REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Cape Verde

]
N

Gambia
Guinea-Bissau P

Sierra Leone
Liberia

Equatorial Guinea

Seychelles o =

<

Botswana

Comoros
Swaziland
Lesotho '

]
dagascar
Mozambique
d Mauritius<>
South Africa

2007 Annual Report
AFRICA




REPORTERS UNDER THE STIGMA OF CONTEMPT

WITHOUT BORDERS
Contempt towards journalists and towards the treaties they have signed up to was a constant factor in

many African states in 2006. Governance by contempt and crackdown is, especially since 2001, how the
authorities do things in Eritrea, which is secretly holding at least 17 journalists in a variety of appalling
prisons scattered around the country. After credible reports filtered out of the probable death of three
of them, the reaction of the authorities in one of the world’s most closed countries was a terse, “no
comment”. Many of the few remaining journalists to have escaped arrest tried to flee the country, for
which some of them had fought during the war of independence and which today treats them as
enemies. In neighbouring Ethiopia, around 20 newspaper publishers and editors are still imprisoned, accu-
sed of “high treason” for having backed an opposition challenge to the May 2005 election results. Neither
the international outcry nor the protests of its western allies have been heeded by the government of
Prime Minister Meles Zenawi, which has put out callous statements about the prisoners, one of whom
gave birth to a baby boy in the prison infirmary. In Somalia, journalists have been embarrassing witnes-
ses to a war shot through with disinformation and lies. They have been arrested, beaten up or murde-
red without hesitation.The Islamic courts and the transitional government prided themselves on respec-
ting press freedom while inflicting particularly brutal treatment on the media with a disdain that nothing
can shake.

Even in Kenya, East Africa’s foremost democracy, a newspaper was the target of contempt by a hard-pres-
sed government, undergoing a terrifying raid and hostile statements from several officials. In Uganda, at
the start of the year, Yoweri Museveni’s government was prompted by the fight to hold on to power to
maintain tight control of news during the election period, going so far as to expel a foreign correspon-
dent, which saw as nothing less than a “threat to the state”. The contempt for news also pushed the
government in Sudan to twice accuse foreign journalists reporting on massacres in Darfur of being spies.
Both were held hostage for several weeks and only released after intense political negotiations putting
the state under pressure from the international community, proving the absurdity of the initial accusa-
tions. Finally, Zimbabwe is still one of the countries where the profession of journalist is an extremely
tough one. Because, not content with insisting that all journalists must be registered, filed and kept under
surveillance by an Orwellian commission, the Zimbabwean government does its utmost to silence media
which fail to sing its praises.

Press freedom is sometimes, as in Chad, a gain that the government has no hesitation in calling into ques-
tion, when it considers national security to be at stake. Faced with rebel movements with little inclina-
tion for openness, Chadian press barons are also forced under a state of emergency to bring out papers
disfigured by black strips imposed by the censorship bureau, according to the whim of a few dutiful offi-
cials.

Contempt also makes itself felt in how little importance political or financial authorities accord to the
press. Thus, the election campaign proved a painful episode for the press in the Democratic Republic of
Congo, already regularly hit in the past by aberrant legislation applied with zeal by police and a justice
system eaten through with corruption. Some journalists in Kinshasa are not exempt from criticism
however, readily doing the bidding of a few generous donors anxious to smear their adversaries or tur-
ning themselves into the little foot soldiers of political heavyweights. Easily manipulated or vulnerable,
the reporter can fall prey to politicians avid for power. This sad evidence was still the rule in Nigeria in
2006, where police and intelligence services, or more generally all those in uniform, took a sly pleasure
in physically attacking journalists who displease them.

PERSISTENT IMPUNITY

On the west of the continent, for the 12th successive year, president of the tiny country of Gambia, Yahya
Jammeh, continued to treat journalists with aggressive condescension. His all-powerful intelligence ser-
vices arrested and ill-treated at least ten journalists, forcibly closed two newspapers and threatened all
those who in any way embarrassed their absolute leader, the president of the Republic. This meant added
humiliation for the Gambian press, which has to live and work with the memory of the still unpunished
murder of its doyen, Deyda Hydara, killed in 2004 in disturbing circumstances. Journalists in Burkina Faso
have for eight years now mourned the death of Norbert Zongo, murdered with three companions in
1998. While many have accused the presidential guard and the brother of head of state, Frangois
Compaore, the Burkinabe justice system, evidently very easy to influence, dared to dismiss the case

2007 Annual Report - Africa

Introduction



REPORTERS against the chief suspect, virtually sneaking the news out in the middle of summer, in a clear indication

WITHOUT BORDERS of the indifference of the authorities for the journalist’s family’s thirst for justice. In Cote d'lvoire, jour-
nalists who chose not to give allegiance to one of the belligerents become their favourite target. In
January, for the second time in two years, the “Young Patriots” seized control of public media, to back
up and organise their riots in the streets of Abidjan. Kebe Yacouba, who tried to make state radio and
television an example of public service journalism, had insults and threats heaped on him before being
abruptly sacked by President Laurent Ghagbo. The family of French-Canadian journalist Guy-André
Kieffer, kidnapped in Abidjan in 2004 and missing ever since, have to live with this particularly unpromi-
sing climate for the progress of the French judicial investigation, which has implicated the first circle of
the presidency. For Deyda Hydara, Norbert Zongo and Guy-André Kieffer, denial of justice is also a form
of contempt.

Governments which insist in keeping prison sentences for press offences in their legislation can show
their disdain for journalists at their leisure.The easy pretext of citing media “responsibility”, even if some-
times used advisedly, has sent more than one journalist to a prison cell for having questioned the inte-
grity of the powerful. The most striking example of this unequal struggle between a newspaper and the
government occurred this year in Niger, when the publisher and editor of an opposition paper spent
more than four months in prison for having criticised the prime minister’s policies.\When governments
backed by the police, the justice system and the prison administration attacks journalists there is a clear
imbalance of power. In Burundi, in 2006, the head of the presidential party, Hussein Radjabu, a dominant
and controversial figure did not hide his hatred of privately-owned radio stations, guilty in his eyes of cri-
ticising his abuses and manoeuvring. Several journalists chose to leave the country for their own protec-
tion. Four, on the other hand, did not have the time to realise that the authorities would graduate from
verbal hostility to action and as a result spend several months in prison before being acquitted.

Most of these countries are however signatories of a raft of treaties guaranteeing civil and political free-
doms. Almost all of them base their authority on constitutions protecting freedom of expression. But, as
in Equatorial Guinea or the kingdom of Swaziland, where the head of state is considered to be a demi-
god, these promises have very little value for governments who clearly despise not just journalists but
their own signatures.

SOME PROMISES KEPT

For all these reasons, Reporters Without Borders can only welcome the fact that there is one African
government which kept its promises. The military junta in power in Mauritania since 2005 had promised
to guarantee press freedom, legislative reform, to respect the balance of political forces during elections,
to free the state-owned press from too much government control and to treat the independent press
as a development partner. In 2006 it did all this.

For all that, it should not be imagined that the African continent is a collection of tyrannies and makes-
hift democracies. In the South African zone of influence, for example, Namibia and Botswana guarantee
a satisfactory level of press freedom, with many deficiencies but nevertheless comparable to western
democracies. The same goes for the African islands and archipelagos such as Mauritius, S0 Tomé and
Principe or Cape Verde, which appear havens of freedom off the coast of a troubled continent. The
Comoros is also gradually recovering from its dark years.This is also the case of Mozambique where, in
an outcome rare enough in Africa to be highlighted, the killers of journalist Carlos Cardoso, who was
murdered in 2000 while investigating a wide-ranging financial scandal, received heavy sentences.

The best weapon against contempt is patience. In Africa, governments who despise journalists and who
place no value on promises they have given, have to live on the defensive. Their power ends up by crum-
bling. Support gets scarcer. The blows are getting harder. Sooner or later, a solution has to be found.
Dictatorships end up by falling and journalists by coming out of prison. A country which is being stifled
must have press freedom to be able to breathe again.

Léonard Vincent
Head of Africa desk

2007 Annual Report - Africa

Introduction



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

BENIN

Area: 112,620 sq. km.
Population: 8,439,000.
Language: French.

Head of state: Boni Yayi.

Traditionally an example of good practice in West Africa, Benin however went through
a year in which much was called into question, mainly because of excesses by a section
of the press which flourished in Cotonou, in the wake of presidential elections.

For several years, Benin has been seen as a model
of modern democracy in West Africa, guaranteeing
a satisfactory level of press freedom, despite its
poverty. The year 2006 being a presidential elec-
tion year, there was a risk that the country could
fall into the classic trap of emerging countries
which can be destabilised by political violence. But
this did not happen and this was to the advantage
of all, particularly its journalists.

The election as head of state of Boni Yayi, a man
with a technical background rather than a political
heavyweight, was achieved with respect for demo-
cratic rules. Unusually, problems were not to be
found in flagrant imbalances in airtime allowed to
different candidates or in appeals to violence by
partisan publications. Before and during the elec-
tion campaign, irregular publications, headed by
non-professional  journalists, flourished in
Cotonou. They were sometimes working in the
interests of a politician, sometimes an influential
figure. Indeed, this dubious practise is common-
place in Africa and its impact on the campaign was
minimal. But once the election was over these
publications continued to appear and were put to
the service of other masters.And the new govern-
ment, which decided to clean up this jumble of
“local rags”, had no hesitation in using the law -
one which had not been strictly applied since 2004
and still provided for prison sentences for press
offences.

RESORTING TO IMPRISONMENT

As a result, Virgile Linkpon and Richard Couao-
Zotti, respectively publisher and editor of the spo-
radic and sensationalist La Diaspora de Sabbat,
were arrested on 15 September. Action was taken
against the two journalists following publication

the previous day of an article headlined: “An ill
wind blows through the head of state’s entourage:
Boni Yayi's older son is suffering from insanity”. In
another case, Cyrille Saizonou, publisher of the
daily Djakpata, was arrested by judicial police on
18 September and was questioned for 24 hours
about the publication, on 20 June 2006, of several
articles alleging embezzlement within the national
police. All three were released on 19 September,
after being interviewed then cleared by the prose-
cutor for the Republic. On the other hand,
Clément Adéchian and Cécil Adjévi, respectively
publisher and editor of the daily LInformateur,
were sentenced on 1st December to six months
in prison and fined 500,000 CFA francs (752
euros) for “defamation” after a court bailiff sued
them for accusing him without proof of rape, in
one edition of the newspaper.

Reporters Without Borders explained to the Benin
government, as it does with all states which retain
illiberal legislation, that imprisonment does not
constitute a fair and appropriate response to jour-
nalistic error. On the contrary, it represents a real
threat to democracy. Also it had broken the gene-
ral rule in Benin until now of a de facto suspension
of imprisonment of journalists for the past two
years. In the absence of a real decriminalisation, this
moratorium had at least allowed renewal of more
positive relations between the authorities and the
press. Moreover, Reporters Without Borders belie-
ved that to circumvent media regulatory bodies,
despite their good work in recent years, was to
risk stripping them of all their power. So that when
journalists working in a democracy make mistakes,
press regulation should not be left to the police.
Finally, the use of imprisonment lays political over-
tones onto cases which should remain strictly
within the bounds of civil law.



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

BURKINA FASO

Area: 274,200 sq. km.
Population: 13,228,000.
Language: French.

Head of state: Blaise Compaore.

Political obstruction preventing the solving of the 1998 murder of Norbert Zongo conti-
nued to poison the atmosphere in this “country of honest men”, as the country’s name
is translated. Even if criticism is tolerated, any challenge to the head of state, Blaise
Compaoré and his closest allies, remains a high-risk exercise.

The year 2006 began like the seven previous ones:
in the expectation of justice for Norbert Zongo
and his three companions, murdered by unknown
assailants while driving along a country road, on 13
December 1998. It ended in scandal and shame,
after the justice system, obviously for political rea-
sons, shelved the fragile legal procedure which had
led to a member of the presidential guard being
charged.

The courts, on 16 August upheld the 19 July deci-
sion to dismiss the case for lack of evidence
against Sgt Marcel Kafando, the only person who
had been charged in connection with the murder.
This decision, condemned by all local and interna-
tional human rights and press freedom organisa-
tions, allowed the courts to send the file back to
the court clerk’s office for ten years, after which it
will be definitively closed. Under the criminal pro-
cedure code, the investigation can only be reope-
ned in the event of “new charges" capable of
"strengthening charges already found too weak”
or “contributing new developments useful in esta-
blishing the truth”.

IMPUNITY MADE SACROSANCT

Norbert Zongo was the editor of the weekly
L'Indépendant. He was found dead in his burned
out vehicle along with his three companions, on 13
December 1998. This date marked the start of a
wave of protest across the country. Several dozen
demonstrations were held in Ouagadougou and in
the principal cities. On 7 May 1999, an indepen-
dent commission of inquiry (CEl), tasked with
“determining the causes of death” of the journalist
Norbert Zongo, presented its report to the prime
minister. This investigation set up at the initiative of
the authorities, concluded after hearing more than
200 witnesses, that “to find the motives for this
quadruple murder (...) they should be looked for
in the investigations carried out by the journalist

over several years and in particular his recent
investigations into the death of David Ouedraogo,
the driver of presidential advisor Frangois
Compaoré,” and brother of the head of state. The
report also named six “serious suspects” in the
case, all members of the Presidential Security
Regiment. Only one of them, Marcel Kafando, was
charged in 2001 with “arson” and “murder”. Sgt
Kafando, who was also convicted in 2000 of having
“held captive and tortured to death” David
Ouédraogo, has however being living peacefully at his
home in the capital and still receiving his military pay.

During a visit to Ouagadougou, in October 2006,
Reporters Without Borders provided the prose-
cutor’s office with “new elements”, as a result of
which it called for the case to be reopened. As a
member of the independent commission of
inquiry (CEl) set up after the murder, the organi-
sation’s secretary-general, Robert Ménard, provi-
ded the justice system with its full report before it
could be watered down by the two members
representing the government. This version handed
over by Reporters Without Borders, more clearly
implicated Francois Compaoré and a rich busi-
nessman close to the government, Oumarou
Kanazoé. Some passages, detailing contradictions
in the statement given by Frangois Compaoré and
the role played by Oumarou Kanazoé to try to
silence Norbert Zongo, were completely removed
from the final report. Information in the document
handed over to the Faso prosecutor also proved
that Francois Compaoré and Oumarou Kanazoé
had both lied to the CEl. It showed that the David
Ouedraogo and Norbert Zongo cases were
directly linked and revealed how and why the busi-
nessman and Dramane Yaméogo, Faso chief prose-
cutor at the time, tried to silence the journalist
before his murder.

The justice system, which took an extraordinarily
long time to investigate the murder, took less than

9



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

BURKINA FASO

24 hours to give its verdict. The day after receiving
the Reporters Without Borders’ file, the Faso pro-
secutor and the prosecutor of the Republic called
a press conference to announce that the elements
in their possession were “not new” and it was
essential to do nothing. At the same time, they
launched a torrent of attacks against Reporters
Without Borders, going so far as to threaten that
the arrest of its representatives currently in
Burkina Faso "would not displease their embassy”.
These attacks were picked up and continued in
the pro-government press for several further
weeks.

This case therefore has for eight years continued
to poison the life of the Burkinabé people, while
press freedom is a reality in the country, despite a

few persistent taboos. Even if criticism is allowed
and the disturbing investigations largely already
published, challenging the head of state, his family
or his closest allies remains a high risk exercise.

The privately-owned bi-monthly L'Evénement
found this out when, at the end of the vyear,
Frangois Compaoré lodged a “defamation” suit
against it” The offending article referred to the
procedure begun by Reporters Without Borders
to reopen the Norbert Zongo case.The complaint
objected to the paper’s splash headline, opposite a
photo of the brother of the head of state, which
read: “Norbert Zongo case. So it is him then!
Until now, one thought of him without daring to
name him. Reporters Without Borders has just
taken this step...”

10



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

BURUNDI

Area: 27,830 sqg. km.

Population: 7,548,000.

Languages: French, Kirundi, Swahili.
Head of state: Pierre Nkurunziza.

The fairly-won election victory in 2005 of a former Hutu rebel movement changed the
landscape for journalists. In 2006 privately-owned radio stations became the béte noire
of the new ruling party, particularly after they cast doubt on the authenticity of a coup
attempt allegedly foiled by the security services.

However much President Pierre Nkurunziza, elec-
ted head of state in 2005, may have vaunted his
commitment to freedom of the press, nothing was
done in practice. Journalists in Burundi entered a
period of threats and uncertainty in 2006. Four of
them were imprisoned. Several others left the
country, for fear of falling in their turn into a trap
set for those working in the media by the security
services who viewed them as “trouble-makers”.
The government went in for denial, while the pre-
sidential press crowed over the misfortunes of
their colleagues.

It all began in Bujumbura on 17 April, when a dis-
sident deputy in the ruling coalition, Mathias
Basabose, the former presidential campaign mana-
ger, called a press conference at his home to give
his version of events about a dispute within the
party. At 3.30 pm when around 20 journalists had
gathered at his home, some 50 police officers
toting assault rifles surrounded the house and kept
the journalists inside hostage, without explanation,
until 11pm.

Some who tried to leave the house despite the
cordon were struck with rifle butts. The journalists
were only allowed to leave following the interven-
tion of the Bujumbura police chief, after the inci-
dent had provoked an outcry in the profession and
international radio correspondents had reported
live on their plight with the help of mobile phones.
Basabose had been expelled two days earlier from
the ruling National Council for the Defence of
Democracy-Front for the Defence of Democracy
(CNDD-FDD) in a row with the powerful party
leader, Hussein Radjabu, about embezzlement of
funds and political manoeuvring aimed at perver-
ting the course of justice.

A few days later, Aloys Kabura, correspondent in
Kayanza, northern Burundi for the state-run news

agency Agence burundaise de presse (ABP), was
arrested for making critical remarks in a bar about
the government and the presidential party’s
actions in this case. The powerful intelligence ser-
vices laid a complaint against him for “rebellion”.
He was sent to the Ngozi central prison and
though in poor health he was sentenced to five
months in prison, on 18 September, three and a
half months after his arrest and without his
lawyers or family being informed of the hearing. A
magistrate came to announce the verdict to him
within the prison on the following day. He was
released on 31 October, after completing his sen-
tence.

INVESTIGATIVE WORK LEADS TO PRISON

During the summer, the alleged foiling of a suppo-
sed coup attempt, plotted by former president
Domitien Ndayizeye, the truth of which was chal-
lenged by many of the independent media, gave a
new twist to the downward spiral. Head of the pri-
vately-owned Radio publique africaine (RPA), Alexis
Sinduhije, publicly condemned what he termed a
“set up job” by the “hard-liners” of the CNDD-
FDD, on the authority of Hussein Radjabu.

From the start of the foiled coup episode, Alexis
Sinduhije and those who quoted him - that is most
of Bujumbura’s privately-owned radio stations -
began to be targeted by the presidential party and
its media as “hate radio” and as “manipulators”
seeking to bring down “democratically elected ins-
titutions”. To punish the RPA for its stance, the
authorities, on 18 August, ordered the closure of
its station in Ngozi, the day after a statement by
the president warned against “some radios and
some journalists who have set themselves up as
judge and jury”. Rumours of imminent arrests,
anonymous threats and verbal attacks became the
daily lot of journalists over several weeks,

11



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

BURUNDI

including condemnations made in person by
Hussein Radjabu, in front of thousands of CNDD-
FDD activists who rallied at the Bujumbura sta-
dium on 3 September.

The threats turned into reality on 21 November
when Serge Nibizi, chief editor at RPA and
Domitile Kiramvu, a star presenter at the station
were placed in detention at Mpimba central prison
after appearing before the Bujumbura prosecutor.
They were charged with “broadcasting news
damaging to state security” and “violating the
confidentiality of investigation”. They were joined,
on 29 November, by Mathias Manirakiza, head of
the privately-owned radio Isanganiro. Corneille
Nibaruta, director of privately-owned Bonesha FM,

escaped imprisonment, on 1st December, by fleeing
the country. They were all accused in connection
with the dissemination of a news report in August
that the army had allegedly planned the attack on
the presidential palace and on the home of the lea-
der of the presidential party with the aim of using
it at evidence of the alleged coup, the existence of
which had been contested by the independent
media.

The news that got them thrown in prison had
however appeared in the bi-monthly Intumwa (The
Messenger), the organ of the presidential party,
when the file had not yet been sent before the
courts. No journalist on this publication has ever
been questioned.

12



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

CAMEROON

Area: 475,440 sq. km.
Population: 16,322,000.
Languages: French, English.
Head of state: Paul Biya.

Press freedom began to turn into a reality in this country ruled by President Paul Biya
since 1982, even though it remained fragile. Numerous taboos were still in place and
anyone who broke them suffered the consequences. But the year 2006 was difficult for
the Cameroon press chiefly because of the actions of some unscrupulous editors.

Certainly, Cameroon is no longer the tense and
brutal place it was in the first few years after
2000, when journalists were imprisoned even for
poking fun. But it is still dangerous to be a journa-
list in a country in which the army, secessionist
impulses on the part of the English-speaking
region and corruption are still sensitive subjects.
In addition, in common with other countries on
the continent, poverty has fostered a press which
is easily corrupted, exploited by business and poli-
tical clans to outdo their rivals. In these condi-
tions, press freedom is a precarious quality in
Cameroon.

The year 2006 has been one in which the
Cameroon press has been put in every shade of
bad light. From the start of January, it was badly
shaken by the case of the “homosexuals of the
Republic”, which caused rifts and provoked dis-
gust within the profession. On the pretext of ser-
ving “public health” in a country where homo-
sexuality is a crime, low circulation newspapers
chose to splash an alleged list of “deviant” public
figures, appointed to positions of responsibility as
a result of alleged “favours”. Quoting “reliable
sources” (but always anonymous) and “concurring
accounts” (but above all exaggerated), the alleged
news put out by these papers was essentially a
collection of rumours and vilification in extremely
bad taste. If the objective of the editors was to
bring in revenue for their companies, then the
success was total. But unsurprisingly, several peo-
ple targeted in this way took legal action against
La Météo, I'Anecdote and Nouvelle Afrique.

Since the law in Cameroon provides for prison
sentences for such ethical lapses, it is therefore
likely that these unprincipled journalists will serve
time in prison. Reporters Without Borders’s posi-
tion, expressed in a comment piece carried by the
privately-owned daily Le Messager and the priva-
tely-owned weekly Le Jeune Observateur, was quite

clear:While unreservedly condemning this kind of
journalism, tinged with hatred, as have a large
majority of Cameroon’s journalists, the organisa-
tion above all stresses that prison is not a reply
to these abuses. On the contrary, these merce-
naries of journalism, once sentenced, will serve
their sentences and come out crowned with all
the glory of press freedom martyrs. Reporters
Without Borders has therefore proposed to the
Cameroon government that it reforms not only
its press law but also its mechanisms for regula-
ting the media. The Communications Minister,
Pierre Moukoko Mbonjo, attempted to intro-
duce reform but it was clumsy and inadequate,
proposing administrative police powers for the
ministry which would allow it to order the sei-
zure of newspapers. This was rejected by parlia-
ment and the minister finished by resigning his
post in the autumn without having pushed
through this reform.

THE PRESS STILL UNDER THREAT

In September and November, two incidents ser-
ved as a reminder that journalists in Cameroon
are not fully guaranteed the right to inform the
public. Duke Atangana Etotogo, editor of the pri-
vately-owned weekly L'Afrique centrale, was held
by military security in Yaoundé from 3-7
September. He was only released after writing a
letter of apology to the defence minister and the
head of state. The former editor of the weekly La
Nouvelle presse and La Météo, two papers with a
provocative approach, had just launched a new
monthly paper. In its first edition on 28 August, it
carried a report exposing mismanagement and
corruption with the army. It also closely examined
several incidents involving the management style
of Defence Minister, Rémy Ze Meka, quoting ano-
nymous Sources.

Overnight on 6-7 November, three hooded men
broke into the home of Agnés Taile, presenter of

13



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

CAMEROON

an open microphone programme on privately-
owned Sweet FM radio in Douala. They dragged
her outside and savagely beat her. Taile had since
June 2005 moderated a broadcast called “it’s your
turn to speak” in which listeners phoned in on
news subjects. Three weeks before the assault, she

had received several anonymous telephone calls
telling her to stop her “pursuit”. She had said
publicly at the time that she was not frightened by
these attempts to intimidate her. As often in this
type of case, the subsequent police investigation
went nowhere.

14



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

CHAD

Area: 1,284,200 sg. km.
Population: 9,749,000.
Language: French.

Head of state: Idriss Deby Itno.

Following a crisis between the press and the government in 2005, the situation appea-
red to improve in N'Djamena. But the resumption in fighting, a state of war with Sudan
and the government’s intolerance dealt a serious blow to freedoms in Chad. A state of
emergency was declared at the end of the year. And with this came censorship.

The year started well, with the resolution of the
crisis of the summer of 2005, which saw four jour-
nalists imprisoned in N'Djamena. Dialogue was
restarted between the press and the government.
Negotiations were even begun on law reform in
line with President Idriss Deby Itno’s promises
made to Reporters Without Borders, in
September 2005. But fast-moving political events,
particularly the resumption of clashes between
rebels and government forces at the Sudanese
border then into the capital itself, pushed the
government into taking the absurd and pointless
decision to reinstate censorship.

Tension started worsening in autumn 2006, when
fighting resumed and the president openly accused
neighbour Sudan, the rear base of armed move-
ments, of having declared war on Chad. Against
this background, on 27 October, Evariste
Ngaralbaye, a journalist on the privately-owned
weekly Notre Temps, was arrested and imprisoned
for four days along with common-law prisoners.
His arrest was linked to the publication of an arti-
cle he wrote about child soldiers.

STATE OF EMERGENCY

Two weeks later, when blood was shed in inter-
communal clashes and rebel columns were advan-
cing from the border with Darfur in Sudan, the
government decided, on 13 November, to declare
a state of emergency in six regions and in the capi-
tal. This step included restoring advance censor-
ship on the written press, as well as a ban on pri-
vately-owned radios from covering sensitive sub-
jects. The independent press - reduced to a hand-
ful of weeklies appearing only in N'Djamena and a
few private and community radios - found itself at
the end of 2006 under strict government surveil-
lance, while fighting continued with very little
news filtering out. Forced to appear from 23
November onwards, with whole passages cut out

and criss-crossed with black bands, the written
press, certain that it was now seen as an enemy of
the state, joined in the resistance, in its own
fashion.

After producing several defaced editions, five
newspapers belonging to the Chadian Association
of Private Newspaper Editors (AEPT), N'Djamena
Bi-hebdo, Notre Temps, Le Temps, Sarh Tribune and Le
Messager, decided to suspend publication for two
weeks, from 6 December. The only publication
which continued to appear normally was the pro-
government privately-owned Le Progrés. An
attempt was also made to challenge the censor-
ship decree through the courts.

CONFLICT ZONE

Chad had however escaped a first news blackout
in April, when rebels mounted a surprise attack on
N'Djamena. During their advance they also took
the view that journalists were in their way. Eliakim
Vanambyl, a reporter on privately-owned FM
Liberté radio was kidnapped by a rebel column, in
Mongo, central Chad on 11 April 2006. He mana-
ged to escape a few hours later with the help of
one of the rebels and reached the town, where he
was hidden by protestant monks until he could
return to the capital.

On the government side, the army also kept a
close watch on the press. Several foreign corres-
pondents reported suffering threats and harass-
ment. On 15 April, René Dillah Yombirim, a journa-
list on public radio and correspondent for the
French service of the BBC, was viciously beaten by
soldiers while he was interviewing residents in the
capital, before being released a few hours later.

Finally, the regular harassment of Changuiz
Vatankhah, editor of the community station Radio
Brakoss and president of the Chad Private Radio

15



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

CHAD

Union (URPT) had an epilogue which Reporters
Without Borders hopes is short-lived. The Iranian
refugee, who has lived in Chad for several decades,
was arrested on 28 April and placed under an
order to be expelled from the country. He was
only released on 19 May after international pres-
sure and mediation by human rights minister,
Abderaman Djasnabaille. The journalist, who was
already regularly threatened for his local anti-cor-

ruption campaign and arrested once before, in
September 2005, on the grounds that his radio
“revived animosity between different rural commu-
nities in conflict”, had signed a URPT release calling
for postponement of 3 May presidential elections.
Forced to resign all his duties, he was however allo-
wed to remain in Chad, with his family, which was
in itself an achievement, given the Public Security
Ministry hounding unleashed against him.

16



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

COTE D’'IVOIRE

Fredater
of prass fraedom

Area: 322,460 sq. km.
Population: 18,154,000.
Language: French.

Head of state: Laurent Ghagbo.

The Cote d'lvoire, divided in two since September 2002, has a pluralistic press, mecha-
nisms for democratic regulation and no longer legally imprisons journalists. But it is one
of Africa’s most dangerous countries for both local and foreign media. The year began
with a new outbreak of violence from the “Young Patriots”, placed by Reporters
Without Borders on its list of “press freedom predators”.

At dawn on 16 January 2006, barricades began to
go up all around Abidjan. Checkpoints were set up
by young demonstrators in response to an appeal
from the several organisations for the defence of
President Laurent Gbagbo. Groups began to mass
in front of several strategic sites in the economic
capital with the aim of forcing out the UN manda-
ted forces. Several hundred Young Patriots rallied
in front of the building housing the state-run
media, particularly Radiotélévision ivoirienne (RTI).
They used forced to get the staff to broadcast
news of their action in the 1pm news bulletin and
threatened several journalists, calling them “rebels
with cushy jobs", and then withdrew from the
building. But overnight on 17-18 January there
was a further dramatic development. Soldiers
guarding the entrance to the building opened the
gates and the Young Patriots who were waiting
outside rushed through and forced their way into
the studios. They threatened the technicians to
get them to broadcast a message from one of
their leaders calling for “all young people to take
to the streets to demand the departure of impar-
tial forces and to fully liberate the country”. They
also claimed to have “taken” the television. From
then on, leaders of the various groups claiming to
support President Laurent Gbagbo occupied the
RTI premises, calling for rallies against the “sym-
bols of occupation”. Local bands of Young Patriots
in Daloa, a city in central Cote d'Ivoire, stormed
and ransacked the premises of community radio
Radio Tchrato-Daloa after the management refused
to broadcast a call from the demonstrators to
attack the local UN base.

Over the next two days, journalists in Abidjan not
belonging to the pro-presidential camp, lay low.
The offices of opposition newspapers were des-
erted, for fear of Young Patriot raids as had hap-
pened in November 2004. Demonstrators at the
barricades roughly interrogated journalists, saying

they were looking for staff from the daily Patriote,
linked to the Rally for the Republicans (RDR), the
party of former prime minister Alassane
Ouattara, or other dailies close to the opposition.
A team of journalists from the Olympe group,
owner of the dailies L'Inter and Soir Info, were held
up at a barricade manned by Young Patriots bran-
dishing swords, knives and clubs. Journalist for Soir
Info Konan N’'Bra, photographer Abdoul Karim
Koné and their driver were threatened with
death, beaten up and robbed of their money and
reporting equipment.

Negotiations in Abidjan between the Prime
Minister Charles Konan Banny and President
Laurent Gbagbo led to a return to normality on
20 January.

The presidential camp was not ready to yield
however. On 28 November, RTI’s director general,
Kébé Yacouba, was sacked by presidential decree
and replaced by Pierre Brou Amessan, who read
the TV news during the period that the Young
Patriots had seized control in January, and the
channel’s board of governors was dissolved.
Laurent Gbagbo had seen as “seditious” the airing
on RTl, on 27 November, of Prime Minister
Charles Konan Banny’s statement that it was
“urgent to delay implementation” of decrees re-
instating officials suspended for their part in the
toxic waste scandal in Abidjan. The move confir-
med the bringing to heel of the public media, a
crucial element in controlling news and informa-
tion throughout the country.

AN UNASSAILABLE PRESIDENCY

The year 2006 therefore saw a return to the
control of news by force. It was also the third
year of uncertainty about the fate of French-
Canadian journalist Guy-André Kieffer, who was

17



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

COTE D’'IVOIRE

Fredater
of prass fraedom

kidnapped by a commando from a parking lot of
an Abidjan supermarket on 16 April 2004, after
being lured into an ambush set by Michel Legré,
brother-in-law of the president’s wife, Simone
Gbagbo. French examining magistrate Patrick
Ramaél opened an investigation into Legré on 21
October 2004 for “abduction and a holding a hos-
tage”. He is currently under house arrest in
Abidjan, after 18 months in detention. Jean-Tony
Oulai, an Ivorian calling himself an army “ex-cap-

tain”, and accused by some witnesses of having
organised the kidnapping of the journalist, was
also put under investigation for “abduction and
holding a hostage” in January 2006 in France and
put on probation. But the investigation has been
hamstrung by the appalling state of relations bet-
ween France and Cote d'lvoire, the difficulties of
investigating on the spot and the law of silence
kept by those involved in the case, all close to the
president.

18



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

DEMOCRATIC REPUBLIC OF

CONGO

Area: 2,344,860 sg. km.
Population: 57,549,000.
Language: French.

Head of state: Joseph Kabila.

In this country the size of western Europe, the press is buffeted by the violence of poli-
tical militants and their leaders, the anarchy which reigns in some regions and the ende-
mic poverty which can push them into allowing themselves to be corrupted. The UN’s
biggest mission in the world was launched in 2006 to organise and oversee a historic
presidential election. While several journalists fell victim to political hatred, others
played a dangerous role, which could have tipped the country into a new civil war.

The vastness of the former Zaire reflects the scale
of the problems faced by journalists in this coun-
try. In the capital Kinshasa, where the press is pro-
fuse, polemical, and unruly, death threats, unfair
arrests and police brutality are commonplace.
During 2006, up to 15 publishers, editors and jour-
nalists working in the capital were, as in previous
years, sent to languish in the cells of the sinister
Kinshasa Penitentiary and Re-education Centre
(CPRK), frequently on the basis of a single com-
plaint from a politician or businessman, or a phone
call from the police chief. Reporters Without
Borders and its partner organisation, Journalist in
Danger (JED) have over several years been calling
on the government to reform the defamation law,
which provides for prison terms and allows jour-
nalists to be put in preventive detention, so far in
vain. The authorities have not yet given up using
and abusing an article punishing a “damaging accu-
sation”, under which judges need not rule on the
truth of the incriminating news but only on the
fact of whether or not it “harms the reputation or
standing” of the complainant. Given, on top of this,
the corruption at the heart of the judicial system,
injustices are frequent.

PARTISAN MEDIA

Indeed, there is also a corruption problem with
the Congolese press. Many journalists sell their
columns in their papers to the highest bidder, put-
ting themselves in the position of master black-
mailers or mouthpieces of unscrupulous politi-
cians. Hate speech also regularly finds its way into
newspaper columns or on the airwaves of some
Congolese media, made use of by political or eth-
nic clans. The recent presidential electoral cam-
paign was the occasion for public and privately-

owned media to noisily declare their allegiance for
one candidate or another, frequently with no
regard for ethics. As a result, partisan media, parti-
cularly those of Joseph Kabila and his rival Jean-
Pierre Bemba, were the target of attacks from
their opponents, who had no hesitation in sending
their militia or militants to silence the voice of
“the other”.

In another sign of the times, the day after the
declaration of the first round results in the presi-
dential elections, on 20 August, fighting broke out
around the TV building owned by Jean-Pierre
Bemba between the praetorian guards of the two
candidates. One month later, on 18 September, a
suspicious fire destroyed the offices and studios of
Canal Congo télévision (CCTV), Canal Kin télévision
(CKTV) and Radio liberté Kinshasa (Ralik), leaving the
channels’ director general, Stéphane Kitutu with
second degree burns.

THREATS AND SHADOWY AREAS

Many other journalists do their best to carry out
their work honestly, but pay a high price — in their
safety, freedom or their lives — for challenging
those who embezzle public funds. One such jour-
nalist, Kazadi Mukendi, on the weekly Lubilanji
Expansion, spent a month and a half in prison for
exposing a corruption case, despite the fact that
the prosecutor had ordered his release one and a
half months earlier. Bapuwa Mwamba, an opposi-
tion editorialist newly returned from exile, was
murdered at his home on 8 July, probably by sol-
diers looking for easy money.

Less than a year earlier, political journalist Franck
Ngyke and his wife Héléne Mpaka, were murdered

19



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

DEMOCRATIC REPUBLIC OF

CONGO

in dubious circumstances at their home in Kinshasa.
Under pressure from Congolese journalists and
international organisations, for the first time in the
country’s recent history, an investigation was ope-
ned to shed light on the double killing. This led to a
somewhat muddled trial of three alleged culprits,
three former soldiers whose motives were unclear.
JED carried out its own independent inquiry, with
the aim of exploring the political lead, despite pro-
nounced disregard for this hypothesis on the part
of the authorities. The conclusions have never been
confirmed or disproved. However repeated death
threats against Donat M'Baya Tshimanga, president
of the organisation and its secretary general Tshivis
Tshivuadi, suggests that the questions they raised in
their investigation, particularly about the role played
by people close to the interior ministry, were too
close for comfort for some.

To confront all these challenges, in March,
Reporters Without Borders sent a delegation to
Kinshasa, to meet President Joseph Kabila, several
ministers and ambassadors, the local UN mission
and the leading media executives.While the organi-
sation was able to secure the release of three
imprisoned journalists, it was also able to establish
the inadequacy of regulation and self-regulation.The
High Authority on Media (HAM), is headed by
Modeste Mutinga, a respected journalist subjected
to such pressure that he finds it difficult to work
normally. At the same time as finding it impossible
not to condemn abuses by the propaganda media,
the authority has to cope with constant charges of
“partiality”. It was against this background that its
offices were ransacked on 27 July by supporters of
Jean-Pierre Bemba returning from one of his politi-
cal meetings.

PERMANENT HOSTILITY

Political militants are not the only ones to show
no respect for this important institution of
modern democracy. The information ministry,
under Henri Mova Sanakyi, a “hardliner” in Joseph
Kabila’s party, has no hesitation in by-passing it
regularly, as it did at the end of August, when he
ordered an unceremonious blackout of Jean-
Pierre Bemba’s channels. The minister also
demonstrated his lack of regard for democratic
rules on several occasions during the year. On 3
July, a foreign correspondent for RFI, Ghislaine
Dupont, was expelled from the country at his ini-
tiative. The minister had launched a virulent attack
on her in the preceding months and a hate cam-
paign with xenophobic overtones was directed at
her by the pro-Kabila daily L'Avenir.

The situation is little better in the provinces, with
local leaders regularly sending their henchmen to
beat up journalists showing too much curiosity. In
one case, on 18 May, Ricky Nzuzi, cameraman with
Radio télévision nationale congolaise (RTNC) in
Lubumbashi, was kidnapped, brutally beaten and
thrown into a ditch by unknown assailants. In
areas infested by private armies with vague politi-
cal objectives, journalists work in complete inse-
curity. A local AFP, correspondent Acquitté
Kisembo, went missing in Ituri in 2003 and every-
thing points to the conclusion that he was murde-
red by local militiamen. Reporters Without
Borders has moreover called on the International
Criminal Court to extend its investigations into
warlord Thomas Lubanga, transferred to The
Hague during the year, to include this unsolved
disappearance.

20



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

ERITREA

Fredater
of prass fraedom

Area: 117,600 sq. km.
Population: 4,401,000.
Language:Tigrinya.

Head of state: Issaias Afeworki.

Africa’s newest country, independent since 1993, has become a kind of open-air prison
guarded by an ultra-nationalist sole party which sees the least democratic claim as a
threat to national security. Among the hundreds of political prisoners, at least 13 jour-
nalists have just spent their sixth year in jail. Three of them may well have died as a
result of conditions reminiscent of a penal colony.

Eritrea has just completed a fifth year of terror
and silence.The army command and the sole party,
the Popular Front for Democracy and lustice
(PFD)), continue to exert total control and to
hand down severe punishment to the least ten-
dency to criticism in this small country squeezed
between Ethiopia, Sudan and the Red Sea, indepen-
dent only since 1993.

Under the leadership of Information Minister, Ali
Abdu, the state media continues to sing the prai-
ses of President Issaias Afeworki. Journalists who
dissent from the authoritarianism of the masters
of this open-air prison had no choice to but to
obey orders. When the pressure became too
great, they left. In 2006, around a score of them
fled into exile abroad, including star presenter of
the English-language service of the public channel
Eri-TV, Temesghen Debesai. The former correspon-
dent of the Voice of America (VOA), Aklilu Solomon,
crossed the Ethiopian border secretly at the
beginning of December. He had been arrested in
July 2003 for a report on the grief felt by families
of soldiers learning of the death in combat of their
loved ones. The journalist was released in poor
health after being held for 18 months in a metal
container and then spent several weeks in a bar-
racks to complete his “patriotic re-education”.

OPEN CONTEMPT FOR THE PRESS

The Eritrean government responded to repeated
defections in its usual way - with a crackdown.
From 12 November, security forces agents turned
up daily at the offices of the information ministry,
where state-run media are based and arrested
staff without explanation. Journalists picked up in
these swoops were: Ahmed "Bahja" Idris, of Eri-TV,
Senait Tesfay, presenter of a Tigrinya-language ser-
vice on Eri-TV, Paulos Kidane, of the Amharic-lan-
guage service of Eri-TV and public Radio Dimtsi

Hafash (Voice of the Broad Masses), Daniel
Mussie, of the Oromo-language service of Radio
Dimtsi Hafash, Temesghen Abay, of the Tigrinya-lan-
guage service of Radio Dimtsi Hafash,Yemane Haile,
of the state-run Eritrean News Agency (ENA), Fathia
Khaled, presenter on the Arabic-language service
of Eri-TV, and Amir Ibrahim, journalist on the same
service, who suffers from diabetes.They are repor-
tedly held in the capital, Asmara, in a police-run
complex known as “Agip”, in reference to the oil
company which previously stood at that spot. This
detention centre is “where police take prisoners
to torture them before transferring them to their
final destination”, as a former prisoner told
Reporters Without Borders.

INHUMAN PRISON CONDITIONS

But is also seems that the irreparable may have
been done in one of the country’s many detention
centres. Credible sources reported at the end of
2006 that three of the 13 journalists secretly
imprisoned for the past five years had died in the
army-run prison of Eiraeiro, situated in a remote
north-eastern desert. Said Abdulkader, Medhane
Haile and Yusuf Mohamed Ali were among journa-
lists and opposition figures rounded up in the
week of 18-23 September 2001, in the aftermath
of President Issaias Afeworki’s "suspension” of pri-
vately-owned media and the arrest of the ruling
party’s reformist fringe. Questioned about this
report by Reporters Without Borders and several
international media, the Eritrean government gave
only the curt reply. "We are not prepared to make
any comment". The extremely harsh conditions in
Eiraeiro prison could have been responsible for
these presumed deaths.

Other prisoners were referred to in this report,
all working for the privately-owned press. They
were Seyoum Tsehaye (or Fsehaye), a freelance

21



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

ERITREA

Fredater
of prass fraedom

journalist, Dawit Habtemichael, editor and co-
founder of Megaleh, Temesghen Gebreyesus, jour-
nalist and member of the board of Keste Debena
and Emanuel Asrat, editor of Zemen and all repor-
tedly held in Eiraeiro.

Reporters Without Borders also obtained news of
the co-founder of Setit, the country’s top-selling
weekly prior to 2001, the poet and dramatist

Fessehaye Yohannes, known as “Joshua”. He is
reportedly being held in Cell 18 at Eiraeiro prison,
after being held previously in Dongolo jail in the
south, in an underground cell 1.5 metres wide and
2.50 metres high, lit round the clock by electric
light.

22



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

ETHIOPIA

Fredater
of prass fraedom

Area: 1,104,300 sg. km.

Population: 77,431,000.

Language: Amharic.

Head of government: Meles Zenawi.

The international community might have believed that legislative elections in May 2005
would mark the end of “authoritarian democracy” and the beginning of a genuine open-
ness. But the polling fiasco and the riots which followed them dashed this hope. Around
15 journalists have been in prison since November 2005 after being picked up in a crack-

down on the opposition coalition.

After a disastrous year, 2006 in Ethiopia was a sta-
tic one. Some 20 journalists spent it in cells in
Addis Ababa, part of a group of at least 76 mem-
bers of the opposition, civil society and the private
press prosecuted for “treason”, “conspiracy” to
overthrow the government and “genocide”. Their
trials before the federal high court opened on 2
May. The general disapproval, including from
Ethiopia’s traditional allies, failed to get Prime
Minister Meles Zenawi to budge. For him, there
was no doubt that the opposition wanted to engi-
neer a coup and to take revenge on ethnic
Tigreans like himself.

Fourteen newspaper editors or publishers were
rounded up in the space of one month in November
2005. From December onwards, other journalists
were arrested and sentenced in defamation cases.All
were still detained as of 1st January 2007.

Since 1st January 2006, two other journalists were
added to the list of the “November prisoners”.
Solomon Aregawi, of Hadar, arrested in November
2005, was charged on 21 March 2006 with “insul-
ting the Constitution” and “genocide”, along with
32 other prisoners, members or supposed mem-
bers of the CUD, Goshu Moges, of the weekly
Lisane Hezeb, arrested on 19 February was char-
ged with “treason” on 19 April. A number of other
journalists and opposition figures or organisations,
were charged while out of the country and tried
in absentia.

It is against this tense background, aggravated by
the war with Somalia and the standoff at the

Eritrean border, that several privately-owned
newspapers are continuing to appear in Addis
Ababa. Self-censorship is commonplace, particu-
larly on military issues. Ethiopian journalists are
held to an imposed patriotism and foreign corres-
pondents closely watched. Anthony Mitchell, wor-
king for the Associated Press (AP), was forced to
leave the country on 22 January for having alle-
gedly “tarnished the image of the country”.
Foreign media have great difficult in obtaining
accreditation from the Information Ministry, which
is essential to be allowed to work legally in
Ethiopia.

Reporters Without Borders has been worried
since 2004, about the plight of two journalists
working for the Oromo service of public tele-
vision ETV. They were arrested in April of that
year, along with other ETV staff, since released,
following a violent crackdown on an Oromo
student demonstration on the Addis Ababa
University campus, on 4 January 2004. The two
journalists were accused of being informers for
the separatist Oromo Liberation Front (OLF).

For the first time in its history, the Ethiopian
government appears to have launched itself into
web censorship. From May to June 2006, most
blogs and opposition websites were inaccessi-
ble in the country. The government denied
being behind it. However, at the end of
November, these online publications against
mysteriously disappeared, which makes the
hypothesis of political censorship appear more
plausible.

23



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

GAMBIA

Fredater
of prass fraedom

Area: 11,300 sq. km.
Population: 1,517,000.
Language: English.

Head of state:Yahya Jammeh.

Ten journalists arrested, one missing, many others in exile, countless unsolved murders
for which supporters of the president are suspected of responsibility or complicity, the
memory of a murdered journalist besmirched by the government and a permanent cli-
mate of fear: this is the terrible track record of President Yahya Jammeh’s as far as

press freedom is concerned.

President Jammeh held a lavish investiture cere-
mony on 15 and 16 December 2006 to celebrate
his re-election for a new five-year term. Many
heads of state and government, including the
prime minister of the very generous Republic of
Taiwan, attended what the one-time coup leader,
re-elected in dubious circumstances with 67.4%
of the vote in September 2006, called a "big vic-
tory celebration and an opportunity for Gambia’s
youth to develop its musical talents”.

This major “musical” festival was perhaps inten-
ded to mask another more dreadful event: the
commemoration of the murder of one of the
country’s greatest journalists two years earlier.
Deyda Hydara, co-founder and editor of the pri-
vately-owned daily The Point, correspondent for
Agence France-Presse (AFP) and Reporters Without
Borders in Banjul, was gunned down on 16
December 2004, while he was driving two
employees home in his car. He had previously
been threatened by the intelligence services, who
had him under surveillance minutes before the
killing, carried out in a street running alongside a
police barracks, as shown by two investigative
missions carried out by Reporters Without
Borders. No serious investigation was held to
identify the killers or the instigators. The only offi-
cial statement made by the Gambian investiga-
tors, six months after the murder, produced the
trumped-up suggestion that Hydara, who was
referred to as a “provocateur”, could have been
killed because of some kind of sex case. But in a
country like Gambia, where the president boasts
of his contempt for journalists and human rights
activists, one could hardly expect anything else.

AREA WITHOUT RULE OF LAW

Questioned about the killing in September, Yahya
Jammeh replied: “I do not believe in murder.

| believe in imprisonment for the rest of your life.
Then perhaps, at some point, we will say,'Oh he is
too old to be fed by the state’. We release him
and leave him to sink into a decline. Then eve-
ryone will learn a lesson from it” To a journalist
who challenged him about the frequent unfair
arrests of journalists and the closure of the priva-
tely-owned bi-weekly The Independent by an elite
police unit, Yahya Jammeh replied: “Everyone
should get lost. If | have good reasons to close a
newspaper’s offices, | will do it.”

The Independent, which had its printing press tor-
ched in 2004 by men identified by an opposition
parliamentarian as members of the National
Guard, has been sealed off and illegally prevented
from appearing since 28 March 2006. An intermi-
nable trial has been started against one of its jour-
nalists, Lamin Fatty, who has been held for more
than a month by the intelligence services with no
access to a lawyer, just a few hundred metres
from the luxury tourist complexes on Banjul
beach. He is being tried under a draconian law
providing for heavy prison sentences, adopted by
parliament two days before the murder of Deyda
Hydara. The managing director of the newspaper,
Madi Ceesay, who is also president of the journa-
lists’ union, Gambia Press Union (GPU), and his
editor Musa Saidykhan were secretly held for
nearly three weeks between 28 March and 20
April, in defiance of all legal procedure. Like them
at least ten journalists were arrested during 2006
and detained in similar conditions.“Chief” Ebrima
Manneh, of the private pro-government Daily
Observer has been missing since 7 July. Reporters
Without Borders learned in early 2007 that he had
been held in a provincial police station since that
date, but no charges had been made against him.

This appalling record has not prevented the
African Union (AU), the continental organisation,

24



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

GAMBIA

Fredater
of prass fraedom

presided over by former Malian head of state
Alpha Oumar Konaré, from continuing to offer
unconditional support for the government. The
annual heads of state and government summit

was held in Banjul and the Gambian capital is the
headquarters of the African Commission on
Human and People’s Rights. This body also avoids
discussing the actions of its hosts on this issue.

25



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

KENYA

Area: 580,370 sq. km.
Population: 34,256,000.
Language: English.

Head of state: Mwai Kibaki.

Kenyans woke on 2 March 2006 to learn that police had overnight carried out a brutal
raid against The Standard newspaper and a television station. Footage of police officers
burning copies of one of the country’s most respected newspapers were relayed around
the world. The incident was revealing of the appalling relations between the govern-
ment and the privately-owned media, in one of the continent’s most developed demo-

cracies.

For Kenyan journalists, the year 2006 will be
remembered chiefly for the raid which came at
1lam on 2 March, when police made coordinated
onslaughts on the HQ of the privately-owned
Kenya Television Network (KTN) and at the printers
of the daily The Standard, in a Nairobi industrial
zone. After beating the watchmen, numbers of
police officers armed with AK-47s, triggered panic
at the TV station. They forced staff to lie on the
floor as they wrecked broadcast equipment, which
took the station off air until early afternoon of the
following day. Police stormed the film production
unit, seizing equipment, including a number of
computers, arrested and then quickly released
four staff members. Simultaneously police officers
seized copies of the 2 March edition of the The
Standard at the printers and burned them in front
of the television cameras in scenes which were
shown around the world.

The government, through its Internal Security
Minister, John Michuki, acknowleged it had orde-
red the police operation. It came after months of
mounting hostility between the government of
President Mwai Kibaki and the privately-owned
press, in particular the powerful Nation Media
Group and Standard Newspapers. This time it was
an article which appeared on 25 February in the
weekend edition of the The Standard, which unlea-
shed the government’s ire. The article referred to
a meeting two days earlier, between President
Kibaki and the former environment minister
Kalonzo Musyoka, to discuss a possible political
alliance. Mr. Musyoka had left the government in
November 2005 and campaigned with the opposi-
tion, against the draft constitution proposed by
the head of state and finally rejected by the
Kenyan people.The press offices of both President
Kibaki and Kalonzo Musyoka denied that such a
meeting had ever taken place. The Standard repor-

ted these denials but also referred to its own suspi-
cions of a plot on the part of the coalition to which
Musyoka belonged, with the aim of discrediting him.

But that was not enough to placate the govern-
ment. In the first stage of its punitive operation, on
28 February, managing editor of The Standard,
Chaacha Mwita, editor, Dennis Onyango, and jour-
nalist, Ayub Savula, were arrested and taken to a
police station in Kileleshwa, in Nairobi. The stor-
ming of the newspaper came three days later. They
were not released until the day after the raid. They
were charged with “publication of false rumours
with the intention of panicking the public” and
were released on bail of 50,000 shillings (580
euros).

Far from solving whatever problems there were, this
police raid and its consequences poisoned Kenya's
political and media life for the rest of the year.Who
knew what? Who gave the orders? Why such bruta-
lity? These questions continued to nourish the
debate, proving that physical attacks on the media
are totally counter-productive for the government
of a fully functioning democracy like Kenya.

VIOLENCE

Police are still often sent to settle scores with
media, who, in the eyes of the government, have
“overstepped the mark”.A police unit, led by head
of operations for Nairobi, Julius Ndegwa, and
deputy chief of the provincial criminal brigade,
Isaiah Osugo, carried out a major search at the
offices of the tabloid The Weekly Citizen and at
several printers in the capital on 20 February.
During this operation, journalist Johnstone Mativo,
graphic designer, Ken Teyie, receptionist, Catherine
Oyando, printer Paul Kimani, and distribution
assistant Austin Alwaka, were arrested. Several

26



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

KENYA

street vendors were also picked up. They were all
released a few days later.

The weekly, which specialises in sex cases, had car-
ried several articles criticising Mwai Kibaki’s presi-
dency. It had reported that the head of state, inca-
pable of running the country, had delegated his
powers to a special advisor, Stanley Murage, and
that a power struggle was going on between a
woman presented as his second wife, Mary
Wambui, and “first lady” Lucy Kibaki.

Another problem confronting journalists in Kenya
is the endemic violence that exists in one of the

continent’s most troubled regions. The Nairobi offi-
ces of privately-owned Radio Hope, of the protestant
evangelical Pentecostal Church was stormed during
the night of 12 May by a band of nine assailants, two
of whom opened fire on a night watchman killing
him instantly, then injuring another member of the
security staff and a presenter before fire-bombing
studios and taking the station of air. A passer-by was
also injured as the gang fled after the raid.

The attack, which the radio blamed on Muslim
extremists, followed a Swabhili-language broadcast
of a programme called, “Jesus is the way”, which
promoted conversion to Christianity for Muslims.

27



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

MAURITANIA

Area: 1,025,520 sg. km.

Population: 3,069,000.

Languages: Arabic, French.

Head of state: Ely Ould Mohamed Vall.

In two years, there have been spectacular gains for press freedom in the former “pri-
vate fiefdom” of ousted president Maaouiya Ould Taya, now living in exile. After his
forced departure, in August 2005, a military junta began a process of transition to
democracy which should culminate in a presidential election in March 2007. Among the
promises kept so far by the country’s new rulers has been the abolition of censorship.

If proof was needed that international pressure
can produce positive results for civil and political
freedoms, the case of Mauritania provides an ins-
tructive example. Following the “palace revolu-
tion” of August 2005, the military junta which
overthrew President Maaouiya Ould Taya promi-
sed to restore democracy and in particular press
freedom.At the end of 2006, this promise was kept.

A new law, decriminalising press offences and set-
ting up mechanisms for democratic regulation, was
drawn up by a special commission made up of
independent journalists in Nouakchott, jurists and
top officials, in collaboration with Reporters
Without Borders. Completed in March, slightly
amended by the profession after its public release,
the new law was promulgated at the beginning of
October by the Military Council for Justice and
Democracy (CMID). Censorship was thus aboli-
shed through negotiation and with the watchful
support of the international community. A High
Authority of Press and Broadcasting (HAPA) was
appointed to regulate the sector. Mauritanian jour-
nalists can finally breathe easily again, after 20
years of oppression, constant surveillance and
police tyranny.

Certainly, the broadcast landscape is still under
state control and the CMID’s promises of liberali-
sation are taking time to firm up. But the major
public media have been entrusted to responsible
journalists who have opened their airwaves and
their columns to the country’s entire political
spectrum. Likewise, the June constitutional refe-
rendum and November municipal and legislative
elections went off in favourable conditions, guaran-
teeing diversity in public discourse and access to
the greatest number possible to hear the spee-
ches.As for the presidential elections due in March
2007, these polls were preceded by consultations
between the government and political movements

so as to satisfy everyone involved, including the
most radical elements. Moreover, broadcasts in the
capital by French public station Radio France
International (RFI), suspended by the former regime
in November 2000, were resumed and negotia-
tions opened with the channel’s management to
extend its service to Nouadhibou in the west.

NEW OBJECTIVES

A number of challenges remain however for
Mauritanian journalists, particularly in overcoming
clan and tribal pressures. Khalil Ould Jdoud, editor
of the Arabic-language daily al Akhbar, was attacked
in Nouakchott on 15 February 2006. A score of
armed men, under the orders of ex Colonel
Mohamed Mahmoud Ould Deh, a prominent
figure under the former regime turned business-
man, burst into the offices of his newspaper loo-
king for him. On the same day, the journalist was
driving his car when he was hit by a four-wheel
drive vehicle in the centre of the capital. He suc-
ceeded in getting away from the scene without
injury, reported the incident and then immediately
went into hiding, fearing for his safety. Government
intervention allowed those responsible to be puni-
shed but the journalist withdrew his complaint for
reasons which remained unclear.

Elsewhere, the phenomena of the “peshmerga”
press — irregular publications of dubious profes-
sionalism and treated favourably under the pre-
vious regime to discredit the independent press
— continue to cause problems. Chasers after “lit-
tle presents” and keen to sell their services to the
highest bidder, those responsible for these news-
papers continue to be invited to press conferences
and official events, angering journalists committed
to respecting the ethical rules of the job.

But the experience of 15 years of censorship has
provided them with optimism which allows them

28



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

MAURITANIA

to face up to the challenge. “We have already
stood up to the authorities which had all the
power. | don't see why we should give way to
others. The only threat to the press now comes
from within. It must organise itself, become profes-

sional, unite, and show solidarity to confront its
new predators” Ahmed Ould Sheikh told
Reporters Without Borders. He is managing edi-
tor of Calame, one of the newspapers which suffe-
red most from censorship prior to 2005.

29



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

MozAMBIQUE

Area: 801,590 sq. km.

Population: 19,792,000.

Language: Portuguese.

Head of state: Armando Emilio Guebuza.

Six years after the murder of journalist Carlos Cardoso, the leader of the commando
which killed him was definitively sentenced to a long prison term. Mozambique’s public
ministry even went further by opening an investigation into the possible complicity of
Nyimpine Chissano, son of former president Joachim Chissano.

It is sufficiently rare in Africa for a journalist’s kil-
ler to be effectively brought to justice, for this kind
of verdict to be thoroughly welcomed. This was
what happened in Mozambique in 2006, six years
after the murder of Carlos Cardoso, editor of the
daily Metical, who was killed in November 2000
while he was investigating the country’s biggest
financial scandal since independence.

On 20 January, Anibal Antonio dos Santos Junior,
known as “Anibalzinho”, the leader of the com-
mando who killed the journalist, was sentenced to
nearly 30 years in prison. Anibalzinho was also
ordered to pay damages to Cardoso’s family of 14
billion meticals (about 490,000 euros), and 1.5 bil-
lion meticals (51 000-52,000 euros) to the journa-
list's driver who was injured in the ambush. The
judge said that after serving the entirety of his sen-
tence, Portuguese-national Anibalzinho should be
deported to his home country. Certainly, key areas
of doubt still exist in the case and neither the cir-
cumstances of the defendant’s two spectacular
escapes, probably with help from within the police,
nor accusations of complicity against the son of
the former president, Nyimpine Chissano, accused
of having ordered the killing, have been ever been
fully cleared up.

However, on 9 May, Mozambique’s public ministry
opened an investigation into the accusation that
Nyimpine Chissano was allegedly the “moral
author” behind the murder of Carlos Cardoso. He
was being investigated for “complicity” and
“various economic crimes”. The prosecutor-gene-
ral's offices sent the file to the High Court in
Maputo. A judge will now have to interview all par-
ties before deciding whether the son of the former
head of state should be brought before a court.

Cardoso was murdered on 22 November 2000,
on Avenue Martires de Machava in Maputo. He

was travelling in his car with his driver when two
men blocked their route and opened fire on them.
Cardoso, who was hit by several bullets in the
head, died instantly and his driver was very badly
injured. The journalist was at the time investigating
the embezzlement of the equivalent of 14 million
euros from the Commercial Bank of Mozambique
(BCM). In his articles he had particularly cited the
names of three very powerful businessmen, the
two Satar brothers and Vicente Ramaya.

ABUSE OF POWER

The case sent shock waves across the country and
forced the government to give more respect to
the press. Even if prison terms still exist as a
penalty for defamation, in practice the courts
never impose them. There had been no arrests
recorded of journalists since 2003, when the edi-
tor of the daily Imparcial, José Armando Chitula,
was arrested at Maputo airport and held for 24
hours before being released. The imprisonment of
the editor, news editor and a reporter from the
community newspaper Mabarwe, on 3 May, there-
fore provoked surprise in 2006, and was particu-
larly revealing of the abuse of power by small-time
local despots, with police complicity. Editor
Sebastido Canjera, news editor Jodo Mascarenhas,
and journalist Patreque Francisco, were arrested in
the provincial capital, Chimoio, on the orders of
the deputy prosecutor, Jose Abede.The three jour-
nalists were imprisoned on the basis of a “defama-
tion” suit lodged by an influential business in Barue
district, Tiago Pangaia. The newspaper had repor-
ted that he had recently been arrested after being
accused of stealing 70 head of cattle, and then
released for lack of evidence by the office of the
deputy prosecutor. The three men were freed
after a week of being held illegally, following the
personal intervention of the deputy prosecutor’s
superior.

30



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

NIGER

Area: 1,267,000 sg. km.
Population: 13,957,000.
Language: French.

Head of state: Mamadou Tandja.

The crisis prompted by the imprisonment, at the end of 2003, of the management of
the weekly Le Républicain, which had been highly-critical of the government, pushed
President Mamadou Tandja to promise reform of the press law. In 2006, this promise
has not been kept and the Républicain management went back to jail.

On 1st September 2006, the high court in Niamey
sentenced Maman Abou and Oumarou Keita, respec-
tively publisher and editor of the privately-owned
weekly Le Républicain, to 18 months in prison, 5 mil-
lion CFA francs (7,600 euros) damages and a 300,000
CFA francs (about 460 euros) fine for “spreading false
news” and “defamation”. The prison sentences reflec-
ted the penalty called for by the prosecutor, while the
fine was 100 times what the public ministry had asked
for against Oumarou Keita. The two men were arres-
ted on 4 August, on the basis of a complaint lodged by
the state of Niger against an article in the Républicain
published on 28 July. The story, headlined “Hama
drops the West for Iran”, accused the Prime Minister
Hama Amadou of "strenuously wooing the Iranians”,
risking a split with “Western foreign ministries and
liquidating all businesses belong to Whites”. Maman
Abou, told Reporters Without Borders from custody
that he believed their arrests were intended to punish
Le Républicain for publication in April of a report into
embezzlement of funds within the administration.This
investigation led to an audit by Niger's international
donors.

The government did not give way in the face of
the outcry provoked by this case and in particu-
lar the prime minister remained immoveable des-
pite multiple appeals from press freedom organi-
sations.

The journalists had to wait for their appeal, on 27
November, before they were finally released. The
prosecutor ruled that the sentence imposed by
the lower court was too harsh. He called for nine
months imprisonment, six of them suspended.
Since the two journalists had already spent nearly
four months in prison they were released at the
end of the hearing.

Apart from these two journalists, for whom this was
not their first brush with the authorities, three other
highly-placed journalists went to prison in Niger in
2006. But these cases were different and much less
political. These three journalists got on the wrong
side of the law mostly after departing from the ele-
mentary rules of journalism by publishing sensatio-
nalist, unchecked or exaggerated reports.

31



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

NIGERIA

Fredater
of prass fraedom

Area: 923,770 sq. km.

Population: 131,530,000.
Language: English.

Head of state: Olusegun Obasanjo.

Journalists in this “West African giant”, the continent’s biggest oil producer, are trap-
ped between public violence, endemic corruption and the belligerence of politicians
ready for anything to protect their privileges. Beatings, arrests, abusive trials and death
threats are the daily lot of journalists in Lagos and the state capitals, where powerful

governors lay down the law.

Nigerian journalists yet again lived through an appal-
ling year in 2006. They have had to face police bru-
tality, arrests in certain cases for the least article that
annoyed local authorities and corruption in the mili-
tary, among politicians and businessmen.
Undoubtedly, the Nigerian press is pluralist, vigorous
and irreverent, buoyed up by the support of the
people and a long tradition of resistance to different
military juntas and dictatorships which have bled the
country since independence. But as Reporters
Without Borders stressed in March,“journalists suf-
fer from the daily violence which reigns in Nigeria”.
It made this comment after recording over a three-
month period: three physical assaults, one censor-
ship order, one abusive sacking, one unfair arrest and
one case of intimidation. They are also routinely the
punch bags for the powerful, military figures, gover-
nors, ministers and businessmen, who enjoy com-
plete impunity and have no respect for the right to
news and information. For this reason, Nigerian
journalists deserve high praise for enduring the
oppression of military juntas and for now working in
the face of the contempt and brutality of the autho-
rities and their protégeés.

In a country in which power struggles are generally
carried out against a backdrop of violence and cor-
ruption, journalists are the targets of choice.The edi-
tor of the newspaper Ebonyi\oice, Imo Eze, and one
of his journalists, Oluwole Elenyinmile, spent more
than two months in prison, from 14 June to 25
August, after carrying an article, on 16 April, headli-
ned, “Is Ebonyi A Failed State ?” The two journalists
were charged by a court in Abakaliki, capital of
Ebonyi state, with “conspiracy”,“sedition” and “defa-
mation” of the governor, Sam Ominyi Egwu.

A TELEVISION STATION IN THE FIRING LINE

The government also used abusive judicial proce-
dures when journalists challenged President

Olusegun Obasanjo. Accordingly, Mike Ghbenga
Aruleba, presenter of a popular political TV pro-
gramme, and Rotimi Durojaiye, reporter on the
Daily Independent, spent two days in prison and
were charged with “sedition” under a law which
had been annulled by a 1983 appeal court ruling, in
connection with their comments on the purchase
of a new presidential jet. Durojaiye wrote an arti-
cle in the Daily Independent on 12 June, headlined,
“Controversy Over Age, Cost of Presidential Jet”,
in which he speculated about the details and
timing of the acquisition of a new presidential
plane. In his programme, “Focus Nigeria”, broad-
cast the next day on African Independent Television
(AIT), presenter Mike Gbenga Aruleba also raised
the subject, which provoked a huge controversy in
the Nigerian press. Internal intelligence State
Security Service (SSS) agents arrested Aruleba on
14 June and released him the following day on
condition of reporting his movements, for using
the pejorative word “tokunbo” about the plane,
suggesting it was second-hand. The following day,
when he left Abuja for Lagos in connection with
his work, Aruleba was arrested again but he was
acquitted on 10 October.As for Rotimi Durojaiye,
he was arrested on 25 June, but his trial was
adjourned.

The AIT channel also had a brush with the autho-
rities the previous month. On 14 May, SSS agents
burst into its offices and seized the tape of a docu-
mentary about failed attempts by previous
Nigerian leaders to hold on to power. AIT, the
country’s oldest private channel, had been in the
authorities’ sights since it broadcast national
assembly debates live on the controversial issue of
an amendment to the 1999 constitution, presen-
ted by supporters of President Obasanjo, which
would have allowed, among other things, the pre-
sident and the federal state governors to remain in
power for four further years. Parliament rejected

32



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

NIGERIA

Fredater
of prass fraedom

it a few days after the raid on the newspaper.The
SSS, which often launches commando operations
against the privately-owned press, has been placed
on Reporters Without Borders’ list of “Predator
of Press Freedom”.

TWO JOURNALISTS KILLED

As if the climate of permanent hostility weighing
on the Nigerian press was not enough, the end of
the year was marked by two murders. Both vic-
tims were well-known journalists in Lagos and the
circumstances of their death, even if there is no
proof the killings were linked to their work, reveal
the kind of violent universe in which journalists
have to operate. Omololu Falobi, a former journa-
list on the privately-owned daily The Punch, foun-
der and executive director of Journalists Against
AIDS (JAAIDS), was killed on 5 October at around
10pm, when he had just left the headquarters of
the association, in the Ogba district of Lagos. His
killers fired several bullets into his forehead when
he was at the wheel of his car.The first conclusions
of the investigation, passed on by JAAIDS and
several Nigerian journalists, suggested that Falobi

was Killed for criminal reasons, but no suspect has
been arrested.

Godwin Agbroko, chairman of the editorial board
of the privately-owned daily This Day, was found
dead at the wheel of his car, on 22 December, by
a roadside in the Isolo district, just after he had left
his office. None of his personal effects had been
stolen. On the same night, three police officers and
two passers-by were also shot dead in the same
district. Police said they were working on the
theory that Agbroko was killed for criminal rea-
sons. His son, Tobor Agbroko, nevertheless told
the Nigerian press that the family believed it was
an assassination. “He had a telephone which was
worth several thousand Nairas, which was left
untouched. His cash, wrist watch and other things
were also not touched.” He dismissed the police
theory, saying that one should not “fool people by
saying the killers were robbers”. Godwin Agbroko
was a well-known journalist, who regularly had by-
lined articles in This Day.A former editor of seve-
ral newspapers under the military dictatorship
(1993-1999), he continued to provide an ironic
and uncompromising take on political life.

33



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

RWANDA

Fredater
of prass fraedom

Area: 26,340 sqg. km.

Population: 9,038,000.

Languages: Kinyarwanda, French, English, Swahili.
Head of state: Paul Kagame.

Huge challenges have been met in the reconstruction of a country left deeply trauma-
tised by the 1994 genocide. But freedom of press is in no way guaranteed and Rwandan
journalists suffer permanent hostility from their government and surveillance by the

security services.

A country terribly scarred by the genocide against
the Tutsis in 1994, Rwanda has struggled to
emerge from these dark years.The country’s infra-
structure has been rebuilt and a system put in
place to bring to trial those responsible for “neigh-
bourhood genocide”. But President Paul Kagame
and his government have never accepted that the
press should be guaranteed genuine freedom.
Journalists are made to pay the price for annoying
the government or revealing the shadowy side of
its policies.

The year 2006 moreover began with an assault on
the editor of one of the rare independent newspa-
pers still appearing in Kigali. Bonaventure
Bizumuremyi, then editor of the privately-owned
weekly Umuco was woken at 3am on 15 January by
four men brandishing clubs and knives who banged
on the door of his home in a poor suburb of the
capital. Once inside, they began ransacking the
house and threatened the journalist, warning him
to stop publishing articles unfavourable to the
ruling Rwandan Patriotic Front (RPF). After neigh-
bours intervened the four men calmly left the
house. The previous evening, Bizumuremyi had
been followed home by a police vehicle. He also
received threats by telephone. In the latest edition
of Umuco, he had condemned the lack of separa-
tion of powers in Rwanda and criticised the RPF,
which he said was incapable of running the coun-
try.

The newspaper is used to government machina-
tions. One of its journalists, Jean-Léonard
Rugambage, spent 11 months in prison in
Gitarama, under various pretexts, all more or less
linked to the 1994 genocide. He had been arrested
in September 2005, ten days after publication of
the first issue of Umuco in which he exposed cor-
ruption on the part of certain gacaca (people’s
courts) judges in the Ruyumba district and the use
of the courts to settle personal scores. He has

been sentenced to one year in prison on 23
November for “contempt of court”, after casting
doubt on the impartiality of the president of the
court appointed to try him and was still under
threat of a completely unsubstantiated murder
charge. He was finally acquitted of these two char-
ges on 26 and 28 July 2006 and released. Since
then he has resumed his post as editor of Umuco.

CONDEMNED FOR POLITICAL ANALYSIS

The other newspaper which has frequently felt the
anger of the government is Umuseso, a weekly in
the Kinyarwanda language, respected for its politi-
cal analyses. On 3 August, the High Court of
Rwanda, the country’s highest jurisdiction, confir-
med a “public offence” conviction against Charles
Kabonero, editor of the weekly, and a one-year
suspended prison sentence and a fine of one mil-
lion Rwandan francs (about 1450 euros) for having
published a series of articles critical of how the
government was run. The publisher of Umuseso
was sued by Denis Polisi, deputy speaker of parlia-
ment and secretary general of the RPF, over an
article which appeared in August 2004, headlined:
“Between Kagame and Polisi, who is really in
charge?” The article sized up, among other things
Polisi’s political weight in terms of his position as
party secretary general and former member of the
Tutsi diaspora which sought refuge in Burundi.
Kabonero also revealed that Polisi rented out
office space to several para-state institutions in a
building he owned.

In April, Kabonero was also the target of a vicious
campaign of denigration, including in the pro-
government bi-monthly Focus. On the basis of a
faked letter, the newspaper accused him of conspi-
ring with Lieutenant Abdul Ruzibiza, a former offi-
cer in the RPF’s special services, now living in exile
abroad, to launch a wave of bombings in Kigali to
bring down the government.

34



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

RWANDA

Fredater
of prass fraedom

Every year, several journalists decide to go into
exile rather than continue to live with an atmos-
phere of tension and surveillance by the security
services. Bosco Gasasira, editor of the weekly
Umuvugizi, told Reporters Without Borders that in
August 2006 he was the target of repeated phone
threats and was followed everywhere by military
intelligence agents. He had refused to reveal to the
authorities information about Bonaventure
Bizumuremyi, who had decided to leave the coun-
try because of serious threats against his person.
The newspaper Umuvugizi was also targeted by
the Rwandan authorities for having dared, along
with other independent publications, to criticise
the management of the minister of economy and
finance, James Musoni. Gasasira had in particular
published an article headlined,“transfer of the mai-
sonette from President Habyarimana’s time to the
RPF”, condemning favouritism in the distribution
of strategic posts and “influence-peddling” which

the minister was allegedly involved in to control
the country’s economy.

RFI IN THE LINE OF FIRE

Finally, the international press, regularly accused,
with press freedom and human right organisa-
tions of “disinformation” about the situation in
Rwanda, drew government fury in 2006. Sonia
Rolley, accredited correspondent for Radio France
International (RFI) in Kigali, was ordered to leave
the country on 10 June for failing to renew her
visa. And when in November, the French judge
Jean-Louis Bruguiére issued nine international
arrest warrants against Paul Kagame and his aides
for alleged involvement in the shooting down of
the plane that killed former president Juvénal
Habyarimana, in April 1994, Rwanda not only
broke off its diplomatic relations with France, but
also shut down the RFI transmitter.

35



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

SOMALIA

Area: 637, 660 sqg. km.

Population: 8,228,000.

Language: Somali.

Head of state: Abdullahi Yusuf Ahmed.

The return of the war in 2006 made it one of the most violent years for the press for a
long time. One foreign correspondent was Kkilled in Mogadishu in broad daylight, while
some 30 Somali journalists, embarrassing witnesses to a conflict of lies and disinforma-
tion, were arrested by one of the belligerents.

Somalia, which at the start of 2006 was a chaotic
archipelago of territories controlled by warlords,
became in the space of just a few months the
scene of clashes between a fundamentalist politi-
cal-military movement and a fragile transitional
government. Somali journalists therefore found
themselves facing new challenges. When the
country was divided into fiefdoms of the war-
lords, protected by adolescent mercenary militia,
they were already the favourite targets of the
powerful, businessmen or self-proclaimed gover-
nors. In 2006, as embarrassing witnesses to a war
in which disinformation and lies were a major
weapon, they have had to cope on one side with
the devout, nationalist Union of Islamic Courts
(UIC) and on the other with a federal transitio-
nal government, irritable and worried about its
image on the international scene.

REPEATED ARRESTS

As a result, some 30 journalists were arrested
during the year both in Mogadishu in the south-
east of the country, the UIC base, as well as in the
regions taken by the Islamic Courts, such as
Baidoa in the south-west, the headquarters of the
government, as well as in semi-autonomous
Puntland in the north-east.

Fahad Mohammed Abukar, journalist working for
Radio Warsan, Mohammed Adawe Adam, of Radio
Shabelle, and Muktar Mohammed Atosh, of priva-
tely-owned HornAfrik radio station were arrested
by government militia on 24 October in the vil-
lage of Daynunay, 15 kms from Baidoa. The three
journalists were found in possession of a digital
film camera on which there was footage of an
Ethiopian soldier of Somali origin killed in
Burhakaba, as well as of Ethiopian troops on
Somali territory. They were held for one week
before being released. The footage which they
had taken was never broadcast. Likewise,

Abdullahi Yasin Jama, journalist on Radio Warsan,
fell into a trap set by transitional government
militia in Baidoa, on 24 November. He was seized
after being invited to a fake press conference and
kept captive for three days by militiamen who
mal-treated him, punishing him for reporting on
the “massive presence” of Ethiopian soldiers in
Somalia, which the governments in Baidoa and
Addis Ababa had spent half the year denying, but
without really convincing anyone.

UIC militia in Kismayo in the south-east arrested
three journalists from HornAfrik radio on 29
September. Sahro Abdi Ahmed, Layla Sheik Ismail
and Adam Mohammed Salad were released a few
hours later after being order to stop reporting
on the Islamic Courts. Moreover, on 17
December, the secretary general of the National
Union of Somali Journalists (NUSOJ), Omar
Faruk Osman, and the organisation’s co-ordina-
tor, Ali Moalim lIsak, were arrested at Mogadishu
airport before starting on a business trip. They
were first transferred to a police station at the
airport before being taken blindfolded to the
police station in Waberi district. Police confisca-
ted Osman’s computer and documents he was
carrying, and both men’s passports and mobile
phones. A police officer interrogated them in the
cell and forced them to reveal the password so
they could read the journalist’s emails. They were
released the same evening but their property was
never returned to them. Following this, for fear of
reprisals, several NUSO) officials went into exile.

OBSTRUCTIONS FACED BY THE NUSOJ

Reporters Without Borders’ partner organisa-
tion in Somalia also experienced numerous set-
backs during the year as its reputation grew as an
organisation defending press freedom. Militiamen
in the pay of a rival expelled the NUSOJ manage-
ment from its Mogadishu offices, on 3 July, forcing

36



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

SOMALIA

the organisation to find new premises elsewhere.
In October, after negotiations with the UIC lea-
dership, the organisation managed to avert the
imposition of a draconian “code of conduct” on
the press, preventing them from putting out news
“likely to create conflicts between the people
and the Islamic Courts”.

This country is still one of the most dangerous
in the world. A car in which NUSOJ officials
were travelling was ambushed on the road bet-
ween Baidoa and Mogadishu on 4 August, and

their driver, Madey Garas, was killed. And 18
months after the still unpunished murder of BBC
reporter Kate Peyton, a Swedish journalist was
killed in the capital in broad daylight during a
rally in support of the Islamic Courts. A free-
lance reporter accustomed to working in
conflict zones, Martin Adler, was killed by a hoo-
ded man who fired a bullet into his chest, while
he was filming a group of demonstrators on 23
June. The Islamic Courts, which condemned the
murder, said it had made a number of arrests, but
gave no further details.

37



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

SUDAN

Area: 2,505,810 sg. km.

Population: 36,233,000.

Languages: Arabic, English.

Head of state: Omar Hassan al-Bashir.

Sudanese journalists are easy prey for a government which uses and abuses draconian
legislation and nationalism tinged with religion and also exploits the region’s conflicts
to justify repression. Some 15 journalists were arrested in 2006, as well as two foreign
reporters, embarrassing witnesses to massacres in Darfur.

The massacres in Darfur are an open wound for
Sudan, and one which the government does not
want anyone to touch. Two foreign journalists and
their assistants paid the price for this extreme
sensitivity in 2006, when they were thrown in pri-
son for having taken too close an interest in the
catastrophe in the huge border region on the bor-
der with Chad.

Slovenian photographer and human rights activist,
Tomo Kriznar, who is also an advisor to his coun-
try’s president, was arrested in North Darfur on
19 July. He was sentenced on 14 August to two
years in prison by the criminal court of al Fashir,
the state capital, for “spying”, “publication of false
news” and “entering Sudan without a visa”. At this
court hearing on 1st August, Kriznar admitted
entering Sudan via Chad without a visa at the invi-
tation of the Sudan Liberation Movement (SLM),
but denied the charge of espionage. The Sudanese
embassy in Vienna, Austria, had refused to grant
him a visa because of his articles seen as “nega-
tive”. He has written several articles for Slovenian
newspapers and posted on his website,
www.tomokriznar.com, on the situation in Darfur.
Kriznar was finally given a presidential amnesty on
2 September after negotiations.

A few weeks after the arrest of the Slovenian jour-
nalist, on 6 August, an American journalist, Paul
Salopek, who was reporting on the Sahel region
for the US monthly National Geographic, was arres-
ted by government security forces along with two
assistants. He was in possession of two US pass-
ports, a common practice for journalists covering
conflict areas, and satellite photos of the region
which are available on the Internet. He was char-
ged with “spying” and “illegally disseminating infor-
mation” as well as entering Sudanese territory
without a visa. Salopek, who is also correspondent
for the daily Chicago Tribune, his interpreter
Suleiman Abakar Moussa and driver Idriss

Abdulraman Anu, both Chadian nationals, were
only released, on 9 September, thanks to the per-
sistent intervention of New Mexico state gover-
nor, Bill Richardson.

The mistake these two journalists made was
above all to have arrived, despite administrative
and political obstacles, to cover news that the
Sudanese government wanted to keep hidden.
There have been a number of incidents of intimi-
dation and barely-veiled threats directed against
foreign reporters in Darfur and Khartoum.

EASY PREY

Sudanese journalists are easy prey for the govern-
ment. More than 15 of them were arrested during
2006, despite the official lifting of censorship and a
state of emergency, in July 2005. One of them was
even murdered, traumatising the whole profession,
which was already living in fear of government
crackdowns. The decapitated body of Mohamed
Taha, editor of the privately-owned Sudanese daily
al-Wifag, was found by police in a street in
Khartoum’s southern suburbs on 6 September
after several masked men had snatched him from
his home in the east of the capital the evening
before. His family called police to report the
abduction immediately after he was bundled into a
car and driven away to an unknown destination.

Mohamed Taha had been tried for “blasphemy” in
2005 after a law suit was brought by a fundamen-
talist group, Ansar al-Sunnah.The offending article,
written by the journalist, himself a member of the
Muslim Brotherhood, referred to a more than five-
century old Islamic manuscript which apparently
cast doubt on the prophet’s genealogy. After the
articles appeared, imams in Khartoum organised
major demonstrations to demand that the journa-
list be killed. His paper was suspended for two
months.

38



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

SUDAN

Suspicions immediately fell on Islamist radicals, but
also on rebels in Darfur, for whom Mohamed Tama
was one of their openly-stated enemies. Abu
Obeida Abdallah, a journalist on the privately-
owned al-Rai al-Aam, was held in custody from 29
September to 15 October, officially in connection

with the investigation into Taha’s murder. He had
covered the Abuja summit in May between the
government and rebel groups in Darfur. Nothing
filtered out about his interrogation. At the end of
the year, Sudanese investigators had not reached
any satisfactory conclusion about the murder.

39



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

ZIMBABWE

Fredater
of prass fraedom

Area: 390,760 sq. km.

Population: 13,010,000.
Languages: English, Shona, Ndebele.
Head of state: Robert Mugabe.

The country headed since 1980 by the now octogenarian Robert Mugabe is one of most
vicious on the continent in its treatment of journalists. Surveillance, threats, imprison-
ment, censorship blackmail, abuse of power and denial of justice are all brought to bear
to keep firm control over the news. Things have got so bad that the Zimbabwean jus-
tice system, zealously guarding its prerogatives and tired of not being respected, has
started to disavow the government and its agencies.

Keeping absolute control over the news, whatever
the cost, is an obvious obsession of Zimbabwean
president, Robert Mugabe. Ever since 2002, when
the government pushed through one of the most
Kafkaesque press laws on the continent, closed
down the leading daily in the country and jammed
opposition radio, it has never let up pressure against
the few surviving independent voices in the coun-
try. Thanks to the dreaded Media and Information
Commission (MIC), it was able to crackdown in
2006 on privately-owned weeklies Zimbabwe
Independent, Financial Gazette (FinGaz) and the Voice
of the People (VOP). The intelligence services made
themselves responsible for all other forms of injus-
tice meted out to Zimbabwe’s journalists.

RELENTLESS STRUGGLE

In line with its statutory responsibility, the media
regulation body, the MIC, which tightly controls
the media for the government, every year sets
about re-examining newspaper licences and accre-
ditations for journalists. Ready to use blackmail,
from the first week of January 2006, the MIC sus-
pended the publication licence of FinGaz, unless it
carried a denial of an article which it published the
previous week about how the commission, after
deciding to award a licence to the owner of the
defunct Daily News, finally gave way to pressure
from the intelligence services and reversed its
decision. Likewise, on 2 February, the MIC finally
renewed the accreditation of journalists on the
Zimbabwe Independent, only after forcing the news-
paper to publish a correction of an article which
had appeared the previous week.

The major preoccupation of the MIC, chaired for
life by Tafataona Mahoso, an old comrade of the
head of state, is clearly not the publication of the
truth or the protection of journalists. His stance is

common knowledge. Besides, the Zimbabwean
justice system has recognised that the
Commission is incapable of judging certain cases
fairly. Accordingly, on 8 February the Harare High
Court, quashed an MIC decision to refuse a
licence to the publishing house of the Daily News
and its supplement the Daily News on Sunday, ban-
ned since 2003. The paper’s lawyers had gone to
court, arguing that the MIC chairman had refused
to withdraw in despite of a 2005 decision by the
Supreme Court which had ruled, for the first time,
that he was biased. The High Court judge in
Harare said that the MIC decision had effectively
been biased, under the influence of the intelligence
services, and that the Commission should conse-
quently review the licence application. Boosted by
these two legal decisions in its favour, the newspa-
per’s publishing house on 28 March challenged the
information and publicity minister Tichaona
Jokonya, so as to force the government to decide
on allowing publication, in the place of the disqua-
lified MIC. But the Zimbabwean government used
every means from legal quibbles to law breaking
with impunity to delay making a decision. And, in
fact, no decision has yet been made.

The MIC has therefore calmly continued its sur-
veillance and punishment of discordant voices. Its
weapons of choice are:“calls for investigation” into
a particular journalist, threats to revoke licences
or accreditation and denouncing journalists to the
police. Police raided one of the distribution points
in Harare of the privately-owned daily The
Zimbabwean on 3 October. Police took away a
copy of the paper’s import authorisation as well as
copies of the previous week’s paper. The paper,
one of the country’s last independent dailies is
published in the UK and printed in South Africa, to
get round draconian legislation on the private
press, of which the MIC is the tireless watchdog.

40



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

2007 Annual Report - Africa

ZIMBABWE

Fredater
of prass fraedom

The previous week, the paper carried an article in
which military sources spoke out against corrup-
tion within the Zimbabwean police. A few days
earlier, on 1st October, Tafataona Mahoso called
on the information minister to investigate the
Zimbabwean Union of Journalists (ZUJ), on the
grounds that it was fomenting an “anti-Zimbabwe
lobby”. He claimed to be in possession of a docu-
ment drawn up by the ZUJ, asking for funds from
the Netherlands embassy and from UNESCO. At
the same time, Mahoso also made an order for an
investigation of the ZUJ secretary in Mashonaland
West province, Nunurai Jena, accused of working
for US public radio Voice of America (VOA), based in
Washington, without obtaining permission from
the MIC. On 28 September, the Commission viru-
lently attacked the Zimbabwean branch of the
press freedom organisation the Media Institute of
Southern Africa (MISA-Zimbabwe), which he said,
was backing “regime change”.

RESISTANCE FROM THE JUSTICE SYSTEM

But the Zimbabwean justice system is increasingly
resisting the abuse of power by the government.
On 25 September, the president of the Harare
court decided to refuse the prosecution a third
adjournment in the trial of privately-owned radio
VOP. “This is turning into a circus”, he said, before
deciding to drop charges against the radio’s ten

defendants. Board members Arnold Tsunga, Millie
Phiri, Isabella Matambanadzo, David Masunda,
Nhlanhla Ngwenya, Lawrence Chibwe and John
Masuku, had been arrested in January 2006 for
“possessing and using broadcast equipment
without permission”. Radio staffers Maria
Nyanyiwa, Takunda Chigwanda and Nyasha Bosha,
were held for four days in December 2005 after a
police search of the radio’s offices in the centre of
the capital.

As a result, when legal recourse will not answer,
the Zimbabwean government calls on the army
and in particular the powerful Central Intelligence
Organisation (CIO). Unable to have foreign-based
staff arrested, from the second half of June the
government ordered jamming of the VOA pro-
gramme Studio 7 beamed into Zimbabwe. They
are now blocked with a rattling sound, identical to
that which has been jamming shortwave program-
mes since February 2005 on privately-owned SW
Radio Africa based in London and of Amsterdam-
based VOP, since September 2005. According to
information obtained by Reporters Without
Borders this jamming has been made possible by
the presence in Harare of Chinese experts invited
to train their Zimbabwean telecommunications
and radio-communications counterparts under an
economic and technical cooperation agreement
signed between the two countries.

41





