reporters ECENDATION

without borders

% FRANCE

www.rsf.org

ZIMBABWE :

The Daily News, a dissenting voice

The independent newspaper The Daily News was founded in 1999 in
Harare, Zimbabwe’s capital city. Before the authorities closed it down in
October 2003, it was the country’s top circulating daily with an estimated
readership of around 900,000. The Daily News is known for its independent
editorial line, free of the official propaganda broadcast on the state media.

Its journalists do all they can in their investigations to steer clear of support for any interest group, commercial or
political, rigorously and carefully handling sensitive issues. Ever since its launch, the newspaper has been
targeted by President Robert Mugabe and his information minister, Jonathan Moyo.

In 2002, police arrested 15 Daily News journalists, following publication of articles
viewed by the authorities as defamatory. In the same year, the newspaper’s offices and .
its staff were frequently threatened or attacked. In 2003, a journalist was imprisoned for
four days, six others were arrested and questioned and three were physically attacked
or threatened.

Since the passing in 2002 of the Access to Information and Protection of Privacy Act (AIPPA), a battle of wills
has pitted The Daily News against the government of Robert Mugabe. This law allows the authorities to deem
every criticism of government actions as “publishing false news” or an “abuse of journalistic privilege”, abuses
liable to mean two-year prison sentences. In addition, licences that media must obtain can be revoked on a
simple governmental decision. The Daily News, the only independent daily distributed nationally, was shut
down in October 2003 as a result of this law. Five of the newspaper’s nine-member management team fled to
South Africa to escape legal action. The four directors who stayed in Zimbabwe are facing legal action for
illegally publishing an issue of the daily newspaper after its suspension. Despite this crackdown the editors in
exile continue to publish news on The Daily News Internet site hosted in South Africa.



The government’s goal: is to gag the press

The government of Robert Mugabe has won. The Daily News, sole
independent daily, has had to close after losing its battle against a
particularly draconian press law. The newspaper had sought to defy a
law that it had termed anti-constitutional. But despite a variety of legal
initiatives and the support of some local judges, the State ended up
getting what it wanted: to silence this dissenting voice. The few
privately-owned weekly newspapers that continue to appear are far
from having the same clout in the country that The Daily News had
when it appeared.

The media commission, set up in 2002, controls everything in the small
world of the Zimbabwean press. It alone can give the now essential
accreditation that gives a media the right to keep people informed.

Foreign journalists have left the country. Those who have not been expelled, have left, sickened at the obstacles
thrown in their way by the government to stop them doing their job. The international press does still operate with
the help of local journalists.

Meanwhile the State media continue to peddle propaganda for President Mugabe and his government, regularly
pouring oil on the fire and proving only too happy to denounce the actions of the opposition press that it accuses
of playing into the hands of “foreign forces”. Any glimmer of independence within these media is immediately
crushed. Even claims for pay rises are not permitted. In January, Zimbabwe Broadcasting Corporation
suspended 135 staff in its television and radio services for joining an illegal strike and calling for a salary
increase.

Even Zimbabwe’s neighbour South Africa, normally tolerant of the Mugabe regime, called in February for an
improvement in press freedom. Information minister Jonathan Moyo refused to comment on the statement from
South African President Thabo Mbeki, but did announce some easing of the press law.

Zimbabwe was not invited to the Commonwealth summit in Nigeria in December 2003. The country had been
suspended from the organisation over the controversial re-election of Mugabe as president in March 2002.

Pour tout renseignement complémentaire :
Jean-Francois Julliard, responsable du bureau Afrique - Reporters sans frontieres - tél : 01 44 83 84 76
e-malil : afrique@rsf.org




