
5

2008 Annual Report 
AFRICA

Tel : (33) 1 44 83 84 76 - E-mail : africa@rsf.org

©
 A
FP
 P
H
O
TO

 /
 M
O
N
U
C

Funeral of Congolese journalist Serge Maheshe of Radio Okapi, murdered on 13 June 2007 in Bukavu.

 



20
08
 A
nn
ua
l R
ep
or
t 
- A

fr
ic
a

In
tr
od
uc
tio
n 

6

CRACKING DOWN WITHOUT ANY COMPLEXES

African governments in 2007 began doing what they had not dared to do before. Boundaries they would
not previously have crossed, to crack down on journalists who annoyed them, were all removed. Free of
hang-ups, several information ministers spent the year defending a certain idea of Africa – one with the
face of repression.The press is disrespectful; it must be punished. Journalists are making demands; they
must be gagged. Even in Mali and Benin, countries hitherto viewed as models of respect for press free-
dom, presidents Amadou Toumani Touré and Yayi Boni have at least once in 2007 picked up the phone to
send displeasing journalists to prison. In both these cases, the heads of state have acknowledged their
decisions.The year was thus one of bare-faced repression, in which they openly freed themselves from
promises made. Government by effrontery.

HABITUAL PREDATORS

For some it’s a habit. President of the young republic of Eritrea, Issaias Afeworki, guilty of imprisoning his
former companions in arms and journalists who did not have the good fortune to escape the police, dis-
missed press questions about human rights in his country with utter contempt while on a visit to Europe
in May. He could do so without fear, because apart from the United States, very few go in for much cri-
ticism of him.Democratic governments say they are impotent in the face of his brutality.During this time,
Eritrea, which over the years has become an open air prison, has seen the country emptied of its peo-
ple.Those who have not died in the inhuman conditions in prison camps have fled, on foot, to seek refuge
anywhere, including in poverty and death. His rival, Meles Zenawi, prime minister of the Federal
Democratic Republic of Ethiopia, has continued to treat the press in Addis Ababa with huge disdain. Even
if, under pressure from his US allies, he agreed to release journalists arrested in the roundups of
November 2005 during opposition demonstrations in protest at a stolen election a few months earlier.

In Zimbabwe and Gambia, presidents Robert Mugabe and Yahya Jammeh have not released the strangle-
hold of their intelligence services on an independent press which has been left injured and humiliated.
President Joseph Kabila, in the Democratic Republic of Congo, has never had much time for unwanted
witnesses or the thorns in the foot which journalists represent to him.This year, the authorities reacted
with disdainful indifference even to those murdered by unidentified killers, like Serge Maheshe, of Radio
Okapi.Abdullahi Yusuf Ahmed, the head of the transitional government in Somalia, which has been atomi-
sed by 17 years of anarchy, has let the military off the leash and they have set about arresting journalists
who get in their way.At the same time, others have been murdered by hired killers, in the pay of the lea-
ders of the Islamic Courts from their comfortable exile in the Eritrean capital Asmara.

In Rwanda, President Paul Kagame keeps a nervous eye on the few newspapers which his government
and his allies do not yet control, to ensure they are subjected to sufficient intimidation to keep silent.
For their part, the despots Teodoro Obiang Nguéma in Equatorial Guinea and Ismael Omar Guelleh in
Djibouti do not need to worry about disobedient editors. They make do with the sycophancy of the
public media.All those who fail to publicly fawn on them will end up with their personal file on the desks
of the chief of police or the chief prosecutor.

DISGRACE AND PRISON

If African “predators” of press freedom have not yet given it up, men in power who were believed to be
above all suspicion have demonstrated that journalists are not always free on the continent.This inclu-
des leaders who were thought to have been convinced of the benefits that can accrue to a poor coun-
try from a diversity of news, from harnessing public debate, public transparency and the vigilance of
demanding citizens. Confronted with a revolt which he refuses to recognise as a political movement, the
President of Niger, Mamadou Tandja, has imprisoned and tried several Niger and foreign journalists, who
took too close an interest in the “drug traffickers” who have humiliated the army in the Air mountains.
His determination not to see the Tuareg question referred to - a crisis which is undermining his fragile
democracy - has ended by prompting huge international interest in the subject.

From presidents like José Eduardo dos Santos in Angola,Abdoulaye Wade in Senegal, Idriss Deby Itno in
Chad, Omar al-Beshir in Sudan and Omar Bongo in Gabon, for example, one expected no more than
that they stop treating the state as their personal possession and the country’s journalists like their ser-
vants. But even there, argument has failed to convince the powerful, because in all these countries, jour-

 



20
08
 A
nn
ua
l R
ep
or
t 
- A

fr
ic
a

In
tr
od
uc
tio
n 

7

nalists have been arrested, often brutally, faced frequently absurd charges and imprisonment, which is
always unpleasant. These heads of state are not despots or comic opera kings, but they have violated
their constitutions that guarantee freedom of the press, promises to funders and democratic standards
promoted by the United Nations, with modernity, refinement and supported by administrative sophisti-
cation – with the light heart of an official, who always has to give some justification.

African journalists  — perpetually facing charges of “defamation”, “publication of false new”, “damaging
imputations”,“insulting the head of state”, harming national security,“sedition”,“incitement to disturb the
public order” or who knows what  — have to manage their own cases alone. Innocent or guilty, they
have experienced the filth of a prison cell.Their families, whose chief characteristic is not to be rich, have
to manage on their own resources while their breadwinner is unable to earn money.

Yes, across the continent, chiefly in the French-speaking part, there are numerous scandal sheets, which
feed on ordinary corruption, chasing spectacular headlines and “little envelopes”. But the politicians, from
Madagascar to Mauritania, from Guinea to Cameroun, via Cote d'Ivoire and the Central African Republic,
are the main beneficiaries, making use of badly or unpaid journalists to settle their scores with oppo-
nents through bogus “revelations”.They do it because they have the means to do so and they can get
way with it. Disgrace and prison are for others.Absurd logic, unjust justice.

FINANCIAL IMPUNITY

Freedom of the press in Africa was badly damaged in 2007.On at least 12 occasions during the year,men
received orders to kill journalists. Police received orders on almost 150 occasions to make an arrest, not
of a corrupt minister or a notorious killer but of a journalist. Even governments of countries in which
Reporters Without Borders had invested some hope in previous years, have brought instruments of
repression to bear against the press. Outside certain countries, like Ghana or Namibia, among others,
the year was marked by a general setback.What exactly happened?

The ever greater penetration of China, oppressive superpower if ever there was one, allowed some
African governments to marginalise their western support. Encumbered by vociferous NGOs and vir-
tuous political demands, democratic countries stand no chance against Beijing’s free-flowing dollars and
multinationals, which send Chinese workers to supervise the building sites of African infrastructure
without demanding anything in return. And then when it comes to repression, China has become an
expert in it. It is Chinese technicians who scramble the signals of opposition radios in Zimbabwe. In addi-
tion, the difficulty in shedding the criminal past of the former colonial powers has been given a fresh
impetus in the African nationalist revival. How many French ambassadors have been sent away with a flea
in their ear, in the name of rejection of “French-Africa”, when they have attempted to negotiate the
release of a journalist? Chinese ambassadors do not have this problem. How many African journalists or
foreign reporters have been accused of being British spies in Zimbabwe? We would be wrong not to take
these insinuations seriously.At the start of 2008, a fanatical newspaper in Abidjan tarnished the memory
of Jean Hélène, a correspondent for RFI who was killed in a cowardly attack by a gendarme in October
2003, in claiming that he was working for French intelligence at the time.

African media, like a crumbling dam, have taken in water.Taboos have been proudly broken. A host of
questions which are vital for the future of press freedom on the continent remain unanswered after this
very testing year.

Léonard Vincent
Head of Africa desk

 



20
08
 A
nn
ua
l R
ep
or
t 
- A

fr
ic
a

The year began with a bad omen for the newspa-
pers in the capital N’Djamena.The zeal of govern-
ment censors had left the few publications in the
capital struggling with financial problems as they
had been forced to appear with parts of pages
blacked out since 14 November 2006. An
advance censorship committee was re-establi-
shed under a state of emergency declared the
previous day, following a wave of bloody clashes
between Arab and non-Arab communities in the
east of the country. Emergency rule also banned
radio and television from raising issues “which
could damage public order, national unity, territo-
rial integrity and respect for republican institu-
tions”.

With the exception of the privately-owned pro-
government daily Le Progrès, newspapers in the
capital therefore appeared with many articles
deleted. Taking advantage of the emergency,
authorities in Moissala in the south of the coun-
try, on 31 January carried out their first and last
act of coercion towards a privately-owned radio.
Police arrested Marcel Ngargoto, a journalist on
community Radio Brakoss and secretary general of
Human Rights Without Borders (DHSF) after he
broadcast a hard-hitting exposé about the city
police chief whom he accused of extorting money
from residents. The journalist was accused of
“ruthless handling of sensitive news which could
harm national cohesion”. He was released on 19
May after he went on hunger strike for several
days.

The state of emergency expired at midnight on 25
May after the government, aware that peace can-
not be restored through a censor’s scissors, did
not ask the National Assembly for its renewal.The
special cell within the communications ministry
set up to censor newspapers ceased to operate
on that day and Chadian newspapers were once
again free to appear as normal.

INCONVENIENT PRISONERS

But the most extraordinary episode came at the
end of October, as a result of the “Zoé’s Ark”
scandal in which the French organisation planned
to illegally evacuate to France around 100 chil-
dren, supposedly orphans from Darfur. Covering
the operation for the media were journalist/came-
raman for the Capa photo agency, Marc
Garmirian, photographer with the Synchro X,
agency, Jean-Daniel Guillou, and journalist on
France 3 Méditerranée Marie-Agnès Peleran (who
was in Chad to make a documentary on her own
experience hosting one of the “orphans”). They
were all arrested along with members of “Zoé’s
Ark” and faced the same charges. Several foreign
journalists who arrived to cover the case were
themselves threatened or assaulted by Chadian
demonstrators, outraged by the case and its
exploitation by the N’Djamena government. The
three journalists were released and then acquit-
ted under international pressure and the personal
involvement of French President, Nicholas
Sarkozy.

The Chadian authorities and an often fractious
low-circulation private press – which hardly sells
outside the capital - have in the past few years
lived in a state of permanent mutual distrust.
Threats and harassment are frequent, as exempli-
fied by an incident at the start of October in
which a car owned by, managing editor of the pri-
vately owned weekly Le Temps, Michael Didama,
was machine-gunned and torched while he was
on a trip abroad.

The year ended with another arrest on 14
December, of Nadjikimo Benoudjita, managing
editor of private weekly Notre Temps who was
charged three days later with “incitement to tribal
and religious hatred” then released on bail awai-
ting trial. While he was in custody, judicial police

8

Area: 1,284,200 sq. km.
Population: 10,468,000.
Language: French.
Head of state: Idriss Deby Itno.

The “Zoé’s Ark” case of alleged child abduction, led to the imprisonment of three jour-
nalists covering the secret operation as well as the French managers of the organisa-
tion. Elsewhere, Chadian police did not hesitate to arrest journalists considered by the
government to be too unruly.

CHAD



20
08
 A
nn
ua
l R
ep
or
t 
- A

fr
ic
a

in his presence searched his home, which doubled
as an office for Notre Temps during which police
told Nguémadki Dkimasngar, the editor of the
very low circulation newspaper that the minister
of information and public security had ordered

that the paper be “purely and simply shut down”.
Nadjikimo Benoudjita has since left Chad, thus
satisfying the desire of the government to get rid
of an acerbic critic without having to lumber itself
with a highly political prisoner.

9

CHAD



20
08
 A
nn
ua
l R
ep
or
t 
- A

fr
ic
a

The Congolese media is highly politicised and
consequently suffers as a result of highly-charged
political tensions across the country. Following the
2006 presidential election, media owned by Jean-
Pierre Bemba, former vice-president and unsuc-
cessful election rival to Joseph Kabila, were parti-
cularly targeted. The broadcast signal of TV and
radio stations owned by Bemba was interrupted
on 21 March 2007, after he said in an interview in
the Lingala language, that the army command was
embezzling 500 million Congolese francs a month
from the army payroll. Over the next two days
bloody clashes erupted in the streets of Kinshasa
pitting the DR Congo Armed Forces (FARDC)
against the personal guard of Senator Bemba, who
had refused to allow his men to be integrated into
the  regular army, for lack of sufficient guarantees
of their safety. During the clashes, uniformed men
raided the studios of Canal Kin Télévision (CKTV),
Canal Congo Television (CCTV), and Radio Liberté
Kinshasa (Ralik). Repeated death threats forced
numbers of staff on Jean-Pierre Bemba-owned
media into hiding.

In another sign of the close surveillance imposed
on the Congolese private media, a botched deci-
sion by the information minister silenced four
community radios in Kinshasa and put at risk the
continued existence of 200 more throughout the
country.The ministry took the view that the tar-
geted media did not have licences for regular
broadcasts, receipts or proof of payment of taxes
owed to the government. Some of them subse-
quently produced documents proving they were
complying with the law, including a payment sche-
dule agreed with the General Directorate for
Administrative and State Revenue Collection
(DGRD). Broadcasts resumed on 24 October.
Community radios operating in a legal vacuum,

without any state aid, played a crucial role in pro-
viding the public with news about the transition
process and the various election dates in the
Democratic Republic of Congo in recent years.A
solution was finally found at the end of the year.

FREQUENT IMPRISONMENT

Journalists are imprisoned frequently both in
Kinshasa and in the provinces. Press freedom
organisations often face Kafkaesque situations
because of absurd laws, a high level of corruption
in all sectors of the administration and the autho-
rities’ aggressive policies. In one such case,
Bosange Mbaka, knowns as “Che Guevara”, editor
of the periodical Mambenga, spent ten months in
custody because of a ridiculous event. He was
covering a public hearing at Kinshasa’s Supreme
Court on  21 November 2006, when clashes
broke out between soldiers and militants of Jean-
Pierre Bemba’s party during which demonstrators
torched the building. During the clashes, the jour-
nalist recovered a soldier’s mobile phone which he
was about to hand in to the guardroom. He was
arrested minutes later and charged with “theft of
military property”. He was only acquitted on 7
September 2007.A total of ten Congolese journa-
lists saw the inside of prison during the year and
54 were stopped and questioned by security for-
ces, according to Reporters Without Borders’
partner organisation, Journalist in Danger (JED).

VILE MURDER

Beyond the usual minor scandals, the Congolese
press was badly shaken by a vile murder followed
by an outrageous legal error. Journalist and editor
on local Radio Okapi, Serge Maheshe, 31, was shot
dead by two men in plainclothes as he left a

10

Area: 2,344,860 sq. km.
Population: 60,644,000.
Language: French.
Head of state: Joseph Kabila.

The vast territory of the Democratic Republic of Congo boasts hundreds of newspapers
and scores of privately-owned radio and television stations.  Political tensions run high
and the media, often dependent on parties competing for power and unscrupulous busi-
nessmen, are frequently targets of sometimes deadly score-settling.

DEMOCRATIC REPUBLIC OF
CONGO



20
08
 A
nn
ua
l R
ep
or
t 
- A

fr
ic
a

friend’s home in a residential neighbourhood of
Bukavu, capital of South Kivu in eastern Congo in
the evening of 13 June. The gunmen waylaid
Maheshe and two friends as they were about to
get into a “UN” marked vehicle used by the radio
journalists and ordered them to lie on the ground.
One of them fired two bullets into the journalists’
legs and three into his chest. Maheshe had wor-
ked for Radio Okapi since 2002 and was a leading
media figure in the region.

To general incredulity, the trial of two soldiers
arrested some 50 metres from the murder scene
in possession of weapons that had just been fired,
opened before the Bukavu military court on the
evening of the following day. Around 20 people
had been arrested in a round-up within hours of
the murder. The travesty of a trial ended on 28
August with a new and astonishing turnaround in
which four men were sentenced to death: Freddy
Bisimwa and Masasile Rwezangabo, two small-
time crooks; and two of the journalist’s close
friends, Serge Mohima and Alain Shamavu. The
verdict was based solely on the contradictory
accusations of the two criminals without any
proof and complete absence of motive. No other
leads were followed. The court itself recognised
that there were gaps in the case in which the pro-
secution scenario did not stand up to examina-
tion.The verdict was based on the “confessions”

of the two main suspects, which had accused the
journalists’ friends of instigating the murder but
without producing any motive or evidence. In a
further development a few weeks later, the two
men wrote a letter from prison clearing the two
friends and accusing military judges of having bri-
bed them and provided them with compromising
material to support their story. Serge Mohima and
Alain Shamavu remain in prison and under death
sentence while awaiting their appeal.

A few weeks after the murder of Serge Maheshe,
Patrick Kikuku Wilungula, a freelance photogra-
pher working for the Agence congolaise de presse
(ACP) and privately-owned weekly Kinshasa-based
weekly L’Hebdo de l’est, died from a single shot to
the head fired by a gunman in Goma, North Kivu,
eastern Congo. The motive and identify of killer
were unknown 

UNDER PERMANENT THREAT

Reporters Without Borders has voiced its exas-
peration and anxiety about constant threats
against the JED, whose leadership is forced to live
with unrelenting risk. Even though they have
received frequent anonymous death threats and
insults for the past two years, the JED leaders
received at least two serious warnings in 2007,
prompting them to temporarily leave the country.

11

DEMOCRATIC REPUBLIC OF
CONGO



20
08
 A
nn
ua
l R
ep
or
t 
- A

fr
ic
a

The high hopes that Eritreans had for their coun-
try at independence, won on 25 May 1993 after a
valiant 30-year guerrilla war, have completely col-
lapsed. President Issaias Afeworki and his close
allies sent the political police in against the refor-
mist wing of the ruling party on 18 September
2001. The war with Ethiopia had just ended and
growing numbers were calling for their freedom.
The capital became a hunting ground to track
down opponents or those accused of opposition.
Former companions in arms, ministers and their
advisers as well as influential generals were
thrown in prison. The handful of independent
newspapers appearing in the capital,Asmara, were
banned and their publishers and editors arrested.
All criticism of the regime was henceforth
condemned as “harming national security”. Along
with hundreds of political and military figures, 13
journalists were caught up in the crackdown or
gave themselves up to the authorities.They were
all imprisoned in Asmara’s number one prison
before being transferred to secret detention cen-
tres, in April 2002, after having had the temerity to
ask to be put on trial. Since then they have disap-
peared.

DEATHS IN PRISON

News that does filter out of Eritrea is as rare as it
is terrifying. Prison guards, who fled abroad in
2006, revealed that at least three of the journalists
who were arrested in 2001, died in prison bet-
ween 2005 and 2006.And on 11 January, Fessehaye
Yohannes, known as “Joshua” one of the most
important figures in the country’s intellectual life,
died from the effects of appalling prison conditions
in Eiraeiro in the north-east of the country where
the highest profile prisoners are held. The family
were not informed about the death of the co-
founder of the weekly Setit, poet, playwright, and
theatre troupe director and his body was not

returned to them. This horrifying state of affairs
led to Eritrea being ranked last on Reporters
Without Borders’ world press freedom index for
the first time, just after North Korea.

The very few foreign correspondents based in
Asmara are directly accountable to the informa-
tion minister, Ali Abdu, who has no hesitation in
suspending their work permits at the slightest
deviation. Those they interview are at risk of
immediate imprisonment. Journalists wishing to
travel to Eritrea have to wait for months, during
which time they have to convince the Eritrean
ambassadors in their home countries that the
reporting they plan will be favourable to the
government.Any who refer in their articles to the
lamentable state of civil and political liberties in
the country are expelled.

AN OPEN-AIR PRISON

Eritreans are forced to live isolated lives in an
open-air prison in which the state-run media have
become Soviet-style instruments of propaganda.
Under the close surveillance of Ali Abdu, staff on
public Eri-TV, the radio Dimtsi Hafash (Voice of the
Broad Masses) and the government dailies have
been turned into the government’s foot soldiers.
The president, his chief advisers and the military
all use the media to cultivate a permanent fear of
Ethiopian aggression to maintain themselves in
power.This fear of imminent war is thus fuelled on
a daily basis and transmitted to the diaspora,
which provides the government’s main financial
support.

It is no surprise therefore that in the face of this
catastrophe, the country is gradually emptying of
its people. Every week, around 120 Eritrean asy-
lum-seekers are added to the 130,000 refugees
already living in UNHCR tents in Sudan. Deserting

12

Area: 117,600 sq. km.
Population: 4,400,000.
Languages:Tigrinya, Arabic.
Head of state: Issaias Afeworki.

For the first time, this small country in the Horn of Africa led since independence by
Issaias Afeworki, figures in last place in Reporters Without Borders’ worldwide press
freedom index, for the simple reason that the situation has gone from bad to worse.
The country has been cut off from the rest of the world since major police round-ups
in September 2001 and at least four journalists have died in prison. 

ERITREA



20
08
 A
nn
ua
l R
ep
or
t 
- A

fr
ic
a

soldiers, youths fleeing constant conscription, ex-
prisoners, academics, artists, peasants, sports stars,
every social category is piling up in the refugee
camps of neighbouring states, while waiting to be
accepted by a third country. Many journalists wor-
king for the public media who can no longer stand
being gagged by the government have also gone
into exile. Some leave on foot following a route
opened up by people smugglers to Sudan or
Ethiopia at the risk of being shot dead by border
guards who have orders to shoot on sight. Some
have been arrested while trying to flee, like Eyob
Kessete, a journalist with the Amharic service of
Dimtsi Hafash, and Johnny Hisabu, an editor on Eri-
TV, both imprisoned somewhere in the country
since their capture during the year. This secret
escape route cost the life of one journalist in June,
Paulos Kidane, who worked for Eri-TV’s Amharic
service. After walking for six days, exhausted and
suffering from epilepsy, he parted company with
his group a few kilometres short of the border
and waited near a village, hoping to recover suffi-
ciently to continue his journey. No information fil-
tered out about his fate for several weeks, until
the Eritrean information ministry informed his
family and staff on public media at the end of June
that he had “died accidentally”.

Paulos Kidane was one of the most popular jour-
nalists in Asmara but he chose to leave the coun-
try after he was arrested along with eight other
state media staff from 12 November 2006 onwards
after public defections by several other renowned
journalists.The authorities arrested them because
they were suspected of still being in touch with the
fugitives or of planning to leave themselves. After

his release he told Reporters Without Borders
that he had and his colleagues had been “beaten
and tortured in prison after refusing to give the
passwords for our emails”. “We finally cracked
because the pain was too much,” he added. After
their release on bail the “November prisoners”
were followed and their phones tapped.They were
forced to go back to work and were banned from
leaving Asmara. Out of the nine journalists arres-
ted, only seven were later freed. A young woman
presenter on the Arabic service of Eri-TV, Fethia
Khaled, was reportedly conscripted into the army,
while Daniel Mussie, of the Oromo service of
Dimtsi Hafash never left prison.

EUROPEAN FAILURE

This tragedy is revealing of the blatant failure of the
“stealth diplomacy” adopted by the European
Union. Development programmes worth 122 mil-
lion Euros over five years, were agreed in May by
European Commissioner Louis Michel. In exchange
the EU called on the Eritrean government to
“adopt a constructive approach to the resolution
of regional crises as well as to progress in human
rights and press freedom”. But on the day of the
signing of the agreement on 4 May, the Eritrean
president scornfully brushed aside critical ques-
tions from European journalists about human
rights in Eritrea at a joint press conference with
Louis Michel in Brussels.The EU official neverthe-
less said he was “very, very honoured” to welcome
Issaias Afeworki to the Commission. As a result,
Reporters Without Borders is campaigning for the
Eritrean president and his ministers to be declared
persona non grata in Europe.

13

ERITREA



20
08
 A
nn
ua
l R
ep
or
t 
- A

fr
ic
a

The Ethiopia of Meles Zenawi is not the dictator-
ship of former president Mengistu, who was over-
thrown in 1991 and who held the country in a
Stalinist grip. Privately-owned newspapers do their
best to enliven the intellectual life of the capital,
Addis Ababa but the climate is hostile. Heavy pri-
son sentences are always inflicted on those who
an easily influenced court system considers guilty
of “defamation” or “publishing false news”. Self-
censorship is constant. Foreign correspondents
based in Ethiopia have to take care not to embar-
rass the government, which is facing a raft of mili-
tary problems in the provinces and the region, and
which reacts with extreme harshness towards
journalists it views as dangerous.

RELATIVE RELAXATION

The year 2007 experienced a relative relaxation
with the acquittal of detainees facing heavy jail sen-
tences.The international community had been wat-
ching for two years as the leadership of the main
opposition coalition and newspaper bosses who
supported them awaited trial in jail on charges
which could mean the death penalty. But while they
were being held in atrocious conditions and trea-
ted with contempt by the government, the federal
high court in April acquitted 25 of the accused in a
major political trial being held in Addis Ababa for a
year.They had been charged with “genocide”,“high
treason” and “attempted overthrow of the consti-
tutional order” and had been held in prison since
November 2005, after being arrested in the round-
ups by Ethiopian police cracking down after pro-
test rallies organised by the chief opposition grou-
ping, the Coalition for Unity and Democracy
(CUD, Kinijit in Amharic). Eight of the 25 people
who were freed were journalists.The court ruled
that the prosecutor had not presented sufficiently
convincing evidence of their guilt. A first step
appeared to have been taken to resolve a crisis that
had been poisoning Ethiopian political life.

But there was a spectacular reversal on 16 July
when it was learned with astonishment that six
journalists were among 43 opposition figures
sentenced, in an identical case, to prison terms
ranging from 18 months to life imprisonment.
Most of them were found guilty of “attempting to
overturn the constitutional order”. Four of them
were however released on the 20 July after bene-
fiting from an amnesty, the last two, who were in
exile abroad, having been tried in their absence.
One month later the last three journalists detai-
ned since November 2005 were freed as a result
of a presidential pardon.The crisis, which had las-
ted for 22 months, thus came to a final conclu-
sion.

However even for ordinary press cases, the
Ethiopian government has a harsh legislative arse-
nal at its disposal and is prepared to use it to get
rid of awkward journalists and it has become com-
monplace for it to dig up old cases.The Supreme
Court in January rejected an appeal from Abraham
Reta, journalist on the privately-owned weekly
Addis Admas, against his one-year sentence impo-
sed for “defamation” in May 2006 for an article
published in 2002,when he was editor of the wee-
kly Ruh, in which he named without proof three
top officials allegedly implicated in a corruption
case. He was first arrested in April 2006 and ser-
ved a three-month jail sentence before being
released on bail while awaiting the outcome of his
appeal. After several hearings at which Abraham
Reta pleaded not guilty and was forced to reveal
the source of his article, he was sent back to pri-
son to serve the last nine months of his sentence.
Between December 2005 and December 2006,
Reporters Without Borders recorded four cases
of journalists being sent to prison for long periods
(between eight and 18 month) for four year old
cases.All have since been released, but they do not
look like being able to resume their work as jour-
nalists.

14

Area: 1,104,300 sq. km.
Population: 81,021,000.
Language:Amharic.
Head of government: Meles Zenawi.

The crisis which began in November 2005 with the arrest of around 20 newspaper bos-
ses ended honourably, in 2007, thanks to international pressure. But the climate
remains bad and self-censorship frequent. Two Eritrea journalists are still being used as
hostages, after their capture in Somalia.

ETHIOPIA



20
08
 A
nn
ua
l R
ep
or
t 
- A

fr
ic
a

HOSTAGES TAKEN IN SOMALIA

A cautious relaxation by the Ethiopian govern-
ment at the end of the year, with the creation of a
private independent radio and reform of the press
law, cannot mask the fact that Ethiopia is a coun-
try in which the free exercise of journalism rapidly
comes up against the jumpiness of the part of the
authorities.

Any deterioration in the political climate systema-
tically works through to the press.The sending of
the Ethiopian army into Somalia in support of
transitional government forces at the end of
December 2006 was a source of additional ten-
sion. And the political and military support by
neighbouring Eritrea for Somalia’s Union of the
Islamic Courts exacerbated the situation to the
extent that two journalists working for public
media in Asmara were taken hostage by Ethiopian
forces as they tried to flee the combat zone.

Saleh Idris Gama, journalist on Eritrean state-run
Eri-TV, and cameraman Tesfalidet Kidane Tesfazghi
disappeared in Mogadishu at the end of 2006.
Reporters Without Borders, supplied their names
to the Somali government at the end of February
2007 in a bid to find out if they were being detai-
ned or had been identified as casualties of the figh-
ting. No reply had yet been given to this request
when, at the start of April, the Eritrean foreign
minister publicly announced the arrest of several
of its nationals in Somalia, confirming that the
team from Eri-TV were still alive. Several days pre-
viously, having obtained similar information,
Reporters Without Borders had contacted Somali
intelligence seeking news of the Eritrean journa-

lists, providing their identity and asking for the
right to make telephone contact with them. This
request had been rejected.

A few days later, video footage of Saleh Idris Gama
and Tesfalidet Kidane Tesfazghi were placed on a
pro-governmental Ethiopian website, subtitles to
the interview called them “shabia soldiers” (shabia
meaning “popular”, the nickname for the Eritrean
regime). Since then the two men have been held by
the intelligence services somewhere in Ethiopia
and the Addis Ababa government refuses to pro-
vide any information about them.

They are not the only journalists imprisoned in
Ethiopia about whom very little information is
available. Shiferraw Insermu, a journalist on the
Oromo service of state-run ETV suspected of
being an informer for the separatist Oromo
Liberation Front (OLF), is still languishing in prison
after he and his colleague Dhabassa Wakjira were
arrested for the first time at their homes in Addis
Ababa, on 22 April 2004. The federal high court
ordered their release on bail on the following 9
August, but only Shiferraw Insermu was set free.
The journalist was rearrested on 17 August and
released on order of the federal high court in mid-
October. ETV refused to allow him to resume his
job and he was trying to find other work when he
was arrested for a third time, on 11 January 2005.
He has remained in custody since that date, most
likely at the central prison known as “Kerchiele”.
Dhabassa Wakjira was held without interruption
until 2006, as the prison authorities failed to com-
ply with various court orders to release him on
bail. He was finally released and has since fled
Ethiopia and sought asylum abroad.

15

ETHIOPIA



20
08
 A
nn
ua
l R
ep
or
t 
- A

fr
ic
a

Swaying palms, immaculate beaches, a refreshing
sea breeze and clear nights… Gambia, a former
British colony surrounded by Senegal, is a tourist
paradise whose sea coast is dotted with luxury
hotels and holiday villages. But the country hea-
ded by the young president Yahya Jammeh is also
the realm of an often irrational military regime,
that tortures and terrorises those who dare to
stand up to the head of state or his friends. The
murder of the country’s most renowned journa-
list, Deyda Hydara, on the night of 16 December
2004, brought to an the era in which a well-orga-
nised, rigorous, privately-run press could still stand
its ground against a government which did not
conceal its hostility towards it. Since that date,
almost all those who were an annoyance to the
president have fallen into line through force or
free will, or have left the country.

MURDER WITH IMPUNITY

Deyda Hydara, editor of the privately-owned daily
The Point, correspondent for Agence France-Presse
(AFP) and Reporters Without Borders, was shot
dead as he drove staff on his paper home. He had
previously received regular threats from the
National Intelligence Agency (NIA) which was
watching him minutes before his murder, in a
street housing a police barracks. Two Reporters
Without Borders’ investigations in Gambia have
highlighted aspects casting strong suspicion on the
NIA and a small militia group answering to
President Yahya Jammeh. But no serious investiga-
tion has been carried out to identify the killers or
those who instigated the killing. The only official
statement made by the Gambian investigators, six
months after the murder, suggested in a clearly
trumped up accusation that Deyda Hydara, whom
they termed a “provocateur”,was killed in a sexual
case. At an interview marking the New Year in
January 2007,Yahya Jammeh said Hydara’s murder

had been carried out by “enemies of Gambia”. He
added that those responsible wanted to prevent
him from being elected president of the Economic
Community of West Africa States (ECOWAS) but
he did not elaborate.

Very disturbing reports come out of Gambia,
although it is often difficult to check them because
of bad faith and obstruction on the part of the
authorities.This was the case, on 12 January, when
the opposition weekly Foroyaa revealed that
“Chief” Ebrima Manneh, journalist on the priva-
tely-owned Daily Observer, had been held for three
months and three weeks at a police station in
Fatoto, a small town 400 km east of the capital
after being taken to various police stations since
his arrest by the intelligence services, on 7 July
2006. The authorities have always denied holding
the journalist, who has no charges pending against
him.He was arrested for unknown reasons shortly
after the closure of the African Union (AU) sum-
mit held in Banjul when there were a number of
arrests within the independent press, accused of
having disrupted the event. In autumn 2007, seve-
ral international press freedom organisations,
including Reporters Without Borders, obtained an
account from a former political prisoner who said
he had been held with “Chief” Ebrima Manneh and
that he had “definitively disappeared” after being
taken away at night for interrogation by the NIA.

POLICE ON THE PROWL

Having used unfairness and brutality to gag the
country’s journalists, the authorities now take on
anyone else who comes within range. Gambian
journalist, Fatou Jaw Manneh, a US resident for
around ten years,was arrested on 28 March as she
got off the plane on a visit to Gambia for the fune-
ral of her father. She was arrested by NIA agents
after she was denounced by another passenger

16

Area: 11,300 sq. km.
Population: 1,663,000.
Language: English.
Head of state:Yahya Jammeh.

The Gambian press does its best to survive in a climate in which an authoritarian pre-
sident believes Aids can be cured with ointments and by reading the Koran, where intel-
ligence services are dreaded for the brutality of their methods, the murder of the doyen
of the journalists remains unpunished and there is an absolute intolerance of any form
of criticism.  

GAMBIA



20
08
 A
nn
ua
l R
ep
or
t 
- A

fr
ic
a

and taken to the HQ of the intelligence services
on the sea front at Banjul. A former journalist on
the privately-owned Daily Observer, Fatou Jaw
Manneh is a pro-democracy activist and contribu-
tor to several websites and the opposition move-
ment, “Save The Gambia Democracy Project”. She
published an article in 2003 in a daily which has
since been illegally closed, The Independent, which
prompted the arrest and unfair detention for
three days of its editor,Abdoulie Sey. From then on
she contributed to the website AllGambian.net, and
was prosecuted for an article, in October 2005, in
which she accused President Yahya Jammeh of
“tearing our beloved country to shreds” and des-
cribing the head of state as “a bundle of terror”.
She was charged with  “intention to commit sedi-
tion”, “publication of seditious words” and “publi-
cation of false news intended to create public fear
and alarm” and faces three years in prison.
Throughout 2007, her trial lurched from one
adjournment to another leaving her with a
constant threat hanging over her.

Never ending trials are one of the specialities of
the government to force awkward journalists to
live in permanent insecurity. In this way, a young
journalist on The Independent, Lamin Fatty, endured
a process lasting more than a year before being
sentenced to one year in prison or the option of
a fine of 1,850 dollars (about 1,375 Euros). He had
already spent two months in prison in 2006, along
with the publication director and the editor, Madi
Ceesay and Musa Saidykhan, for publishing a false
report, which had been corrected in the next edi-
tion alongside an apology.Thanks to the solidarity

of his colleagues, who contributed to a collection
to pay the fine, the journalist was able to avoid
going back to prison.

But it is not always opposition figures or critical
investigators who fall victim to the intolerance of
the president. Crackdowns are also inflicted on
the ranks of the faithful. Malick Jones, chief produ-
cer on the state-run Gambia Radio and Television
Services (GRTS) and Mam Sait Ceesay, communica-
tions director of the Gambian presidency, were
arrested on 9 September for having informed the
pro-government Daily Observer of the supposed
sacking of the president’s press and public rela-
tions director, which turned out to be false. The
two were also accused of sending information to
the US-based opposition website, Freedom
Newspaper, which goes in for virulent criticism of
the Gambian government and claims to have sour-
ces within the presidency. Mam Sait Ceesay was
released from Mile Two prison, in Banjul, on 19
September, after paying bail of 200,000 Dalasis
(about 6,730 Euros). Malick Jones was only relea-
sed on 22 September 2007, after finding the same
amount of bail.
Hydara’s newspaper The Point continues to appear
against this background of permanent surveil-
lance, paranoia and brutality. It is headed by Pap
Saine, who is also correspondent for Reuters in
Gambia. The editorial staff knows that each edi-
tion is examined, taken apart and discussed high
up and that the least pretext can serve to send
the dreaded NIA against the journalists or to ran-
sack the premises of the country’s last indepen-
dent daily.

17

GAMBIA



20
08
 A
nn
ua
l R
ep
or
t 
- A

fr
ic
a

Mauritania has been through testing times since the
2005 coup, going through an agreed democratic
transition, a constitutional referendum, municipal
elections and fair and open legislative and presiden-
tial elections… and a return to civil liberties, inclu-
ding press freedom. Even though much work
remains to be done for journalists in Nouakchott
the situation is much better than it was.

BALANCED COVERAGE

Reporters Without Borders carried out monitoring
in February and March 2007 of news coverage of
the presidential campaign by Mauritania’s public
media, as part of its role in supporting the transition
which began in October 2005.The presidential poll
was chosen because it is regulated by electoral law,
guaranteeing equal media access to all competing
political forces. In addition, as a public service finan-
ced by the state, it has a duty to act in an exemplary
manner in election periods.At the end of the moni-
toring, the organisation hailed the sustained efforts
of the public media to respect the complex rules of
fairness and balance in covering news from the dif-
ferent presidential candidates. It was a challenge
met thanks to the work of the regulatory body, the
management and journalists working for radio, tele-
vision, the written press and news agencies.

Leaving to one side any imbalance in the figures,
which was slight, Reporters Without Borders was
quick to praise the commitment and effort of public
media management in such a sensitive historic
period and hailed the pragmatism and constructive
spirit of the new media regulatory body, the High
Authority for Press and Broadcasting (HAPA).

GUTTER PRESS

Since the fall of the dictator Maaouiya Ould Taya, in
August 2005, Mauritania’s press problems became
less serious but more complicated. The former

regime, which sought to undermine the indepen-
dent press, which proved a thorn in its side, favou-
red newspapers whose management had few scru-
ples about corruption and blackmail and whose
journalists were more in search of bribes than
news. Reporters Without Borders has always told
the Mauritanian authorities that prison was not the
correct response and that it should help the
“serious” press to survive in a tough market.

The brief imprisonment of Abdel Fettah Ould
Ebeidna, managing editor of the Arabic-language al-
Aqsa, sent a negative signal to the Mauritanian
press, when the country was facing a far-reaching
political-criminal scandal. The journalist, head of a
publication with often doubtful ethical practices,
spent four days in prison, on the basis of a defama-
tion suit brought against the newspaper by busi-
nessman Mohamed Ould Bouammatou. He had
been named in the daily’s 16 May edition in connec-
tion with a massive cocaine trafficking case uncove-
red overnight on 1-2 May by police in Nouadhibou,
northern Mauritania and implicating the son of a
former president, a businessman and several sons
of influential figures. The article, which mixed up
barely supported claims and news in the conditio-
nal tense, said that Mohamed Ould Bouammatou
had been charged in the case. Some Mauritanian
journalists told Reporters Without Borders that
the articles attacking Mohamed Ould Bouamatou
had been ordered and paid for by a clan rival in
order to discredit him. Ould Ebeidna was senten-
ced on 7 November to one year in prison, a
50,000-Ouguiya fine (170 Euros) and 300 million
Ouguiyas (one million Euros) in damages.The jour-
nalist who was currently out of the country, in a
Gulf state, did not serve his sentence.

TRIBAL INFLUENCES

Another problem in Mauritania is that the security
forces have little enthusiasm for according any

18

Area: 1,025,520 sq. km.
Population: 3,044,000.
Languages: Arabic, French.
Head of state: Sidi Mohamed Ould Cheikh Abdallahi.

Freedom of press is alive and well in Mauritania, even if journalists in the capital
Nouakchott face many complex challenges. The year 2007 was distinguished by a rare
experience in Africa: balanced coverage of all political players during the presidential
election campaign.

MAURITANIA

 



20
08
 A
nn
ua
l R
ep
or
t 
- A

fr
ic
a

respect to the press. And family or tribal influen-
ces sometimes protect those responsible for press
freedom violations from being punished.This was
the case, on 16 August when Mohamed Mahmoud
Ould Moghdad, journalist on public Radio
Mauritania, was at the health ministry covering a
visit by Prime Minister Zein Ould Zeidane. He left
the room for a few moments and as he tried to
return to the conference room was intercepted by
the head of the prime minister’s guard, Zein Ould
Soueydatt. Even though the journalist had his press
card with him, Zein Ould Soueydatt ordered his
men to beat him.The assault was condemned by
the HAPA which said “no circumstances can justify
resorting to physical force against a journalist
doing their job”. A few days later, the journalist’s
lawyer revealed that on the day after the assault,
the prosecutor of the republic had refused to
record a complaint on behalf of his client, on the

grounds that his file was incomplete. The lawyer
on 21 August collected the requested documents,
including medical certificates, and attempted to
lodge a complaint for a second time.The prosecu-
tor’s office still refused to accept it.

However, clan loyalties can also help in reaching a
compromise. Sidi Mohamed Ould Ebbe, editor of
the privately-owned daily El Bedil Athalith, was on 18
August charged with “defamation” following a com-
plaint from the president’s wife, which had been
made four days earlier.Her complaint related to two
articles which said she had used her position to seek
funding for a humanitarian organisation she chaired.
The editor told the press that he was “prepared to
co-operate”, while deploring the interpretation put
on the two articles, which he said “were not inten-
ded to harm the first lady”. In fact an understanding
was arrived at and the case was closed.

19

MAURITANIA



20
08
 A
nn
ua
l R
ep
or
t 
- A

fr
ic
a

A hitherto unknown armed Touareg group, The
Niger Justice Movement (MNJ), on 3 February
2007 attacked an army barracks in Iférouane, in
the Air mountains, killing three soldiers.A few days
later, the rebel group claimed responsibility for the
bloody assault in the name of the MNJ, demanding
greater rights for the Touareg and a larger share of
the wealth. This murderous episode had a lasting
effect on the fragile edifice on which President
Mamadou Tandja had sought to lead his country to
general elections scheduled for 2010. But it also
considerably angered the Niger authorities who
were stunned to see increased attacks in this ura-
nium-mining region, and who sealed off the area
militarily to silence journalists, foreign or Nigerian,
who took too close an interest in the crisis.

EMBARRASSING WITNESSES

Five journalists, three of them French, were sent
to prison in 2007 for contradicting the govern-
ment’s version of events that the MNJ was a group
of “armed bandits” and “drug-traffickers”.The first
to be arrested, at the end of August, was François
Bergeron, an independent documentary-maker,
who entered Niger secretly to make film on
Touareg culture. He was held for 45 days and
released on 6 October after lengthy and laborious
negotiations between the French and Niger autho-
rities.

While the French journalist was still being held, on
20 September, Moussa Kaka, director of privately-
owned Radio Saraounia, and correspondent in
Niger for Radio France Internationale (RFI) and
Reporters Without Borders, was arrested at the
radio studios. A few days later, after the prosecu-
tor general had publicly accused him of “conni-
ving” with the rebels, Kaka, one of the country’s
best known and experienced journalists, was char-
ged with “complicity in a plot against the authority

of the state”.The authorities provided the courts
with phone recordings to back up the accusation,
which they described as overwhelming, of conver-
sations between Kaka and one of the rebel chiefs,
Alagi Alambo. It was not the first time the journa-
list, who has covered the Touareg issue for 15
years, had been arrested for similar reasons. He
received a public death threat on 14 July, from the
head of army staff, General Boureima. RFI broad-
casts were suspended for one month by the media
regulatory body, the Superior Communication
Council (CSC), for allegedly “putting out false
news” about events linked to the MNJ. Since his
arrest,Moussa Kaka is awaiting his trial, confidently
and proclaiming his innocence. Reporters Without
Borders, who was able to visit him at the civilian
prison in Niamey in November, pleaded his case
with the authorities and reaffirmed after investiga-
ting the case, that it was convinced of his inno-
cence.

Two weeks after the arrest of Kaka, the editor of
a privately-owned weekly appearing in Agadez,
Ibrahim Manzo Diallo, was arrested by Niger bor-
der police at the airport in Niamey as he was
about to board a flight for France, where he was
going to attend a training course. He was charged
with “membership of a criminal gang” - a similar
but less serious charge than that against his
Niamey colleague, Moussa Kaka - and is awaiting
trial in Agadez prison. It was not the first run-in
with the authorities either for the small, low-circu-
lation paper, founded by the former professor of
literature in 2002. In June, Air-Info was shut down
for three months for having allegedly “incited vio-
lence” in the conflict in the region between the
army and the MNJ. He was arrested in July by
police in Agadez after launching a new weekly. His
deputy, the journalist, Daouda Yacouba, spent a
week in a cell at his side, before being released
without charge. His charge sheet is based on the

20

Area: 1,267,000 sq. km.
Population: 13,737,000.
Language: French.
Head of state: Mamadou Tandja.

Five journalists, three of them foreigners, were imprisoned in 2007 for reporting on or
interviewing Touareg rebels, who, from February onwards began attacking military
posts in the north of the country. The government cannot bear to be contradicted by
the press over a rebellion which it views as nothing more than a case of people “cutting
off the roads”.

NIGER



20
08
 A
nn
ua
l R
ep
or
t 
- A

fr
ic
a

same elements: phone tap recordings, carried out
in unclear circumstances, showing the journalist’s
alleged complicity with the rebels.

In the midst of this run of bad news, Reporters
Without Borders was pleased to note that in
September, independent judges, following a major
judicial reform, re-examined these cases and mana-
ged not to give way to any political pressure.On 17
November, the examining magistrate in the Moussa
Kaka case ruled that telephone tap recordings pro-
duced by the authorities were inadmissible. The
judge said they violated the private nature of com-
munications guaranteed under the constitution and
had been done without a judicial order.The public
ministry appealed against the decision, which could
lead, if the appeal court confirms the judge’s
conclusions, to the RFI correspondent’s release
and, by extension that of Ibrahim Manzo Diallo.

This was the situation when two French jour-
nalists, Thomas Dandois and Pierre Creisson,

were arrested in their turn in Niamey, after fil-
ming a report without permission for the
French-German channel Arte on the MNJ in the
Air mountains. They were charged on 21
December with “harming state security” and
are due to appear in court at the start of 2008.

PROMISE OF REFORM

It should be noted that against this back-
ground, the Niger government has postponed
planned reform of the press law, which would
abolish prison terms for “defamation” and
“publication of false news”. According to the
Communications Minister, the new draft law is
ready, but will have to wait for a return to
peace before it is put before parliament. The
press in Niger has accepted this. In the past,
the government has promised on several occa-
sions to.. keep its promise of reform, made in
2003 during the presidential election cam-
paign.

21

NIGER



20
08
 A
nn
ua
l R
ep
or
t 
- A

fr
ic
a

A complex jigsaw on the scale of a continent, the
federal state of Nigeria is often a violent place for
the press. They suffer frequent beatings, unfair
arrests, police raids and seizures both in the pro-
vinces and in Abuja. But, paradoxically, the 36 sta-
tes and its federal district are also a boom area for
scores of privately-owned newspapers, radio and
television stations, which take delight in revealing
the immorality of a corrupt and capricious politi-
cal class.And as a result run the risks of Nigerians
the government considers to be too disrespectful.

THE ARMED WING OF GOVERNMENT

During this electoral year in which Nigeria was
due to choose a new head of state, the federal
government again relied on the feared internal
intelligence, the State Security Service (SSS).
Provider of the government’s brutal shock tactics,
the SSS was once again this year condemned by
Reporters Without Borders as a “press freedom
predator”, a designation which it has held since
2005.

Police raids resumed from the start of 2007.
Around a dozen SSS agents burst into the offices
of the private daily, Leadership, in Abuja on the
morning of 9 January leaving again a few minutes
later having arrested the managing director,
Abraham Nda-Isaiah, the editor, Bashir Bello Akko,
and a journalist, Abdulazeez Sanni. The SSS had
been looking for journalist Danladi Ndayebo, as
well as a copy of an article which appeared on 6
January condemning political machinations within
the ruling party that led to the choice of Umaru
Musa Yar’Adua as candidate for the forthcoming
presidential elections. The SSS agents returned in
the afternoon to seal the premises, seize the
mobile phones of everyone present and to search
the offices. After finding what they were looking
for, they left the ransacked premises along with the

managing director. The three journalists were
finally released in the middle of the night, but they
were forced to reveal the whereabouts of Danladi
Ndayebo. He was arrested the following day and
held for ten hours, during which he apparently
revealed the source of his information.

On the same day, around 15 SSS agents carried out
a similar operation against the privately-owned
weekly The Abuja Inquirer after it carried an article
headlined, “Obasanjo-Atiku Face-Off : Coup Fear
Grips Nigeria”. They spent three hours searching
the offices and arrested the editor, Dan Akpovwa,
as well as the publication director, Sonde Abbah.
They left with 81 CDs, a computer, a list of the
entire staff of the newspaper and copies of its
latest edition.

The privately-owned African Independent Television
(AIT) was brutally treated by the SSS for a second
successive year when on 17 April a commando
stormed its Abuja offices days before the presiden-
tial poll and 48 hours after a suspicious fire dama-
ged its Lagos offices. In the Abuja raid, the armed
SSS agents ordered all the staff to lie on the
ground. Before leaving, they took several tapes
which were about to be broadcast, along with one
which was currently being shown, about the eight-
year history of civilian government under the out-
going president,Olusegun Obasanjo.The same SSS
on 11 April forcibly closed the studios of private
radio Link FM and the television station GTV, in
Lagos, saying that it was acting on “an order from
above”.

When not carrying out this kind of operation, the
SSS is also the force used by the authorities to
make brutal arrests of journalists. This was the
case for Jerome Imeime, editor of the privately-
owned weekly Events, circulating in Uyo, state capi-
tal of Akwa Ibom in the south-east, whom the SSS

22

Area: 923,770 sq. km.
Population: 144,720,000.
Language: English.
Head of state: Umaru Musa Yar’Adua.

The West African giant rejoices in a privately-owned, plentiful and irreverent press,
eager to expose the intrigues of an often corrupt political class. But the authorities
have a number of means of slapping down journalists who are too curious or too
annoying, among them the dreaded internal intelligence services which pose a constant
threat.

NIGERIA



20
08
 A
nn
ua
l R
ep
or
t 
- A

fr
ic
a

arrested while he was at a religious ceremony on
10 October.An eye witness reported that he was
beaten up before being taken to an unknown loca-
tion. He was charged, tried and imprisoned for
“sedition” in connection with an article which
asserted that the governor,Godswill Akpadio, used
public funds to pay personal debts contracted
during the election campaign.

EVERYDAY BRUTALITY

The SSS which preys on the media is not the only
group perpetrating almost daily brutality against
Nigerian journalists. Over-excited groups of politi-
cal militants, the many uniformed corps in the
country and governors’ private militias also repre-
sent a threat to the world of the press, from publi-
cation directors down to news vendors, particu-
larly in the provinces.

In one example of this, on 23 May, around 100 sup-
porters of a local politician, some of them armed
with machetes, stormed and ransacked the premi-
ses of Broadcasting Corporation of Oyo State (BCOS)
in Ibaban in the south-west. Many of the staff fled
the brutal onslaught but others found themselves
trapped in the offices and at least a dozen
employees suffered machete injuries. Most of
them were also robbed of their money and mobile
phones. Several vehicles in the radio car park were

vandalised and the radio had to stop broadcasting.
The attack came after BCOS put out an announce-
ment that the state electoral commission had
decided to maintain the provincial election date as
24 May, although the date had been contested by
the former deputy governor Christopher Alao
Akala, a candidate of the ruling People’s
Democratic Party (PDP), which had been engaged
for several years in a fratricidal struggle against the
outgoing governor, Rasheed Ladoja. In the same
town on 11 September,Tope Abiola, editor of the
privately-owned daily Nigeria Tribune was beaten
unconscious by prison guards and police after he
arrived to investigate the putting down of a prison
uprising at Agadi jail which left nearly 40 inmates
dead.These incidents are just a few illustrations of
23 cases of physical assault and 13 arrests of jour-
nalists recorded by Reporters Without Borders
during 2007.

POOR RECORD

The record of the outgoing president Olusegun
Obansajo is a poor one for press freedom with
countless beatings of journalists or news vendors at
the slightest pretext, newspapers seized from prin-
ters, and media bosses regularly imprisoned and
charged with “sedition”. The year 2007 was no
exception and the clumsily rigged election of his des-
ignated successor, does not augur any improvement.

23

NIGERIA



20
08
 A
nn
ua
l R
ep
or
t 
- A

fr
ic
a

Even though the government denies it, Rwanda’s
independent press is forced to live under relen-
tless harassment from the highest levels of the
state. President Paul Kagame turned on
Emmanuel Niyonteze, a journalist on the bi-
monthly Umuseso, who questioned him at a press
conference at the start of the year about his rap-
prochement with Ivorian president, Laurent
Gbagbo. The state-run press also displayed anta-
gonism towards some media, including the US-run
public Voice of America (VOA). One journalist on
state-owned weekly Imvaho Nshya, even called at
a 2 February press conference for the closure of
VOA, accused of favouring the Rwandan opposi-
tion. The government in June 2006 expelled
without explanation the correspondent for
French public Radio France Internationale (RFI),
Sonia Rolley, then in November ordered the clo-
sure of its transmitter after breaking off diploma-
tic relations with Paris.

A REVILED NEWSPAPER

A few months later, pressure on the government’s
bête noire Umuseso, was ratcheted up to such an
extent – repeated threats of  prosecution against
the press group which owns the paper and
government smears against its journalists - that it
closed all its publications. Several minister and the
army and police spokesmen made very aggressive
statements against the privately-owned press in a
programme broadcast on 9 September 2007 by
state-run Radio Rwanda and public Télévision rwan-
daise (TVR).The interior minister announced that
the authorities were going to take “steps” against
journalists who were trying to “overthrow” the
government. He said it was the duty of the police
to arrest and detain any journalist who published
an official document until they divulged its source,
who would in their turn be punished. It was an
obvious allusion to Umuseso, which had recently
carried a classified defence ministry document.

An example of this dreadful climate was the arrest
and accusation of rape against the newspaper’s edi-
tor Gérard Manzi in what appeared to be a frame-
up. Manzi was arrested at a bus station in the eve-
ning of 22 August, while on his way home after a
drink with friends, in the company of a young girl,
whom to his concern, he had found alone there just
a few moments beforehand.At the police station he
was accused of rape,which he denied and asked for
the alleged victim to be produced, which police
refused to do, saying they no longer knew where
she was. He was released one week later, after his
lawyer produced witnesses backing up his alibi.

As well as Umuseso, all the small-scale newspapers
appearing in Kigali also suffered harassment. Jean-
Bosco Gasasira, publisher of the independent bi-
weekly Umuvugizi, was beaten up by thugs at his
home on 9 February and was admitted to King
Faisal hospital in a critical condition and lay in a
coma until 13 February. Gasasira had been subjec-
ted to intimidating phone calls since August 2006
and was followed by military intelligence officers.
“I received calls from private numbers threatening
to beat me to death,” he told Reporters Without
Borders.He had refused to provide the authorities
with information about the whereabouts of
Bonaventure Bizumuremyi, editor of the privately-
owned weekly Umuco, in hiding after coming in for
repeated threats himself. In the face of these accu-
sations, the intelligence services accused Umuco
and other similar papers of looking for “cheap
publicity”.The authorities also criticised the news-
paper Umuvugizi for condemning, along with
Umuco and Umuseso, cronyism on the part of the
economy and finance minister, James Musoni.

THE AFTER-EFFECTS OF THE GENOCIDE

The 1994 genocide against the Tutsis left such a
mark on Rwandan society that any criticism of the
government is swiftly repressed, sometimes brutally.

24

Area: 26,340 sq. km.
Population: 9,464,000.
Languages: Kinyarwanda, French, English, Swahili.
Head of state: Paul Kagame.

Appalling relations persisted between the government and a section of the indepen-
dent press, especially the more highly critical publications. The strength of government
hostility pushed some newspapers into closure. Meanwhile journalist Tatiana
Mukakibibi was finally released … after 11 years in custody.

RWANDA



20
08
 A
nn
ua
l R
ep
or
t 
- A

fr
ic
a

Such was the case when Agnès Nkusi Uwimana,
editor of the privately-owned bi-monthly
Umurabyo, one of the few critical publications in
Kigali, was arrested on 12 January and accused of
“creating division”, “sectarianism” and “defama-
tion” after publishing an article in which she
wrote,“Anyone who kills a Tutsi has problems, but
if you kill a Hutu you go free”. She pleaded guilty
to all charges at her trial, acknowledged the “enor-
mity of what she had written” and promised to
“publish an apology”. The Press High Council,
media regulatory body controlled by the govern-
ment, called for the paper to be closed for three
months. The information ministry had not yet
confirmed the decision as required by law, when
Uwimana Nkusi was arrested. She was released
one year later, on 19 January 2008.

Similarly, Congolese academic, Idesbald Byabuze
Katabaruka was arrested while lecturing at the
Kigali Lay Adventist University (UNILAK) on 16
February in connection with a report critical of
the president and the ruling party.The prosecutor
told him that he was being charged with “endange-
ring state security”, “segregation” and “sectaria-
nism”.A court in Kagarama on 23 February orde-
red him to be held in custody for 30 days while
awaiting trial. Also professor at the Catholic
University of Bukavu in South Kivu, eastern DRC,
had just launched Mashariki News, a newspaper
which had only appeared twice at that point. He
was editor for several years of alarming reports
on the humanitarian crisis on the Rwanda-Congo
border and was co-signatory, on 8 June 2005, of an

article “Rwanda Alert” for the Missionary Service
News Agency (MISNA) which was fiercely critical of
the governance of Rwanda by President Paul
Kagame and his ruling Rwandan Patriotic Front
(FPR) since coming to power in 1994. The two
other signatories were an Italian nun and a
Congolese nun of the Catholic Missions in eastern
DRC. Idesbald Byabuze Katabaruka was released
on 21 March, expelled from the country and then
declared “persona non grata”.

ACQUITTED AFTER 11 YEARS

The year however ended with some good news.
A gacaca (people’s) court after three hours deli-
beration, acquitted a former journalist on Radio
Rwanda Tatiana Mukakibibi, on 6 November of
“genocide”, “planning and participating in geno-
cide” and “distributing arms” in the Kimegeri
area between April and July 1994. She had been
officially accused of killing Eugène Bwanamudogo,
who made programmes for the agriculture minis-
try, but she denied it and maintained she had
been framed. She was released a few days later …
after 11 years in custody.Tatiana Mukakibibi was
a presenter and producer on Radio Rwanda.After
the genocide, in August 1994, she worked with
the priest André Sibomana (former director of
Kinyamateka and laureate of the 1994 Reporters
Without Borders prize, who died in March
1998). She was arrested on 2 October 1996,
taken to a collective cell, where she was held in
extremely harsh conditions until December
2006.

25

RWANDA



20
08
 A
nn
ua
l R
ep
or
t 
- A

fr
ic
a

The litany of murdered journalists punctuated a
desolate year for the Somali press.Ali Mohammed
Omar, a young presenter on privately-owned
Radio Warsan, one of the most listened to in the
central-western Baidoa region, died after being
shot in the head as he returned home on the eve-
ning of 16 February 2007. Mohammed Abdullahi
Khalif, of Radio Voice of Peace, in Galkayo, Puntland,
was reporting on arms trafficking in the town on
5 May when he was gunned down by soldiers who
had come to recover a weapon which had been
stolen from them. Abshir Ali Gabre and Ahmed
Hassan Mahad, de Radio Jowhar, were killed in an
ambush on 15 May against a convoy in which they
were travelling of the governor of Moyen-Shabelle,
central-south Somalia. They were seized by the
assailants, stabbed several times before being fini-
shed off with bursts from an assault rifle. Head of
the Mogadishu radio station Capital Voice, Mahad
Ahmed Elmi,was on his way to work on 11 August
when he was gunned down with several bullets to
the head. Co-founder of HornAfrik radio, Ali Iman
Sharmarke, was killed in a roadside bomb explo-
sion as he returned form the funeral of a colleague
also on 11 August. A journalist on Radio Banadir,
Abdulkadir Mahad Moallim Kaskey, was killed on
24 August when the minibus in which he was tra-
velling in the countryside in the south-west was
raked with gunfire. Finally, the head of another
popular Mogadishu radio, Bashir Nur Gedi, of
Radio Shabelle, was murdered by a commando out-
side his home in front of his wife and children on
19 October.

In the majority of cases, suspicion fells on Islamist
insurgents fighting Ethiopian-backed government
forces. Leaders of the Islamic Courts, exiled in
Eritrea where they receive government aid and an
international platform, mount attacks in
Mogadishu against government and Ethiopian inte-
rests.Their “military wing”, a group of radical mili-
tiamen known as the “Shabaab” (Youth), gives ins-

tructions to young irregular hired killers to shoot
down “traitors”, trade unionists, academics, sol-
diers and journalists.

A GRUESOME TOLL

The heavy toll for the Somali press reads as fol-
lows: Eight dead, four injured, some 50 journalists
in exile, and others holed up at home after aban-
doning their work in fear.To this terrible toll, must
be added 53 journalists arrested while doing their
job, either in southern Somalia, where the capital
Mogadishu is sited, in semi-autonomous Puntland
in the north or in the self-proclaimed state of
Somaliland in the north-west.

Because not only are Somali journalists victims of
political violence into which their country has
sunk with the years, but they are also favourite tar-
gets for the transitional authorities, who see them
as inconvenient witnesses of the chaos which they
are unable to control.The culprits are mostly the
Somali security forces, who act at will, shrugging
off the thin line of law that the federal transitional
government is supposed to get respected. Unfair
imprisonment is also commonplace. Perhaps the
most pertinent illustration is the case of
Abdulkadir Mohammed Ashir “Nadara” and Bashir
Dirie Nalei, journalists on privately-owned
Universal TV, and cameraman Hamud Mohamed
Osman, arrested on 21 March after a press confe-
rence given by President Abdullahi Yusuf Ahmed
because the head of state’s entourage considered
they had asked an impertinent question.They were
only released, on 22 May, thanks to intense inter-
national pressure.

In addition to targeted assassinations and arbitrary
arrest, one incident was particularly telling. A unit
of the Somali security forces attempted to enter
the premises of Radio Shabelle on the morning of
18 September, after a grenade had been thrown at

26

Area: 637, 660 sq. km.
Population: 8,445,000.
Language: Somali.
Head of state: Abdullahi Yusuf Ahmed.

Africa’s deadliest country for journalists, which has been without a stable government
since 1991, has had a bleak year. Journalists in Somalia, a country which despite every-
thing has a diverse and robust press, have been targeted by hired killers as well as facing
the intolerance of the transitional government.

SOMALIA



20
08
 A
nn
ua
l R
ep
or
t 
- A

fr
ic
a

a patrol in the area. Soldiers raked the building
with gunfire, particularly the floor housing the
radio studios, breaking all the windows. They
then besieged the building for several hours
before authorising the evacuation of the staff.
The Radio Shabelle studios are located in the cen-
tre of Mogadishu, not far from Bakara market
which has become the insurgents’ stronghold.
The area is particularly prone to clashes and
attacks.The owner of the building is also a mem-
ber of the Ayr clan which is notoriously hostile
to the transitional government.

IRRITABLE LOCAL AUTHORITIES

Journalists’ freedoms were also targeted by the
authorities in the semi-autonomous Puntland
region, former stronghold of the president of the
transitional government, Abdullahi Yusuf Ahmed.
The region’s sea coast is used for trade in arms
and refugees to the Gulf states. Small criminal
gangs, formed on a clan basis and backed by their
own militia, share this very lucrative business
between them.As a result, the north of Puntland
has become the hunting ground of bands of kid-
nappers, who have turned abduction and piracy
into a business.Two aid workers were kidnapped
in May before being released after negotiations
with their captors and traditional chiefs. French
freelance cameraman Gwenlaouen Le Gouil was
kidnapped on 16 December while reporting for
the French-German channel Arte. He was relea-
sed on Christmas Eve. The demands of the kid-
nappers, a gang which organises the smuggling of
people into Saudi Arabia via Yemen, were purely
criminal.

Elsewhere, relying on police pressure, local autho-
rities attempted to protect the apparent stability
of the region, spared Islamist agitation but shaken
by territorial rivalries with Somaliland.Against this
background, unwanted witnesses have been ruth-
lessly treated. Independent journalists Mohamed
Gahnug and Faysal Jaama were detained for seve-
ral days at the end of September in the disputed
town of Las Anod, after taking photos of the
Puntland security forces during clashes with the
Somaliland army. Abdifatah Dahir Jeyte, producer
and presenter on privately-owned Radio Voice of
Peace in Bossaso, was placed under arrest on 16
July by around 30 agents of Puntland intelligence
services, who raided his office. He was freed two
days later only because of a determined interna-
tional campaign and the fact that around 20 collea-
gues and the deputy interior minister, demonstra-
ted  in front of the headquarters of the intelligence
services to protest at his imprisonment.

Also anxious to preserve its reputation as “haven
of peace” on the edge of Somali anarchy,
Somaliland is at loggerheads with the private
press, particularly the newspaper Haatuf. Its publi-
cation director, Yusuf Abdi Gabobe, its editor, Ali
Abdi Dini, and Mohamed Omar Sheikh Ibrahim,
correspondent in the north-western region of
Awdal served three months in prison between
January and March.The government took procee-
dings against them for a series of articles exposing
favouritism in government appointments and the
use of official vehicles for private purposes. They
were originally sentenced to two years in prison
and were released after extensive campaigns by
colleagues and international organisations.

27

SOMALIA



20
08
 A
nn
ua
l R
ep
or
t 
- A

fr
ic
a

With around 30 independent daily papers across
the range of political tendencies, and an active and
critical civil society, Sudan is a paradox. Its poor
reputation on the international scene, mainly
because of its intransigence and complicity in the
killings in Darfur, has tended to mask the robust-
ness of the media in Khartoum.

As in many armed conflicts worldwide, the crisis in
Darfur sets both the national and international
media complex difficulties in trying to cover it
effectively.The intrinsic problems – the multiplicity
of armed factions, absence of a “front line” and the
lack of distinction between combatants and civi-
lians, the inhospitable terrain and so on – are exa-
cerbated by a “bureaucratic corral” thrown up
round it by the authorities in Khartoum in a bid to
“regulate” the work of journalists.A whole raft of
administrative and security obstacles hamper eve-
rything from obtaining a visa, to getting a special
“travel permit” for Darfur, and also ban access to
camps for the internally displaced. Reporters
Without Borders, following an on-the-spot inves-
tigation, released a report on the difficult situation
faced by Sudanese and foreigners journalists, high-
lighting these obstacles but also the pluralism,
robustness and rigour of the newspapers in the
capital.

The Sudanese written press, which boasts a
genuine pluralism, reflects the voices of Sudanese
human rights activists, university researchers and
community life in general – voices which struggle
to get a hearing outside of Sudan. This no easy
thing to do; in a country which is so divided and in
which so much is at stake. Faisal el-Bagir, of the pri-
vately-owned weekly al-Midan and correspondent
in Sudan for Reporters Without Borders, along
with Abdel Moneim Suleiman, al-Haj Warraq, al-
Tahir Satti and Rabbah al-Sadiq al-Mahdi, all four of
the privately-owned Arabic-language daily al-

Sahafa, all received death threats on 4 December
apparently in connection with their reports on
Darfur. Abdel Moneim Suleiman said he received
threats by telephone from Chad from man who
told him that someone if Sudan had offered
222,000 dollars for him to kill all five journalists.
The caller told him they were targets because of
their opposition to the government and their sup-
port for the deployment of an international force
in Darfur.

NEWSPAPERS IN THE FIRING LINE

The privately-owned daily al-Sudani, an indepen-
dent publication which is highly critical of the
Khartoum government has been a target for the
authorities. After it carried allegations against the
justice minister, officials went to the printers on 16
May and seized plates of the edition which was
about to appear and handed the paper’s manage-
ment a letter from the prosecutor’s office orde-
ring its closure.A leader article written by the edi-
tor that day had accused the minister, Mohamed
Ali al-Mardhi, of “lying in a money-laundering case”
which had been brought before the courts. Both
the publisher Mahgub Urwa and the editor Osman
Mirghani were held in custody for two and three
days respectively, from 17-20 May, before being
released without charge.

The closure of al-Sudani typifies one of those most
blatant obstacles to press freedom in Sudan. It was
a step taken unilaterally by the government despite
the fact that there is regulatory body for the press,
which it completely by-passed.The government yet
again used one of its favourite weapons,Article 130
of the criminal law, the validity of which is contes-
ted by the entire profession as well as the National
Press Council, which regulates the media. This
ambiguous piece of legislation designed to prevent
“influence on ongoing legal proceedings”, had also

28

Area: 2,505,810 sq. km.
Population: 37,707,000.
Languages: Arabic, English.
Head of state: Omar Hassan al-Bashir.

The Sudanese press appearing in Khartoum was once again in 2007 a regular target for
the security services who will not allow journalists to get in the way of government
action. Several arrests and a generally bad atmosphere do not however detract from
the fact that newspapers and civil society play an active part in ongoing debates, inclu-
ding on the crisis in Darfur.

SUDAN

 



20
08
 A
nn
ua
l R
ep
or
t 
- A

fr
ic
a

been used against the paper on 1st February was
when it was closed “indefinitely” by the justice
ministry for referring to the 2006 murder of the
editor of the daily al-Wifaq, Mohamed Taha, brea-
ching a government-imposed blackout on the case
on the pretext of “maintaining public order”.The
government bowed to pressure from professional
organisations and climbed down 48 hours later.
Mahgub Urwa and Nureddin Medani, deputy edi-
tor of al-Sudani, were imprisoned in November, for
11 days, after being sentenced for “defamation” of
the intelligence services on 18 November and
refusing the pay a fine of 10,000 Sudanese pounds
(3,500 Euros), “to get the government to unders-
tand the injustice of imprisonment for an expres-
sion of opinion” Mahgub Urwa said as he left prison.

Other newspapers have also found themselves at
loggerheads with often bad-tempered authorities.
Security services, using the old tactics of Sudan’s
political police, raided the printers of al-Midan on
28 August and seized all 15,000 copies of the
freshly-printed edition. No official reason was
given for the raid. But Reporters Without Borders’

correspondent, Faisal el-Bagir, believed it could be
linked to publication of articles condemning the
seizure a week early of the privately-owned
Arabic-language al-Raï al-Chaab. He that the seizu-
res could also be intended to put the newspaper
under financial pressure by depriving it of income.
Six independent dailies had articles censored by
the security services on 20-21 August about the
arrest of people suspected of fomenting attacks
against Western embassies.

EMBARRASSING WITNESSES

Sudanese security services have no hesitation in
arresting journalists who might witness abuse.
Alfatih Abdullah, of al-Sudani, Qazafi Abdulmotalab,
of al-Ayam, Abuobaida Awad, of Rai-Alshaab, and
Abulgasim Farahna, of Alwan, spent a week in cus-
tody after they were arrested on 13 June, while
they were on their way to cover a demonstration
against the construction of a dam at Kijbar, in the
Dongola region in the north of the country, during
which police opened fire, leaving four dead and at
least ten wounded.

29

SUDAN



20
08
 A
nn
ua
l R
ep
or
t 
- A

fr
ic
a

Zimbabwe’s press today lies in ruins. If, in 2007,
Reporters Without Borders has recorded fewer
press freedom violations than in previous years, it
is because there are very few journalists left to
arrest, newspapers to close or foreign correspon-
dents to expel.A handful of privately-owned publi-
cations do still appear, but under tight surveillance,
forced to come to terms with the presidential
party. The journalists who can still work in the
country protect their accreditation, renewed each
year by the all-powerful Media and Information
Commission (MIC).They face two years in prison
if caught working without this precious document.
The management of the few remaining private tit-
les to still appear are under heavy pressure to
adopt the political line of the ruling party and to
prevent the more critical journalists from working.
No foreign reporter can legally work in
Zimbabwe, without fear of arrest, being paraded
like a trophy and expelled after high-speed senten-
cing.

However when in 2002, President Robert Mugabe
oversaw the passing of the Access to Information
and Protection of Privacy Act (AIPPA), southern
Africa’s former “breadbasket” saw an unpreceden-
ted flowering of the media. People fell on the
newspapers every morning, in particular the priva-
tely-owned The Daily News which was headed by
experienced journalists, carried reliable news and
was irreverent towards the government. After
being closed at the end of a run of perverse legal
shenanigans, it has been fighting to reappear ever
since. Despite several legal rulings in its favour, the
authorities have always found bureaucratic
methods to block it.

In any event, the life of independent journalists has
become impossible. Two episodes reveal interfe-
rence in the media by Central Intelligence
Organisation (CIO) with disastrous results. The
independent-minded editor of the privately-

owned weekly the Financial Gazette (FinGaz),
Sunsleey Chamunorwa,was blocked from entering
his office on 13 March and told that he had been
dismissed without notice. The newspaper has
belonged to the CIO since 2001, after a financial
operation using the governor of the Central Bank,
Gideon Gono, as cover. “The editor managed to
hang on until now because Gono refused to bend
to pressure from the ruling party and the CIO,
which complained about the party’s editorial line,
which supposedly harmed the party and favoured
the MDC”, [Movement for Democratic Change,
the main opposition party], a source at the paper
who requested anonymity, told Reporters
Without Borders. In another similar incident on 7
March,Tichaona Chifamba, CEO of the publishers
of the Daily Mirror, announced to staff that the
paper was being forced to stop appearing because
of a financial crisis.The CIO had taken control of
the paper in 2004, after driving out its founder
Ibbo Mandaza. Since then, sales had fallen to a cir-
culation of only 2,000 copies a day and debts
amounted to 500 million Zimbabwe dollars (about
1.5 million Euros).

DEMONSTRATION ON 11 MARCH

From the political point of view, the year’s most
significant event occurred on 11 March when
police brutally put down a “prayer meeting” which
was organised by the Save Zimbabwe Campaign
(SZC), comprising churches, opposition parties,
non-governmental organisations, trade unions and
student bodies opposed to the Mugabe govern-
ment.A number of opposition activists and leading
figures including Morgan Tsvangirai and Arthur
Mutambara, leaders of the two MDC factions,
were arrested and beaten.Tsvangirai Mukwazhi, a
freelance photographer working for the US news
agency Associated Press (AP), and a freelance journa-
list also working for AP,Tendai Musiyu, were arres-
ted and then released after two days in custody.

30

Area: 390,760 sq. km.
Population: 13,228,000.
Languages: English, Shona, Ndebele.
Head of state: Robert Mugabe.

For the past five years southern Africa’s former “bread basket” has been plunged into
a deep economic and political crisis, dragging down one of Africa’s most robust media
in its repressive wake. Since 2002, the daily lot of Zimbabwean journalists has consis-
ted of permanent surveillance, police brutality and injustice.

ZIMBABWE



20
08
 A
nn
ua
l R
ep
or
t 
- A

fr
ic
a

Two weeks later on 31 March a shock went
through the profession after the body was found
of freelance cameraman Edward Chikomba, for-
mer contributor to state-run Zimbabwe
Broadcasting Corporation (ZBC) two days after he
was snatched by unknown abductors, suspected of
being intelligence agents. A former colleague said
that Chikomba had been accused of selling footage
of Morgan Tsvangirai to foreign media, which sho-
wed the head injuries he had suffered as a result
of being beaten up in custody. Since leaving the
production team of the programme Vision 30, put
out by ZBC until 2001,Chikomba had continued to
make independent films for individuals or media,
particularly abroad.There was no proper investiga-
tion of his murder.

The following day police arrested Gift Phiri, contri-
butor to the privately-owned London-based wee-
kly The Zimbabwean, whom they been looking for
since his paper published the names of police offi-
cers and politicians implicated in a round-up of
opposition figures, human rights activists and jour-
nalists.The journalist found it difficult to sit down,
walk or stand upright at his trial six days later,
because of blows inflicted while in custody.

Even if, at the end of the year, amendments to the
AIPPA made it more liberal, the authorities conti-
nued to crack down hard on those it considered
to be “agents of the West”.The intelligence servi-
ces drew up a black list of at least 15 journalists
working in the independent press ahead of 2008

presidential and legislative elections. On 26
September, Zimbabwe’s independent press publi-
shed a fax of a page with an official government
letterhead and dated June 2007 which under the
heading “targeted journalists” gave the names of
15 media figures that “are to be placed under
strict surveillance and taken in on the various
dates set.They’re working hand in hand with hos-
tile anti-Zimbabwean western governments.” 

If democratic reforms are to be undertaken in
Zimbabwe, they would have to dismantle a system
of repression, which has been constantly honed by
technological advances. One such example came
on 6 August when President Mugabe promulgated
the “Interception of Communications Bill”, allo-
wing the government and the police to intercept,
read or listen into emails and mobile phone com-
munications, without any obligation to open legal
proceedings.This law strengthens the paranoia of
the political and police apparatus and demonstra-
tes how far government intolerance can lead.This
was illustrated when a group of plain-clothes
police turned up in the wings of the “Theatre in
the Park” during a performance on 28 September
of The Final Push by playwright Daniel Maphosa,
taking a satirical look at eight years of political cri-
sis in Zimbabwe. During an interval, police bund-
led actors Sylvanos Mudzvova and Anthony
Tongani into a waiting truck. Independent journa-
list James Jemwa, who was filming the play, was
arrested in his turn when he challenged police
about the arrest of the two actors.

31

ZIMBABWE




