
Reporters sans frontières - 5, rue Geoffroy-Marie, 75009 Paris
Tel.: 33 1 44 83 84 84 - Fax: 33 1 45 23 11 51
E-mail: europe@rsf.org - web: www.rsf.org

ROMANIA

Caught between Old Habits and Democratic Strides:
Romanian Press at a Crossroads

April 2004

Investigation by Soria Blatmann and Jean-François Julliard



"Caught between Old Habits and Democratic Strides: Romanian Press at a Crossroads"
Reporters Without Borders – April 2004

2

Fourteen years after the collapse of Nicolae Ceausescu's dictatorship, Romania is still

struggling to meet the criteria for membership in the European Union (EU), which it hopes to
join in 2007. In its 2003 report on the progress made by the country in its bid for membership,

the European Commission stressed the need for Romania to make rapid progress in several

policy areas, including administrative reform, independence of the judiciary, the fight against
people-trafficking and corruption, which "continues to be widespread and affects all aspects

of society." The Commission also announced its concerns about certain limits imposed on
freedom of expression, and deplored the few genuinely independent media sources, highly

concentrated press ownership and the harassment of journalists by regional authorities.

The European Parliament (EP) went even further. Initially, Baroness Emma Nicholson
of Winterbourne, the Rapporteur for Romania of the European Parliament's Committee on

Foreign Affairs, Human rights, Common Security and Defence Policy, had demanded that all
negotiations with Romania be purely and simply suspended. Then, in her 19 February 2004

report condemning corruption—particularly rampant among the country's political

leaders—as well as the country's international child adoption schemes, abusive treatment of
detainees in police stations and the lack of independence of the judiciary and of the media, she

conveyed a serious warning to the Romanian government. The latter was called upon to

guarantee press freedom and to "put an immediate end to the economic control of the media,
which has led to self-censorship," "to track down the perpetrators of physical assaults on

journalists," and to take "decisive measures against the harassment and intimidation of
journalists."

Alarmed by the growing number of assaults on investigative journalists in the

provinces and by the hardships faced by those who attempt to independently cover the
country's most sensitive issues—particularly the country's approaching 2004 local, legislative

and presidential elections, Reporters Without Borders dispatched a delegation to Romania to
take stock of press freedom violations and of working conditions for the most critical

journalists.

The aforementioned delegation travelled to the cities of Timisoara (in western
Romania), Focsani (in the northeast) and Bucharest from 24 March to 1 April 2004, where

they met with top government and local officials, Romanian press freedom organisations,
trade unions, and many journalists.



"Caught between Old Habits and Democratic Strides: Romanian Press at a Crossroads"
Reporters Without Borders – April 2004

3

Generally speaking, press freedom in Romania is suffering from poor relations

between journalists and the authorities and is being undermined by their deep mutual distrust:
one side complains of the disparaging official statements made about the profession, difficult

access to public information and pressures of all sorts, while the other side objects to the

journalists' defamatory campaigns and lack of professionalism. In this context, the most
serious attacks on press freedom occur in the provinces, where the media are paralysed by

conflicts of interest among their media owners and four investigative journalists were brutally
assaulted in 2003.

On the national level, to the detriment of the opposition, information pluralism is

inadequate in the state-owned, as well as privately owned, audiovisual sectors. State-owned
media journalists object to the heavy pressures that are deflecting editorial policy, while

private television stations' colossal indebtedness to the state represents a permanent threat to
their independence.

Control over the local press

Numerous observers have referred to a "Berlusconization" of the local press. Romania may

boast over 100 newspapers, and as many privately owned television stations, but political
officials control—directly or indirectly—all but a very few of the country's media. The local

media, which are economically extremely vulnerable, have been massively bought out by the
"barons" of the Romanian Social Democratic Party (PSD), who wield the economic and

political power in the provinces and have been determined to take control of the press since

the party's electoral defeat in 1996.
One investigative report, published in the economic weekly Capital on 18 March

2004, exposed the extent to which the PSD controls local television stations. The primary
shareholders of half of these stations consist of ruling party officials and businessmen. Of the

22 local television stations broadcasting in 13 cities, 11 are said to be controlled by the PSD,

and 5 by the political opposition's National Liberal Party (PNL). For example, Dumitru
Sechelariu, Mayor of Bacau, owns Alfa TV—the most influential television station in the

region, while its competitor, Euro-TV, belongs to a PNL member. Galati's only television
station—TV Galati—is owned by Florin Paslaru, Galati City Hall's Public Administration

Director and Vice-Chairman of the local PSD party. In Constanta, MTC Constanta's sole



"Caught between Old Habits and Democratic Strides: Romanian Press at a Crossroads"
Reporters Without Borders – April 2004

4

shareholder is the Ministry of Public Works, Transportation and Housing, which invested

nearly 5 million euros in the station in 2002. In Brasov, the local government and the
opposition control two TV stations. Romania's largest cities, such as Cluj-Napoca, Timisoara

and Oradea, have some privately owned, independent TV stations with a fairly large

viewership, but they transmit only by cable.
Local television stations offer only a few hours a day of their own programmes; the

rest of the time they retransmit national private station telecasts. Capital underscores the
limited economic resources and audience of these TV stations, financed through

advertisements contracted by local government agencies and PSD "barons."

The print media's situation is scarcely any better. Many newspapers have been more or
less openly bought out by individuals with close ties to the PSD. According to another

investigation conducted by Manuela Preoteasa and published at the end of November 2002 in
Capital, half of Bacau's newspapers are controlled by shareholders or administrators actively

involved in politics. Dumitru Sechelariu, the city's mayor, who owns several radio stations, a

television station, and the Desteptarea daily, has admitted that the newspaper played a
primary role in his re-election in 1996. In Piatra-Neamt, two businessmen and PSD

parliamentarians jointly own the local media. Culita Tarata, another PSD parliamentarian,

owns three local editions of Monitorul in Neamt, Braila and Roman. In the area of Oltenia, the
Gazeta de Sud daily is published by a group headed by the Paunescu brothers, close allies of

the PSD.
In 1998, the Northeast Network was the most powerful local press group, with 18 local

editions of Monitorul and non-politically affiliated shareholders. This Network was bought

out by businessmen Sorin Ovidiu Vantu and Mihai Iacob. The latter, who enjoys close ties to
the government, allegedly tried to influence the newspapers' editorial policy in his favour.

Refusing to yield to such pressures, some journalists left the group and created a new
publication, Ziarul. But the pressures continued unabated, as evidenced by the Ziarul de

Vrancea case in Focsani.

After Monitorul de Vrancea's journalists left the Network, they created the Ziarul de

Vrancea daily in 2001. Its director, Corneliu Condurache, defines Ziarul de Vrancea as the

region's only independent voice which dares to criticise the government—irrespective of the
existing political trend—and which habitually carries top stories on the financial dealings of

local officials. Pressures began to be applied in March 2002, when the County Council



"Caught between Old Habits and Democratic Strides: Romanian Press at a Crossroads"
Reporters Without Borders – April 2004

5

unilaterally terminated the contract which had authorised the newspaper to be sold at public

newsstands, on the grounds that this contract generated no profit for the municipality. The
Post Office and Rodipet—the state-owned distribution company—also refused to distribute

the newspaper. On 22 April 2002, the municipality requested the help of the police force to

destroy several of Ziarul de Vrancea's points of sale. As a result of the wide media coverage
devoted to images of cranes tearing apart newsstands to which journalists had chained

themselves, Ziarul de Vrancea became a symbol of the crackdown on the local press.
"We have never been willing to compromise when it comes to freedom of information,

because that is our newspaper's policy," its director explained. "It is the price that we must

pay—an unheard of price in Romania." Of the 18 newsstands distributing the newspaper prior
to 22 April 2002, only three still remain—and they are a subject of contention with the city

hall. Corneliu Condurache reported, however, that this situation has not yet had an impact on
the newspaper's sales, which are being assured by street vendors. But for the last two years,

journalists have been complaining that gaining access to public information is becoming

increasingly difficult, and that strong economic pressures are being brought to bear, mainly in
the form of frequent tax audits and boycotts on advertising. In addition, even though the

authorities have ceased bringing actions for libel, the city hall recently filed 52 lawsuits

against the newspaper on administrative and commercial grounds. Corneliu Condurache feels
that this judicial and economic harassment is serving the interests of the newspaper's

competitor, Monitorul de Vrancea, which benefits from a good distribution network and
whose director, Corina Trifan, enjoys close ties with Marian Oprisan, President of the County

Council and a member of the PSD.

The city's mayor, Decebal Bacinski, has admitted that it was a mistake to dislodge
Ziarul de Vrancea's newsstands by force, especially because of the image that was conveyed.

But he firmly rejected Corneliu Condurache's accusations of censorship, explaining that the
municipality and the newspaper had formed a partnership to offer the city's residents

diversified access to the local press, but that this was in no way a business contract

authorising the newspaper's newsstands to also sell alcohol and cigarettes. "In this case, we do
not view Ziarul de Vrancea as a newspaper, but rather as an economic agent which did not

meet its obligations," asserted the mayor. Marian Oprisan used the same arguments, saying
that the newspaper's owner had embezzled public funds and that this case had nothing to do

with press freedom. Mr. Oprisan also pointed out that he had abandoned his plans to sue



"Caught between Old Habits and Democratic Strides: Romanian Press at a Crossroads"
Reporters Without Borders – April 2004

6

Ziarul de Vrancea: "Today in Romania, no judge is brave enough to convict a journalist of

libel. If we bring a lawsuit, we are accused of violating press freedom. If a judge finds in our
favour, the journalists take it out on the judges. In this country, someone may be able to prove

that there are corrupt politicians, policemen and judges, but no one can prove that there are

corrupt journalists." Although he admitted that he and the director of Monitorul de Vrancea

are friends, he denies that he made any threats against journalists or spearheaded a smear

campaign against Silvia Vranceanu, a correspondent in Focsani with Evenimentul Zilei, a
national opposition daily. This journalist, who is also the wife of a local opposition leader,

claims that she has been the target of intimidation ever since her newspaper implicated local

members of the PSD. She accuses Oprisan of having called her on the telephone and
threatening to circulate a videocassette of her dancing nude at a private party that occurred

eight years earlier. In August 2002, OTV, a privately owned TV station, had shown those
images, while Monitorul de Vrancea implied in a front-page article that the journalist had

been featured in a pornographic film. The newspaper's director, Corina Trifan, denied having

been pressured in any way by the County Council and claimed that she worked in an entirely
independent manner. Nonetheless, the two rival dailies in this city with a population of

150,000 are waging a cut-throat war, using libellous and libellous articles as weapons.

Local investigative journalists threatened

Investigative journalists are the first to suffer from conflicts of interest between public

services and the private interests of media owners. Early in March 2004, Sorin Ozon, Liviu

Avram and Stefan Candea led an inquiry on behalf of the Romanian Centre for Investigative
Journalism (CRJI) in 12 of the county's cities. Their conclusion was damning: articles by

investigative reporting is on the verge of disappearing in the local press. "Defectively trained
journalists, ready to compromise, greedy press owners, corrupt politicians and businessmen

putting extraordinary pressure upon journalists—each shares some of the blame," claimed the

CRJI. The monthly salary of investigative journalists never exceeds 200 euros, which makes
them especially vulnerable to corruption and often leads them to botch their work. According

to the CRJI, local investigative journalism too often amounts to the publication of unverified,
vindictive and partial information. The only way that investigative journalists can do their



"Caught between Old Habits and Democratic Strides: Romanian Press at a Crossroads"
Reporters Without Borders – April 2004

7

jobs under normal conditions is to work for the national media, which now regularly covers

certain local subjects considered as strictly taboo in the provinces.
But these journalists are confronting an all-too-real threat. In 2003, four of them were

brutally assaulted while investigating cases of corruption involving some local officials and

businessmen. This series of assaults began on 25 July 2003 in Petrosani (in central-west
Romania), where Romania Libera daily's Carmen Cosman and Evenimentul Zilei's

correspondent Marius Mitrache, were attacked in the middle of the street, a few steps from the
police station, as they were preparing to leave on an assignment. The journalists—who

sustained grave injuries from savage blows to their heads and bodies, had exposed several

incidents of corruption among the local power structure which also implicated some managers
in the Jiu Valley mining company.

The assault on Ino Ardelean, a reporter for Evenimentul Zilei's local edition in
Timisoara, raised a loud public outcry in the country. On the evening of 3 December 2003,

while on his way home, the journalist was savagely beaten to the point of unconsciousness by

unknown assailants. He was hospitalised with multiple head injuries and two fractures to his
jaw. As a specialist in local politics and cases involving corruption, and recognised by his

colleagues as one of the region's few investigative journalists, Ino Ardelean regularly exposes

the involvement of local politicians—particularly members of the PSD—in various forms of
illicit trafficking. In particular, he wrote many articles about the PSD's county leader, Eugen

Milutinovic. The journalist had been the target of very harsh accusations in the pro-
government daily, Prima Ora, of which Ioan Sipos, President of the County Council, owns

30% of the shares. According to the latter, the articles published about Ino Ardelean were

merely part of a "normal feud between journalists" and not—as the victim thought—an actual
attempt to incite violence. Using the Silvio Berlusconi case in Italy as an example, Mr. Sipos

asserted to Reporters Without Borders that this conflict of interest had no effect at all on press
freedom or information pluralism, as Prima Ora's journalists were free to write about

whatever they wished, including himself, "as long as they could prove it." His view was that

the attack on Ino Ardelean was not orchestrated by local politicians. The journalist and Cornel
Nistorescu, director of the newspaper Evenimentul Zilei, to the contrary, are convinced that

Eugen Milutinovic was behind that assault. "It has been a really hard year…in fact, it has
never been this hard before. No investigative reporter is allowed to publish his findings in the

local press, which is controlled by the PSD," confided Ino Ardelean.



"Caught between Old Habits and Democratic Strides: Romanian Press at a Crossroads"
Reporters Without Borders – April 2004

8

Romanian President Ion Iliescu and Prime Minister Adrian Nastase have officially

condemned this assault. On 23 December—nearly three weeks after the event—Mr. Nastase
stated: "It is inadmissible to seek revenge or resort to physical violence in dealing with

anyone. This is unacceptable in a civilised society." The Prime Minister added: "If a mere

article were enough of a reason to fight, I would have to fight journalists every single day."
After sending them an ultimatum, the Prime Minister dismissed three top Timisoara police

officers on 5 March for having failed to identify and arrest the assailants. Ioan Rus, the
Romanian Minister of Interior and Public Administration, who indicated that the case is now

in the hands of the Criminal Investigations Department, told Reporters Without Borders that

more than 800 witnesses had been heard and they had requested the aid of Interpol, Europol
and the FBI. The Minister acknowledged that this case was creating an "efficiency and image

problem" for the police and stated that he was aware of the need to resolve it as soon as
possible. He specified that the police had several leads, but that, at this stage of the inquiry, no

tangible proof had yet come to light. He pointed out that the journalist had written articles

critical of several—and not just one—political leaders, and promised that the authorities
would show "zero tolerance" toward the assailants, who would be punished "without any

discrimination or political protection."

Ino Ardelean is very sceptical of the pressure exerted by authorities to identify the
assailants. He feels that it may induce the police to invent a perpetrator, despite the fact that,

in his opinion, they already know who did it. The journalist objected to the very close ties that
exist on the local level between the police, the PSD and the judges, saying "Any journalist

who may want to write something about this gang in a national newspaper will be assaulted

the very next day." He brought a complaint for negligence against the police on 12 January
2004 and is seeking approximately 1.25 million euros in compensation for pain and suffering

and approximately 1,250 euros for material damage.
The end of the year 2003 was marked by yet another, equally brutal, assault. On 26

December, Zoltan Szondy, a reporter with Hungarian-language daily Hargita Nepe—who had

already been assaulted in September—was beaten with iron bars by unknown assailants in the
stairwell of his apartment building in Miercurea Ciuc (central Romania). He was hospitalised

with serious head and arm injuries. A political activist, the journalist was inquiring into the
activities of one of the city's businessmen, Csibi Istvan. Suspected of having committed



"Caught between Old Habits and Democratic Strides: Romanian Press at a Crossroads"
Reporters Without Borders – April 2004

9

several crimes—including assaults on journalists—Mr. Istvan was placed in police custody on

23 April 2004.
During their meeting with Reporters Without Borders on 31 March 2004, the President

of the Republic and the Prime Minister expressed their indignation over the assaults on

journalists and their determination to punish those responsible. Even while commenting that
"being a journalist involves a certain degree of risk," President Iliescu specifically condemned

the assault on Ino Ardelean, stipulating that should any political forces be proven to be
implicated in this case, it would be "very grave." The Minister of Interior and Public

Administration had recorded 44 cases of assault against journalists between 2000 and 2004.

The perpetrators identified in 24 of those cases are now on trial. The Minister contended that
of those 24 cases, 20 were unquestionably not related to the journalists' professional activities.

Currently, 20 other assaults remain unsolved, 10 of which could, in his opinion, be construed
as attacks on press freedom.

In addition, the body of Iosif Costinas, 62, an investigative journalist on assignment

for the Timisoara daily, who had been missing since 8 June 2002, was found on 20 March
2003 in a forest in the vicinity of Timisoara. He was identified on 4 June by Timisoara's

Institute of Legal Medicine, based upon a DNA test. The police concluded that Iosif Costinas,

whose skeleton showed no trace of wounds, "committed suicide by means of a prescription
drug overdose." A box of sleeping pills and a bottle of alcohol had, in fact, been found near

his body. Oscar Berger, the daily publication's editor, and Malin Bot, of the local newspaper
Focus Vest, give no credence to the suicide theory. In their opinion, the journalist may have

been murdered because he was investigating why former members of the "Securitate"

(Communist secret police) had been appointed to positions of leadership. While admitting that
the journalist had problems with alcohol and had not informed them that he had uncovered

new information likely to place him in jeopardy, they still feel that he was not depressed and
that the police did not conduct a thorough investigation into the circumstances surrounding his

death. Specifically, the two men believe that his body would have been found much sooner if

it had really been lying for 10 months where it was found—just a few metres from a railroad
track, in a forest. After visiting the site and discussing the case with Chief Inspector Dorel

Andras, of the local police, and numerous journalists, Reporters Without Borders considers
that there is no evidence to date which proves that this case is connected Iosif Costinas' work

as a journalist.



"Caught between Old Habits and Democratic Strides: Romanian Press at a Crossroads"
Reporters Without Borders – April 2004

10

Privately owned audiovisual sector undermined by its colossal indebtedness to the state

Privately owned television stations have run up a colossal debt to the state in excess of 17

million euros as a result of unpaid taxes and other state levies (such as insurance scheme
contributions). According to data issued by the Ministry of Public Finance on 9 January 2004

and published by the Romanian Academic Society (SAR), the debts due to be discharged

prior to 30 September 2003 have nearly all been rescheduled.

Privately owned television station indebtedness to the state

Amerom Television SRL
(Prima TV)

ROL 255,206,936,022
(approx. EUR 6,300,000)

Collection proceedings underway

Media Pro International SA
(Pro TV)

ROL 234,293,918,492
(approx. EUR 5,700,000)

Rescheduled

Antena 1 SA
(Antena 1)

ROL 57,776,578,624
(approx. EUR 1,400,000)

Rescheduled

Corporatia Pentru Cultura Si Arta
Intact SA (Antena 1)

ROL 51,257,023,493
(approx. EUR 1,250,000)

Rescheduled

Rieni Drinks SA
(National TV)

ROL 46,200,537,990
(approx. EUR 1,100,000)

Rescheduled

Scandic Distilleries SA
(National TV)

ROL 43,151,393,401
(approx. EUR 1,000,000)

Collection proceedings underway

Rosal Grup SRL
(Realitatea TV)

ROL 16,446,491,632
(approx. EUR 400,000)

Rescheduled

Source: Romanian Academic Society / Ministry of Public Finance, 9 January 2004

All of the executives of privately owned television stations interviewed by Reporters

Without Borders contended that the authorities had never used those debts as a lever to exert

pressure on them. According to Adrian Sarbu, director of the leading station, Pro TV, each
successive regime has tried to pressure them but the TV station's editorial policy has never

been affected by it. Mihai Codreanu, who hosts a talk show on Pro TV, explained that the only

reason why his station steers clear of political issues is to avoid a decline in viewer ratings, as
TV viewers are no longer interested in politics. Several journalists pointed out, however, that

in 2002, while Romania was initiating its negotiations for membership in NATO, the station
had been broadcasting for several months previously a show entitled Pro Vest, which bragged

about the Romanian government's efforts to join the Atlantic Alliance.

Sorin Oancea, the director of Antena 1, stressed that the rescheduling of a public debt
is a legal process and in no way implies a favour on the part of the government. "There are no



"Caught between Old Habits and Democratic Strides: Romanian Press at a Crossroads"
Reporters Without Borders – April 2004

11

political pressures being placed on Antena 1, but I must admit that we are in a good position

because we are part of a large media group," he said.
In an open letter to Baroness Nicholson, dated 24 February 2004, the organisation

Romania Think Tank (RTT), which analyses the rule of law and the free-market economy

maintained that these debts seriously compromise the independence of the Romanian media.
Rather than requiring payment of these debts, the government has chosen to reschedule them

"in exchange for political compliance." RTT condemns this form of unlawful subsidy in
which the government uses public funds to buy control of the privately owned media. The

organisation asked the government to demand that these debts be paid no later than 31 May

2004.
Although such a level of indebtedness undeniably constitutes a means to impose

considerable economic pressure, this problem cannot be easily resolved: cancelling the debts
would be difficult to justify vis-à-vis the country's other economic players, while the

government's insistence on immediate settlement would undoubtedly force a large number of

media to shut down.

Pluralism of information threatened

A study carried out by the Media Monitoring Agency (MMA), a local NGO, shows that

information pluralism is inadequate in the country's audiovisual sector. MMA analysed prime-
time news programmes shown on privately owned television stations Antena 1, Prima TV,

Pro TV and Realitatea TV, as well as by the state-owned channel Romania 1. The monitoring,

which took place during the period from 15 to 28 January 2004, indicates that the two most
popular channels, Pro TV and Romania 1, primarily present news about the leaders of the

ruling party, President Ion Iliescu, and Prime Minister Adrian Nastase. PSD leaders are given
62% more airtime than those of the opposition on Pro TV, and 58% more airtime on Romania

1. Moreover, no negative news about Messrs. Iliescu and Nastase was broadcast on any of the

channels during the period concerned. The other members of the ruling party are given more
balanced coverage.

In its 2004 report, the Romanian Academic Society (SAR) asserts that Romanian
television stations practice self-censorship by avoiding any form of criticism of the

authorities. SAR considers that, with few exceptions, it has become virtually impossible to



"Caught between Old Habits and Democratic Strides: Romanian Press at a Crossroads"
Reporters Without Borders – April 2004

12

criticise the government, the President or the Prime Minister in prime time, even though it

was a frequent occurrence under the preceding centre-right regime, from 1996 to 2000. To
escape such pressures, television station directors take refuge in a tabloid style and avoid

political issues. But according to SAR, fewer and fewer viewers are watching TV news

programmes: ratings have declined nearly 20% from what they were in 2000.
Ralu Filip, the President of the National Audiovisual Council (CNA), who, among

other tasks, is responsible for monitoring information pluralism in the audiovisual sector,
explained that no rules on this matter have been laid down in the last 14 years. Aware of the

problem, the Council adopted a "three-tier" criteria for the opposition, the ruling party and the

government on 9 March 2004. A new information-monitoring system should be in place by
the end of April. In its "decision concerning the maintenance of accurate and pluralistic

information," the CNA is committed "to enforce the pluralistic expression of ideas and
opinions, as well as the pluralism of public information sources," and stressed that radio

stations "are obligated to inform the public by presenting facts and events accurately and

impartially."
In December 2003, the CNA had already put an end to a situation that symbolised the

overlapping of political and media spheres in Romania. Indeed, the Council had banned a

show hosted by Adrian Paunescu, a former poet under Nicolae Ceausescu, PSD Senator and
Chairman of the Romanian Senate's Culture and Mass Media Committee. Entitled Battle for

Romania, this weekly programme of indeterminate duration—which would occasionally last
several hours—had been hosted since March 2003 by the Senator on the private station

Realitatea TV. In its decision, the CNA concluded that parliamentarians and local government

officials did not have the authority to produce or host news programmes. Mr. Paunescu had
hosted several talk shows in the past, primarily on Antena 1 and Pro TV.

But Ralu Filip specified that the Council has granted the greatest number of licences in
Europe and considers that the source of the audiovisual sector's problems is more economic

than political, due to an excessively high number of TV and radio stations vying for

insufficient financial and advertising resources. CNA member Gabriela Stoica suggested that
the political pressure argument had become an election slogan, even though the real danger

for press freedom lies in the economic and financial pressures weighing on the relations
between journalists and their managers.



"Caught between Old Habits and Democratic Strides: Romanian Press at a Crossroads"
Reporters Without Borders – April 2004

13

Mircea Toma, MMA's director and a journalist with the weekly Academia Catavencu,

and Manuela Preoteasa, an expert on economic issues, also observed that the share of
ownership attributed to certain foreign companies, NGOs and foundations that subsidise

privately owned television and radio stations has yet to be disclosed. This lack of transparency

lead many to doubt that the Romanian media are truly independent.

Are Romania's state-owned media being censored?

The problem of information pluralism is particularly sensitive within the state-owned radio

sector. An inquiry led by the Capital weekly, published in September 2003, shows that, of the
331 news items presented on the 7:00 p.m. news programme between 4 August and 6

September 2003, 97 concerned government leaders, 21 of which focussed on the Prime
Minister, Adrian Nastase. This period of the year covered some of Mr. Nastase's holidays and

the opening day of the government's new session (15 August). The weekly maintained that the

news broadcast on Radio Romania was merely compiled from a series of press releases and
press conference summaries and that no journalist had chosen to cover those topics. During

the period in question, the news programme had not invited any analysts who were

independent or critical of the government to share their views. Rarely interviewed live,
opposition representatives had intervened only to make brief statements.

Bogdan and Cerasela Radulescu of Radio Romania denounced the political censorship
practised by the station's director, Dragos Seuleanu. They contended that the government has

been attempting to take control of state-owned radio stations since the elections of 2000.

Bogdan Radulescu chose to leave the radio's political news department to escape pressure
from his supervisors who wanted him to "promote government propaganda" and contribute to

the "personality cult" surrounding the Prime Minister. He invoked the "voluntary servitude"
exemplified by radio station directors, the direct orders received from PSD leaders and the

journalists' "silent protest," as those who dared to publicly express their opinions are being

gradually marginalised, ridiculed or forced out of their profession. "For me, joining the
foreign service was a breath of fresh air. It was impossible for me to function professionally

under those conditions," he confided to Reporters Without Borders. According to him, during
one of his initial internal meetings, in 2001 the radio director supposedly stated that the station

did not broadcast for the public but for the policy-makers. A claim that Mr. Seuleanu denied.



"Caught between Old Habits and Democratic Strides: Romanian Press at a Crossroads"
Reporters Without Borders – April 2004

14

Rodica Madosa, former editor-in-chief of the state-owned radio station's news

department, also accused her director of having influenced and censored news transmitted on
Radio Romania Actualitati. She reported that the quality of the news and the climate

prevailing in the radio station has seriously deteriorated since the appointment of Dragos

Seuleanu: "the law was violated when the preceding board of directors was improperly
removed from office two years before the end of its term (…) Mr. Seuleanu does not hesitate

to implement whatever means of oppressive propaganda that he has at his disposal." The
journalist deplored "the intervention of the PDG in all of the morning news programmes" and

objected to the "precipitous" breach of her work contract, two months before she was due to

retire.
Cerasela Radulescu, a political journalist, denounced the "daily manipulation of news,

which is systematically censored, slanted, or deflected in order to serve the best interests of
the government and the ruling party, not only detrimental for the opposition, but particularly

for the public, who is deprived of accurate and impartial information on issues critical to the

country," such as corruption and the progress of Romania's bid for membership in the EU.
For example, the journalist asserted that the state-owned radio stations had presented

the Bechtel case—as well as the statements made in Bucharest by the European Parliament's

Rapporteur for Romania, Baroness Emma Nicholson, concerning Romania's membership in
the EU—in a totally biased manner. On 5 February 2004, the country's privately owned

national and international media mentioned the fact that the European Commission had
opened an inquiry into the legal framework in force in Romania for the granting of

government contracts following an agreement concluded in December 2003 between the

Romanian government and the American company Bechtel for the construction of a
highway), which allegedly had never been subject to a call for tenders. According to Cerasela

Radulescu, state-owned radio stations were muzzling the subject. The journalist phoned Radio

Romania's correspondent in Brussels, astonished she had not received that information. After

this intervention, the radio station discussed the news item on their 7:00 p.m. news

programme. A dispatch from the Rador public radio's internal press agency repeated the terms
used by the radio: "The Commission has opened an inquiry referring to the legal framework in

force in Romania in cases involving government contracts." The Bechtel case was not directly
mentioned.



"Caught between Old Habits and Democratic Strides: Romanian Press at a Crossroads"
Reporters Without Borders – April 2004

15

In another example, on 9 February 2004, Emma Nicholson held a press conference in

Bucharest after meeting with the Prime Minister. An Agence France-Presse (AFP) dispatch
indicated that Mrs. Nicholson had declared that she planned to maintain her proposal to

suspend EU membership negotiations, reminding those present that "EU member countries do

not export their children," and criticising the "unacceptable and inappropriate" manner in
which government authorities handled the moratorium on international adoptions, as well as

the implication of the President and Prime Minister in this report, before demanding an urgent
reform of the judicial and administrative system. The Romanian privately owned media and

international press have widely reproduced these vitriolic statements. But, according to

Cerasela Radulescu, Radio Romania's 6:00 p.m. and 10:00 p.m. news programmes preferred
to broadcast only the more positive remarks made by Emma Nicholson after she concluded

her discussion with the Prime Minister: "We both agreed that Romania had made a great deal
of progress but that much still needs to be done. We raised the problem of justice, obsolete

laws and corruption, and the Prime Minister assured me that the government will definitely

implement certain measures to that effect, on both a national and international level. We
discussed the progress already made in terms of children's rights and what still needs to be

done" (presented on the 10:00 p.m. news programme of 9 February 2004).

In reaction to accusations publicly announced by Cerasela Radulescu against the state-
owned radio station at Reporters Without Borders' press conference in Bucharest on 31

March, and reprinted in the daily Evenimentul Zilei, Ralu Filip, CNA's President summoned
the journalist and radio head to his office on 6 April. At the end of this meeting, CNA issued a

recommendation in which it requested the state-owned radio station to comply with the 9

March 2004 Council decision "concerning the maintenance of accurate and pluralistic
information." The Council also admonished the head of the radio station to adhere to, and

implement, the state-owned radio journalists' professional code, which prohibits censorship
and stipulates that journalists must refuse to yield to any form of pressure whose purpose is to

dissimulate, deform or manipulate information. Lastly, the CNA demanded that the station

publish, at the end of every month, the results of its internal monitoring that tracks the airtime
for news devoted respectively to the government, the ruling party and state opposition. Mr.

Filip nonetheless specifically informed Reporters Without Borders that evidence of censorship
had never been presented: the state-owned radio's news tapes could not be provided, as the

events concerned occurred more than 30 days earlier. Although he regretted that the journalist



"Caught between Old Habits and Democratic Strides: Romanian Press at a Crossroads"
Reporters Without Borders – April 2004

16

did not reveal the incidents at the time of their occurrence, CNA's President stressed that it

was the first time in 14 years that a state-owned radio station was given such a warning.
Furthermore, CNA assured Reporters Without Borders that it planned to issue in the near

future a notice concerning the 29 March broadcast on the state-owned radio station of Adrian

Nastase's intervention on the occasion of a meeting of the Youth of the PSD. Interrupting its
other programmes, Radio Romania had then devoted more than 30 minutes to retransmitting

the statements made by the leader of the PSD, which many observers felt was reminiscent of
an election campaign speech.

For his part, Dragos Seuleanu, the radio station's director, rejected all of the

accusations, explaining that the offences were committed by a minority of journalists who
were uncomfortable with its policy for reforming and modernising Radio Romania. As for

devoting airtime to political representation, in Mr. Seuleanu's opinion, officials fail to take
advantage of the airtime made available them because they have "no particular message to

convey to the population", while the government—to the contrary—is very pro-active due to

its very busy local and international political schedule. "We're just broadcasters—we can't
generate debates. I don't think that we're producing propaganda, all we're doing is trying to

cover the news," he asserted. When Reporters Without Borders warned him not to be tempted

to take up the old habits of some bygone era, the director of the state-owned radio station
retorted: "Sometimes I have the impression that journalists haven't changed either since

Ceausescu!"
Romanian State Television (RTV) also stands accused of strong pro-government bias.

RTV exerts considerable influence over the Romanian population: nearly half of all Romanian

households are without cable, which carries programmes broadcast by privately owned TV
stations.1 In this electoral year, Theodor Stolojan, leader of the PNL, expressed his grave

concern over the weak coverage devoted to representing the opposition on the public media.
He pointed out that he had been invited to participate in state-owned TV shows only twice in

the last three and one-half years. Mona Musca, a PNL parliamentarian and member of the

Culture, Arts and Media Committee of the Romanian National Assembly, reported that the
European Parliament's debates on the progress of Romania's membership in the EU were only

covered in the sixth or seventh position on RTV's televised news programme, and were always



"Caught between Old Habits and Democratic Strides: Romanian Press at a Crossroads"
Reporters Without Borders – April 2004

17

presented in a positive way, while an eight-minute news report—in the same time slot—dealt

with the negative aspects of Bulgaria, which will also be a candidate for membership in the
EU by 2007. According to the parliamentarian, state-owned television is "caught up in an

electoral campaign instead of reflecting the real world."

At the end of 2003, the suppression of Stelian Tanase's show, Masina de Tocat ("The
Meat Grinder") provoked an angry response from the opposition. This liberal political analyst

hosted a prime-time talk show for three months, to which he invited representatives from the
opposition as guests on several occasions. Dan Matei-Agathon, the ruling party's Secretary

General, repeatedly objected to this programme. In an open letter to Valentin Nicolau, the

President and Chief Executive Officer of the Romanian Television Company, dated 5
December 2003, Mr. Matei-Agathon demanded that RTV issue a public apology and dismiss

its director following a broadcast that had portrayed the Romanian national holiday in an
"ironic" light: "People probably did not understand that the country's National Holiday is also

RTV's, who chose—in this programme—to treat this subject ironically. This show used an

approach similar to those used by other TV stations—like Antena 1—who, for reasons related
to its managers' political affiliation, chose to portray the 85th anniversary of the Great Union

of 1918 in a humorous way. If, in terms of these stations, we can at least accuse some

managers and journalists of being irresponsible and showing an obvious lack of patriotism,
the case of RTV represents a much more serious offence: an abdication of the public interest

television statute."
The journalist's contract, which was due to expire at the end of December, was not

renewed. The two last broadcasts of the year—which was dealing with the Romanian

Revolution of 1989 and was to feature guests from the National Peasant Christian Democratic
Party (PNTCD)—were cancelled. "I am a liberal, but in my show, I did not take an anti-

government approach," explained Stelian Tanase. "I feel the same way now as I did twenty
years ago when the communists were censoring my books. I felt isolated, the ruling party had

me under surveillance. I sense the same sort of hostile attitude toward journalists today," he

added.
Lucian Sarb, RTV's News Director, justified the suppression of this programme by its

weak ratings—around 3%—and asserted that the state-owned TV station had not been
                                                                                                                                                              
1 Privately owned TV stations broadcast only via cable and satellite. The cable penetration rate is 45% of

households, 78.5% of which are in urban areas and 17% in rural areas (Source: Romanian Ministry of



"Caught between Old Habits and Democratic Strides: Romanian Press at a Crossroads"
Reporters Without Borders – April 2004

18

subjected to any form of pressure in this matter. His view was that RTV's subservience to the

government was "a pure fable" systematically brought up again by every opposition party
during electoral campaigns. According to him, RTV's problems are exactly the same—and

neither more nor less—than those confronted by such European state-owned television

stations as RAI in Italy, ORF in Austria, or TVE in Spain. The journalist specified that only
30% of RTV's reporters were already working there under Ceausescu's regime, and that the

young generation is free of any "complex" about press freedom.

A national print media better armed against government pressure

In keeping with the omnipresent symbolic traditions of their past, most Romanian national

newspaper editorial staffs work in a Stalin-like building owned by the state. Cristian Tudor
Popescu, President of the Press Club and director of the daily paper Adevarul, reported that he

had asked the Prime Minister to sell the building off to the various publications. The

newspaper's executives are not particularly unhappy about the current situation, as the rent
paid to the government is less expensive than it is in the city and they claim that the

authorities have never profited from this situation to exert pressure on their editorial policies.

The national print media enjoys a great deal more freedom than the local press.
Defined by many observers as the only true form of political opposition, the print media better

exemplify information pluralism than does the audiovisual sector. But that does not make
relations between the political establishment and the press any friendlier. In this respect,

World Press Freedom Day on 3 May 2003 was marked by a revealing incident. On that day,

Dan Matei-Agathon, who at the time was Romanian Minister of Tourism and Vice-President
of the PSD, in a telephone conversation with Sanziana Ionescu, a journalist with the daily

Adevarul, threatened to eliminate the advertising contracts originating from the Ministry
which came under his control if she wrote another critical article about him. The newspapers'

dependency on government advertising contracts is often denounced as a major source of

pressure.
But the journalists' main complaint is the large number of lawsuits for libel, which

forces them to resort to strong self-censorship. The prevailing penal code provides for
maximum sentences ranging from one to four years in prison for insult and defamation-related

                                                                                                                                                              
Communication and Information Technology, 10 November 2003).



"Caught between Old Habits and Democratic Strides: Romanian Press at a Crossroads"
Reporters Without Borders – April 2004

19

offences, particularly with respect to government officials, representatives of the state, or

national symbols. In May 2003, the Romanian government submitted to Parliament a bill
calling for the reform of the penal code which provided for the decriminalisation of insult and

libel offences. However, the text also instituted as an offence the propagation of "false or

biased information abroad which may prove harmful to the interests and honour of the
nation," punishable by a one- to five-year prison term. On 30 March 2004, the Chamber of

Deputies decriminalised the insult and libel offence, eliminating the two-month to two-year
jail term for libel. However, the latter is still considered a criminal offence subject to a fine.

Although few trials result in sentences, fines can climb as high as 3,000 euros and damages

and interest can reach amounts disproportionate to the average monthly salary of a journalist,
which is only 200 euros.

Political leaders and businessmen, on the other hand, deplore the growing number of
libellous articles which accuse them without proof of corruption, or of having been members

of the Securitate. According to President Iliescu, the post-Revolution generation of journalists

lacks "professionalism, credibility and responsibility." If the quality of their journalistic
endeavours leaves something to be desired, it is obvious that, generally speaking, the

Romanian authorities do not appreciate criticism from the press—whether national or

international—which they accuse of tarnishing Romania's image by exclusively focusing on
the country's negative aspects. This attitude has resulted in several excessive reactions from

the government's high-ranking officials. In 2002, the Minister of National Defence had sent a
press release to the newspapers that had reprinted an article from The Wall Street Journal

suggesting that NATO distrusted the Romanian secret police in which he stated: "Life is too

short and your well-being too precious to waste on tiresome discussions." That same year, a
daily had printed a document issued by the Supreme Defence Council (CSAT), entitled: "Plan

to Counter Attacks Against Romania," which accused the press of "harming the country's
image" and of paying "undue attention to incidents involving corruption, people-trafficking

and international adoption schemes."

Conclusion

Press freedom does not yet occupy the position it deserves between the old habits inherited

from the dictatorial period and the strides actually made toward implementing European



"Caught between Old Habits and Democratic Strides: Romanian Press at a Crossroads"
Reporters Without Borders – April 2004

20

standards. The political establishment, very anxious to preserve its reputation with the

European Union, and to placate public opinion in this election year, has been exerting
insidious pressure on the Romanian media. Although there has been no grave press freedom

violation to deplore on the national level, the state-owned media's lack of independence, the

pluralism issues in the audiovisual media sector, the attempts to manipulate
information—especially on the state-owned radio not to mention the self-censorship broadly

practiced among journalists (who now avoid inquiring into subjects which are essential, but
too sensitive), are all alarming signals to which the Romanian government and Parliament

must attach the utmost importance.

Romanian journalists, for their part, must also find the means to resist these economic
and political pressures. In this perspective, the fact that they signed the country's first

collective labour agreement for journalists on 31 March 2004—which notably grants them the
social and economic protections of which they had been previously deprived—is a very

positive development.

However, a certain amount of pessimism prevails in respect of the local press, whose
situation is very alarming. Caught in a vice between the political and economic interests of

their owners and their own desire to keep the public informed, the local media lack

independence and the investigative journalists working in the provinces are truly facing a
dangerous situation. Local and national authorities must take measures to curb the spread of

micro-conflicts of interest occurring throughout the country, which are preventing local
journalists from working under normal conditions in terms of freedom and safety. Lastly, the

inquiries into assault cases must be quickly resolved. Otherwise, all indications are that a

sense of impunity could take hold in the country, with very dangerous consequences for the
few investigative journalists who still want to freely carry on their work.

Recommendations

Upon concluding its mission, Reporters Without Borders is asking Romanian authorities:
- to intensify their efforts to bring their investigations into the four assault cases

mentioned in this report to a swift conclusion and to make public any breakthroughs in
these cases;



"Caught between Old Habits and Democratic Strides: Romanian Press at a Crossroads"
Reporters Without Borders – April 2004

21

- to abstain from making disparaging statements about journalists, which tends to create

a climate that is not conducive to press freedom and sets poor examples for the rest of
the political establishment, especially on a local level;

- to apply to the media sector the measures laid down in the Anti-Corruption Law of
2003, which stipulates that elected officials and high-ranking officials must not be the

primary shareholders, or the managers, of a profit-making enterprise;

- to observe the recommendations made by Reporters Without Borders and the

Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE) concerning the
decriminalisation of libel offences and to ensure that the damages and fines imposed

are proportionate to the damage sustained.

Furthermore, Reporters Without Borders calls upon the Romanian National Audiovisual

Council to guarantee information pluralism in the audiovisual sector and to prohibit the use of
any form of censorship or political pressure on the editorial policy of the state-owned

audiovisual media.

Reporters Without Borders requests local politicians to stop supplementing their public

service functions by cumulating share ownership in the media sector.

The organisation requests the leaders of the Social Democratic Party to ensure that their

members, who are behind the majority of the attacks on press freedom noted by Reporters
Without Borders to abstain from using any form of pressure on journalists,  either locally or

nationally.

Reporters Without Borders reminds the state-owned media that their role is not to serve as an

organ of the government, nor of any other political party, but to give free rein to the
expression of the full range of diverse opinions existing in the country, as well as to provide

the public with independent, comprehensive and unbiased information on all topics of general
interest.



"Caught between Old Habits and Democratic Strides: Romanian Press at a Crossroads"
Reporters Without Borders – April 2004

22

The organisation advises journalists to act responsibly and to scrupulously adhere to the

profession's code of ethics so as to render themselves less vulnerable to the authorities'
pressures. Reporters Without Borders also advises the media to comply with the "right of

response" in order to avoid some types of lawsuits.

Finally, Reporters Without Borders is delighted that the European Commission and the

European Parliament have made the criteria of press freedom one of the core issues in the
negotiations for Romania's membership in the EU and ask them to persevere in those efforts,

notably by supporting all of the recommendations made in this document.


