REPORTERS

WITHOUT BORDERS

[celand

¢

X: * Kia .
u Croatra - i i
Portugalq Albani M3 yrgyzstan

“ Azerbaijan Tajikistan
Armenia Uzbekistan
Turkmenistan

Greece

2006 Annual Report
EUROPE AND THE
FORMER SOVIET BLOC

83



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2006 Annual Report - Europe

Introduction

GAP WIDENS BETWEEN GOOD PERFORMERS AND BAD

Press freedom generally deteriorated in this region in 2005, with five journalists murdered because of
their work (up from two the previous year) and growing repression in several former Soviet bloc coun-
tries. Some rulers resorted to the old methods in their efforts to silence all dissidence and working
conditions for journalists worsened in Uzbekistan, Belarus, Russia and Azerbaijan, whose governments
took steps to ward off the kind of uprisings seen in Georgia (2003), Ukraine (2004) and Kyrgyzstan
(2005).

The gloomy picture was lightened by Ukraine, where President Victor Yushchenko took office in January
and seemed more in favour of press freedom than his predecessor Leonid Kuchma. The killers of jour-
nalist Georgy Gongadze, murdered in 2000, were identified and due to be tried early in 2006, but those
who ordered his execution remain to be arrested and punished.

Belarusian President Alexander Lukashenko worked to shut down his country’s few independent news-
papers as the March 2006 presidential election approached, crippling them with huge fines and blocking
printing and distribution. Several key papers in the capital, such BG Delovaya Gazeta, were doomed.
Journalists, especially those from the Polish minority, who reported on opposition demonstrations were
tried and imprisoned.

Violence against journalists in Russia was frequent and impunity prevailed in a country where news is
still closely controlled by the government. Two journalists were killed and a third escaped being murde-
red in 2005. More than a year after the death of editor Paul Khlebnikov of the Russian edition of the
US magazine Forbes, the authorities closed their investigation and said Chechen independence militant
Kozh-Akhmed Nukhayev had ordered the killing. The government steadily took control of all the coun-
try’s TV stations and stepped up pressure on the few independent papers, seriously threatening news
diversity. Chechnya remained a void for news and journalists could not go there freely.

Repression of independent journalists became routine in Uzbekistan after the bloody uprising in Andijan
in May 2005. President Islam Karimov’s witch-hunt featured the arbitrary arrest of three opposition
journalists and a broad government drive to discredit journalists. Foreign media were accused of fomen-
ting the rebellion and some, such as the international press freedom group Internews, BBC TV and Radio
Free Europe/Radio Liberty, were forced to close their Tashkent offices.

These media working conditions moved closer to the situation for journalists in Turkmenistan, where
President Separmurad Nyazov has abolished freedom of expression and installed total censorship. State
media employees there are banned from having contact with foreigners and a privately-owned press
does not exist. Foreign journalists were virtually banned from the country and some appeared to be on
a “black list.”

Press freedom sharply declined in Azerbaijan, where the murder of independent journalist Elmar
Husseynov in March 2005 illustrated the violence and threats faced by the media. Another journalist
died in June, six months after police beat him up. Attacks on press freedom increased before, during and
after the 6 November parliamentary elections.

MORE EFFORT NEEDED IN WESTERN EUROPE

Police in European Union (EU) countries, especially France, Italy, Belgium and Poland, were busy in 2005
searching journalists’ homes and demanding they reveal their sources of information. The European
Court of Human Rights considers privacy of sources a cornerstone of press freedom, but several mem-
ber-states stepped up their violations of this key to independent investigative journalism.

Violence against journalists remains rare in EU countries, but in France, nine were physically attacked or
threatened in 2005 during a trade union dispute in Corsica and during the nationwide urban riots in
November. News diversity in Italy was still being undermined by prime minister and broadcasting mogul
Silvio Berlusconi’s conflict of interests (he controls the public media and much of privately-owned broad-
casting) but the situation was unique in the EU.

The countries that joined the EU in 2004 have made impressive advances in press freedom. The
Czech Republic, Estonia, Hungary, Latvia, Lithuania, Malta, Slovakia and Slovenia are havens of freedom

84



REPORTERS of expression along with northern European countries. The only blot was in Poland, where a journa-
WITHOUT BORDERS list could still be heavily fined, as one was in 2005, for writings deemed to offend the pope.
Serious threats to press freedom persist in the Balkans and the rest of Eastern Europe and laws in
Croatia, Romania and Bulgaria (which will all join the EU in 2007) remained well below European stan-
dards. Violence against journalists has not entirely disappeared in these regions and one was murdered
in Kosovo, four threatened with death in Serbia-Montenegro and one physically attacked in Albania.

Turkey, which also hopes to join the EU, amended many of its laws but some in fact increased restric-
tions on journalists. The vagueness of several articles of the new criminal code that came into force on
1 June 2005 left the way open to unjustified prosecutions and very wide interpretation by judges. Press
freedom violations were much fewer during the year but self-censorship remained strong and some
tricky topics, such as Kurdish and Armenian affairs, continued to cause legal problems for journalists who
reported on them.

Europe desk

2006 Annual Report - Europe

Introduction

85



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2006 Annual Report - Europe

ALBANIA

Self-censorship, difficult access to supposedly-
public information and politically-inspired dis-
tribution of government advertising are the main
obstacles to growth of a genuinely free media.
Defaming government officials still carries a two-

year prison sentence. The poor relationship bet-
ween politicians and the media in recent years was
shown by the physical attack by the mayor of
Korca on a journalist from a major TV station on
26 June 2005.

86



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2006 Annual Report - Europe

AZERBAIJAN

he sharp rise in violence against journalists
included the murder of editor Elmar
Husseynov in March 2005.

Elmar Husseynov, editor of the opposition weekly
Monitor, was shot dead on his way home from work
on 2 March. The country has no broadcast media
diversity and the written press is fiercely divided
between opposition and government mouthpieces.

Police physically attacked 26 journalists in the run-
up to parliamentary elections in November, beating
up 14 during a demonstration by the Azadlig oppo-
sition coalition in Baku on 9 October despite their
having press badges. Two were seriously injured and
hospitalised. A dozen more were beaten during a
26 November opposition protest against electoral
fraud and calling for the government’s resignation.

Photojournalist Alim Kazimli, of the main opposi-
tion daily Yeni Musavat, died of a brain haemor-
rhage in June as a result of a beating by police in
Baku on 28 December 2004.

The authorities continue to directly and indirectly
pressure independent media by restricting access
to supposedly public information, obstructing
newspaper printing, distribution and advertising
and by excessive use of libel actions and huge
fines.

The country’s press law is still way below
European standards and journalists face up to
three years in prison for defamation (article 147.2
of the criminal code) and up to six for “insulting
the reputation and dignity” of the president
(article 148).

87



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2006 Annual Report - Europe

BELARUS

he government keeps a tight grip on the state

media in this former Soviet republic shunned
by the international community and persecutes the
few independent outlets that fight to survive.

Seventeen journalists from the country’s Polish
minority were arrested over three months in 2005
and two of them were given jail sentences for
“taking part in an illegal demonstration” while cove-
ring a protest by small business owners for an oppo-
sition website.

The regime is increasing its pressure on the inde-
pendent media as the July 2006 presidential election
approaches.

The only independent daily, Narodnaya Volya, already
crippled by fines from losing libel suits, had its
accounts frozen on 20 September. Minsk city autho-
rities seized all copies of the weekly Den in August
and then forced it to close by striking its publishers,
Denpress, off the official register of publications. The
country’s main independent paper, the twice-weekly
BG Delovaya Gazeta, was being financially strangled
with enormous fines imposed in libel cases.

With all opposition papers now forced to print in
neighbouring Russia, the monopoly state post
office, Belposhta, said it would stop handling
subscriber copies of a dozen independent papers
from 1 January 2006, ensuring their probable
closure.

Vassili Grodnikov, of Narodnaya Volya, was found
dead in his apartment in a Minsk suburb on 18
October with mysterious head injuries. He had
been investigating gangs involved in swindling
elderly apartment tenants.

Official investigators into the death of journalist
Veronika Cherkasova, of the weekly Solidarnost, at
her home on 20 October 2004, still insisted it was
probably a love or family murder, even though just
before she was killed, she was investigating arms
sales by Belarusian officials to Iragi President
Saddam Hussein when he was in power.

The enquiry into the July 2000 disappearance of
cameraman Dmitri Zavadski, of the Russian TV
station ORT, possibly involving top government
officials, is still making no progress.

88



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2006 Annual Report - Europe

CYPRUS

Press freedom improved in 2005 but obsta-
cles to the free flow of news between the
northern and southern parts of the island still
weigh heavily on journalists and their work.
One example was the refusal of the Greek-

dominated Republic of Cyprus, which joined the
European Union in May 2004, to allow journa-
lists working in the Turkish Republic of
Northern Cyprus who wanted to cover a foot-
ball match in the south.

89



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2006 Annual Report - Europe

DENMARK

enmark has one of the world's best records

for press freedom and came first in the
Reporters Without Borders worldwide index in
2005. This freedom extended to the September
2005 publication by the country’s biggest daily
paper, Jyllands Posten, of cartoons of the Prophet
Mohammed, setting off strong reaction in the local
Muslim community and, in early 2006, in majority
Muslim countries, where depicting Mohammed is
forbidden.

A paper in Egypt reprinted the cartoons without
penalty however in October. But two Jyllands
Posten cartoonists received death threats that
month. Editor Carsten Juste hired security guards
to protect them and they were forced to go into
temporary hiding.

The cartoons row had unexpectedly big conse-
quences — a major crisis between Denmark and
the Arab/Muslim world in 2006 and stormy
debates in Europe about freedom of expression.

90



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2006 Annual Report - Europe

FRANCE

he right to keep journalistic sources private,
the key to freedom of expression, was at the
centre of discussion in 2005.

Judges ordered searches of the main offices of the
magazine Le Point and the daily papers L'Equipe,
Berry Républicain and Le Parisien and eight journa-
lists were asked by police to disclose their sources
of information. Five were charged with involve-
ment in publishing legally confidential material
about a case of alleged drug use by the European
cycling team Cofidis.

Reporters Without Borders, the French
Federation of News Agencies (FFAP) and the Right
to Information group met a senior justice ministry
official, Laurent Le Mesle, on 28 January and gave
him a memorandum seeking to strengthen the
right to protect sources for investigative journa-
lists.

Two cameramen for TV stations France 2 et France
3 and Agence France-Presse photographer Olivier
Laban-Mattei were roughed up in late September

after violent demonstrations in the Corsican city
of Bastia against the privatisation of the Corsican
ferry company SNCM. Jean-Marc Plantade, head
of the economics desk at Le Parisien, received tele-
phoned death threats after the paper ran an arti-
cle on 17 October saying SNCM employees were
stealing the proceeds of on-board sales.

At least five French and foreign journalists were
physically attacked while covering urban riots at
the end of the year. A France 2 team was set upon
in the Paris suburb of Aulnay-sous-Bois on the
night of 2-3 November by dozens of youths who
forced the journalists out of their car, which they
then overturned and set fire to.

France 3TV reporter Mady Diawara was hit in the
face by a stone while filming the end of Ramadan
in the Paris suburb of Montfermeil on 4
November. The next day, a reporter for the state-
owned South Korean TV station KBS, Mihye Kim,
was attacked by five youths in Aubervilliers, near
Paris, while interviewing local people near a ware-
house that had been burned down the day before.

91



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2006 Annual Report - Europe

I TALY

he independence of the country’s media is
threatened, uniquely in Europe, by the fact that
the prime minister, Sylvio Berlusconi,owns the three
main privately-owned TV stations, through the
broadcasting company Mediaset, and indirectly
controls the three RAI state-owned TV stations. Six

journalists were threatened in 2005 after they inves-
tigated corruption in the Genoa football team. The
right to privacy of journalistic sources, guaranteed in
article 10 of the European Convention on Human
Rights, was once more violated by a search of the
offices of the daily paper Corriere della Sera in May.

92



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2006 Annual Report - Europe

KAZAKHSTAN

he regime sharply increased pressure on the
media in the run-up to the 4 December
2005 presidential election, filtering opposition
Internet websites, obstructing printing and distri-
bution of independent newspapers and seizing
those considered too critical of President

Nursultan Nazarbayev and his associates.
Journalists were often physically attacked, threate-
ned and abused. Batyrkhan Darimbet, editor of
the opposition weekly Azat, died in very suspi-
cious circumstances and may have been Kkilled
because of his work.

93



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2006 Annual Report - Europe

Kosovo

005 was marred by the killing of journalist
Bardehul Ajeti, who had reported on organi-
sed crime in the newspaper Bota Sot. Journalists
are still strictly censoring themselves because of a
general failure to punish criminals that exposes

them to such reprisals. Relations are still tense
between Serbs and Albanians in the province,
which has been run by the United Nations since
1999 and where talks on its future status are due
to start soon.

94



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2006 Annual Report - Europe

KYRGYZSTAN

he authorities routinely hounded the coun-

try’s few independent media outlets in the
run-up to parliamentary elections on 27 February
2005, fearing a general uprising as thousands of
demonstrators protested again the exclusion of
some opposition candidates. The “Tulip Revolution”
overthrew President Askar Akayev on 24 March
after 14 years in power in the former Soviet repu-
blic and the media scene was transformed.

The arrival in power of opposition leader
Kurmanbek Bakiyev in July raised the media’s
hopes, but the situation changed little. Self-censor-
ship is still common and criticism of the president
rare. The new government is trying to regain
control of privately-owned TV stations by purcha-
sing shares in them through private investors.

95



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2006 Annual Report - Europe

POLAND

Poland was the European Union member-
state that least respected press freedom in
2005. One journalist was heavily fined for wri-
ting an “offensive” article about the pope, which
is against the law. An investigative journalist

with the satirical weekly Nie faced between
three months and five years in prison for refu-
sing to reveal his sources. His computer hard-
drive was confiscated in June, preventing him
from working.

96



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2006 Annual Report - Europe

ROMANIA

he tapping of the phones of two Romanian
journalists working for foreign media by the
secret police illustrated the weakness of the right
to privacy of sources in 2005 as well as the bad
relations between politicians and the media.

Politically-inspired distribution of government
advertising, problems of access to public informa-
tion and news diversity threatened by huge debts
to the government by privately-owned TV stations
remained other serious threats to press freedom.

97



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2006 Annual Report - Europe

RuUssIA

Working conditions for journalists conti-
nued to worsen alarmingly in 2005, with

violence the most serious threat to press free-
dom. The independent press is shrinking because
of crippling fines and politically-inspired distribu-
tion of government advertising. The authorities’
refusal to accredit foreign journalists showed the
government’s intent to gain total control of news,
especially about the war in Chechnya.

Pavel Makeev, cameraman for the TV station Puls
d’Azov (in the Rostov-on-Don region) and
Magomedzagid Varisov, a reporter for the weekly
Novoe Delo in Makhachkala (capital of Dagestan),
were murdered for doing their job in 2005 and the
head of a press group escaped an attempt to kill
him in the southwestern city of Samara. Eight
journalists were physically attacked and eight
others arrested during the year.

The murder of Paul Khlebnikov, a US citizen and
editor of the Russian edition of the US magazine
Forbes who was shot dead in July 2004, has still not
been solved. The fate of Ali Astamirov, Agence
France-Presse (AFP) correspondent in Ingushetia
and Chechnya, kidnapped in July 2003, is also still a
mystery.  Neither the official investigators in
Moscow or the local prosecutor’s office in Nazran

(Ingushetia) have made any progress. The growing
violence, which is fed by a climate of total impunity,
forces journalists to broadly censor themselves.

The lack of broadcasting diversity and closure of
several independent newspapers crushed by huge
fines is alarming. The government tightly controls
distribution of state advertising, which amounts to
blackmailing independent papers that dare to dis-
cuss the war in Chechnya. TV stations, now all
controlled by the Kremlin or government associa-
tes, are also subject to very strict censorship. The
foreign ministry said on 2 August that the work
permits of journalists of the US ABC TV network
would not be renewed. Five days earlier, ABC had
broadcast an interview with Chechen warlord
Shamil Bassayev by Russian journalist Andrei
Babitsky.

Russia’s press laws remain very far below
European standards. Freelance journalist Edvard
Abrosimov was sentenced to seven months at
hard labour for libel by the Saratov (southwestern
Russia) regional court on 23 June. Nikolai
Goshko, deputy editor of the weekly Odintsovskaia
Nedela, was given a five-year forced labour sen-
tence for libel on 19 August but was later freed
after pressure from international organisations.

98



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

SERBIA-MONTENEGRO

ress freedom declined in 2005, with unjusti-  independence of TV stations. Milan Milinkovic, for-

fied prosecutions against the media, one jour-  mer editor of the weekly Podrinski Telegraf, was
nalist beaten up, four others threatened with given a year-long suspended prison sentence for
death and a repressive new law undermining the  libel.

2006 Annual Report - Europe

99



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2006 Annual Report - Europe

SPAIN

Violence in the Basque Country once again
affected journalists there in 2005, especially
in the “Spanish” part of the region.They remained
targets of the armed separatist group ETA and
had to have round-the-clock protection..
Journalists who refused to back the ETA’s
demands were considered enemies and put on a
blacklist. One the organisation’s latest targets
was the publicly-owned radio station EITB, in

Vitoria, which was threatened with reprisals on
26 February 2006.

Reporter Tayssir Alluni of the pan-Arab satellite
TV station Al-Jazeera was sentenced to seven
years in prison in September 2005 for allegedly
helping the terrorist group Al-Qaeda. He was
tried along with 23 other people accused of links
with the group. He is appealing against the verdict.

100



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2006 Annual Report - Europe

TAJIKISTAN

ax authorities sealed the offices and equip-
ment of the country’s last independent TV
station, Somonien, in Dushanbe, on the orders of
the state broadcasting committee. Iskandar Firouz,
correspondent for the Persian service of the BBC,
was physically attacked by a political party official in

the capital on the eve of parliamentary elections.
Jumaboy Tolibov, jailed for two years after writing
three reports in the daily paper Minbari Khalk and
in the parliamentary paper Sadoi Mardum criticising
the Sogd regional prosecutor, was freed on 16
December 2005 after international pressure.

101



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2006 Annual Report - Europe

TURKEY

he country’s new criminal code, designed to

help Turkey gain membership of the
European Union, came into force on 1 June 2005
and imposes new restrictions on journalists. The
vagueness of some parts of it allows judges to
unfairly imprison them.

Journalists are still at the mercy of arbitrary court
decisions that continue to send them to prison
and fine them heavily. Sinan Kara, of the fortnightly
Datca Haber, was jailed for nine months and fined
€350 for “insulting in the media” (article 125 of
the new criminal code) the sub-prefect of Datga.
Burak Bekdil, a columnist with the English-lan-
guage Turkish Daily News, was given a suspended
20-month prison sentence for “insulting state
institutions.”

Prime minister Recep Tayyip Erdogan won a libel
suit against Fikret Otyam, of the weekly Aydinlik
and a well-known painter, who was ordered to pay
him €2,835 damages. It was at least the fourth
time since December 2004 that Erdogan had sued
a journalist.

Some parts of the new criminal code, far from
bringing Turkish laws on freedom of expression
into line with Europe’s, could encourage new pro-

secutions of journalists and increase self-censor-
ship habits that undermine press freedom. Article
305 punishes with between three and 10 years
imprisonment actions considered harmful to
“basic national interests,” including claims concer-
ning the “Armenian genocide” and calls for with-
drawal of Turkish troops from Cyprus. Article 301
provides for between six months and three years
in jail for “belittling Turkishness, the republic and
state bodies and institutions.”

Sandra Bakutz, a reporter for Austrian radio sta-
tion Orange 94.0 and the German weekly Junge
Welt, spent six weeks in prison before being acquit-
ted of “belonging to an illegal organisation,” for
which she risked between 10 and 15 years in jalil.

The country’s Kurdish and Armenian minorities
remain under great pressure. Editor Hrant Dink,
of the bilingual Turkish-Armenian weekly Agos, was
given a six-month suspended prison sentence for
“insulting Turkishness” (article 301-1 of the crimi-
nal code). Five journalists from pro-Kurdish media
outlets were arrested in 2005 and four of them
arbitrarily held for questioning in Gulec (eastern
Anatolia), where they had gone to report on the
release of a Turkish soldier by activists of the
Kurdistan Workers Party (PKK).

102



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2006 Annual Report - Europe

TURKMENISTAN

ince a privately-owned media and press free-
dom do not exist, the country’s journalists are
confined to relaying the propaganda of the
President Separmurad Nyazov's regime, which uses
psychological pressure, intimidation and constant
monitoring of them to silence any criticism.

Turkmenistan is the Central Asian state most closed
to foreign journalists, whose requests for visas are
routinely turned down. Viktor Panov, of the Russian
news agency RIA-Novosti, was accused of spying and
deported to Russia on 12 March 2005 after spen-
ding two weeks in prison in the capital, Ashgabat.

103



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2006 Annual Report - Europe

UKRAINE

ress freedom took a turn for the better in

2005 thanks to the victory of the “Orange
Revolution” and the arrest of the killers of journa-
list Georgy Gongadze. But the improvement was
significantly offset by many physical attacks on inves-
tigative journalists and threats to them.

The state prosecutor’s office announced in early
March that opposition journalist Georgy Gongadze,
who was murdered in 2000, had been kidnapped
outside his home in a car by three policemen and
the former head of the interior ministry’s intelli-
gence service, Gen. Olexi Pukach, who strangled
him and buried his body in the Tarashcha Forest.

A probable key witness in the case, ex-President
Leonid Kuchma’s interior minister,Yuri Kravchenko,
died in suspicious circumstances, supposedly shoo-
ting himself in the head. Prosecutor-general
Sviatoslav Piskun declared the Gongadze case clo-
sed on 8 August and policemen Valery Kostenko,
Mikola Protasov and Oleksandr Popovych were

accused of kidnapping and killing the journalist. Gen.
Pukach is being sought by Interpol. But the prose-
cutor’s office has still not said who ordered the Kkil-
ling, despite President Viktor Yushchenko’s repeated
promises.

Eight journalists were physically attacked during the
year for doing their job. Natalia Vlassova, of the TV
station Kanal 34, was badly beaten up in the eastern
city of Dniepropetrovsk on 4 October after expo-
sed corruption in local political parties. The owner-
editor of the independent weekly Oberih received a
death threat after investigating embezzlement in the
city government of Pereyaslav-Khmelnytsky, south
of Kiev.

Volodymyr Lutiev, editor of the weekly
Yevpatoriskaya Nedelia, was arrested for no official
reason in Sebastopol on 30 June after criticising a
contested election. He was still being held at the
end of the year, despite staging a 47-day hunger
strike.

104



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2006 Annual Report - Europe

UZBEKISTAN

ndependent journalists were targets of systema-

tic repression in 2005 in the wake of the bloody
uprising in the town of Andijan in May. President
Islam Karimov's witch-hunt featured the arbitrary
arrest of many opposition journalists and the houn-
ding of foreign media for supposedly provoking the
rebellion.

Seven journalists were physically attacked over six
months and four of them arrested and threatened
for no reason. Seven others were threatened and
forced to flee abroad.

More journalists received prison sentences for
bogus reasons during the year. Sabirjon Yakubov,
of the weekly Hurriyat was arrested in Tashkent on
11 April for “challenging constitutional order” and
“belonging to an extremist religious organisation”
(article 159 of the criminal code) and faces up to
20 years in prison. Nosir Zokirov, correspondent
for Radio Free Europe / Radio Liberty in Namangan
province, was sentenced to six months in jail for
“insulting a government official” (article 140 of the
criminal code) after reporting on the 13 May stor-
ming of Andijan prison.

The regime keeps a very tight grip on the media and
any sign of independence is punished. The four
nationwide TV channels are under presidential cen-
sorship and the only criticism is to be found on a
few Internet websites. Independent journalists who
covered the events in Andijan were called “traitors
to the country” and “liars” by most media outlets.

All impartial news has been blocked since the Andijan
uprising and cable relay of the US, Russian and British
TV networks CNN, NTV and BBC have been cut off.
Access to independent Russian websites www.lenta.ru,
www.gazetaru and www.ferganaru, as well as several
Uzbek sites, has been blocked inside the country.

All foreign and local journalists were expelled from
Andijan during the night of 13-14 May and two
Russian TV crews, from REN-TV and NTV were
turned back.

The government then accused foreign media, during
a nationally-televised sham trial, of organising the
rebellion. The 15 presumed leaders of the uprising
claimed Western journalists encouraged them to
“stage a peaceful revolution so as to create chaos.”

105



