
42

Argentina

Bélize

Bolivia

Brazil

Chile

Colombia

Costa-Rica

Cuba

El Salvador

Ecuador

United States

Guyana

Jamaica

Mexico

Nicaragua

Panama

Dom. Rep.

Suriname

Uruguay

Venezuela

HondurasGuatemala

Paraguay

Peru

Canada

French Guyana

Haiti Porto-Rico

Trinidad and Tobago

2007 Annual Report
AMERICAS



A YEAR FULL OF DANGER

Do economic development and democracy ensure true freedom of the press?  Not if you judge by the
2006 record in the Americas, where the holding of 12 major elections was offset by a grim toll for jour-
nalists. From five killed in 2002, the figure rose to seven in 2005 (after 12 in 2004) to 16 in 2006, plus
four others who disappeared.

Mexico recorded nine dead and three missing as drug-trafficking spread, political instability was aggrava-
ted by serious unrest in Oaxaca state from May onwards and the 2 July election of Felipe Calderón to
the presidency was disputed. The shooting death of American cameraman Brad Will, of the Indymedia
news agency, while he was filming a 27 October teachers’ demonstration in Oaxaca showed the ready
violence of the authorities and continuing failure to punish those responsible for attacks on journalists.
Two policemen reportedly close to the state governor who were involved in the killing were freed after
being held for a month.

Three journalists were killed in Colombia and a dozen others were forced to flee their region (and
sometimes the country) after being threatened.The break-off in negotiations between the government
and the FARC guerrillas once more prevented the media travelling to some parts of the country.

The failed demobilisation of the right-wing paramilitary forces, many of whom switched to drug-traf-
ficking and contract killings, was a major threat to local journalists in the northern provinces and coas-
tal regions. “Demobilised” paramilitaries were reportedly behind the 4 February shooting in the nor-
thern town of Montería of Gustavo Rojas Gabalo, of Radio Panzemu, who died six weeks later in hospi-
tal.

CARIBBEAN PRISON

Cuba, the last dictatorship in the Americas, is thus no longer the only country in the region to jail jour-
nalists but it remains the world’s second biggest prison for them, with 24 detained. President Fidel
Castro’s handover of power to his brother Raúl on 31 July did not soften the regime’s attitude to dissi-
dent media and secret police hounding and summoning of journalists increased in the second half of the
year.

Two journalists arrested in 2005 were freed but two others were imprisoned. They were Armando
Betancourt, a freelance working with the Nueva Prensa Cubana agency in Camagüey held without trial by
state security police since 23 May, and Raymundo Perdigón Brito, founder of theYayabo Press news agency,
who was given a four-year prison sentence on 5 December for “socially dangerous behaviour.” Guillermo
Espinosa Rodríguez, of the Agencia de Prensa Libre Oriental (APLO), was put under house arrest for two
years.

A 25th journalist is a prisoner in Cuba but Sami Al-Haj, a Sudanese cameraman for the Arab TV network
Al-Jazeera, was being held by the United States at its military base of Guantanamo (in southern Cuba)
among 400 “enemy combatants” out of the reach of US laws in the name of the US “war on terrorism.”
He has not been charged, but has been interrogated almost daily and is now in his fifth year of captivity
in this base, which is largely out of bounds to the media and which the international community has
urged be closed.

This legal and humanitarian scandal was accompanied by a worsening of press freedom in the US, as
shown by the imprisonment on two occasions of blogger Josh Wolf (in August and in September). He
could stay in jail until July 2007 unless he formally agrees to hand over his video archives. More than a
dozen cases concerning the privacy of journalistic sources are before federal courts, while 33 US states
recognise a journalist’s right not to reveal them.A federal bill to do the same, proposed in February 2005,
has not yet been debated or voted on.

PEACE OR FREEDOM?

In Central America, the media is fairly free in Costa Rica and Panama.The rarity of physical attacks on
journalists in Nicaragua and El Salvador has less to do with true press freedom and more due to politi-
cal control of the media and self-censorship. In Guatemala and Honduras, these problems combine to20

07
 A

nn
ua

l R
ep

or
t 

- A
m

er
ic

as
In

tr
od

uc
tio

n 

43



produce violence against a lively media. Guatemalan radio journalist Eduardo Maas Bol was killed on 9
September and Vinicio Aguilar Mancilla, of the independent station Radio 10, escaped assassination in
August. Journalists on the Honduran website Revistazo.com were repeatedly threatened by a security
firm. Politicians committed violence against journalists or demanded their dismissal.

In Haiti, the media only suffered a few physical attacks or abuses of authority in 2006. However the kil-
lers of journalists murdered under the rule of President Jean-Bertrand Aristide and the interim govern-
ment that succeeded him remained unpunished and the suspects walk freely in public. New President
René Préval has a big job ahead of him to create a fair and effective system of justice.

In South America, three journalists were killed and one vanished.Two were murdered in Ecuador in 24
hours in February, though only that of José Luis León Desiderio, of Radio Minutera, may have been
because of his work.The disappearance and probably murder in Paraguay of Enrique Galeano, of Radio
Azotey, on 4 February and the attempted shooting of a reporter of the daily ABC Color showed how expo-
sed the media was to shady links between politicians and organised crime.

Peru kept its regional record for daily physical attacks and threats against the media, with more than 100
recorded during the year. Two politicians jailed for killing two journalists in 2004 were controversially
freed.

POLITICAL ROWS

Tension remains high between the privately-owned media and President Hugo Chávez’ government in
Venezuela. Nearly five years after a failed coup against him and his easy reelection on 3 December 2006,
the country’s broadcasting groups remain under pressure but the government has made little use of the
media-curbing laws it has pushed through, such as the November 2004 media social responsibility law
and a March 2005 reform of the criminal code. Indeed, 25 articles of the new code have been appealed
against by the prosecutor-general as unconstitutional.The media paid the price of persistent lawlessness.
Jorge Aguirre, a photographer of the daily El Mundo, was shot dead by a bogus policeman during a
demonstration and a score of journalists were physically attacked, especially during the presidential elec-
tion campaign.

Violence also increased at election time in Brazil, where a journalist was beaten to death by a town coun-
cillor and a community radio commentator was shot and wounded by a gunman while he was on the
air. Some media outlets were targets of legal harassment, censorship and sometimes spying by federal
police during the election campaign in October. But relations between government and the major pri-
vately-owned media became easier.

In Argentina however, President Néstor Kirchner still refused to hold press conferences. Intimidation,
political pressure and especially blackmail by withholding public advertising led to broadcasts being cen-
sored and journalists at local and national level dismissed.The personal e-mail accounts of two journa-
lists on the national daily Clarín, were hacked into in May, causing a scandal.

Though it came top among southern hemisphere countries in the 2006 worldwide press freedom index,
Bolivia once more plunged into crisis in the last quarter of the year. Evo Morales, who took office in
early 2006 as the country’s first indigenous president, now faces the threat of secession by four provin-
ces. The media was the first target of the struggle between government and opposition. As happened
in Venezuela, the gap between state and privately-owned media has widened and a “media war” may
erupt.Two fire-bombs damaged the pro-government TV station Canal 7 in the opposition-controlled city
of Santa Cruz.

Benoit Hervieu
Head of Americas desk

20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- A

m
er

ic
as

In
tr

od
uc

tio
n 

44



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- A

m
er

ic
as

President Néstor Kirchner’s wife, Sen. Cristína
Fernández, publicly called journalists “fools” and
“ignoramuses” on national independence day on
9 July, which did not help to calm the very tense
relationship between the authorities and the
media. Kirchner himself still holds no press
conferences and political pressure at national
and provincial level has caused some radio and
TV stations to drop programmes and even dis-
miss journalists who presented them.

2006 began badly for José “Pepe” Eliaschev, of
the state-owned Radio Nacional, whose discus-
sion programme “Esto que pasa” was dropped
from 1 January. He said he had been dismissed
for criticising the federal government’s silence
towards the media. Threats to withhold public
advertising often forced the media to fall in with
the dictates of provincial governors and politi-
cians.

In the northern province of Tucumán, the
“Periodismo de Verdad” programme on TV sta-
tion 5 ATS was suspended indefinitely on 13
March, officially because management wanted
more time for entertainment and less for poli-
tics. But the real reason was that the provincial
government had threatened to withhold a vital
€20,000 worth of advertising. The same thing
happened to a programme, “Séptimo Día,” on
the LU12 Radio Río Gallegos station in President
Kirchner’s home province of Santa Cruz, on 3
May, and in July to the morning programme
“Desayuno” on the state-run TV station Canal 7,
whose presenter, Marcela Pacheco, had been dis-
missed without explanation a month earlier.

The mayor of Quilmes (Buenos Aires province),
Sergio Villordo, tried to shut down two privately-
owned radio stations - FAN 103.9 and Radio
Quilmes 106.9 - by getting the federal broadcasting
committee (COMFER) not to renew their licen-
ces. In June, the federal chamber of deputies urged
COMFER to restore them but this has still not
been done.The station’s director, Pedro Navarro,
was physically attacked in August by a politician of
the local ruling Justicialist Party and hospitalised.

Thirty-four journalists were physically attacked
during the year, often by politicians, civil servants
or police. Carlos Furman, of the radio station 
2 de octubre, had to hide in a hotel for more than
three months wearing a bulletproof vest after he
criticised the mayor of Santa Elena, in Entre Ríos
province, where physical attacks were common.
The personal e-mail accounts of several national-
press journalists, including two on the daily paper
Clarín, were hacked into in May, causing a scandal.

Two radio journalists, Néstor Pasquini and Hugo
Francischelli, have been detained in the northern
city of Córdoba since 20 December for alleged
“incitement to violence”, “arson” and “assault”
while covering a demonstration that turned vio-
lent earlier in the month.They face between three
and 15 years in prison.

Relations with the media and allocation of public
advertising have become issues in the campaign
for the 2007 presidential elections. The parliamen-
tary opposition has proposed three bills to allo-
cate advertising more fairly but they have not rea-
ched parliament’s agenda.

45

Area: 2,780,400 sq.km.
Population: 38,750,000.
Language: Spanish.
Head of state: Néstor Kirchner.

Relations between the presidency and the media are still just as tense, while political
pressures and blackmail through attribution of public advertising have led some natio-
nal and provincial media to censor themselves. 

ARGENTINA



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- A

m
er

ic
as

With only 13 physical attacks on journalists recor-
ded in 2006, Bolivia did better than neighbouring
Peru, Argentina and Brazil for press freedom. But
this was tempered by the fact that the media is still
weak in Bolivia compared with that in its neigh-
bours and journalists seldom dare to tackle sensi-
tive topics such as drug-trafficking and especially
corruption.

The current relatively calm period for the media
may not last however due to the very volatile poli-
tical situation. The media, both pro-government
and opposition, was the first target of political
score-settling in December when a constitutional
crisis arose.

The country reached a milestone in December
2005 by electing its first indigenous president, Evo
Morales, a democrat who supports Cuban
President Fidel Castro. Soon after his inauguration
in January 2006, he publicly rebuked a TV journa-
list who called Castro a dictator.The former coca-
growers’ leader is suspicious of the privately-
owned media. His nationalisation of the country’s
natural gas and oil resources and summoning of a
constituent assembly (elected in August) is also

fiercely opposed by the country’s oligarchy and
right-wing parties that once held power.

The opposition governs four of the country’s nine
provinces and has threatened secession, staged
demonstrations and attacked state-owned media.
Two fire-bombs damaged the pro-government TV
station Canal 7 on 8 September in the eastern city
of Santa Cruz, the most vehement opposition
stronghold. The authorities said it was the work
of the Unión Juvenil Cruceñista, which is strongly
opposed to Morales. The same week, Juan
Domingo Yanique, correspondent of the state-
owned radio station Red Patría Nueva in the nor-
thern province of Pando, another opposition base,
was physically attacked by members of a local civic
committee after he refused to say who he worked
for. Another Canal 7 reporter and a colleague
from Radio Televisión Popular were also attacked
while covering clashes between miners in
October.

The government in turn did not spare the priva-
tely-owned media and the studios of the privately-
owned TV station Unitel in La Paz were ransacked
by government supporters on 12 October.

46

Area: 1,098,580 sq.km.
Population: 9,182,000.
Language: Spanish.
Head of state: Evo Morales Ayma.

The country came top in the Americas in the latest Reporters Without Borders world-
wide press freedom index published in September 2006 thanks to very few attacks on
journalists.  But political instability may widen the gap between state and privately-
owned media.

BOLIVIA



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- A

m
er

ic
as

Freelance journalist Ajuricaba Monassa de Paula,
73, was beaten to death by town councillor
Osvaldo Vivas in Guapirimim (Rio de Janeiro state)
on 24 July because he had reported on financial
irregularities in the town government. Community
radio presenter Camelo Luis de Sá escaped an
attempt by the mayor’s son in the northeastern
town of Quiterianópolis to shoot him dead while
he was on the air in May.

The risk of reprisal is still high in the country’s
media, especially for local radio stations and
papers. Maria Mazzei, of the daily O Dia, had to go
into hiding in late August for revealing a racket in
corpses by organised crime in the Rio area. Local
police and courts often react slowly and police are
sometimes themselves involved in threats and
efforts to intimidate. A complaint filed on 7 June
by environmentalist Vilmar Berna, editor of Jornal
do Meio Ambiente, in Niterói (Rio de Janeiro state),
after repeated death threats was not dealt with
for more than a month and only after the national
daily A Folha de São Paulo carried an article about
the case.

Three heavily-armed and hooded men broke into
the newsroom of the São Paulo daily Imprensa
Livre, roughed up seven staff members and burned
3,000 copies of the May 18 issue which contained
an article about the riots in the city sparked by the
criminal group First Commando of the City
(PCC). About 40 cases of threats and physical
attacks and the ransacking of four media offices
were recorded during the year.

A TURBULENT CAMPAIGN

The national press was also involved in a scandal
just before the October general elections, when
Gedimar Passos, an activist of outgoing President
Luiz Ignacio “Lula” da Silva’s Labour Party, was

arrested on 15 September in a São Paulo hotel
with a briefcase containing €600,000, which was
to be used to buy a compromising file about the
opposition Social Democratic Party (PSDB) and
its leader, Geraldo Alckmin, who was beaten by
Lula at the 29 October election.

Two days after this second round of the presiden-
tial vote, three journalists of the weekly Veja were
summoned by federal police in São Paulo and
pressured to reveal their sources in the matter.
The daily A Folha de São Paulo said on 8 November
that phones in its Brasilia offices were being tap-
ped by federal police as part of the scandal over
the file. Police wanted to know which journalists
had had the slightest contact with Passos.

The election campaign also hit local journalists.
Diario de Marilia, based in Marilia (São Paulo state)
was physically attacked on 1 October by suppor-
ters of former mayor Abelardo Camarinha and his
son, a local deputy.The two were already suspec-
ted of organising an arson attack on the paper’s
offices on 8 September 2005. Between August and
October 2006, regional and federal election
authorities gave in to demands by candidates for
senator, deputy or governor to ban publication or
seize material from media outlets or news websi-
tes in the states of Amapá, Minas Gerais, Paraná
and the Federal District.

Despite these obstacles and the continuance of
the 1967 press law inherited from the military dic-
tatorship that allows imprisonment for media
offences, the federal government promised to res-
pect freedom of expression. President Lula signed
the Inter American Press Association’s Declaration
of Chapultepec on press freedom on 3 May. He
vetoed on 26 July a proposed law to regulate jour-
nalism by requiring journalists to have a diploma
and belong to a journalism institute.The issue has

47

Area: 8,547,400 sq.km.
Population: 186,405,000.
Language: Portuguese.
Head of state: Luiz Inácio Lula da Silva.

The murder of journalist Ajuricaba Monassa near Rio de Janeiro in July and a bid to kill
a community radio presenter in May continued the violence against local media.
Threats and censorship of media outlets accompanied the general election campaign in
October.

BRAZIL



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- A

m
er

ic
as

divided the country’s media and the two highest
federal courts disagree on the diploma require-
ment.The High Court on 8 November voted for
it and the Federal Supreme Court, which is above
it, unanimously rejected it two weeks later.

A WORRYING PRECEDENT

Brazil’s blogosphere was furious at the closure of
the blog “Repiquete no meio do mundo." Federal

justice officials had ordered the editor of the blog
on 17 August to remove a cartoon of a senate can-
didate. The blog’s Brazilian host, UOL, then deci-
ded of its own accord to shut down the blog, a
worrying precedent because it may encourage
local Internet service providers to censor online
publications regardless of a court decision.

48

BRAZIL



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- A

m
er

ic
as

Conservative Party leader Stephen Harper, who
became prime minister on 6 February 2006 after
winning general elections, seems to distrust jour-
nalists. His government’s attitude to the media is
sometimes similar to the US administration,
whose ally he is. Relations with the media became
icy when the government on 22 April banned all
broadcast coverage of the return of soldiers’
bodies from Afghanistan.The exclusion of journa-
lists at the Trenton (Ontario) military base three
days later caused outrage, including among families
of those killed.The media also criticised Harper’s
silence at the Asia-Pacific Economic Cooperation
(APEC) summit in November.

Canadian journalists, like their US colleagues but
to a lesser extent, are also threatened by attacks

on the confidentiality of journalistic sources. A
new law passed on 15 September 2004 requires
them to hand over documents, notes and sound
and video recordings if asked by police as part of
a criminal case, on pain of a maximum $250,000
fine and/or up to six months imprisonment.

The law was used for the first time in February
2006, when reporter Bill Dunphy, of the daily
Hamilton Spectator, was ordered by a court to
hand over notes of an interview he had with a sus-
pected drug dealer whose brother had been accu-
sed of murder. The order is being appealed.
Another reporter on the paper, Ken Peters, was
fined $30,000 in 2004 for refusing to disclose one
of his sources and is still waiting to hear the result
of his appeal.

49

Area: 9,970,610 sq.km.
Population: 32,268,000.
Languages: English, French.
Head of government: Prime Minister Stephen Harper.

Relations between the federal government and the media have sharply cooled under
new prime minister Stephen Harper and courts have been undermining the right to
keep journalistic sources secret.

CANADA



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- A

m
er

ic
as

Chile has a good name for press freedom com-
pared with the rest of Latin America but has
not yet finished settling accounts concerning
the 1973-90 dictatorship of Gen. Augusto
Pinochet, who died on 10 December 2006
without being tried for murdering some 3,000
people during his rule, including 68 journalists
and media assistants. Several TV journalists
were attacked by his supporters on the eve of
his funeral.

Journalists are still meeting a wall of silence
about his regime and many complain of a persis-
tent lack of diversity in the media. Jorge Molina,
of the online daily El Mostrador.cl, was forced out
of his job at the beginning of the year after pos-
ting the names of ex-torturers with the help of
a group of former political prisoners.

Police and troops have not yet lost their bad
habits of the dictatorship and journalists bore
the brunt during the first big demonstration
under President Michelle Bachelet, who took
office in March. Eight journalists were attacked
or arrested in front of the presidential palace in

the 30 May protest demanding educational
reform that was harshly repressed by police.

Cameramen Marco Cabrera, Gustavo Pavez and
Libio Saavedra, of TV stations Red TV, Canal 13 and
Canal 9, were stoned by police before being bea-
ten on the ground. They and two photographers
similarly beaten had to be hospitalised. Editor Julio
Oliva of the weekly El Siglo and two other journa-
lists were also forcibly taken to a police station,
where they were told that their links to the
Chilean Communist Party was reason enough to
arrest them. The outcry at these attacks on the
media led President Bachelet to dismiss the head
of the special police forces, Osvaldo Jara, the next
day.

The staff of the weekly Impacto received death
threats from neo-Nazis, a year after the Valparaíso
studios of the national TV station TVN had been
defaced by them.

Press offences have still not been decriminalised
and defamation suits are common, though they do
not necessarily succeed.

50

Area: 756,630 sq.km.
Population: 16,295,000.
Language: Spanish.
Head of state: Michelle Bachelet.

Physical attacks are still rare but the police and army have not lost repressive habits
left over from the military dictatorship. Five journalists were physically attacked and
three others arrested after a demonstration on 30 May.

CHILE



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- A

m
er

ic
as

President Alvaro Uribe, reelected on 28 May
2006, started off his second term poorly, with a
new breakdown in talks with the Revolutionary
Armed Forces of Colombia (FARC) guerrillas
(about 17,000 fighters whose leaders are active
enemies of press freedom), a scandal about
bogus attacks by the army that were attributed
to the FARC, another about links between
ruling-party politicians and the paramilitaries
and the failed demobilisation of the paramilita-
ries.

The 2003 “Justice and Peace” plan that ended in
April 2006 demobilised 30,000 militia members
of the right-wing United Self-Defence Groups
of Colombia (AUC), in exchange for not being
punished. So the plan satisfied nobody, espe-
cially not local journalists, who continued to be
threatened by these predators of press free-
dom too, who were not disarmed and who sim-
ply switched to drug-trafficking and contract
killings.

Four men, including two former paramilitaries,
were arrested in the murder of Gustavo Rojas
Gabalo (“El Gaba”), of Radio Panzemu, in the
northwestern town of Montería. He had
denounced local corruption and was shot by
two men on a motorcycle on 4 February, dying
in hospital six weeks later.

August was the worst month for the media,
with the murder on the 9th of Milton Fabián
Sánchez, of the community radio station Yumbo
Estéreo, in the western town on Yumbo. The
crime has not been solved but the journalist
also tackled other sensitive subjects such as
lawlessness and human rights violations.Atilano
Segundo Pérez, programme director of Radio
Toledar, in the northern town of Los Alpes de
Cartagena, may have been killed on 22 August

because he publicly denounced the criminal
activities of a supposedly demobilised group of
paramilitaries.

FORCED TO GO INTO EXILE

The paramilitaries, condemned as leading enemies
of the media by the country’s Foundation for Press
Freedom (FLIP) and well-established in northern
coastal provinces, often threatened journalists and
forced them to flee the region and sometimes the
country. Olga Cecilia Vega, of the US daily The New
Herald, has received death threats and warnings
and been spied on ever since she interviewed a
FARC military chieftain in October 2005. She had
to leave the southern town of Florencia quickly on
1 February after an ultimatum from two strangers
who accused her of being a “guerrilla.”  She twice
escaped AUC attempts to kill her in 2002 when
she worked for RCN Radio.

Nine other journalists were similarly forced to
flee. Herbín Hoyos Medina, a formed FARC hos-
tage and presenter of the “Voices of captivity” pro-
gramme on Radio Caracol, fled the country on 6
July after repeated threats from a mysterious
Action and Justice Front for Freedom and
Democracy. The also-unknown Social Front for
Peace tried to compromise Hollman Morris, pro-
ducer of the programme “Contravía” on the state-
run TV station Canal Uno, by distributing a bogus
video presenting him as a FARC spokesman. But
former paramilitaries were behind it. Morris also
enraged the army, the government and President
Uribe himself, whose handling of the civil war he
publicly criticised.

Defamatory accusations of working with guerrillas
were also made in threats in June by paramilitaries
(renamed The Democratic Front for Free
Colombia and the United National Board for Free

51

Area: 1,138,910 sq.km.
Population: 45,600,000.
Language: Spanish.
Head of state: Alvaro Uribe Vélez.

Three journalists were killed and seven others forced to flee their region or even the
country after being threatened.  The paramilitary forces, dismantled but not disarmed,
continue to terrorise people, especially in northern provinces.  

COLOMBIA



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- A

m
er

ic
as

Colombia Self-Defence) against the NGO Media
for Peace and 28 others, including FLIP. A “Black
Eagles” commando waged a terror campaign in
the north against local media, especially Radio
Galeón, based in Santa Marta, from October to
December.

The simmering conflict with neighbouring
Venezuela (Uribe suspects Venezuelan President

Hugo Chávez of collaborating with the FARC)
affected the media for the first time when Freddy
Muñoz, Colombia correspondent for the Caracas-
based Latin American TV station Telesur, which has
close ties to Chávez, was arrested in Bogotá on 19
November and charged a month later with “rebel-
lion and terrorism.”  He was accused (without evi-
dence) of being behind a FARC attack in 2002 but
was conditionally freed on 9 January 2007.

52

COLOMBIA



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- A

m
er

ic
as

Will defence minister and army commander Raúl
Castro allow more basic freedoms after taking
over from his ailing brother as acting president on
31 July 2006. So far the regime has continued
hounding dissidents, especially independent jour-
nalists. Cuba is still the world’s second biggest pri-
son for journalists. Two were freed in 2006 but
this was quickly made up for by the jailing of two
others, making a total of 24 being held.

Lamasiel Gutiérrez Romero, correspondent for
the website Nueva Prensa Cubana on the Isle of
Youth, was freed on 22 March from Mantonegro
prison in Havana province after serving a seven-
month sentence for “civil disobedience and resis-
tance.”  She returned to her home on the Isle of
Youth under heavy police surveillance and was
banned from leaving the island. Oscar Mario
González Pérez, co-founder of the Grupo de Trabajo
Decoro agency, was freed on 20 November after 16
months in prison without trial. He had been
arrested on the eve of a demonstration by dissi-
dents in Havana in July 2005 and was never char-
ged with anything.

Armando Betancourt, a freelance working with the
Nueva Prensa Cubana agency and editor of a small
underground magazine, El Camagueyano, was arres-
ted on 23 May by state security police in Camagüey
and sent a week later to a police station where he
was put in solitary confinement and not allowed
any visitors. He too has never been charged.

Just after Raymundo Perdigón Brito started up a
small news agency, Yayabo Press, with his sister on
17 November, he was arrested and given a four-
year prison sentence on 5 December for “socially
dangerous behaviour before an offence” by the
provincial court in the central province of Sancti
Spíritus. Ahmed Rodríguez Albacia, 22, of the
Jóvenes sin Censura agency, also refused to drop his

journalistic activities and was held from 4 to 12
December at state security headquarters in
Havana.

Arrests and short arbitrary detentions (about 30)
during the second half of the year exceeded the
number of routine threats and physical attacks.
Odelín Alfonso, correspondent for Cubanet, and
Milisa Valle Ricardo, of Jóvenes sin Censura, were
held for a day on 13 September in police stations
in Havana and the eastern city of Holguín. The
same thing happened on 2 November to Roberto
Santana Rodríguez, a Havana freelance for Cubanet,
who had been summoned twice before by police
in February and April. In Santiago de Cuba,
Guillermo Espinosa Rodríguez, of the Agencia de
Prensa Libre Oriental (APLO), was put under house
arrest for two years for “socially dangerous beha-
viour.”

Pressure was maintained on those rounded up in
the March 2003 crackdown, both the 20 journa-
lists still in prison and those who have been freed
for health reasons. Independent journalists Oscar
Espinosa Chepe and Jorge Olivera Castillo, relea-
sed in 2004 and forbidden to leave the country,
had to appear before a Havana court, one for a
“political check” and one for another matter.

José Ubaldo Izquierdo Hernández, of the Grupo de
Trabajo Decoro, was declared “unfit for detention”
by a prison doctor because of his very poor
health, but was not released. Normando
Hernández González, head of the Colegio de
Periodistas Independientes de Camagüey, was taken
to hospital on 5 December with cellular tubercu-
losis and sent back to jail three weeks after. Juan
Carlos Herrera Acosta, of APLO, and Fabio Prieto
Llorente were repeatedly beaten by their guards.
Alberto Gil Triay Casales, of the La Estrella Solitaria
agency, who was given a seven-year prison 

53

Area: 110,860 sq.km.
Population: 11,270,000.
Language: Spanish.
Head of state: Raúl Castro (interim).

President Fidel Castro’s stepping-aside in favour of his brother Raúl did not reduce
pressure on the independent media and 24 journalists remain in prison.  One of them,
Guillermo Fariñas Hernández, staged several hunger strikes over seven months, calling
for free Internet access for all Cubans.  He was awarded the Reporters Without Borders
Cyber-freedom Prize.

CUBA



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- A

m
er

ic
as

sentence in November 2005 for “subversive propa-
ganda,” went on hunger-strike in September.

THE INTERNET

With less than 2 per cent of its population online,
Cuba is one of the most backward Internet coun-
tries. An investigation carried out by Reporters
Without Borders in October revealed that the
Cuban government uses several levers to ensure
that this medium is not used in a “counter-revolu-
tionary” way. Firstly, it has more or less banned
private Internet connections. To surf the Internet
or check their e-mail, Cubans have to go to public
access points such as Internet cafes, universities
and “youth computer clubs” where their activity is
more easily monitored. Secondly, the computers in
all the Internet cafes and leading hotels contain
software installed by the Cuban police that trig-

gers an alert message whenever “subversive” key-
words are spotted. The regime also ensures that
there is no Internet access for dissidents and inde-
pendent journalists, for whom communicating
with people abroad is an ordeal. Finally, the
government also relies on self-censorship.You can
get 20 years in prison for writing “counter-revolu-
tionary” articles for foreign websites.You can even
get five years just for connecting to the Internet
illegally. Few Internet users dare to run the risk of
defying the regime’s censorship.

Guillermo Fariñas Hernández, head of the
Cubanacán Press agency in Santa Clara, staged
several hunger-strikes to support his demand for
all Cubans to be allowed free access to the
Internet. He was awarded the Reporters Without
Borders - Fondation de France Cyber-freedom
Prize on 12 December.

54

CUBA



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- A

m
er

ic
as

Journalist José Luis León Desiderio, of Radio
Minutera, was gunned down early on 14 February
not far from his home in a poor neighbourhood
of Guayaquil. He presented a discussion pro-
gramme and his colleagues did not rule out a
revenge killing, though the city is notoriously
unsafe. Freelance photographer Raúl Suárez
Sandoval was also killed there the same day but
his murder did not appear to be linked with his
work.

Assaults on press freedom have declined since the
April 2005 overthrow of President Lúcio
Gutiérrez and few attacks on the media occurred
in 2006, apart from brutal police handling of two
sports journalists on 31 May. Eight journalists

were also seized for several hours by the inmates
of a women’s prison in Guayaquil.

The relative peace for the media may not last since
the country remains very politically unstable and
no president has managed to complete his term
for the past decade. The media helped to make
the 26 November presidential election a dirty
contest, which was easily won by left-wing econo-
mist Rafael Correa. His main rival, right-wing
banana magnate Alvaro Noboa, accused the TV
station Ecuavisión of backing Correa and “helping
to destroy the country.”  The atmosphere is still
tense and even though the media were attacked by
both sides during the campaign, it risks being tar-
geted by those wanting to settle scores.

55

Area: 283,580 sq.km.
Population: 13,230,000.
Language: Spanish.
Head of state: Rafael Correa.

Two unsolved murders of journalists cast a shadow over press freedom in 2006. The
campaign for the November presidential elections excessively polarised the media. 

ECUADOR



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- A

m
er

ic
as

Guatemala in 2006 followed Honduras, Costa
Rica, Peru,Argentina and Paraguay in decrimina-
lising press offences. The constitutional court
accepted on 1 February the argument of natio-
nal journalism institute president Mario Fuentes
Destarac that articles 411 and 412 of the 2006
criminal code, providing for between one and
three years imprisonment for offending the
head of a state body and between six months
and two years for defaming a public body or
official, were unconstitutional. The court said
they contradicted article 35 of the national
constitution, which stipulates that freedom of
expression must not be curbed by laws or regu-
lations.

But this positive ruling did not stop dozens of
physical attacks and threats against the media
and journalists, often committed by police, sol-
diers, private security agents and former para-
militaries from the 1960-86 civil war. One jour-
nalist was killed and another escaped assassina-
tion.

Eduardo Maas Bol, a correspondent for Radio
Punto, was shot dead on 9 September on his way
home in the town of Cobán and his body with
five bullets in it found in his car parked near the
local police station. A definite link between his
death and his work has not been found, but
Ángel Martín Tax, correspondent for Radio

Sonora, later got a phone call warning that he
was “next on the list” after Maas Bol.

Two motorcycle gunmen tried to kill reporter
Vinicio Aguilar Mancilla, of the independent station
Radio 10, on 23 August, but only broke his jaw; The
station’s director and founder, Oscar Rodolfo
Castañeda, got a phone call the day before warning
him to stop investigating tax evasion and as a
result he fled the country. Castañeda has long
been involved in exposing corrupt politicians and
human rights violations and is constantly been
hounded by courts for “illegal broadcasting,” a
campaign he says is to stop his investigations and
keep the media in the hands of the country’s oli-
garchy.

As elsewhere, the legality of Guatemala’s commu-
nity radio stations is an urgent issue, with only 250
of them legally broadcasting and 2,500 doing so
without a licence. A proposed law to regulate
them has not yet been approved by parliament.

The consequences of the civil war still persist, and
former dictator (1982-83) Gen. Efraín Montt, who
was defeated at the last presidential election, was
cleared by a court on 30 January of responsibility
for a violent demonstration of his supporters
three years earlier in which a journalist was killed.
Impunity for crimes against journalists thus conti-
nues.

56

Area: 108,890 sq.km.
Population: 12,600,000.
Language: Spanish.
Head of state: Oscar Berger.

A journalist was killed in September 2006, a month after another narrowly escaping an
attempt to kill him. Despite the decriminalisation of press offences, physical attacks on
journalists are still frequent and narrow ownership of the media helps the authorities
to exert pressure on it. 

GUATEMALA



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- A

m
er

ic
as

The more positive press freedom situation, with
very few physical attacks on journalists, was sur-
prising in view of the high level of violence in the
country (mostly in the capital, Port-au-Prince)
and in view of recent history, when journalists
were liable at any moment to be the target of
reprisals by gangs, often linked with former
President Jean-Bertrand Aristide’s Lavalas
Movement. Lawlessness is an urgent issue for
President René Préval, who took office on 14
May, but attacks on journalists for doing their job
fell sharply during the year.

An attack by armed bandits on two journalists of
Radio Kiskeya, Liliane Pierre-Paul and her brother
Stéphane Pierre-Paul, the station’s editor, on 14
September in Port-au-Prince’s eastern suburb of
Pétionville, came amid a new wave of ransoms for
money. Journalist Lydie Bain Abdon, of Radio
Lumière, narrowly escaped being kidnapped on 26
May in an attack apparently unrelated to her job.

The media also suffered at the hands of the
authorities. Police broke the arm of Ernst
Cadichon, of Radio Galaxie, in October after he
identified himself to them as a journalist while
reporting on a student demonstration in the
capital. A photographer from the daily paper Le
Nouvelliste, François Louis, was roughed up by UN
stabilisation force (Minustah) soldiers during cla-
shes between them and Aristide supporters in
the capital on 3 November. A UN military spo-

kesman formally apologised to the paper five days
later.

The media has a long way to go before it recovers
from the trauma it suffered during Aristide’s rule
and the subsequent interim government. Impunity
may continue if Préval’s government fails to build a
proper justice system. The national police takes
part in the lawlessness and judges still have no
means of investigation. Gang leaders suspected of
killing journalists are also still walking free in broad
daylight. François “Bibi” Daniel, a gang leader in the
Solino neighbourhood of the capital and suspected
of the July 2005 kidnapping and killing journalist
Jacques Roche, head of the culture desk at the
daily Le Matin, even tried to buy his immunity by
handing over weapons to the national disarma-
ment and retraining commission on 12 September.

New investigating judges have still not been
appointed in the enquiries into the murders of
Jean Dominique, head of Radio Haïti Inter, and
Brignol Lindor, of Radio Echo 2000. Two gang lea-
ders suspected of killing of Dominique in 2000 are
living in Martissant, a southern suburb of the capi-
tal, where they have reportedly resumed their cri-
minal activities, and a third has fled abroad. The
supreme court, where the case of Lindor (killed by
Aristide supporters in the southern town of Petit-
Goâve in 2001) has been stuck for the past two
years, ruled in 2006 against the family’s bid to
become a civil party in the case.

57

Area: 27,750 sq.km.
Population: 8,530,000.
Languages: Creole, French.
Head of state: René Préval.

No journalist was killed in 2006 and physical attacks on the media declined after the
February elections despite continuing lawlessness. The new government has not put an
end to impunity however.

HAITI



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- A

m
er

ic
as

Violence against journalists and pressure on them
remains alarmingly high, especially as it is often by
politicians who are sometimes also media owners.
A dozen such incidents occurred in 2006, the
worst when Liberal Party MP Romualdo Bueso
Melghem, accompanied by armed men, stormed
into a meeting of the Civic Council of Popular and
Indigenous Organisations of Honduras (COPINH)
in the southwestern town of Intibucá on 2 April
and hurled racist insults at indigenous journalist
Martha Vásquez and tried to strangle her. Bueso,
who is vice-president of the parliamentary com-
mission for ethnic minorities, was not punished for
the attack.

Wendy Guerra, presenter of an investigative pro-
gramme, “Denuncias 49,” on TV station Canal 49,
was summarily dismissed in April by her boss, for-
mer Liberal Party MP Amid Cárdenas, who admit-

ted he yielded to pressure from politician friends.
He reinstated her on 3 May. Reporter Octavio
Carvajal, of radio station STC Noticia, fled the
country in May for three weeks after being houn-
ded by the state phone company Hondutel and
the presidential secretariat after criticising how
the firm was being run.

The private sector also threatened the media.
Journalists Roberto Marín García and Dina Meza,
of the website Revistazo.com and members of the
Association for a Fairer Society (ASJ), were follo-
wed and hounded after revealing fraud and
labour violations at security firm Delta Segurity
and attempts were made to blackmail them.They
were cleared of ”defamation” and “insults” by a
Tegucigalpa court on 31 October but their
lawyer, Dionisio García, was murdered on 4
December.

58

HONDURAS
Area: 112,000 sq.km.
Population: 7,205,000.
Language: Spanish.
Head of state: Manuel Zelaya.

Even politicians who are media proprietors have no qualms about physically attacking
or harassing journalists, especially the most vulnerable ones. Two editors of a website
were also threatened by a private security firm.



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- A

m
er

ic
as

Federal authorities seem to have realised the
serious threats to the country’s media when they
set up a special court on 15 February 2006 to deal
with physical attacks on journalists. The federal
chamber of deputies approved amendments to the
criminal code on 18 April (already passed by the
senate) recognising the right of journalists not to
reveal their sources and decriminalising press
offences. But these good intentions did not pre-
vent one of the worst annual press freedom tolls
of the past decade in the Americas.

The violence began on 6 February when gunmen
opened fire on the staff of the daily El Mañana in
the northeastern state of Nuevo Laredo, seriously
wounding one person.Two journalists were killed
on 9 and 10 March: freelance photographer Jaime
Arturo Olvera Bravo in the southwestern state of
Michoacán and Ramiro Téllez Contreras, of the
local radio station Exa 95.7 FM, also in Nuevo
Laredo. The weapons used to murder Téllez
Contreras suggested his killers were drug-traf-
fickers.

The drug cartels were also suspected of kidnap-
ping Rafael Ortiz Martínez, of the daily Zócalo, in
Moclova (in the northern state of Coahuila) on 8
July, after he reported on new drug-smuggling cen-
tres in the region.Another drug-trafficking expert,
Enrique Perea Quintanilla, founder and editor of
the monthly Dos Caras, Una Verdad, was shot dead
on 9 August in the northern state of Chihuahua,
probably by professional killers. A contract on his
life had been put out by the Ciudad Juárez cartel,
according to a video confession by two suspected
killers that was sent to the TV Azteca station on 12
October.

An unprecedented six more journalists were killed
between October and December and two others
vanished. Guevara Guevara Domínguez, editor of
the online version of the weekly Siglo 21, vanished
on 8 October while reporting near the border

between Durango (North) and Chihuahua states.
Misael Tamayo Hernández, managing editor of the
regional daily El Despertar de la Costa, was found
dead in a motel in the southern state of Guerrero
on 10 November, with his hands bound and killed
by a lethal injection. Six days later, the former
managing editor of the daily Excelsior, José Manuel
Sánchez Nava, who had just published a book cri-
ticising the attitude of President Vicente Fox’s
government to the takeover of the paper, was
found stabbed to death in his Mexico City apart-
ment.

Roberto Marcos García, deputy editor of the wee-
kly Testimonio in the eastern state of Veracruz, ano-
ther drug-trafficking centre, was shot dead in the
street on 21 November after receiving threats.
Also in Veracruz, the body of Adolfo Sánchez
Guzmán, who worked with the TV station Televisa
Veracruz and radio station Xhora Ori Estereo 99.3
FM, was found on 30 November, apparently the
victim of score-settling between highway bandits.
Two brothers were arrested. Ten days earlier in
Michoacán state, editor José Antonio García Apac
of the weekly Ecos de la Cuenca, vanished.

PITCHED BATTLE IN OAXACA

The festering year-long political and social crisis in
the southern state of Oaxaca erupted in May into
open warfare between aides of Governor Ulises
Ruiz Ortiz and his opponents in the Popular
Assembly of the Peoples of Oaxaca (APPO). Brad
Will, an American cameraman for the independent
news agency Indymedia, was killed by a bodyguard
of the governor on 27 October during riots that
included ransacking of media offices and many
physical attacks on journalists. Local investigators
tried to blame his death on the APPO and two city
policemen suspected of killing him were freed
after a month. The governor also claimed score-
settling between indigenous movements caused
the 8 December killing of columnist Raúl Marcial

59

Area: 1,958,200 sq.km.
Population: 107,029,000.
Language: Spanish.
Head of state: Felipe Calderón.

With nine journalists murdered and three missing, the country has the worst record in
the Americas in 2006 and was second only to Iraq for the number killed, despite esta-
blishment in February of a special federal court to punish physical attacks on the media. 

MEXICO



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- A

m
er

ic
as

Pérez, in the offices of the daily El Gráfico. The
investigation did not consider the possibility he
was killed because of his work.

In the southeastern state of Yucatán, four attacks
were made on the daily Por Esto! between June and
September with the probable complicity of local
authorities. A very harsh crackdown on a peace
demonstration in the Mexico City suburb of San
Salvador Atenco on 3 and 4 May included violence
and sexual abuse of three young foreign journalists.

Ángel Mario Ksheratto, of the daily Cuarto Poder,
was jailed between 4 and 22 February and then
freed on €8,000 bail. He had been arrested in
January 2003 and October 2005 for libelling a
local official in the southern state of Chiapas. He
was imprisoned on 11 November 2006 for viola-
ting the terms of his probation, then freed on bail
again on 19 December. Chiapas state law allows
imprisonment of up to nine years for press offen-
ces and about 40 journalists are currently being
prosecuted there.

60

MEXICO



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- A

m
er

ic
as

Paraguayans and their media were shocked when
journalist Enrique Galeano, of Radio Azotey, in
Concepción province, vanished on 4 February
2006. President Nicanor Duarte Frutos discussed
the matter with a national journalists’ association
(SPP) delegation on 6 October but the investiga-
tion moved slowly and local political figures were
suspected of being involved.

Three months after Galeano disappeared, police
said he had been having an affair and shelved the
enquiry. The interior minister said the journalist
had asked police to protect him from local drug-
traffickers just before he vanished, though district
commissioner Osvaldo Nuñez denied this. The
SPP said Galeano had been kidnapped on the
orders of Nuñez and held by two of his aides
before being handed over to drug-traffickers who
killed him and threw his body in a river. Local fire
service divers failed to find him on 21 October.
Before he disappeared, Galeano had reported the
seizure of a shipment of weapons and cocaine in
the presence of Nuñez and Magdaleno Silva, an MP
of the ruling Colorado Party suspected of ties
with drug-traffickers.

In such a fragile democracy with deep-rooted cor-
ruption (the worst in South America, according to
Transparency International), journalists do not dare
probe too deeply into scandals involving politicians.
The daily ABC Color was ordered by the supreme
court to pay $200,000 in libel damages to Sen. Juan
Carlos Galaverna,an ally of President Duarte Frutos,
for saying he was involved in corruption. The court
also confirmed on 5 December a 10-month prison
sentence (commuted to community service) on ABC
Color journalist Luis Verón for “insults” and “libel”.
Juan Augusto Roa, the paper’s correspondent in the
southern town of Encarnación (another drug-smug-
gling centre), survived an attempt to shoot him on
27 February.

As in most Latin American countries, the authorities
are unfriendly to community radio stations and small
independent newspapers. Radio stations Manantial
FM and Tenondé FM, which were awaiting a decision
on their broadcasting frequency, were forcibly shut
down on 19 June.The equipment of the newspaper
El Espectador Luqueño was destroyed in Luque, near
Asunción, in October by order of the mayor using
the pretext of a land dispute.

61

Area: 406,750 sq.km.
Population: 6,158,000.
Language: Spanish.
Head of state: Nicanor Duarte Frutos.

The disappearance of radio journalist Enrique Galeano, and his probable murder by
drug-traffickers in league with local authorities, deeply traumatised the country’s
media.  The official investigation has made no progress despite the promises of
President Duarte Frutos. 

PARAGUAY



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- A

m
er

ic
as

Violence against the media is still high and rose in
2006 to 54 physical attacks and 47 threats, compa-
red with a combined total of about only 60 the pre-
vious year. The very aggressive campaign for the 9
April presidential election did not help. In the first
three months of the year alone, a dozen journalists
were beaten and insulted, especially at election
meetings of nationalist candidate Ollanta Humala,
who lost in the second round of voting to former
President Alan García.

Activists beat up TV journalist Karina Chávez near
Lima on 8 February.Three weeks later, a local offi-
cial accused of corruption used a demonstration in
the northern town of Tarapoto to try to ram a
crew from the TV station Red Global with a motor-
cycle. Police in Aucayacu burst into radio station
Amistad the same month, took the names of journa-
lists and seized information about the murder of an
extremist leader.

Local corruption, drug-trafficking and resumed acti-
vity by the Shining Path guerrillas in the Andes were
very dangerous subjects for the media to report.
Freelance journalist Marilú Gambini Lostanau had
to flee the country in April after more than a year
of death threats and efforts to intimidate her
because she reported on drug shipments passing
through the western military port of Chimbote.

Elías Navarro Palomino, editor of the regional wee-
kly Línea Roja and local correspondent for the natio-
nal daily La República in the southwestern town of
Ayacucho, who had received death threats from
coca growers,was nearly killed on 30 September by
a bomb explosion near his house after he had
reported on mismanagement of a credit co-op. But
only material damage was caused. Four months ear-
lier, co-op officials tried to get into the house of
Línea Roja’s printer.

Wilman Caychigua, correspondent for Radio Inca
Tropical and the daily El Chasqui in the southeastern

town of Abancay, was shot in the head by police
during a violent demonstration against local officials
on 5 December. He was taken to hospital in a deep
coma. Interior minister Pilar Mazzetti said police
were right to use live bullets.

The courts gave the media a rough year.The Lima
public prosecutor called on 15 August for an eight-
year prison term for Mauricio Aguirre Corvalán,
former presenter of TV station Canal 4’s pro-
gramme Cuarto Poder, for “disclosing state
secrets.” The journalist had shown a video in
September 2003 of ex-President Alberto Fujimori
made when he was in power in 1998. Fujimori’s son
Alberto had used it during his father’s election cam-
paign in 2000 and had allowed the media to use it.
Aguirre Corvalán was cleared in October 2006.
His prosecution violated the Organisation of
American States Declaration of Principle on
Freedom of Expression, which Peru has ratified.

Journalist Humberto Ortiz Pajuelo still risks a four-
year prison sentence and payment of €2,500 dama-
ges for an “offence against the judicial system” after
refusing to reveal his sources in an extortion case
involving an intelligence official.

KILLERS AT LARGE OR RELEASED FROM PRISON

Five people who killed radio station Frecuencia
Oriental journalist Alberto Rivera Fernández in the
east-central town of Pucallpa in April 2004,were jai-
led in February 2006 for between 10 and 30 years
each, but those who ordered the killing (former
mayor Luis Valdez Villacorta and town councillor
Solio Ramírez Garay) were freed on a habeas cor-
pus writ in April and went into hiding. The ex-
mayor of the western town of Yungay,Amaro León
León, and two henchmen were freed on 20 July by
the Ancash provincial supreme court after being
sentenced on appeal to 17 years in prison each for
the 2004 murder of journalist Antonio de la Torre
Echeandia.

62

Area: 1,285,220 sq.km.
Population: 27,970,000.
Language: Spanish.
Head of state: Alan García Pérez.

The country once again had a record number of about 100 threats and physical attacks
against the media during the year. One journalist was targeted by a bomb and another
was shot in the head at a demonstration.

PERU



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- A

m
er

ic
as

After the jailing of New York Times reporter Judith
Miller for three months in 2005 for refusing to
name her sources, 2006 saw a decline in press
freedom in the country whose national constitu-
tion guarantees it (through its First Amendment).
The federal supreme court declined once again on
5 June to rule on the right of journalists not to
reveal their sources, thus continuing the contra-
diction that 33 US states, but not the federal
government, allow them to.

A vote on a proposed federal “shield law” giving
journalists this right has been delayed because of
the 7 November congressional elections.The Bush
administration, already criticised for its violations
of civil liberties, must now work with a congress
controlled by the opposition Democrats. Will it
pass the Free Flow of Information Act, which has
been stuck in congress since February 2005,
before Bush leaves office in 2008?

Federal courts meanwhile continue to use the
“national security” argument to punish journalists
and more than a dozen cases involving protection
of sources are under way, some of them nothing
to do with national security. Lance Williams and
Mark Fainaru-Wada, of the San Francisco Chronicle,
were ordered by a federal judge on 15 August to
reveal their sources or face imprisonment. The
journalists had reported in 2004 part of a grand
jury’s findings about a firm (BALCO - Bay Area
Laboratory Cooperative) suspected of supplying
top sports figures with drugs. The case is being
appealed.

A BLOGGER SENT TO PRISON

Blogger and freelance journalist Josh Wolf went to
jail however. The 24-year-old Californian had fil-
med a demonstration at a G8 summit in 2005
during which a police vehicle was attacked and

damaged. A federal judge ordered him to hand
over his film and when he refused, he was sent to
prison for a month in August 2006, then sent back
to jail on 18 September by a federal appeal court,
which refused to rehear the case on 16
November, meaning he will probably stay there
until a grand jury finishes its investigation of the
vehicle attack in July 2007.A California state appeal
court on 26 May allowed bloggers the same right
not to reveal sources enjoyed by journalists.

The New York Times, criticised by the Bush adminis-
tration for revealing the government’s banking and
phone surveillance activities, was once again a vic-
tim of the gap between state and federal law when
the federal supreme court refused on 27
November to suspend a lower court ruling that
the paper must hand over phone records of two
reporters, including Miller. Further intelligence ser-
vice leaks had led a federal court on 1 August to
demand that she and a colleague, Philip Shenon,
provide the names of their sources.The journalists
had won a ruling in their favour from a New York
judge in February 2005.

A FIFTH YEAR IN GUANTANAMO

The worst press freedom case was that of
Sudanese Al-Jazeera cameraman Sami al-Haj, who
has been imprisoned without charge at the US naval
base at Guantanamo (Cuba) since 13 June 2002 and
interrogated about 150 times to get him to confess
supposed links between the Qatar-based Al-Jazeera
and Al-Qaeda. During a rare contact with his
British lawyer, Clive Stafford-Smith, who has himself
been threatened by the base authorities, he spoke
for the first time of killing himself.

The federal supreme court declared on 29 June that
the military tribunals set up to try the base’s 400
prisoners were unconstitutional. Despite this small

63

Area: 9,629,090 sq.km.
Population: 298,213,000.
Language: English.
Head of state: George W. Bush.

The press freedom situation worsened in 2006 with the imprisonment of blogger and
freelance journalist Josh Wolf.  A Sudanese cameraman for Al-Jazeera TV, Sami al-Haj,
remained a prisoner at Guantanamo. With government support, federal courts conti-
nued to punish journalists for refusing to reveal their sources.

UNITED STATES



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- A

m
er

ic
as

legal victory, the base is still largely banned to the
media and four US journalists, from the daily Los
Angeles Times, Miami Herald and Charlotte Observer,
were expelled from it on 14 June. A law allowing the
prisoners to be tortured was passed on 17 October
as one of the last acts of the outgoing congress.

US FIRMS HELP CENSOR THE INTERNET

The government has respected the first amend-
ment to the national constitution by not censoring
the Internet in the US. However, US firms are hel-
ping repressive regimes in Tunisia and Burma to fil-
ter the Web and in China, US search-engines
Yahoo!, Google and Microsoft (MSN) have agreed
to censor search their results. A bill - the Global
Online Freedom Act (GOFA) - was tabled in the
House of Representatives to regulate the activities
of these Internet giants, but is making little head-
way and its prospects are uncertain.

The principle of Internet neutrality was rejected
by the Senate in June 2006. The principle is cur-

rently respected worldwide and means that tele-
com firms are not allowed to distinguish between
individuals and organisations that provide an
online service.A small blog and a big commercial
website have a right to same level of service.
Reporters Without Borders says that “defending
Internet neutrality is defending freedom of
expression.” If telecom operators are allowed to
offer different levels of service according to the
price paid by content providers, small online
publications, especially blogs, will pushed into a
cut-price service and be available at much slower
speeds than commercial websites.

Good news came from the California state
supreme court which ruled in November 2006, in
a defamation case, that Internet service providers
(ISPs) cannot be held responsible for the content
their customers post online. This also applies to
forum moderators and managers of blogs where
libellous messages are posted. Only the authors
of the messages can be prosecuted, the court
said.

64

UNITED STATES



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- A

m
er

ic
as

No media outlets were ransacked or censored
and only one physical attack and very few threats
were recorded in 2006, when Uruguay maintained
its long-standing reputation as the “Switzerland of
Latin America,” at least for press freedom. But as
the country began to call to account those invol-
ved in the 1973-85 military dictatorship, the army
still seemed unwilling to allow the media to look
too closely at this painful period.

An expert on the dictatorship, Alfonso Lessa, of
the TV station Canal 12 and the daily paper El País,
received written death threats in October 2006
from a self-styled “active soldier” after he publicly
supported the recent start of legal proceedings
against soldiers and police for human rights viola-
tions, notably retired Gen. Gregorio Álvarez, who
was president from 1981 to 1985.

The Montevideo apartment of investigative jour-
nalist Eduardo Preve, of the TV station Canal 10,

was mysteriously burgled on 26 March despite
two policemen guarding the building, after he had
received secret army documents about the
Condor Plan for cooperation between military
intelligence services in six Latin American dicta-
torships in the 1970s. He had reported that this
cooperation had continued after the dictatorships
had fallen.

Parliament has still not decriminalised media offen-
ces and Gustavo Escanlar Patrone, of Canal 10, was
sentenced on 18 May to three months imprison-
ment for “insults” after making fun of a media pro-
prietor in a talk-show. The supreme court confir-
med on 18 September a suspended five-month pri-
son sentence passed on Carlos Dogliani, of the
now-closed weekly El Regional, for libelling a politi-
cian. He had earlier been cleared on appeal, but the
court reversed this, ruling that reputation was
more important than freedom of expression. It
had said the opposite in a similar case in 1997.

65

Area: 176,220 sq.km.
Population: 3,463,000.
Language: Spanish.
Head of state: Tabaré Vázquez.

The media is fairly free but journalists still run into obstacles when investigating human
rights violations under the former military dictatorship. The supreme court has also
made a decision that harms freedom of expression. 

URUGUAY



20
07

 A
nn

ua
l R

ep
or

t 
- A

m
er

ic
as

The easy reelection of President Hugo Chávez on
3 December 2006 raised fears of new tensions
between his government and the privately-owned
media, often accused of taking part in a failed
attempt to overthrow Chávez in April 2002.
Tension is still high nearly five years later but the
record was better than expected in 2006, despite
the death of one journalist and a score of physical
attacks on others.

The spate of laws pushed through by the govern-
ment in 2004 and 2005, greatly curbing press free-
dom, began to be applied during the year after
being little used until then. A Caracas court on 23
January accused 10 media outlets, including two
state-owned TV stations, Canal Metropolitano and
Venezolana de Televisión, of “obstructing justice” and
banned them from broadcasting anything about
the investigation into the November 2004 murder
of Judge Danilo Anderson and from citing the
name of a key witness. The move was based on
the November 2004 broadcasting media social
responsibility law than can fine offending media
outlets between 1 and 2% of their previous year’s
income. An appeal against the decision by the
national media workers’ association was rejected
on 14 February.

The March 2005 criminal code reform law, which
increased penalties for “insulting” public authori-
ties and institutions, has been used more as a war-
ning than a punishment. It was applied for the first
time in 2006 against Ibéyise Pacheco, of the daily El
Nacional and a harsh critic of the government who
had accused a soldier of falsely obtaining a lawyer’s
certificate. Pacheco was convicted and put under
house arrest on 15 March but after apologising to
the soldier was freed a week later. Legal action

against her for “inaccurate information” after she
claimed in print that a plot against the opposition
had been hatched in the presidential palace, was
dropped on grounds of “insufficient respect for
the rights of the defence.”  

Prosecution of Napoleón Bravo, formerly with TV
station Venevisión and now with Unión Radio, for
“insults” was also dropped on 16 May after three
months. Prosecutor-general Isaías Rodríguez
asked the high court to rule on the constitutiona-
lity of 25 articles of the new criminal code. The
ruling is still awaited.

The fight against impunity advanced with the
arrest of drug trafficker Ceferino García, suspec-
ted mastermind of the murder of Mauro Marcano,
presenter on the station Radio Maturín 1.080 AM
and columnist for the daily paper El Oriental, on 
1 September 2004 in the northeastern town of
Maturín. But the investigation did not touch senior
police and army officers in Monagas province sus-
pected of links with drug-traffickers.

The calmer judicial atmosphere contrasted with
routine violence against journalists and a score of
them were physically attacked and attempts made
to censor others during the presidential election
campaign, both by supporters of Chávez and those
of his rival Manuel Rosales, governor of the north-
western province of Zulia.

Journalists were victims of the still-high level of
lawlessness. Jorge Aguirre, a photographer with
the Caracas daily El Mundo, was killed on 5 April,
by a man in uniform on the edge of a demonstra-
tion. A former policeman, who was pretending to
still be one, was quickly arrested.

66

Area: 910,050 sq.km.
Population: 26,749,000.
Language: Spanish.
Head of state: Hugo Chávez Frías.

A journalist was killed by a bogus policeman during a demonstration and a score of
others physically attacked, especially in the run-up to the 3 December presidential elec-
tion.  Relations between the government and privately-owned media outlets are still
tense, although prosecutions of journalists rarely produce results. 

VENEZUELA




