sell. How the 
Market Transforms Information into News, Princeton 
2004, pp. 37 to 46).


