
FRONTIERS OF CENSORSHIP

©
 A

FP
 P

HO
TO

/J
UN

G 
YE

ON
-J

E



 credit :  AFP



3//////////////////////////////////////////////////////////// nor th korea:  frontiers of censorship

At the start of 2011, North Korea asked all its 
embassies to appeal to foreign governments 
for food aid. In view of the increase in diplo-
matic tension since the torpedoing of the 

South Korean corvette Cheonan in March 2010 and the 
shelling of the South Korean island of Yeonpyeong in 
November 2010, the request was surprising and gave 
rise to all sorts of analysis and interpretation as to the 
situation in North Korea and the regime’s strategy. Was 
it a desperate act prompted by mounting food shor-
tages or a calculated move aimed at preparing the 
succession to Kim Jong-il? Although the information 
emerging from North Korea is no longer limited to the 
occasional snippet, it is still hard to assess the scale of 
the many changes taking place inside the country.

Reporters Without Borders visited the South Korean 
capital of Seoul in July 2011 to evaluate the level of 
media freedom and freedom of information in North 
Korea. A Reporters Without Borders representative 
met with human rights NGOs, Ministry of Unification 
officials and the staff of Seoul-based radio stations 
broadcasting to North Korea. He also met North Ko-
rean refugees and journalists in direct contact with 
North Koreans inside North Korea, who risk their lives 
to provide information about government repression, 
humanitarian conditions, the economic situation and 
daily life in their country. On the basis of their accounts 
and analyses, Reporters Without Borders has drawn 
up this assessment of the changes that have taken 
place in recent years in the North Korean media, the 
government’s propaganda and its control of news and 
information.

Investigation by Benjamin Ismaïl



 nOrth korea: frontiers of censorship //////////////////////////////////////////////////////////////4

K ang Chul-hwan heads the North Korea Strategy 
Centre (NKSC), an NGO which, among other 
things, collects video footage of North Korea 
from North Koreans that cooperate with it. “Vi-

deo has much more impact than any other medium,” he 
said. “We distribute video in South Korea so that the South 
Koreans can become aware of the problems in North Ko-
rea. It is very dangerous. North Koreans caught with video 
footage are executed on the spot.”

The photos and video collected by his organization are 
also used by Radio Free Asia, Voice of America and other 
foreign media. Its many projects include plans to train jour-
nalists working in North Korea in order to improve the qua-
lity of the information they obtain and increase their safety, 
as they are putting their lives at risk.

Foreign media and dissident 
journalists  

Gathering information in North Korea and getting it out of 
the country continue to be very dangerous activities. The 
arrests of Laura Ling and Euna Lee, two American jour-
nalists working for the California-based online television 
station Current TV, showed this. Detained by North Korean 
border guards at the Chinese border on 17 March 2009, 
they were sentenced to 12 years of “reeducation through 
work.” They were finally freed on 5 August 2009 as a result 
of negotiations led by former US President Bill Clinton.

According to the conservative South Korean newspaper 
Chosun Ilbo, they were not arrested by chance but in a 
deliberate operation by the North Korean Security Depart-
ment, which it said has spies that monitor journalists who 
venture too close to the border.

Despite the close surveillance, more and more foreign 
journalists are actively seeking information about the re-
gime. What their efforts have in common is direct coopera-
tion with North Korean citizen journalists inside the country 

and with intermediaries based in China. The Seoul-based 
radio stations run by North Korean refugees have networks 
of correspondents with whom they communicate by tele-
phone across the Chinese border. As a results, Open Ra-
dio North Korea (ORNK), Radio Free Chosun (RFC), Free 
North Korea Radio (FNKR) and North Korean Reform Ra-
dio are able to provide their listeners inside North Korea 
not only with news of the outside world but also with news 
from inside their own country and information about their 
government’s activities.

Rimjin-gang, a North Korean magazine founded jointly by 
the Japanese journalist Ishimaru Jiro and a North Korean 
journalist who uses the pseudonym of Lee Jun, has been 
functioning in a similar manner since 2007 in Japan. Pu-
blished every two months in Japanese and Korean, it uses 
information and photos obtained from a network of North 
Korean journalists.

The risk for these correspondents is increased by the fact 
that the authorities fear the social impact that could result 
from dissemination of their stories. Graffiti criticizing Kim 
Jong-il and Park Chung-hee, South Korea’s authoritarian 
ruler from 1962 to 1979, were discovered in Pyongyang in 
June 2011. “The regime recently stepped up surveillance 
and there has been an increase in repression,” a South 
Korean official said. “It is even being reported that the re-
gime has set up a special anti-riot unit and has imported 
tear-gas and gas-masks to be ready for a mass resistance 
movement. If the outside world is unaware of social un-
rest, the North Koreans who stage protests could easily 
be executed.”

Violence was used to suppress a wave of protests fol-
lowing monetary reform in 2009 and around 50 executions 
took place. There have been more executions since then, 
indicating a possible increase in the level of discontent. 
“Previously, only those responsible for serious crimes were 
executed,” a South Korean official said. “But now common 
crimes may also be resulting in execution. This is a real 
deterioration in human rights.”

Flow of information and
government control 



5//////////////////////////////////////////////////////////// nor th korea:  frontiers of censorship

According to South Korean officials, a video-journalist was 
publicly executed after being caught in the act of filming 
in 2007. He was not named, but reports indicate that he 
was an employee of the Hana Electric company in the 
southeastern city of Wonsan. More public executions have 
been reported since then. On condition of anonymity, one 
news media said that one of its journalists had been detai-
ned by the police and that it was only because the police 
did not discover his links with Seoul that he avoided sum-
mary execution. 

Mobile phones

It is therefore vital for media operating from abroad to 
be able to evaluate the threat that the regime poses and 
the risks being run by the journalists operating inside the 
country. To this end, mobile phones have been used for 
several years and have become indispensible.

Kim Young-hwan, a researcher with Network for North Ko-
rean Democracy and Human Rights (NKnet), estimates 
that there are currently around 500,000 to 700,000 mobile 
phones in North Korea. “There is just one official mobile 
phone network,” he said. “It is a closed network, used only 
by the North Korean elite. We know little about it. At the 

same time, North Koreans use a Chinese mobile phone 
network which is illegal for them. The signal’s penetration 
varies, but it reaches up to 20 km beyond the border. This 
network is a very sensitive problem for the North Korean 
government.”

Sources inside the country say the regime is cracking 
down much harder on use of mobile phones to connect to 
the Chinese network. Phone connections were blocked in 
Sinuiju, the North Korean border city opposite the Chinese 
city of Dandong. “Previously, people caught with a mobile 
phone would get off with a fine, but now possession of a 
phone has been upgraded to a much more serious crime,” 
Kim Young-hwan said.

Mobile phones represent a major information gateway for 
the North Korean population, which uses them to commu-
nicate with Koreans living in China. Many of these Korean 
refugees live in regions near the North Korean border in 
very precarious conditions and under constant threat from 
the Chinese authorities. As well as jamming the mobile 
phone networks, the North Korean regime has established 
a system for monitoring calls made from North Korea. The 
expansion of mobile phones is limited by both the geo-
graphical constraints and the fact that mobile phone calls 
are prohibitively expensive for much of the North Korean 
population.

US journalists Laura Ling and Euna Lee of California-based Current TV were arrested on 17 March 2009 
and were sentenced to 12 years in prison before finally being released on 5 August 2009 - credit : afp

>



 nOrth korea: frontiers of censorship //////////////////////////////////////////////////////////////6

Smuggling and markets

As a result, smuggling continues to be a significant 
method of transmitting information although several spe-
cial units have been created to combat it, some of them 
by Kim Jong-un. One, known as “109 Group,” consisting 
of police officers, soldiers and members of the National 
Security Agency, reportedly has the specific job of looking 
for contraband and randomly checking homes for the pre-
sence of foreign media. Border guards are also kept under 
surveillance as they are regarded as easily bribed. During 
their border inspections, these units are said to have the 
right to shoot on sight.

The government also watches people – officials or ordi-
nary citizens – who visit China. Members of the National 
Security Agency or agents based in China spy on them 
in bars and restaurants looking for the least sign of “anti-
socialist” behaviour. Anyone criticizing the regime or indul-
ging in reprehensible activities such as using the Chinese 
Internet could be reported. Such efforts are only relatively 
effective, especially as some of the inspection units are 
temporary. But the raids and campaigns against smug-
gling have real dissuasive impact. The possibility of being 
shot or sent into internal exile and fear of prison and labour 
camps suffice to convince many “smugglers” to abandon 
their activities.

Unofficial street markets are much used by the popula-
tion and are more and more widespread despite being il-
legal and despite the increased repression. It is estimated 
that there are about 300 such markets throughout North 
Korea. As places of exchange by definition, the markets 
are also important vehicles for the exchange of informa-
tion and the circulation of imported media. “The regime’s 
control seems to have weakened as regards the markets,” 
a South Korean official said. 

The population depends more and more on the markets 
as the functionality of the regime’s hidebound distribution 
systems is increasingly limited. The markets may not meet 
a western definition of the term but they have the merit of 
existing and allowing an information exchange. Films and 
TV series from the South are clandestinely exchanged in 
the markets and are copied and distributed on DVDs and 
video CDs. Along the Chinese border and in the Kaesong 
industrial region near the South Korean border, where 
47,000 North Koreans work, the population uses these 
markets to exchange contraband products.

The results are encouraging. Most young North Koreans 
in the big cities are said to have seen South Korean TV 
series. “The best-off sectors of the population, those who 
have good jobs, are tired of the regime’s propaganda and 
want to see something interesting,” an ORNK journalist 
said. “Sometimes the police carry out raids on the markets 
but even the policemen want to watch the series.”

The markets facilitate the flow of information. 
The better-off North Koreans are able to use the 
markets to buy DVDs and CDs, and radio sets for 
listening to short-wave stations - credit : AFP

credit : joongAng IlBo



7//////////////////////////////////////////////////////////// nor th korea:  frontiers of censorship

“It is through the middle classes and intellectuals that 
change will take place in North Korea,” said Kim 
Heung-kwang of North Korean Intellectuals Solidari-
ty (NKIS). Launched in 2008, NKIS has several hun-

dred members, most of them North Korean intellectuals 
who have fled to South Korea. It publishes and dissemina-
tes information for South Koreans and has been preparing 
to launch a Web radio station, 
Real NK, since October 2010. 

“The diversification of media 
has resulted in a considerable 
increase in the flow of informa-
tion to North Korea since 1999,” 
he said. “In the past, North 
Koreans were happy just to re-
ceive information but now they 
feel a real need for it. They seek 
more detailed information than 
what the propaganda media 
are giving them. Our contribu-
tors inside the country also ask 
us for recent Korean and Ame-
rican TV series, films and ga-
mes.” The demand for CD and 
DVD players and computers is 
growing. “They hear about the-
se films and series while liste-
ning to the radio stations broa-
dcasting from Seoul, and they 
want to watch them.”

His organization also sends USB flash drives and DVDs 
across the border.

“It is very hard or impossible to know who will get the USB 
flash drives once they are in the country but they are pro-
bably people from the middle and upper classes.” When 
smugglers or final recipients are caught in possession of 
USB flash drives, they lie about their origin. USB flash dri-
ves of North Korean or Chinese origin or content would be 
much less problematic, and would result in just a fine or 
warning.

According to Kim Heung-kwang, North Koreans are pla-
cing more and more trust in information from abroad. 
Those who own a TV set and manage to remove its lock 
are able to receive foreign TV stations. In some regions, 
they even get to watch South Korean TV. Aside from prin-
ters, it is not illegal to own computer equipment. There are 
now an estimated 2 million computers in North Korea and 

they are gradually becoming 
accessible to the general pu-
blic. The cost of computers, 
especially since the monetary 
reform, is nonetheless limiting 
their spread.

NKIS also sends USB flash 
drives with political content – 
about democracy, human ri-
ghts and civil liberties. Unlike 
the standard USB flash drives 
containing films or TV series, 
these so called “stealth USB” 
flash drives are targeted at 
North Korean dissidents, stu-
dents and intellectuals. While 
it is very hard to know if these 
USB flash drives will reach 
their targets and will be copied, 
NKIS hopes that their content 
will “help people to think logi-
cally.” The organization has 
sent 247 USB flash drives of 
this kind since February 2010.

Kang Chul-hwan, who fled North Korea in 1992, agrees 
that the volume of information flowing between the two 
countries in growing. “The media content and program-
mes being sent on CDs, DVDs, USB flash drives and the 
like are having a significant impact,” he said. NKSC eva-
luates North Koreans’ preferences as regards content from 
abroad. It also works on strategies for delivering content 
into North Korea. With the help of Far East Asia Broadcas-
ting Company (FEBC), an international network of Chris-
tian radio stations, it has managed to send more than 

Informing North Korea

>

a package sent by balloon from South Korea 
or from the Chinese side of the border between 
China and North Korea. It contains a radio set, US 
dollars, DVDs and leaflets  - credit : afp



north korea: frontiers of censorship ///////////////////////////////////////////////////////////////8

4,000 programmes and content packs to North Korea 
in the past two years.

“The books and packages containing radio sets, which 
are sent by balloon, are essential.” His organization be-
lieves that growth and development of the dissident radio 
stations requires sending radio sets because there not 
enough of them in North Korea. “The population is very 
interested in knowing what is going outside the country.”

There is a real audience, one loyal to the South Korean 
radio stations,” said Tae Kung-ha, the head of Open Radio 
for North Korea. “We talk to them about the North Koreans 
who have fled to South Korea and now have a much bet-
ter life here. We talk about the Arab revolutions and what 
South Koreans do on their National Holiday. The aim of all 
this is to make them realize and understand what is really 
going on in the outside world.”

More than 10 organizations transmit programmes to North 
Korea but few send radio sets. NKSC plans ultimately to 
send 100,000 radio sets to North Korea. The preferred 

route is across the Chinese border. This method’s success 
rate is improving. “Even when soldiers intercept the radio 
sets, they often left them through. Others keep them for 
their own use.”

The popularity of South Korea’s cultural products with 
the North Korean population has prompted Koreans and 
Chinese living near the border to turn the distribution of 
broadcast programmes into a full-blown cross-border bu-
siness. They record South Korean programmes received 
by satellite, copy them on to CDs and DVDs and sell them 
at the border. “The North Korean government is unable to 
control the inflow of cultural products,” Kang Chul-hwan 
said.  

>

Several radio stations were launched by North Korean refugees in Seoul in the middle of the past decade with 
aim of broadcasting to North Korea. Free North Korea Radio (FNKR), Open Radio for North Korea (ORNK) and 
Radio Free Chosun became the first stations to begin broadcasting in December 2005, despite threats from 
certain pro-North pressure groups. They were followed in 2008 by North Korean Reform Radio.
The average of half an hour of programming per station per day in 2005 has increased to two or three hours in 
just a few years. The programmes are produced in Seoul and are broadcast from a secret location by a short-
wave transmitter because, unlike AM and FM signals, short-wave signals can travel long distances with little 
loss in quality.
More and more short-wave radio sets are being smuggled into the country from China and are being bought 
by North Koreans for about 3 euros, resulting in a battle by the authorities to prevent people from listening to 
them. When they are confiscated by the People’s Security Agency, they are locked on to the government radio 
station by means of solder and the removal of the parts used to change frequencies. To unlock a radio set 
again, the wires fixed to the government station and fuse wires have to be removed, an operation costing about 
18,000 North Korean won (about 4 euros), three times the average monthly wage of a civil servant.

radios in exil...



9//////////////////////////////////////////////////////////// nor th korea:  frontiers of censorship 9

The North Korean media may have evolved a great 
deal in terms of form, but they continue to be go-
vernment propaganda tools, whether targeted at 
the domestic public or the international communi-

ty. The way the propaganda functions is virtually the same 
as ever although there have been some minor changes 
to the jargon. It was decided at the end of 2004 to stop 
using the title of “Dear Leader” in reports about Kim Jong-
il. “The North Korean leader is reportedly worried about 
getting too much praise,” the Russian news agency Itar-
Tass commented at the time.

Internationally, the media are tasked with rebutting critical 
columns by foreign commentators or investigative repor-
ting by journalists who manage to visit North Korea or get 
help from North Koreans. As the government starts from 
the principle that its public has no right of access to news 
and information from outside the countries, the media’s 

primary job is to provide an uninterrupted defence of the 
regime and its leader.
The print media and radio and TV stations continue to 
proclaim the greatness of North Korean socialism, the late 
Eternal President Kim Il-sung and the current leader and 
secretary of the Workers’ Party, Kim Jong-il. Using well-
rehearsed rhetoric, the regime’s media no longer hesitate 
to tackle the subject of media freedom and freedom of 
expression , especially when South Korea is concerned. 

In March 2006, the Korean Central News Agency, the 
North’s main news agency, condemned the treatment of 
journalists in South Korea, citing sexual advances by the 
secretary-general of the Grand National Party towards 
a woman reporter employed by the conservative daily 
Dong-A Ilbo. In May 2007, the KCNA carried a statement 
by the National Alliance for the Country’s Reunification, a 
pro-North group based in South Korea, condemning 

The Korean Central News Agency unveils the government’s new stamps in December 2009. The painting’s 
message has not evolved for decades - credit : afp

>

Media and propaganda 
Scarcely changing propaganda



 nOrth korea: frontiers of censorship //////////////////////////////////////////////////////////////10

pro-North photographer and writer Ri Si U’s arrest in 
South Korea under the National Security law. 

Many dispatches have criticized this law for “violating free-
dom of thought and expression and media freedom.” But 
the agency did not seem to care that it was contradicting 
itself when another dispatch used the old rhetoric from 
the 1950s to denounce the very concept of “freedom of 
thought” as a “hypocritical slogan aimed at suppressing 
progressive ideas and spreading the bourgeoisie’s reac-
tionary ideas.”

The propaganda also continues to use photos and sym-
bols to promote the regime’s image domestically and in-
ternationally. To promote Kim Jong-il’s status on the inter-
national stage, the regime tells the media to cover all of 
his contacts with foreign personalities. A ordinary photo of 
Kim posing with Bill Clinton has been transformed into a 
much-displayed status symbol. In 2009, the North Korean 
press never tired of telling the international community that 
Kim had been awarded the “2009 Peace Prize” by Nepal’s 
Journalists’ Association at a Kathmandu ceremony.

TV and radio, more reach and 
energy 

Only two of North Korea’s four existing TV stations – Korean 
Central TV (KCTV) and Korean Educational and Cultural 
Network – broadcast throughout the country. Mansudae 
Television can be received only in the capital and Kae-
song Television broadcasts to South Korea. The number 
of radio stations is put at about 40.

The technical resources available to propaganda have 
evolved a great deal. The quality of domestic broadcas-
ting has improved and, internationally, satellite coverage 
has been extended to new countries. KCTV switched to 
using Thailand’s Thaicom-5 satellite in October 2010. As 
a result, its programmes can now be received throughout 
Asia, the Middle East and Europe. Methods of blocking 
“foreign propaganda” and jamming foreign broadcasts 
have also been reinforced.

The regime began reorganizing its radio and TV broad-
casting system in 2010 with the chief aim of decentrali-
zing services previously based solely in Pyongyang and 
establishing TV and film studios in all the provinces. The 
Propaganda and Agitation Department, an offshoot of the 
Committee of the People’s cultural bureau, is in charge of 
these changes. The production of short propaganda films 
has also been announced. Aimed at educating the public 
about appropriate everyday behaviour, these shorts will 
be screened in North Korea’s cinemas and then broad-
cast on KCTV.

The propaganda modernization also concerns the Korean 
Central Broadcasting Station (KCBS), North Korea’s lea-
ding radio broadcasting network. As well as broadcast 

Anti-Americanism continues to be drummed into 
the North Korean population by means of posters 
with explicit slogans. This one says: “Wherever he 
is, the person who attacks our honour will not be 
spared!” - credit : afp

>



11//////////////////////////////////////////////////////////// nor th korea:  frontiers of censorship

nationally, KCBS is no-
wadays also relayed by 
satellite, together with 
KCTV, and by Voice of 
Korea, the regime’s in-
ternational radio station. 
Using high frequency 
and shortwave fre-
quencies, Voice of Ko-
rea broadcasts KCNA 
dispatches and its own 
programmes praising 
Kim Jong-il in nine lan-
guages.

Preparing Kim Jong-un’s 
succession 

The North Korean print media nowadays consist of a do-
zen newspapers and a score of periodicals, all based in 
Pyongyang. Although the propaganda follows the same 
rules in the print media as in the broadcast media, careful 
analysis of propaganda about the presumed future leader, 
Kim Jong-un, indicates a subtle change in strategy, above 
all in the print media.

In 2006, a few foreign media detected the first signs of 
preparations for the succession to Kim Jong-il, pointing 
out that KCNA’s dispatches were mentioning Kim Jong-un, 
the leader’s third son, with increasing frequency. Although 
Kim Jong-un has been regarded as the heir presumptive 
for the past two years, the subject is still debated. It is the 
continuing doubt about the succession that is indicative 
of a change of strategy in North Korea’s propaganda. The 
campaigns carried out in the past to establish the autho-
rity of Kim Il-sung and Kim Jong-il contrast with the relative 
silence of the propaganda mouthpieces on the subject of 
Kim Jong-un.

A South Korean official pointed to the fact that Kim Jong-
un is only 28. His father and grandfather were always por-
trayed as “protecting fathers.”  It will be much harder to 
cast someone who is so young and inexperienced, and 
so little known, in this role. Some refugees who left North 
Korea before 2009 say they were unaware of his existence 
when they were still there. So it seems probable that, befo-

re promoting the future 
leader’s image abroad, 
the regime must first 
concentrate on legitimi-
zing him in the eyes of 
the North Korean pu-
blic and, above all, the 
increasingly influential 
armed forces.

Given that the Kim Il-
sung and Kim Jong-il 
personality cults have 
been waged for de-
cades, the media’s 
discretion about the 

successor is surprising. Several sources nonetheless re-
port that the Kim Jong-un propaganda is gradually being 
established in the provincial towns and countryside, ver-
bally and in writing, but for the time being far from foreign 
observers. Songs celebrating him have been composed. 
One was reportedly heard in farms and factories in 2009 
and the national football team is said to have adopted it 
before the 2010 World Cup. Its title, “Pal Keol Um” (Foots-
teps), is indicative of a strategy of emphasizing Kim Jong-
il’s aura and the idea that the son just has to follow his 
father’s footsteps to be a good leader. Since 2009, several 
media have mentioned the production of badges and pos-
ters showing Kim Jong-un but there has been no concrete 
evidence of this as yet.

The first official TV image of Kim Jong-un, filmed during 
the 30th conference of the Workers’ Party in Pyongyang 
on 28 September 2010. - credit : afp

Kim Jong-un, his father’s presumptive successor as 
the country’s leader, is being seen with increasing 
frequency at his father’s side, especially at impor-
tant official events -  credit : afp



 nOrth korea: frontiers of censorship //////////////////////////////////////////////////////////////12

One South Korean journalist was of the view that Kim 
Jong-un’s succession has been beyond any doubt since 
his appointment as vice chairman of the Party’s Central 
Military Commission in September 2010, one day after 
been prompted to army general.

The attacks on a South Korean naval vessel and the shel-
ling of Yeongpyeong Island are seen as manoeuvres desi-
gned to ensure the military elite’s support and at the same 
time reinforce the future leader’s curriculum. Kim Jong-
un’s presence beside his father in photos posted on the 
Chinese foreign ministry website in July 2011 supports the 
theory that the strategy being pursued is one of a progres-
sive announcement of his succession.

Propaganda in the Internet 
era 

It is on the Internet that the propaganda’s modernization 
is most visible. Although the Internet’s use continues to be 
restricted to a few Internet cafés in the capital and to hotels 
where foreigners stay, there has been an increase in North 
Korean media with an online presence. Newspapers such 
as Rodong Sinmun, the Party central committee’s official 
mouthpiece, now has a website. KCNA’s website, which 
was been upgraded several times, is now hosted in Pyon-
gyang, a sign of the regime’s growing interest in the Inter-
net. The activities of the Korean Friendship Association, a 
major vehicle for exporting the regime’s propaganda, take 
place online. The propaganda has even reached YouTu-
be and Twitter, where accounts have been opened in the 
name of Uriminzokkiri. The Uriminzokkiri website, www.
uriminzokkiri.com, which is operated by the Committee for 
the Peaceful Reunification of Korea, has been regarded as 
one of the regime’s leading sites for years.

North Korea is an Internet black hole. Only the elite and 
intellectuals have Internet access and in fact most of them 
can only access a closely monitored Intranet. “So far the 
Internet evolution curve in North Korea is still flat and the 
prospects for future development are not any better,” Kim 
Young-hwan said.

But Kim Jong-il’s comments during a visit to Kim Il-sung 
University’s new electronic library in April 2010 may be in-
dicative of a growing desire to adapt to the digital era. In 

a speech to the students and academics who now have 
access to digitalized socialist archives, he applauded the 
initiative as necessary in “the era of a knowledge-based 
economy.”

Since the middle of the past decade, security concerns 
have prompted the regime to develop an “army” of hac-
kers. According to NKIS founder and president Kim Heung-
kwang, North Korea recruits its hackers at an extremely 
tender age and sends young people with a gift for infor-
mation technology to Pyongyang Technology University to 
develop their skills. In June 2011, a refugee reported the 
existence of a hacking centre in the Pyongyang suburb 
of Mangkyungdae. It could be the place from which the 
cyber-attacks on the websites of the Seoul-based radio 
stations are launched. It could also be responsible for the 
attacks that have repeatedly shut down several South Ko-
rean websites since the start of the year. 

Reading room in the Grand People’s Study House 
in Pyongyang. With no Internet access, students 
and members of the public can only read content 
that has been approved by the propaganda 
department.e - credit : afp



13//////////////////////////////////////////////////////////// nor th korea:  frontiers of censorship

North Korea has been ranked last or second 
from last in the Reporters Without Borders 
press freedom index for nearly a decade. The 
media provide only sporadic coverage of do-

mestic incidents such as the 2007 flooding in which hun-
dreds died. They are under the regime’s total control even 
if we sometimes hear, for example, about the “tolerance” 
of the officials looking for “antisocialist” propaganda at the 
border. There has been no positive evolution in the official 
media in content and style and the way they organize the 
news. They continue to serve Kim Jong-il’s propaganda 
strategy.

Although the regime has stepped up repression, above 
all to prepare for the succession to Kim Jong-il and the 
centenary of Kim Il-sung’s birth in 2012, the authorities 
seem unable to contain the smuggling and trade in media 
products, which has been growing significantly. The flow 
of information broadcast by foreign news stations is also 
growing, as is the number of organizations sending multi-
media equipment and content to the North. All those who 
support the North Koreans are being encouraged by the 
echoes from the North to redouble their efforts. The res-
ponse is leading some specialists to think that change will 
come from within the North Korean population rather than 
the regime, which continues to be inflexible and hostile 
to any criticism. The growth of an underground economy 
and the permeability of the Sino-Korean border are two 
key factors for the prospect of a gradual opening-up in 
North Korea.

Since 2008 and the end of South Korea’s policy of opening 
towards the North, China has become Pyongyang’s lea-
ding economic partner and supplier. According to some 
specialists, as international sanctions have had little effect 
on the regime and the international community has been 
unable to negotiate conditions on its food aid, the North 
Korean economy’s integration into the Chinese economy 
is accentuating the role that China could play in the start 
of an opening in North Korea.

Although the party daily Rodong Sinmun recently recogni-
zed the country’s economic difficulties, the institutionali-
zation of trade relations between North Korea and China 

could lead to reinforced border controls and improved li-
ving standards for the Pyongyang elite at the expense of 
the rest of the population, which has so far benefitted in 
only a very limited way from the cross-border trade.

The possibility that Beijing will advocate economic libera-
lization in North Korea and accept its responsibilities as 
regards human rights remains slight. So too is the possi-
bility the opening will be result of a decision by the North 
Korean regime. 

The Associated Press announced in June that it had signed 
a series of accords with North Korea that will increase its 
access to the country. One of the accords allows the AP 
to establish a comprehensive news bureau in Pyongyang. 
Another accord makes the AP the exclusive distributor of 
KCNA’s video and photo archives. These extraordinary 
accords should nonetheless not be interpreted as a desire 
on the part of the regime for transparency.

Reporters Without Borders urges the international com-
munity and the South Korean government to support the 
activities of the South Korean NGOs and media that are 
broadcasting to the North Korean population. As an Inter-
media poll carried out at the Sino-Korean border in 2009 
found, the number of people listening to the Seoul-based 
radio stations is on the increase. They are playing a major 
role in providing the North Korean population with inde-
pendent and objective news and information. 

Conclusion



RepoRteRs Without BoRdeRs is an international press freedom organisation. It monitors and reports violations of media 
freedom throughout the world. Reporters Without Borders analyses the information it obtains and uses press releases, letters, inves-
tigative reports and recommendations to alert public opinion to abuses against journalists and violations of free expression, and to 
put pressure on politicians and government officials.

General secretary : Jean-Francois Julliard l Chief Editor : Gilles Lordet

International Secretariat
RepoRteRs Without BoRdeRs

47 rue Vivienne, 75002 Paris, France - Tel: 33 1 4483-8484 - Fax: 33 1 4523-1151 - Website: www.rsf.org - E-mail: rsf@rsf.org - 
Ambroise Pierre - Africa desk: afrique@rsf.org - Benoît Hervieu - Americas desk: ameriques@rsf.org - Benjamin Ismaïl - Asia desk: 
asie@rsf.org - Johann Bihr - Europe desk: europe@rsf.org - Olivier Basille - UE and Balkans desk: rsf_eu@rsf.org - Soazig Dollet - 
Middle East desk: moyen-orient@rsf.org - Lucie Morillon - Internet desk: internet@rsf.org - Press contact: presse@rsf.org


