
October 2005
Investigation : Gautier Battistella

and Reporters Without Borders
Reporters Without Borders

International Secretariat
5, rue Geoffroy Marie

75009 Paris-France
Tél. (33) 1 44 83 84 84
Fax (33) 1 45 23 11 51

E-mail : asia@rsf.org
Web : www.rsf.org

Thanks to:
Michel Wu as well as the large number of agency staff who agreed to be interviewed



CH
IN

A
X

in
h

u
a:

 t
h

e 
w

o
rl

d
’s

 b
ig

g
es

t 
p

ro
p

a
g

a
n

d
a
 a

g
en

cy

2

Three years from now, the Olympic fl ame will 
arrive in Beijing. Thousands of journalists from 
around the world will pour into the Chinese 
capital to cover the largest international sports 
event. They will have to comply with the strict 
rules imposed for decades on the foreign press 
working in China.

On the other hand, thousands of journalists 
working for the offi cial Xinhua News Agency 
will guarantee the success of these Olympic 
Games, in defi ance of transparency. In fact, 
Xinhua remains at the heart of the censorship 
and disinformation system established by the 
Chinese Communist Party (CPP) since it took 
power in 1949.

The world’s largest news agency is now seen 
by some as a credible media - Google News 
for example often picks up its reports – on the 
same level as other international news agen-
cies. Its huge Internet visibility (Xinhuanet.com 
puts out news in seven languages) and free 
distribution of its reports in many countries, 
has allowed Xinhua to become a major player 
in the fi eld of international news.

Xinhua currently diffuses more than 1,000 re-
ports a day - 700 on international news and 
300 on internal news.

This investigation report, put together by Re-
porters Without Borders and a French jour-
nalist who worked for two years for Xinhua’s 
French service, shows that the agency remains 
an organ of propaganda in the service of the 
interests of the Chinese Communist Party. Its 
modernisation is very superfi cial.

Xinhua’s goal is to maintain the CCP’s news 
monopoly. It is, according to the offi cial defi ni-
tion, “the eyes, ears and voice of China”.  It is 
the de facto largest centre of news gathering 
and distribution in the country. No news, es-
pecially on sensitive issues, should reach the 
media without the say-so of the all-powerful 
Xinhua.

Xinhua has marked its 70th anniversary in 
2001. Its forerunner, the agency Red China, 
was founded in Ruijin District in the eastern 
province of Jiangxi. The agency adopted its 
current name in January 1937. After the found-
ing of the People’s Republic of China in Octo-

ber 1949, Xinhua became a state-run agency, 
totally subordinate to the CCP and the govern-
ment. 

Since it was founded, it became the main out-
let for the CCP’s propaganda to China’s media. 
Xinhua provides all media (at least 306 radio 
stations, 369 TV stations, 2119 newspapers 
and 9038 periodicals) with all major items of 
national and international news.

The world’s biggest news agency

According to offi cial fi gures, the agency em-
ploys 8,400 people. (Agence France-Presse by 
contrast has a staff of 2,000) of whom 1,900 
are journalists and editors. Its president, Tian 
Congming, has the rank of a minister. He is 
supported by editor-in-chief,  Nan Zhenzhong 
and four vice-presidents, Zhang Baoshun, Ma 
Shengrong, Cai Mingzhao and He Dongjun.

The agency’s news gathering and handling is 
broken up into three parts: “the headquarters” 
(its offi cial name), national branches and inter-
national branches.

The “headquarters” is in Beijing, at 57, Xuan-
wumenxidajie. It consists of “the national news 
department, the international news depart-
ment, the national news department for over-
seas clients, the reference news department, 
the photo-journalism department, the sports 
news department, the broadcast news depart-
ment, the online news department and the in-
formation centre.”

Xinhua also has branches in 31 provinces, as 
well as in Hong Kong and Macao. There are of-
fi ces in around 50 Chinese cities and a bureau 
in Taiwan, until the authorities in Taipei closed it 
in April 2005 after accusing Xinhua correspon-
dents of contributing to “discord” between Bei-
jing and the nationalist island. Xinhua is also 
proud of the fact that it “possesses” branches 
and offi ces in the armed Chinese People’s Po-
lice”. Xinhua also has branches in 105 coun-
tries and eight sub-offi ces or editorial offi ces in 
Hong Kong, New York, Mexico, Nairobi, Cairo, 
Paris, Moscow and Rio de Janeiro. It is one of 
the rare foreign media to have a correspondent 
in both Pyongyang and Rangoon.

But Xinhua is also above all a media empire 
that puts out 40 publications devoted to a vari-
ety of subjects (rural life, economy, sports, pho-
tography and so on...) Despite  privatisation, as 
far as the Chinese media market goes, noth-
ing is said, nothing is listened to and nothing 



CH
IN

A
X

in
h

u
a:

 t
h

e 
w

o
rl

d
’s

 b
ig

g
es

t 
p

ro
p

a
g

a
n

d
a
 a

g
en

cy

3

is seen in China without the prior agreement of 
the governmental agency. Anyone who defi es 
these rules needs to watch out. The misfortune 
of an agency journalist, dismissed for putting 
out a report intended for internal consumption 
only, stands as a warning to all.

The Xinhua’s journalists

The recruitment

Students are targeted from the start as poten-
tial agency journalists. Candidates are selected 
both for their ability – they are often the best 
students at university – and their obedience to 
the Party, since they are required to spread the 
good word. In the fi rst years of training they un-
dergo regular sessions of “ideological updat-
ing” to inculcate the professional values of a 
journalist at the service of the sole party.

Entrance exams are held in three Chinese cit-
ies: Beijing, Shanghai and Nankin (in Jiangsu 
province), where the agency has offi ces. The 
country’s most prestigious universities are also 
based in these provinces. Every November the 
agency sends a delegation made up of heads 
of international and national sections to each 
city and the exams, with a written paper and 
an interview. 

The written paper consists of a test of the can-
didates’ general knowledge, allowing an evalu-
ation of their culture and ideological orientation. 
The oral resembles a race against the clock as 
a small group of examiners frequently interview 
more than 100 candidates.

For those students seeking work in a foreign 
branch, the interview usually takes place in 
English or, less commonly, in another foreign 
language. The candidate begins by introduc-
ing himself and then replies to two questions, 
always the same ones: “Why did you decide to 
be a journalist? Why do you want to work for 
Xinhua?”

”The interview often lasts only one minute”, 
said one young female journalist, the latest ad-
dition to the international department. “That 
was what happened to me. None of the exam-
iners spoke good English”.

The recruitment examination for journalists for 
domestic news is held separately. These posi-
tions are considered to be more political. Jour-
nalists who will responsible later for revising 
and putting out domestic news to the national 
media have to demonstrate they are biddable. 

They need to show their loyalty to the party 
and there is a natural preference for politicised 
students, members of the CCP Youth League, 
student leaders or presidents of communist or-
ganisations.

Nepotism however remains the most reliable 
method of getting taken on by Xinhua. The 
sons, cousins or nephews of a government of-
fi cial have no need to worry about the results 
of their written exam. Recruitment based on a 
person’s name is instantaneous.

Indoctrination

Xinhua holds a yearly training session for new 
recruits lasting about three weeks, in Fang 
Shan, a district in the southeast of the capital. 
According to the Chinese description, it con-
sists of “civil and ideological teaching”.

”During these seminars, leading Xinhua staffers 
talk about politics, the rules and laws govern-
ing China, the theory of the ‘Three Represen-
tations’ of Jiang Zemin, and of course about 
Xinhua, mouthpiece of the government” recalls 
one young journalist.  On the sidelines of these 
indoctrination seminars, the young students 
are supposed to learn the techniques of jour-
nalism, but as one of them pointed out, “Even 
during seminars of this type, they never stop 
telling us about the political nature of Xinhua, 
as well as the essential role of politics in our 
everyday work but nothing about how to write 
an article or to get information.”

The physical education part of the programme 
involves games through which each member 
has to learn “the importance of solidarity and 
organisational capacity”.

The other important part of the training comes 
a few months before young journalists are sent 
abroad in which they are reminded of the rules 
they have to obey and their obligations towards 
Xinhua.

The importance of ideology is in contrast with 
journalists’ wretched lack of ability to carry out 
reporting in the fi eld. Stuck in their offi ces, that 
one Chinese correspondent in Paris dubbed 
“China’s second embassy”, Xinhua correspon-
dents are to be found throughout the world but 
rarely out actually reporting.

This indoctrination does produce highly sat-
isfactory results. It’s instructive to watch the 
demeanour of Xinhua journalists during press 
conferences given by Chinese offi cials. They 
ask only favourable questions and applaud the 



CH
IN

A
X

in
h

u
a:

 t
h

e 
w

o
rl

d
’s

 b
ig

g
es

t 
p

ro
p

a
g

a
n

d
a
 a

g
en

cy

4

remarks made by offi cials.  During a Decem-
ber 2004 EU-China summit, a Xinhua journalist 
stood up to make sure that the EU support-
ed Beijing’s stance on Taiwan. Chinese prime 
minister Wen Jiabao appeared pleased at the 
reporter’s dedication. Xinhua journalists were 
the fi rst to stand and applaud the head of gov-
ernment when he said that China “fears no one 
in imposing the reunifi cation with Taiwan.”

Almost 80 % of the agency’s journalists are 
members of the CCP, according to internal 
fi gures. Either through conviction, fear of their 
bosses or to speed up their career advance-
ment, Xinhua journalists are faithful to the hand 
that feeds them.

Even more surprisingly, Xinhua takes a keen 
interest in its employees’ personal lives. It is 
not unusual for a journalist to be punished for a 
moral lapse. Young journalists are very closely 
watched, especially when they are abroad. 
“You, Xinhua and your wife” jokes one young 
journalist, who said that more than half of 
the agency’s journalists are married to a col-
league.

The work of journalists in Beijing

”In Beijing, I have to translate and edit reports 
and articles published in the foreign press to 
make them available to the Chinese general 
public. These articles are then published in the 
local media (…) It’s hardly very satisfying from 
a journalistic point of view. The news is second 
hand and we never have the time to go back 
to the original source”, said one journalist who 
has worked for the agency for fi ve years.

Journalists working in Beijing, responsible for 
following national news are inundated with so 
many releases from ministries, Party organs 
and companies so as to never need to go out 
reporting. The activities of the top leadership 
remain Xinhua’s highest priority.

For the agency, “news fl ashes and information 
from the government and offi cial press confer-
ences” remain one of the major sources of in-
formation.

Even more than the journalists based in the 
capital, correspondents in the provinces are 
supposed to closely follow public politics 
throughout the country. They also have to re-
port union issues and natural disasters that 
occur in the regions. News about disasters 
– recently removed from the list of state se-
crets – is increasingly in evidence on the Xin-
hua wires. However riots and strikes mostly go 

unreported. These reports are marked “internal 
reference” and go directly to the offi ces of the 
Party bosses.

After two years working for the agency in Bei-
jing, young journalists are sent abroad. The 
country they are sent to obviously depends on 
which section they have been working for. Af-
rica for the French section, South America for 
the Spanish section and so on. They are not 
told their exact destination until the last mo-
ment. They are appointed for two years. Those 
whom they replace then return to Xinhua head-
quarters in Beijing. They can then apply to the 
most coveted posts such as Paris, Brussels or 
Geneva.

Internet connections are a rarity in Xinhua of-
fi ces. Although they were introduced into the 
agency’s bureaux at the start of 2003, the Web 
remains tightly controlled. Most journalists still 
do not have a direct connection and have to 
make do with the BBC World Service to follow 
international news. The website, inaccessible 
to most Chinese, is censored when it reports 
on subjects such as the Tiananmen Square 
massacre, activities of Falungong or the Dalai 
Lama.

Work of journalists abroad

“If you want to get the latest news, go to AFP. 
If you are interested in how it is presented, you 
can look at Xinhua”, one Asian journalist com-
mented ironically. This succinct analysis pro-
vides an insight into a signifi cant feature of Xin-
hua: As far as foreign news goes, the agency is 
never at the origin of information. It has neither 
the means nor the desire to do so. It confi nes 
itself to picking up reports from international 
agencies or articles from the local press, which 
it summarises, often clumsily, and mixing in the 
regime’s political orientation.

“Given our lack of funds and equipment, it is 
virtually impossible to be the fi rst to break a 
story, even if we get the information fi rst,” ex-
plained one Xinhua correspondent.

So as not to miss major news, most of the 
agency’s journalists spend their days glued to 
international TV and domestic TV of the coun-
tries to which they have been posted.  Xinhua 
correspondents lap up the offi cial releases of 
countries friendly to China. The Rangoon bu-
reau systematically takes the exultant releases 
put out by the military junta but never mentions 
the plight of Nobel Peace Prize winner Aung 
San Suu Kyi and the thousands of other politi-
cal prisoners.



CH
IN

A
X

in
h

u
a:

 t
h

e 
w

o
rl

d
’s

 b
ig

g
es

t 
p

ro
p

a
g

a
n

d
a
 a

g
en

cy

5

Relations between the Propagan-
da Department and Xinhua: “I de-
cide, you do it”.

In the service of the communist party, the agen-
cy produces two types of news: that intended 
for the general public and news destined for 
the regime leaders. The general public receives 
only superfi cial and distorted news. The same 
double system applies to every structure in 
China. Each administrative body is replicated 
by a party structure. At Xinhua the adminis-
tration and the party are so alike that they are 
hard to separate. The members of the edito-
rial board are the same as those of the agency 
Party committee. Each section is controlled by 
a Party cell (just as in the factories and neigh-
bourhoods). The strength of the CCP rests on 
this ubiquitous surveillance.

The agency’s fi rst priority is to handle news 
produced by the Propaganda Department, now 
named the Publicity Department, that comes 
under the CCP Central Committee. The various 
ministries, particularly the foreign affairs minis-
try, can also send Xinhua news that is picked 
up and sent to the country’s various media.

The Propaganda Department controls Xin-
hua, defi ning the orientation and subjects of 
reporting. Each article or report has to fulfi l a 
number of ideological and journalistic criteria 
before being released for publication. It could 
be a case of general ideas (ban on criticising a 
member of the government or the CCP, ben-
efi ting countries that are “friends” of China. 
Problems of syntax arise or the correct way 
to describe places, “Chinese  province of Tai-
wan”, “Taiwanese of China”, “autonomous re-
gion of Tibet” and so on..

The Propaganda Department frequently up-
dates or modifi es its instructions in relation 
to news events. Its monitoring of Xinhua was 
particularly close during the Sars epidemic, the 
war in Iraq and more recently in cases of bird 
fl u.

It appears that the Propaganda Department 
pays closer attention to the domestic news 
department given that their reports are for the 
Chinese public consumption, than to those put 
out by the international department. 

News output

Domestic news department (news for the Chi-
nese general public)

Heads of section in this department select the 
stories, the editor-translators translate them, 
the foreign experts correct them, then they go 
back to the heads of section, who decide to 
put them on the wire, after checking, accord-
ing to the criteria laid down by the Propaganda 
Department.

If the story is about a sensitive subject, such 
as relations between China and Taiwan, or Fa-
lungong, it is very unlikely to be put out. These 
“pulled” reports are not actually deleted but 
sent to a limited circle of top leaders so as to 
inform them about the real situation, indicated 
by the words “internal reference”. Currently all 
reports about the unrest among peasant farm-
ers, dissatisfi ed with government compensa-
tion after the seizure of their land are classi-
fi ed as “internal reference”. Sometimes these 
reports are leaked and make it into the press 
in Hong Kong or Taiwan. If they are unmasked, 
the “traitors” are named and Xinhua posts their 
names, faces and offences in the agency’s en-
trance hall.

Xinhua journalists are supposed to be able to 
identify news that is suitable for the leaders 
and not for the public. One former agency boss 
said, “The ministers and provincial leaders no 
longer read the offi cial press. The fi rst thing 
they do each morning is to read the internal 
reference reports.”

Some offi cials threaten or corrupt Xinhua jour-
nalists to avoid their misdoings becoming 
known by top leaders. Correspondents for the 
agency in Fanzhi, Shanxi Province de Shanxi 
were sacked by Xinhua after taking bribes from 
the owner of a mine where several dozen em-
ployees lost their lives in 2004.

Xinhua journalists have been arrested and giv-
en harsh prison sentences for having betrayed 
the agency and thus the Party. Wu Shishen, a 
journalist with the internal political service, was 
sentenced to life imprisonment on 30 August 
1993 for “divulging state secrets abroad” as 
well as loss of his political rights. He was ac-
cused of sending a colleague on the daily Hong 
Kong Express a copy of a speech that Jian Ze-
min was due to give a few days later at the 14th 
CCP Congress. The same speech was broad-
cast on television one week later. Wu’s wife, Ma 
Tao, also a Xinhua journalist, spent six years in 
custody for complicity in the this crime against 



CH
IN

A
X

in
h

u
a:

 t
h

e 
w

o
rl

d
’s

 b
ig

g
es

t 
p

ro
p

a
g

a
n

d
a
 a

g
en

cy

6

the Party. It was learned that China’s justice 
ministry had reduced Wu’s sentence in Novem-
ber 2004 and he was released in July 2005.

International Department (reports to be sent 
abroad)

Fewer reports are classifi ed “internal refer-
ence” in this department. As before, the head 
of section will decide where to send the report 
or refer it up the hierarchy if there is a problem.

Since 2004, it is noticeable that the internation-
al department has a tendency to publish news 
on the situation in China that is at the same 
time censored by the managers in the domes-
tic news department. This strategy is designed 
to give the impression to foreign media and of-
fi cials that China does not impose a blackout 
on major events. But in fact the Chinese them-
selves do not get the information. In this way, 
in November 2004, Xinhua’s English service 
put out a report of clashes between members 
of the Muslim minority and the Han majority in 
Zhongmou district in central China. But this 
news could not be found on the Chinese wire. 
The propaganda services would have decided 
the subject was too sensitive for the Chinese 
readers.

Abroad

Journalists sent abroad are supposed to be 
well versed in the criteria to be used in select-
ing articles, for which they have undergone a 
long training, the main component of the “civic 
and ideological courses”. Any report deemed 
dangerous to the state is given the heading 
“internal reference” and sent directly to Xinhua 
managers who send it on to the Propaganda 
Department and the State Council.

“The pandas”

Known as the “pandas” by agency staff since 
“they snooze throughout the day”, these agen-
cy cadres rank above the heads of section in 
the hierarchy. They act as editors-in-chief and 
are the fi nal link in the editorial chain. It is they 
who check reports grammatically and ideologi-
cally and take a fi nal decision in case of argu-
ment. “The checked news is written in Chinese 
and intended for Chinese clients. It is there very 
important to check what is given out to be read. 
Self-censorship is constant,” said one head of 
section. Every morning at around 9.30am, all 
heads of section attend a meeting at which 
they decided their daily work plan: news to 
handle, news not to be handled, the key points 
of government policy to be played up in the re-

ports or the unavoidable translations from each 
section.

There is no discussion during the meeting. The 
heads of section listen to their orders, heads 
down and taking notes. The pandas regularly 
order their subordinates to include attacks in 
their reports against foreign media, particularly 
the BBC World Service and CNN, accused of 
deliberately seeking to show China in a bad 
light.

The “pandas” are also responsible for co-ordi-
nating translations into all the languages for the 
most important stories. A trusted foreign cor-
rector is summoned and told to treat this news 
with the greatest attention since it will become 
the “truth” of the agency. According to several 
journalists, the hierarchical bosses, in contact 
with the propaganda services, are relied upon 
to add in the necessary dramatisation when it 
comes to denouncing China’s internal or exter-
nal enemies.

”The sixth affl iction of the propaganda depart-
ment is that it has taken on the mantle of the 
cold war: support whoever fi ghts the enemy, 
fi ght whoever the enemy supports. That is still 
the stance of the Department of Propaganda 
when it comes to putting out news”, says Jiao 
Guobiao, journalism lecturer, in his “Manifesto 
for a Free Press”. For Xinhua, it turns into un-
conditional support for Slobodan Milosevic 
during the US intervention in the former Yugo-
slavia, then for Saddam Hussein during the fi rst 
war in Iraq, for Robert Mugabe, Fidel Castro 
and so on.

The case of Yang Zidi

The fate that awaited an agency journalist, 
sacked for accidentally putting out a report 
classifi ed as “internal reference”, is particularly 
revealing of the editorial policy of Xinhua.

Yang Zidi, editor in chief of the national section 
for foreign departments, made use in April 2003 
of a paper about Sars produced by the CCP 
Central Committee. It was a simple summary of 
steps taken against the epidemic, but the editor 
did not realise where the paper had come from 
or notice a heading banning all publication. 
He sent the information to a correspondent in 
the “Hong Kong, Macao, Taiwan” section (that 
deals with news throughout Chinese territory) 
who put it into an article. The news, that should 
have remained secret, did not escape the no-
tice of members of the Central Committee nor 
the State Council. Xinhua’s president and edi-
tor-in-chief were both severely reprimanded by 



CH
IN

A
X

in
h

u
a:

 t
h

e 
w

o
rl

d
’s

 b
ig

g
es

t 
p

ro
p

a
g

a
n

d
a
 a

g
en

cy

7

the CCP and the head of news was forced to 
resign. Yang Zidi was sacked, after writing a 
self-criticism.

But that was not the end of it. One month lat-
er, the Xinhua management announced it was 
stopping housing allowances for a large num-
ber of agency journalists, payments that often 
amounted to more than 50% of a journalist’s 
basic salary. As many as 500 of the agency’s 
journalists were affected by this step, for which 
the management refused to give any explana-
tion. Many believed it was a collective punish-
ment for Yang Zidi’s mistake. A protest letter 
reportedly circulated for a time but many of the 
journalists were reluctant to sign for fear of “up-
setting the big chiefs”. “We are being punished 
for working for Xinhua,” said one of them. “Ev-
eryone wants to leave the agency: the bosses 
hate their own teams.”

Leaders and led

Xinhua is de facto run by the Propaganda De-
partment. The agency gets its editorial line from 
this organ of the CCP and sticks to it slavishly. 
One directive – revealed by the Hong Kong 
press in 2004 – laid down that the regional 
committees of the CCP should be consulted 
before publication of any information about a 
corrupt cadre. The Propaganda Department 
therefore, through Xinhua, gives orders to the 
entire press: “Don’t talk too much about Iraqi 
mass graves (…) Concentrate on the American 
invasion.”

The “internal reference” reports reach the high-
est levels of state. For the different government 
clans it is also a way of doing battle through 
the media. It is not unusual for a Party cadre 
to slip sensitive information to a journalist so 
as to damage a rival. But the sole victims of 
these little internal games remain the editors, 
accused of having defi ed the established or-
der. The retaliation measures that can be ap-
plied after the publication of “reference news” 
escalates like this: withdrawal of newspapers 
from the newsstands, a ban on publication for 
a specifi ed period, salary attachment for the 
offending journalist/editor, dismissal and even 
imprisonment. At least 32 journalists are cur-
rently imprisoned in China, 12 of whom worked 
for offi cial media.

The content of reports: a propa-
ganda handbook

The “journalist translators” have to fulfi l a quo-
ta of about 60 reports a month. They are paid 

“per item”, 40 yuans, which explains the fact 
that many subjects appear to be cock and bull 
stories, selected arbitrarily. But what happens 
when the quota of reports has been reached. 
Well, in fact, nothing. Work stops. The stakh-
anovists of news put down their tools. Those 
who see China from the outside, this trium-
phant country with 9% annual growth, gleam-
ing buildings and broad avenues, probably do 
not realise the extent to which the core of the 
regime has not changed in 50 years. Here are a 
few examples of reports on the subject of news 
handled or unreported by Xinhua.

Sars

In the fi rst months of the epidemic, Xinhua, in 
line with the Chinese authorities, denied the ex-
istence of Sars in China. Internally, staff were 
gathered to be told not to worry. However tem-
perature controls were installed at the entrance 
to the agency’s premises and masks were 
handed out. Agency managers got more mod-
ern masks than the staff.

Once the government acknowledged the epi-
demic, Xinhua was put on full alert to produce 
practical information and boast of the authori-
ties’ work to halt its progress. “We put out noth-
ing but Sars reports for two months”, said one 
of the agency’s journalists.

In a 9 July 2003 comment piece headlined, 
“China shows greater openness through trans-
parency in news”, one agency journalist wrote: 
“China’s transparency in news about the fi ght 
against Sars shows a greater openness towards 
the outside world. The Chinese government un-
dertook to share news about the atypical pneu-
monia with the world in real time, according to 
the World Health Authority (WHO), which found 
that its efforts were very successful (…) China 
promotes transparency in news in many areas: 
since the start of the year, China revealed ma-
jor events in real time, including the Xinjiang 
earthquake, explosions in Beijing universities 
and so on”. It continued in the same vein with a 
catalogue of dramatic events, reported without 
delay and supposed to show that China had 
now become a democratic country. The report 
concluded: “From now on, the people are en-
couraged to make suggestions and comments 
on the activities of the authorities. All these 
measures are evidence of a greater openness 
in Chinese society, a professor at the University 
of the People of China said.”

But the piece made no mention of the nearly 
six-month blackout on all information about the 
epidemic. As scores of people died worldwide, 



CH
IN

A
X

in
h

u
a:

 t
h

e 
w

o
rl

d
’s

 b
ig

g
es

t 
p

ro
p

a
g

a
n

d
a
 a

g
en

cy

8

the Propaganda Department in Guangdong 
Province in southern China pinpointed and 
censored all information put out on the subject. 
Managers at Xinhua knew about the Sars epi-
demic that was ravaging the south of China but 
they only informed the communist leaders who 
waited weeks before mobilising the country to 
fi ght the epidemic.

Moreover, Xinhua said that transparency in 
China was now irreversible, but a few months 
afterwards, three managers of the famous lib-
eral daily Nanfang Dushi Bao were arrested for 
having revealed – without the agreement of the 
authorities – a new Sars case in the south of 
China. Two of them, Yu Huafeng and Li Miny-
ing, remain in prison.

The Zhao Ziyang case

The death, on 17 January 2005, of former prime 
minister, Zhao Ziyang, ex secretary general of 
the CCP, was reported by Xinhua in a cryptic 
story of about 60 words. His functions within 
the Party were not even referred to and there 
was no photo to go with the story. It came with 
a note to Chinese TV and radio heads not to 
put out the news.

For fear of demonstrations in tribute to a leader 
who had been banished since June 1989, the 
Party imposed a blackout on his death. Xinhua 
was in the forefront of this generalised censor-
ship.

In the same way, in June 2005, the death of 
Rui Xingwen, a dismissed former head of pro-
paganda, went unreported on the pages of the 
agency website Xinhuanet.com. The death of 
the former leader who in 1989 relaxed the con-
trols on the media, was however the subject of 
a brief announcement on Chinese television.

Press freedom 

Xinhua does not confi ne itself to openly scorn-
ing the most elementary rules of journalism, it 
also likes to give lessons. Its favourite target 
is the United States. During the second war in 
Iraq, Xinhua chose to take the information pro-
vided by the Iraqi information minister rather 
than that of the Associated Press (renamed “AP 
of the United States”). Xinhua thus became one 
of the last mouthpieces of Saddam Hussein’s 
propaganda machine.

The war in Iraq also provided the Chinese au-
thorities with ideal arguments to condemn “re-
porting by western media, coming from coun-
tries that purport to respect press freedom, 

objectivity and justice”. American press reports 
were regularly termed “fraudulent” or “huge 
practical jokes” leading Xinhua to conclude on 
28 March 2003 that it would be “diffi cult to ex-
tol the methods of some western media”. In re-
ports about the progress of the confl ict in Iraq, 
the United States was referred to as “faithless, 
lawless aggressors”, “the invaders” and even 
“killers of women and children”, picking up, 
word for word, the terms used by the regime 
in Baghdad.

Xinhua does not hesitate to give lessons on 
issues of journalistic ethics. Its website bears 
the slogan: “Truth, objectivity, impartiality and 
promptness, these are the principles that the 
Xinhua agency strictly observes in putting out 
news.”

There have been a few rare occasions on which 
reports have raised the problem of press free-
dom in China, including when local offi cials 
prevented journalist from covering an explosion 
in a mine. Xinhua can also take an interest in 
the diffi culties for journalists in other countries. 
In August, 2005, one story, headlined “Chad: 
the justice system has the private press in its 
sights”, went so far as to quote Reporters With-
out Borders. But once again, the story supports 
Beijing interests: Chad is one of the few African 
countries recognizing Taiwan.

Human rights

Xinhua has the role of leading the counter-at-
tack when international human rights organisa-
tions and western countries draw attention to 
the appalling state of freedoms in China. 

In one report, on 4 April 2003, a Chinese ex-
pert (who oddly asks for anonymity), takes is-
sue with the US State Department 2002 report 
on human rights in other countries. He con-
demns the report as “irresponsible” and “not 
objective”, saying it had “collected unfounded 
claims and unscrupulously distorted the facts 
to lie about the state of human rights in Chi-
na”. This was followed by claims that “major 
progress has been chalked up in the protection 
of human rights” claiming among other things 
that the “Tibetans live with democracy for half 
a century”.

On the eve of publication of the American re-
port, the agency produced its own four-page 
report on “the state of human rights in the Unit-
ed States”. It particularly refers to the existence 
of the death penalty. “The United States is one 
of very few countries in the world that allows 
the death penalty for adolescents and the men-



CH
IN

A
X

in
h

u
a:

 t
h

e 
w

o
rl

d
’s

 b
ig

g
es

t 
p

ro
p

a
g

a
n

d
a
 a

g
en

cy

9

tally ill: The American authorities confi rm that 
more than 200 of its citizens have been wrongly 
accused since 1973”. The term “American de-
mocracy” appears within quotation marks.

Likewise, in April 2005, Xinhua devoted a long 
report to the publication of a white paper by 
China’s State Council on human rights in China 
in 2004. The agency stresses that the “Chinese 
enjoy freedom of religious belief”. International 
criticism on the plight of Buddhists in Tibet, 
Muslims in Xinjiang, Catholics of the Vatican 
faithful church or followers of Falungong re-
ceived no mention at all.

Socialist mythology

Finally, there all those reports that pander to 
the permanent edifi cation of the communist 
myth through a glorifi cation of the past. They 
mark the path towards a future of wealth and 
splendour. The classic one is the rehabilitation 
of the Great Helmsman. “Film on Mao Zedong 
revives the inspiration of Chinese fi lm-makers” 
(27 December 2002). “Some Chinese directors 
feel great interest in president Mao. His life is of 
capital importance and is worthy of uninterrupt-
ed broadcast even more so since the charm and 
personality of the glorious deceased continues 
to speak to the  Chinese from one generation to 
another, said Wang Xuexin, who made the fi lm 
Mao and Snow on the109th anniversary of the 
great man’s birth.”

The article hastens to specify: “This is not at 
all an order from the government but a volun-
tary choice of the artists themselves, says Mr 
Wang, adding that the works in tribute to the 
revolutionary spirit of Mao were enjoying suc-
cess with the public, who continue to avow a 
particular feeling of emotion for Mao (…) The in-
fl uence of Mao will never die, and abroad many 
people are impatiently waiting the great artistic 
works retracing the life of the great helmsman, 
who infl uenced the history of the world (…) 
Film-maker Wang said he was convinced that 
with the deepening of   historical theory and the 
progress of cinema technology, viewers will be 
able to see more and more works devoted to 
Mao.” In three paragraphs the name Mao crops 
up 13 times.

The anti-Japanese demonstrations of April 2005

On 10 April the agency posted a story on its 
website about violent demonstrations that had 
taken place in several Chinese cities against the 
approval by the Japanese education ministry 
of a history book that played down the crimes 
committed by the Imperial Army during World 

War II. Xinhua said: “China is not responsible 
for the current state of Sino-Japanese relations, 
according to the spokesman for the Chinese 
foreign ministry (…) The government had called 
for demonstrators to remain calm, has worked 
to guarantee the safety of Japanese citizens 
and organisations in China.” At the same time, 
the international press was revealing that the 
police had only intervened belatedly to prevent 
violence.

As anti-Japanese protests spread, the splash 
story on the front page of the China section of 
Xinhuanet.com was devoted to the opening of 
an international peony festival…

What Xinhua says and what it 
hides

A Belgian student in political science carried out 
an analysis in April 2005 of the content of the 
French pages on the Xinhua site. He found that 
80% of stories on Chinese news gave a positive 
view of the situation in the Middle Kingdom. In 
detail, most of the stories were based on the 
activities of an offi cial. The study quoted the 
headlines for the main stories on the China sec-
tion for 5 April: “A Chinese vice premier meets 
Japanese guests”, “A ranking Chinese military 
offi cial seeks more cooperation with Italy” and 
so on. China’s friendly and well meaning role in 
Asia is particularly stressed.

This study sheds light on the constant feature 
of Xinhua’s handling of news: the systematic 
absence of critical voices. Offi cial comments 
are reproduced exactly, which is supposed to 
be an indication of credibility.

The stance of foreign offi cials are extensively 
reported when they are in the interests of Chi-
na. A Colombian government statement on 7 
April backing Beijing on Taiwan and human 
rights, was the subject of a long report. In the 
same way, no critical reaction – although there 
were many – was picked up by Xinhua to the 
anti-secession law adopted by China against 
Taiwan. But support from Romania, a Croatian 
parlementarian, from Algeria and the president 
of Sir Lanka, were put out by the agency.

Despite all this, Xinhua should not be com-
pared with the North Korean news agency. It is 
possible to fi nd critical messages on the agen-
cy’s discussion forums on the Internet. China’s 
problems are also cautiously raised. There are 
also articles on the very large number of mining 
and other industrial accidents. The fi gures are 
sometimes minimised, the reasons for the trag-



CH
IN

A
X

in
h

u
a:

 t
h

e 
w

o
rl

d
’s

 b
ig

g
es

t 
p

ro
p

a
g

a
n

d
a
 a

g
en

cy

10

edies hidden, but the agency is always quick 
to point out that the authorities have ordered 
an investigation. A report on 5 April 2005, an-
nounced that 300,000 people had died in ac-
cidents in the fi rst third of the year, but nothing 
is given about the various types of accidents 
involved. On the other hand, the journalist does 
specify that the fi gure has fallen by more than 
4 %.

Xinhua: spokesman for the worst regimes

Again recently, Xinhua described as “modern 
agrarian reform” the expropriation of farmland 
in Zimbabwe. And Chinese journalists never 
called Saddam Hussein a dictator, while Coali-
tion forces in Iraq were called invaders. More-
over Fidel Castro should never be called a dic-
tator. A North American journalist working for 
Radio China International found that out the 
hard way a few years ago. The blunder got him 
sacked.

Burma, Sudan and Pakistan are all equally well 
treated by the agency. North Korea has favour-
able treatment. During 2005 talks over North 
Korea’s nuclear programme, the United States 
was, in the eyes of Xinhua, always responsible 
for any stalling in negotiations. On the other 
hand, the attacks against the imperialists by 
the Dear Leader Kim Jong-il were extensively 
reproduced.

Iran, which in April 2005 was in outright con-
fl ict with the United States over nuclear weap-
ons, got favourable treatment. Ten stories were 
published in ten days, almost all replicating the 
point of view of the Tehran authorities. Same 
thing on 7 April 2005, a story headlined “Iran: 
Khamenei calls for resistance to the American 
plan for the Middle East” made very clear Chi-
na’s support for countries fi ghting against the 
“western democracy” model.

Conclusions

Journalism professor at Beijing University, Jiao 
Guobiao, posted a pamphlet online in which 
he enumerated the “14 affl ictions of the Propa-
ganda Department”. The academic considered 
that this organ of the Party “using methods 
worthy of Nazi Germany”, “murders the Consti-
tution”, betrays “the high ideals of the Chinese 
Communist party”, shows “insensitivity and 
stupidity”, and protects “malicious and corrupt 
people” Jiao, born in 1963, author of this new 
“J’accuse” was forced to leave his country un-
der offi cial pressure.

Jiao Guobiao’s crime was to have attacked the 
heart of the censorship and propaganda sys-
tem. In fact, this body, bastion of the conserva-
tives, is one of the military wings of the regime. 
Its heads, summon media bosses and jour-
nalists, lay down which subjects are banned 
and go all out to purge website of subversive 
content. The Propaganda Department also has 
the goal of maintaining Xinhua’s monopoly on 
news production.

In May 2005, an organ of the Communist Party 
Central Committee, handed the media a new 
series of regulations reinforcing the predomi-
nance of offi cial national media. This banned 
journalists in the regional press from “criticis-
ing” the authorities of provinces other than their 
own. It also ordered journalists to contact rep-
resentatives of the Central Committee or every 
individual involved before putting out negative 
news. These decisions are clearly designed to 
strengthen the predominance of Xinhua.

Likewise, in January 2004, the government be-
gan a series of reforms of the written press so 
as to “rejuvenate the news industry”. It imme-
diately stressed that semi-private press groups 
which would emerge, would have to continue 
to adhere to the ideas of the CCP and respect 
its quota of articles and commentaries put out 
by the offi cial agency.

As Michel Wu explains it, a journalist who was 
dismissed from Xinhua after refusing to work 
following the 1989 Beijing Spring, “Basically, 
the procedures of the Chinese Communist Par-
ty have remained unchanged for 50 years, and 
this despite international protest campaigns”. 
Centralised news and information is always de 
rigueur and the sole party aims to keep control 
of the press when it comes to sensitive issues.

Three years before the start of the Beijing 
Olympic Games, the Chinese authorities must 
urgently begin serious and far-reaching reform 
offi cial media. It is also the duty of the interna-
tional community and particularly the Interna-
tional Olympic Committee, to remind Beijing of 
its commitments on the issues of transparency 
and freedom of information.


